Nekromanti Grundskada.

Orchson

Veteran
Skadesystemet i Eon är i mina ögon bättre än i de flesta andra rollspel, i alla fall som jag kan komma att tänka på, på rak arm... Men det finns något som förbryllar mig en smula.
Det är de olika grundskadorna. Egentligen är det hela ganska, nej vänta... nej, det är mycket fånigt. Olika skador är ju självklara, men olika grundskador är ganska... Märkliga.
I eons regler skulle ett normalt troll, med säg... 34 i styrka och 11 i smidighet, göra osedvanligt hög huggskada med ett svärd. Säkert upp emot ob5t6... Men här kommer det roliga, det skulle max göra ob2t6+2 i stickskada, vilket jag tycker verkar oerhört orelistiskt.

Om en varelse, som kan hugga med ett vapen, också sticker med det och därmed slungar fram sin 30-kilos arm, så vägrar jag tro att han kommer att göra samma skadeverkan som lille mats med samma sorts svärd. Lille mats har nio i styrka och kan precis lyfta svärdet med en hand, medan trollet kan vifta med den som en videpinne. Och trollet har en enorm styrka att lägga bakom sin stickskada, men det har inte Mats. Ändå gör trollet samma skadeverkan, hur osannolikt är inte detta?

Jag vågar därmed påstå att man kanske skall göra om skadesystemet något, eller göra en hel reform. 600 kilo troll gör garanterat mer i skada när den sticker med ett stridssvärd än vad 14-årige Mats gör.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Helmgast
Jaja. Gör så att både hugg- och stickskada baseras på STY+RÖR/2. Tycker jag verkar mer realistiskt.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.

Roblin

Warrior
Stackars Mats...

Vad förvånad Mats 14 år, skall bli när han går ut i skogen för att utmana trollet Tore på en omgång med floretten, det har ju gått så bra hittils...

-roblin-

Orchson

Veteran
Re: Förslag på ändring:

Jag lär fortsätta med de vanliga reglerna eftersom det är bäst för spelbalansen. Men jag ville egentligen bara ha ett erkännande att regeln är fånig.

Kullendorff

Warrior
Snälla lille du ....

Regler är till för att brytas, kanske som högst kan dom tjäna som RIKTLINJER. Passar dom inte så ÄNDRAR man dom. Just i ditt exempel så får man givetvis modifiera dom. Men för den stora massan av så är de regler som finns skiiitbra. Du kan ju inte tro att det ska gå att göra regler som passar alla tillfällen .... *suck*

Vill du ha regler för ALLA tillfällen - sure go ahead och skapa dom. Men tro inte att folk som inte är tabellbögar vill spela med dig efter det.
För bövlen, lär dig att improvisera och ändra regler efter behov. Du är SL - ingen regelslav (väl?).

Frustrerade Hälsningar
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"

Emil

Hero
Jag ser inte det orealistiska. Man hugger med ett svärd och där gör trollet bara mycket mer i skada. Man kan inte jämföra skadorna mellan olika skadetyper eftersom de är tre helt olika saker. Stickskador kan ibland vara mycket mer farliga än huggskador.

Dessutom så skulle jag vilja se hur Herr Troll med sin kraftiga grovmotorik kan vara duktig på att sticka med sitt svärd. Den rörelse man utför när man sticker har inte mycket med styrka att göra, musklerna sitter inte på fel sätt för det.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Vindhand

Myrmidon
Dessutom så skulle jag vilja se hur Herr Troll med sin kraftiga grovmotorik kan vara duktig på att sticka med sitt svärd. Den rörelse man utför när man sticker har inte mycket med styrka att göra, musklerna sitter inte på fel sätt för det.

Jag trot nog styrkan har en aning med saken att göra... det är ju ändå frågan om att med muskelkraft accelerera ett föremål så bra som möjligt. Mer muskelkraft borde göra detta bättre.

I.o.f.s. talar vi om ett spel där man kan slåss bättre med ena armen bakbunden så man får ju tolerera vissa abstraktioner /images/icons/wink.gif

Orchson

Veteran
Men lägg av...

Men testa själv då. Ta en kniv, det kan vem som helst hantera. Sedan ger du den till en åttåring och ber honom köra den i en planka. Sedan gör du det själv, så ser du tydligt skillnaden.

Huruvida ett troll är bra på att hantera ett svärd eller inte var inte frågan. Antagligen är ett troll fullkomligt inkompetent med ett svärd. Men med den enorma styrka ett troll innehar kommer den garanterat att sticka hårdare än en människa. Det kan jag slå vad om. Det krävs knappast rörlighet för att sticka hårt i verkligheten. Däremot för att träffa, men för att köra ett svärd genom en kropp, så är det styrka som gäller. Om du så har 3 000 i smidighet, så hjälper inte det om du till exempel skall sticka igenom en dörr, en kropp, eller vad som helst. Är du däremot stark så kan du lägga in så mycket styrka att du kan göra det.

Orchson

Veteran
Re: Snälla lille du ....

Och varför blir du så förbannad? Jag ämnar inte att ändra på det. Det skulle nog förstöra spelbalansen. Hur som helst så är Eon gjort för att vara så realistiskt som möjligt, och det här går direkt stick i stäv med realism.

Jag påpekade det för att jag tyckte att det var en intressant fråga, om du inte kan svara på ett inlägg utan att förolämpa mig, så kan du väl låta bli? Eller är du så inbitet fascistisk att du tycker att alla skall spela på samma sätt?

LeJonklev

Swordsman
Re: Snälla lille du ....

Kan du inte bli lite mer upprörd?
Är det inte just regeldiskutioner vi har här på forumet. Och detta är ju eonforumet och eon är mest regler. Alltså får vi ta och diskutera regler. Annars kommer aldrig något bli sagt på detta forumet. Det svar kan ju funka på varenda jäkla regelfråga som någonsin stälts men det dödar diskutionen direkt.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Aborado

Veteran
Det finns en regel för pilbågar som säger att man använder grundskadan för kross + vapnets skada när man räknar ut skadeverkan eftersom det är styrka som spänner strängen. Likväl tittar man på stickskadetabellen.

Man skulle helt enkelt kunna säga att abnormt starka varelser i stil med troll helt enkelt använder sig av styrkan istället och således kan man använda grundskadan för kross men läsa av skadan på stickskadetabellen...

Eller så skulle man kunna räkna skadan som kross helt enkelt eftersom troll inte skulle kunna hantera vapen som skulle göra stickskada på människor.

inte

Veteran
Re: Men lägg av...

Men har du tänlt på att du förmodligen har mer i "rörlighet" än vad en åttaåring har. dessutom spelar inte kraften specielt stor roll utan det gäller att träffa rätt när man sticker (vinklerrätt mot ytan o.dl.)medan om man använder en klubba eller liknade försöker smälla en person så att dom skadar sig

Sodivra

Champion
Det där sista låter väldigt bra. [NT]

Det där sista låter väldigt bra tycker jag.

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Ezping Orm

Hero
"Eller så skulle man kunna räkna skadan som kross helt enkelt eftersom troll inte skulle kunna hantera vapen som skulle göra stickskada på människor."

Det är klart att ett troll skulle kunna hantera stickvapen, t.ex. en stor vässad påle eller liknande.

Ezping Orm

Helmgast
Re: Stackars Mats...

Trollet träffar inte så bra, han (det finns väl några få trollhonor) gör bara kraftiga anfall. Så Mats vinner ändå. Dessutom försvarar troll aldrig sig.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.

Roblin

Warrior

Trollet träffar inte så bra, han (det finns väl några få trollhonor) gör bara kraftiga anfall. Så Mats vinner ändå.

Men Mats är ju en liten fjortonårig fjant, han lär göra i byxan... och sedan dö.

Dessutom försvarar troll aldrig sig.

Vill någon förklara logiken i det.

-roblin-

G

Guest

Guest

"Dessutom försvarar troll aldrig sig."

"Vill någon förklara logiken i det."

dom bara slår vilt omkring sig och struntar blankt ifall någon slår dom... :C) änna...

Mvh h[-å]