Nekromanti Grundmekanik, fundering...

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Gamla och nya vanor

Är det verkligen så fortfarande? Hur vanligt är det att man ska slå 1T20 under sitt färdighetsvärde utanför BRP och dess ättlingar.

I rollspelshobbyn i stort är säkert d20+bonus > dc det vanligaste eftersom det är vad D&D m.fl. använder. Därefter kommer säkert WoDs pölmekanik...

I sverige däremot, där hela hobbyn är uppväxt på BRP kloner? Jag tror de flesta rollspelare i sverige någon gång rullat en T20 i hopp om att den skall landa på 1.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Re: Gamla och nya vanor

I rollspelshobbyn i stort är säkert d20+bonus > dc det vanligaste eftersom det är vad D&D m.fl. använder. Därefter kommer säkert WoDs pölmekanik...

I sverige däremot, där hela hobbyn är uppväxt på BRP kloner? Jag tror de flesta rollspelare i sverige någon gång rullat en T20 i hopp om att den skall landa på 1.
Klart vi har!
Betyder det att svenska rollspelare är efterblivna, eller att vi är smarta nog att hålla oss till det som funkar? Jag röstar nog för det senare, efter att ha sett mer och mer komplicerade mekaniker med stora tärningshögar. Sådana är vi förskonade från i Sverige, om man inte räknar NeoGames, men i deras system gäller det ändå bara att slå mot ett värde.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gamla och nya vanor

"Betyder det att svenska rollspelare är efterblivna, eller att vi är smarta nog att hålla oss till det som funkar? Jag röstar nog för det senare, efter att ha sett mer och mer komplicerade mekaniker med stora tärningshögar."

Hur mycket större är tärningshögen i D&D3 (1d20+värde >= svårighet) än i DoD (1d20 <= värde - svårighet)? Inte alls - de är lika stora. Hur dominerande är D&D3 på den utländska marknaden? Ungefär som DoD här eller mer.

Slutsats?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Gamla och nya vanor

Hur dominerande är D&D3 på den utländska marknaden? Ungefär som DoD här eller mer.
Efter att ha studerat inbitna D&D-are diskutera D&D3 när den kom, och inbitna DoD studera DoD6 när det kom, är min åsikt, endast stödd av anekdotiska bevis, att svensk- och engelskspråkiga spelare (de två grupperna utgör den absoluta majoriteten av alla spelare) är precis lika fantasilösa och obenägna att ändra sig, alternativt smarta nog att veta vad som funkar.

Erik
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Gamla och nya vanor

Betyder det att svenska rollspelare är efterblivna, eller att vi är smarta nog att hålla oss till det som funkar?

Jag röstar på det senare... jag misstänker också att det för de flesta inte är så viktigt vilka regler man använder; de man började med funkar ju så varför byta?

Det sagt så är jag glad att sverige är präglat av BRP snarare än t.ex D&D (någon version). Det gör livet mycket lättare... Det verkar som det är mycket lättare att gå från BRP till något annat spel än från D&D... kanske för att BRP finns i så många varianter och är ganska regellätt till sin natur.

om man inte räknar NeoGames, men i deras system gäller det ändå bara att slå mot ett värde.

Mjo, synd att de valde det klumpigaste vis de kunde finna. 2T10 löser samma problem mycket snyggare, men Lancelot games hade kanske redan paxat den varianten :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Jag är både lat och dum

Jag upplever det jobbigt att slå två gånger. Men sådant får man väl lära sig. Nackdelen är att jag för det mesta brukar glömma andra "slå två gånger"-situationer, typ brytvärden, initiativ och annat bjäfs.
 

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Re: Upplevelsen är det viktiga!

Precis! Tärningsrullandets syft är just att förmedla en känsla av spel. Ju mer positiv stress man kan få ut, dessto bättre... och ifall det är spelare man ogillar så är skumma slag ett bra sätt att dölja en säker utgång :gremwink:
 
Top