Nekromanti Grundstommen till ett rollspel

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Hej hej, jag har precis gjort stommen till ett rollspel, det är inte färdigt, men själva grundkonceptet finns med i detta dokument jag bifogat. Jag hoppas att ni kan komma med bra idéer och förbättrningar.

Tack i förhand.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Det här var lite svårt att kommentera, eftersom vi enbart såg hur man skapar rollpersonen, inte hur reglerna fungerar. Efter att ha läst genom det där har jag till exempel fortfarande ingen aning om vad "aura" innebär, bara att det är en sådan där grej som de brutala folken ofta har lågt i. Annars såg rollpersonsskapandet mest ut som ett modifierat Drakar och Demoner. Du kanske skulle ta och skriva ett regelverk först? Bara för att de flesta rollspelsböcker börjar med ett kapitel för att skapa rollpersoner betyder det inte att man måste börja med att skriva detta kapitel. Det är nog bättre att först skriva reglerna, så att man lätt kan avpassa rollpersonsskapandet efter dessa.
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Lite ris och ros

Det du skrivit påminner väldigt mycket om Drakar och demoner, men det tycker jag inte att du ska illa upp för. Sålänge du gör ett spel som du och dina spelare tycker är roligt är du i mina ögon en framgångsrik spelmakare.

När det gäller tärningar tycker jag att du ska hålla dej till en sort. Som du själv skriver använder man endast andra tärningar än T6:an när man slår på tabeller och slår skadeslag. Varför inte då använda bara T6or ? Det blir enklare och smidigare. Det kanske betyder att du måste omarbeta någon tabell här och där och finna på ett annorlunda sätt att behandla skador på men det kan det vara värt.

Spelvärlden verkar vara väldigt onyanserad. Man är antingen ond eller god och antingen hatar man en ras eller så är man allierade. Rollspelet blir roligare iallafall för mej om det finns fler nyanser. Vad som är gott och vad som är ont ligger i betraktarens öga. Raser kan se snett på varandra men ändå sammarbeta mot ett gemensamt mål, ha allierade som ligger i krig, subkulturer kan bryta sig fria och tycka olika saker etc. Det finns många sätt att skapa fler nyanser.
Dina orcher har ju redan en del nyans. Man kan inte riktigt lita på dem men de behövs, liksom. En vecka ställer de upp för att slå ned ondingar och nästa vecka rånar de din värdetransport :gremcool:.

Spelvärlden känns också ganska liten i rasbeskrivningen. Det är som du säger bara ett grundkoncept men jag vill ändå passa på att påpeka att du kan utveckla just världen en hel del. Ett bra sätt är att spela spelet och utveckla historia, relationer, nya länder, städer etc. allteftersom spelet fortskrider.

Eftersom jag något mer om reglerna än hur man skapar en rollperson kan jag inte kommentera dina regler. Men jag kan ta mej en titt och återkomma med lite ris och ros om du vill skicka dem.

Raskolnikov - Som också gillar Shadow i FF6. TaTAaaa! Feed my dog!
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Som sagt en grundstomme som du fort kan utveckla på alla områden. Vill gärna ha mera info om världen...

EN liten fundering som jag dock har på flera rollspel. Det där med att vissa raser är jätte mycket äldre än andra, borde de inte ha jätte mycket mera i sina färdigheter då. För mig känns det konstigt att spela en 300 årig allv som är lika bra/dålig som en 30 årig människa...
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
För mig känns det konstigt att spela en 300 årig allv som är lika bra/dålig som en 30 årig människa...
Rent fysiskt sätt nej. Dessa alvers kroppar är formade på så sätt att de inte utvecklas i samma takt som en vanlig människas. Dessutom finns åldersmodifikationer.
Däremot håller jag med om att en 300 åring borde ha snappat upp ett och annat trick och liknande under sitt liv. Det kanske kan liknas vid erfarenhet som möjligen kan förbättra deras värden. KAnske? :gremgrin:
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Rent fysiskt så visst de kan ligga på samma nivå, men färdighetsvärden/erfarenheten borde ligga betydligt högre-
Såvida inte alverna egentligen är oerhört trögtänkta och fanktiskt helt kass :gremgrin: så de måste ha 10 ånger så lång tid på sig att lära sig något. VIlket regeltekniskt nog skulle vara tråkigt, alla går upp i lvl men inte alven som måste vänta jätte länge...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Alver och inlärning... igen!

"Rent fysiskt så visst de kan ligga på samma nivå, men färdighetsvärden/erfarenheten borde ligga betydligt högre-"

Nu är du insnöad på att alvers inlärningsprocess fungerar på exakt samma sätt som unga människor, och fortsätter i samma anda även efteråt. Här är några andra tänkbara lösningar:

Två förslag
Ett förslag till
 
Top