Nekromanti Grunnboken - balanse av regler og setting.

Joined
10 Feb 2014
Messages
48
Location
Norge
Nå har jeg fått litt innblikk i reglene, og er det slik jeg tror det er, så vil meget mulig reglene ikke ta så mange % plass av boken.
I en annen tråd nevnes det at boken kanskje blir Coriolis stor i størrelse (220 sider ca). Men den største svakheten til Coriolis var at det var veldig lite setting materiale.

Hvor mye sånn røft regnet vil bli dedikert til settingen i Grunnboken? Setting og info som gjør at man kan spille en god kampanje ut av grunnboken er viktig for meg.
Ser at det kommer to sett med spillbøker som heter Symbaroums Spelverd 1-2 en gang i tiden.
Så hvis reglene kanskje bare opptar 30% av boken ville det vært fantastisk, men venter i spenning - Symbaroums ser unikt og spennende ut og tror vil gi meg like mye glede som Svavelvinter innenfor Fantasy sjangeren.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Framförallt hade Coriolis fel material i mina ögon – materialet som fanns var inte så litet i mängde, men det hjälpte inte att bygga äventyr. Det är viktigare att ha rätt material än mycket material.
kjetilkverndokken said:
Jo er enig i det også, selvsagt :)
Men det jeg tenker er hvis bare en bit av settingen er tilgjengelig så må man starte der. Når mn kanskje heller ville startet i en annen lokalisjon, men det bare er nevnt forbigående. Man kan såklart designe selv. Men det har jeg mine egne rollespill til ;)
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Grundboken för Symbaroum kommer att ha en kampanjdel, en spelardel och en spelledardel av ungefär likvärdigt omfång. Kampanjdelen innehåller gott om krokar och förslag för äventyr (@Krille; vi lär oss allteftersom!) och även i spelledardelen finns såklart en hel del om hur och vad man kan skapa äventyr kring. Spelardelen är den mest regeltunga, men omfattar också saker som att sätta intressanta mål för rollperson och spelgrupp - vilket är guld för spelledare som vill bygga äventyr anpassade för den egna spelgruppen.

Jag tror och hoppas att grundboken kommer att väcka många äventyrsidéer till liv, och spelledare många verktyg att bygga dem med!
kjetilkverndokken said:
Men det høres veldig bra ut og godt balansert :)
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
48
Location
Norge
Jeg får en god følelse av å lese på eventyret som jeg fikk i pdf og det som er av setting på hjemmesiden. Gir meg vibber mot det franske rollespillet Shadow of Esteren, som har denne samme mystikken rundt seg. Dog dette spillet er litt høyere på fantasy delen, men like full av mystikk og mørke hemmeligheter. Knasende bra.
CapnZapp said:
"A medieval role-playing game somewhere between Ravenloft, Game of Thrones and Call of Cthulhu." Låter onekligen fascinerande... :)
kjetilkverndokken said:
Jepp, og det er helt sant. Veldig detaljert verdensoppbygging, skrevet ingame. Enkle regler med dybde.
2 sider kampregler - 20+ sider om frykt, galskap o.l
Nydelig spill og veldig givende, samt noen av de beste kickstarterne ute nå og de er flinke, holder tider og lager ufattelig vakre bøker.
Det er dere Svensker og Franskmenn som lager de peneste rollespillene :)
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Kul att du tycker det! Låter som att jag borde spana in Shadow of Esteren. :)
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
48
Location
Norge
Hvilken epoke fra vår verden kunne vi plassert settingen i? Er dette i en av middelalder epokene, tidligere? Har krutt blitt oppdaget?
Er magi en viktig del av hverdagen til folk, eller noe skummelt som bare noen få kan og bedriver med?
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
- Det ambriska samhället är till stor del medeltida, medan barbarerna lever under klanvälde. Ambriernas stora krig mot mörkermästarna militariserade deras samhälle, och byråkratiserade det på ett sätt som något påminner om svensk stormaktstid: centralmakten stärktes och armén blev en permanent institution. Det medeltida samhället finns dock kvar parallellt, med grevar och baroner som har egna hustrupper, vilka kan förstärka drottningens här vid krig. Alkemiska vapen finns, men de används vid belägringar och inte som personliga vapen - krutvapen finns inte.

- Mystiska krafter är respekterade och det är välkänt att det finns, men inte allmänt tillgängligt; det hålls inom respektive tradition (häxkonst, ordensmagi, teurgi. Korruption är en bieffekt av mystisk krafter, och av det skälet aktar sig också de flesta mystiker för att gå utanför sin tradition - men självlärda besvärjare finns, och dessa löper extra stor risk att korrumperas. Dessutom finns svartkonst, som är olagligt och dolt, ofta inom traditionerna. Svarkonstnärer fruktar inte korruptionen utan använder den för att bli mäktigare - och garanterar därmed sin egen fördömelse.
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
48
Location
Norge
Hm, så blanding av rennessansen og middelalderen minus krutt.
Blir spennende å lese mer om magien og paradigmene rundt de.
 
Top