Nekromanti Grupp för att lära sig programmera

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Hej,
jag tänkte lära mig Swift, Apples nya programmeringsspråk, men jag vet att jag lär mig bättre i grupp så jag tänkte fråga om någon annan vill lära sig programmera?

Jag kan Python, C, C++, Objective C, Java, Javascript, PHP och Perl tillräckligt bra för det jag har i åtanke, och swift kommer jag att lära mig under tiden, så om någon vill vara med på min resa som börjar nästa vecka (hade jag tänkt) så kommer jag att posta ett mål i veckan och ge feedback på alla som lägger upp kod i de språk jag nämnde tidigare.

Väl mött.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Anth bad i chatten om kompilatorer för de olika språken, så här är de jag kommer med:

Mac
För C, C++, Objective C så rekommenderar jag att ladda ner Xcode, då får man de kompilatorerna automagiskt.
För PHP rekommenderar jag följande länk: https://bitnami.com/stack/mamp
Perl-, Java- och javascript-kompilatorer kommer automatiskt med OSX.
Python 2.7 kommer automatiskt med, för Python 3.3 rekommenderar jag kommandot:
sudo ports install python33
sudo port select --set python python33

Windows
Javascript-kompilator kommer automatiskt med Windows, .
För C, C++, Objective C, python och perl så rekommenderar jag att ladda ner cygwin, då får man de kompilatorerna automagiskt om man säger att man vill ha dem (sök på språkets namn alt. dev under installationssteget där du får välja paket).
Java måste man ladda ner själv, men har du sprungit på en sida på nätet som kräver det har du den. Annars: http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/jdk7-downloads-1880260.html

Unix:
Kompilatorer för alla finns i de flesta standard-unix/linux paket, pm:a mig annars så kan jag fixa fram instruktioner för hur du fixar dem.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag har tänkt lära mig Swift, men jag vet inte när det blir av. Nu försvinner jag iväg över sommaren. Den tid jag har i höst kommer att vara minimal maa valår.

Men jag är gärna med på ett hörn, någonstans, i mån av tid och femtio andra reservationer...

(Kan hittills fuska mig fram på C, Objective C, C++, Smalltalk-familjen, aningens Python samt lite andra förströdda språk som nog är mindre relevanta...)

Tony.Meijer said:
Du är välkommen att hoppa på senare, men jag kan inte lova att jag kommer att göra code-reviews på det du gör då.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Bra initiativ, men just Apple-produkter intresserar inte mig.

Däremot är jag intresserad av Android, Linux och Windows (Windows har jag shitloads erfarenhet av, och bidrar gärna).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag har kryssat i microsoft access i mitt cv trots att jag inte ens vet vad det är. Jag behöver dock vare sig jobb eller kunskapen om access men det lät ju fränt att lära sig programmera i grupp över internetz så jag kommer nyfiket kika på.
Troberg said:
Har du överhuvudtaget pysslat med någon databashanterare så kommer du att lära dig Access på ett kick, den är enklare än någon annan jag sett (dock inte lika kraftfull i vissa lägen).

Har du inte sysslat med databaser så är det ändå ganska lätt, beroende på vad du vill göra. Räkna dock med en viss tröskel.
Tony.Meijer said:
Du är välkommen ;)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Troberg;n30166 said:
Bra initiativ, men just Apple-produkter intresserar inte mig.

Däremot är jag intresserad av Android, Linux och Windows (Windows har jag shitloads erfarenhet av, och bidrar gärna).
Som jag har tänkt det så publicerar jag uppgifterna jag tänker göra, folk kan följa dem eller göra egna saker. Jag reviewar gärna kod andra har skrivit och det skulle det vara bra om du också kunde göra :)
 

mcwolfe

Veteran
Joined
11 Dec 2001
Messages
172
Location
Vänersborg
Med risk för att i sedvanlig ordning tycka att för mycket är intressant så tycker jag det här låter intressant. Har lite programmeringsvana (C, C++, Java, Python, obj-C), och blev lite nyfiken på Swift när presentationen visades.

Är gärna med i mån av tid och liknande reservationer

/McWolfe
 
Top