Nekromanti Grundläggande frågor

Mange75

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
14
Location
Lund
Hej, jag har tänkt att spelleda EON och har en del frågor angående regler. Hoppas någon vill förbarama sig över en nybörjares funderingar. Here we go:

1) Ska man slå för Tur vid skapandet av en karaktär? Regelboken säger att den ska sättas till 11, medan i skapandet av Cerec på EONs hemsida slår man 0b3T6. Vilket gäller?

2) Hur fungerar egentligen VINIT i strid? Regelboken säger: "Den med högst effekt vinner initiativet och blir anfallare". Vad innebär detta exakt? Vad betyder "effekt"? Vem vinner init om VINIT(a)=7 och VINIT(b)=10. a slår ob3T6=4 och b slår 5.

3) Jag är förbryllad över stridskonstbegreppet. Är stridskonst bara ett abstrakt begrepp som inte används i realiteten. Den finns ingen stridkonst listad i regelboken. Däremot finns det tekniker inom stridkonst såsom "Dödande anfall". Används teknikerna som vanliga färdigheter med FC? Måste man t.ex slå svårighetsslag för "Utspel" om man ska använda denna?

4) En kommentar angående VINIT: Om en spelare har 0 i Stridsvana (såsom en nyskapad karaktär SKA ha), och säg 10 i Rör -> VINIT=5 kommer han i princip aldrig att kunna återvinna initiativ i strid.

5) Regelboken är otydlig vad gällersom gäller vid Trauma, smärta osv. Ska man slå för chockslag så fort man får t.ex ETT Traumakryss eller när man får första krysset i ny rad ikryssad? Slår man bara ett chockslag per skadetillfälle även om man både för t.ex Trauma OCH smärta? Adderar man alltid Trauma, Smärta och Blodförlust vid ett Chockslag?

6) Kan man slåss med ett Stångvapen som är 2,5 meter långt i en närstrid eller när man är greppad. Detta verkara vara orimligt.

7) Kan man anfalla hur många gången som helst under en stridsrunda? Varför skulle man vilja att bara anfalla en gång när typ 3-4 anfall borde vara riskfritt för fummel?

:gremcool: Hur mycket väger utrustningarna (kokutr, lägerutr osv) i en karaktärs startutrustning? Dessas vikt borde inte bortses ifrån.

9) Om man slår ob1T6, kan man räkna det som en Perfekt handling om man slår en etta, eller gäller detta bara för minst ob3T6?

10) Finns det färdigheter för t.ex anfallsmanövern Sparka? Träffar man alltid vid Spark eller liknande?

11) Ska försvararen i strid verklihen bestämma sig för manöver/manövrar samtidigt som anfallaren? Borde inte hans val bero på vad anfallaren väljer att göra?

12) Kan en försvarare någonsin utföra nya order EFTER redogörelsfasen, t.ex utföra motgreppsmanöver i samma runda som man blir greppad? Detta borde vara omöjligt eftersom han inte visste att han skulle bli greppad. Denna fråga relaterar till fråga 11.

Väntar spänt på svar!
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
1) Följ regelboken. Cerec skapades med regler från EON I, ni verkar spela EON II.

2) Effekt är hur mycker under sitt värde man är. A har effekt 3, B har effekt 5. B blir anfallare.

3) Det står ett fåtal olika stridskonster i boken. En stridskonst funakr som en mer specialliserad vapenfärdighet. Om det inte står i beskrivningen för en Teknik att man slår ett slag, slås inget slag. Ska slag slås, slås det under FV i stridskonsten.

4) 5 är minimum i VINIT vad jag vet. Men det går ändå, beronde på omständigheterna.

5) Slå slag när Trauma/Smärta/Blodförlust erhålls. För Dödsslag: Trauma+Blodförlust, för Chockslag: Smärta+Blodförlust.

6) Det verkar orimligt, ja, men reglerna existerar inte att täcka det här. Kör på förnuft eller regelrytteri. Det är upp till din spelstil

7) För att en extra handling gör varje handling ob1T6 svårare? Själv tycker jag inte att ob6-7T6 är riskfritt.

:gremcool: Detta fick inte plats i regelboken. Finns i Spelarens handbok. Räkna annars samman vikten från utrustningstabellen i slutet av boken. Eller står det ingen vikt där heller?

9) På ob1T6: 1-3 = perfekt, annars gäller alla utom en etta oavsett antal tärningar.

10) Sparka använder Färdigheten Slagsmål.

11) nej. Försvararen har en nackdel iochmed att den snabbare anfallaren har initiativet. han måste gissa sig till vad anfallaren kommer att göra.

12) Endast Instinktiva Försvar. Dessa hamnar under Avancerade Regler
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
1. Bestäm själv, personligen tycker jag att det är roligare att slå eftersom annars får alla lika mycker tur.

2. Se Zolods svar

3. Stridskonster beskrivs i Vapenmästaren (som jag tycker är en livsnödvändig modul).

4.Vissa yrken som tex soldat och riddare får ju stridsvana när dom skapats. Sen att en person utan stridsvana får problen mot en tränad krigare är väll självklart?

5.

6. Det är upp till dig som SL att bestämma (fast meningen med 3m långa stångvapen är ju att hålla fienden på avstånd).

7.Varje manöver (ie. anfall försvar mm.) som du gör ökar svårigheten för allt du gör med ob1t6 (ie. säger du i deklaretionsfasen att du skall göra tre anfall får samtliga 3 anfall en svårighet på ob6t6, förutsatt att du har ob3t6 i grundsvårighet.)

8.

9.Man kan slå perfekt på alla svårighetsnivåer förutsatt att alla tärningar utom en visar ettor. Undantaget är på ob1t6 där det räcker med en 1:a, 2:a eller en 3:a för perfekt.

10.Slagsmål med ob23t6 i grundsvårighet.

11.

12. Instintivtförsvar medför att man förlorar möjligheten att försöka återvinna int.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"1) Ska man slå för Tur vid skapandet av en karaktär? Regelboken säger att den ska sättas till 11, medan i skapandet av Cerec på EONs hemsida slår man 0b3T6. Vilket gäller?"

I Eon 1 så slog man med 3T6 (inte Ob). I Eon 2 så sätts det till 11. Cerec är gjord i Eon 1.


"2) Hur fungerar egentligen VINIT i strid? Regelboken säger: "Den med högst effekt vinner initiativet och blir anfallare". Vad innebär detta exakt? Vad betyder "effekt"? Vem vinner init om VINIT(a)=7 och VINIT(b)=10. a slår ob3T6=4 och b slår 5."

Effekt betyder ungefär "hur mycket marginal man lyckas med". T.ex. så har A ett värde på 7 i VINIT och slår 4. Då har han en effekt på 3 (skillnaden mellan 7 och 4). På samma sätt så får B en effekt på 5 och vinner således initiativet.


"3) Jag är förbryllad över stridskonstbegreppet. Är stridskonst bara ett abstrakt begrepp som inte används i realiteten. Den finns ingen stridkonst listad i regelboken. Däremot finns det tekniker inom stridkonst såsom "Dödande anfall". Används teknikerna som vanliga färdigheter med FC? Måste man t.ex slå svårighetsslag för "Utspel" om man ska använda denna?"

Det är fullt förståeligt att du är förbryllad över stridskonstbegreppet. De hanteras egentligen inte tillfredsställande i regelboken som bara gör en snabbtitt på dom. Krigarens väg (slutsåld) och Vapenmästaren (Typ Krigarens Väg 2.0 Ny) förklarar stridskonsterna närmare.


"4) En kommentar angående VINIT: Om en spelare har 0 i Stridsvana (såsom en nyskapad karaktär SKA ha), och säg 10 i Rör -> VINIT=5 kommer han i princip aldrig att kunna återvinna initiativ i strid."

Sant. Stridssystemet blir lite skevt när två totalt otränade slagskämpar slåss mot varandra. Men betänk att man även som försvarare kan anfalla med manövern "motanfall".


"5) Regelboken är otydlig vad gällersom gäller vid Trauma, smärta osv. Ska man slå för chockslag så fort man får t.ex ETT Traumakryss eller när man får första krysset i ny rad ikryssad? Slår man bara ett chockslag per skadetillfälle även om man både för t.ex Trauma OCH smärta? Adderar man alltid Trauma, Smärta och Blodförlust vid ett Chockslag?"

Jag kör personligen när en ny rad uppnås, för att snabba upp systemet. Skillnad är inte direkt överväldigande stor i hur mycket stryk man kan ta, men striderna går bra mycket snabbare.


"6) Kan man slåss med ett Stångvapen som är 2,5 meter långt i en närstrid eller när man är greppad. Detta verkara vara orimligt."

Regeltekniskt: Ja, det kan man.
Realistiskt: troligtvis. Man får helt enkelt ta ett kortare grepp på vapnet och använda det på kortare avstånd. Kanske man som SL vill bedöma att svinget tappar moment och man tappar en tärning (-Ob1T6) i skadeverkan då.
Men annars är stångvapen generellt sett ett vapen som så gott som endast återfinns på slagfältet och inte i små trånga situationer.


"7) Kan man anfalla hur många gången som helst under en stridsrunda? Varför skulle man vilja att bara anfalla en gång när typ 3-4 anfall borde vara riskfritt för fummel?"

Falskt: 3-4 anfall är inte riskfritt för fummel, snarare tvärtom. Dessutom är det snorsvårt att göra lyckas med någonting överhuvudtaget när man gör 3-4 handlingar i en och samma runda. Är du säker på att du har förstått regeln för multipla handlingar samt fummelregeln korrekt? :gremblush:


"8) Hur mycket väger utrustningarna (kokutr, lägerutr osv) i en karaktärs startutrustning? Dessas vikt borde inte bortses ifrån."

Det är ett slarv från kreatörernas sida. Jag förstår inte varför de inte fixade detta till Eon 2 men men...
Det enda som verkar vara gångbart nu är att man plockar ut varje separat objekt från utrustningslistorna och kollar deras vikter. :gremfrown:


"9) Om man slår ob1T6, kan man räkna det som en Perfekt handling om man slår en etta, eller gäller detta bara för minst ob3T6?"

När en svårighet är Ob1T6 så slår man perfekt på utfallen 1,2 och 3. Detta står i färdighetskapitlet i texten om perfekta slag.


"10) Finns det färdigheter för t.ex anfallsmanövern Sparka? Träffar man alltid vid Spark eller liknande?"

Färdigheten slagsmål används och svårigheten är normal (någonting som kan diskuteras till dödagar av kampsportskunniga :gremcrazy: )


"11) Ska försvararen i strid verklihen bestämma sig för manöver/manövrar samtidigt som anfallaren? Borde inte hans val bero på vad anfallaren väljer att göra?"

Nä. Försök själv att lugnt och sansat göra upp en plan för dina kommande 4 sekunder _efter_ att din motståndare börjat hugga på dig. Försvararen kan alltid välja att göra upprepade försvarsmanövrer. Deklarationer som "Jag parerar alla hugg och gör sedan ett motanfall" är alltså ok. Fast det där motanfallet kan bli läskigt svårt dock. Förslagsvis så ger man folk möjligheten att passa på deklarerade handlingar när de väl kommer. De har ändå fått svårighetsökningen från flera deklarationer.


"12) Kan en försvarare någonsin utföra nya order EFTER redogörelsfasen, t.ex utföra motgreppsmanöver i samma runda som man blir greppad? Detta borde vara omöjligt eftersom han inte visste att han skulle bli greppad. Denna fråga relaterar till fråga 11."

Det enda jag kan minnas på rak arm är de instinktiva försvarsmanövrarna. Att motgreppsmanövrer går inte in i dom vill jag också minnas.



/Naug, glad att hjälpa
 

Mange75

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
14
Location
Lund
Tack för alla svaren! Har lite nya frågor :)

1) Om man vill "läsa" av människor (eller andra varelser), alltså se vad som döljer sig under ytan, vilken färdighet använder man då. Borde finns nån färdighet som heter Människotolk...

2) Angående perfekt handling och att alla tärningar utom en ska vara ettor. Är inte 1,1,1 på Ob3T6 en perfekt handling.

3) *puh* är inte 4 sekunder för en stridsrunda heeeelt för kort tid även om man kan reglerna?? En runda för mig (när jag simulerar slagsmål) tar typ minuter!

4) Är det nån som har bra förslag på nybörjaräventyr? Jag hade tänkt mig att vi ska spela utan avancerade regler och helt slopa magi första gången för att känna på spelet, utan bara prova att bygga upp en bra stämning, använda lite färdigheter och testa att slåss lite.

Tack på förhand!
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
"1) Om man vill "läsa" av människor (eller andra varelser), alltså se vad som döljer sig under ytan, vilken färdighet använder man då. Borde finns nån färdighet som heter Människotolk.."
Jag brukar låta mina spelare slå för PSY(med en nivå svårare) eller mot övertala...

"2) Angående perfekt handling och att alla tärningar utom en ska vara ettor. Är inte 1,1,1 på Ob3T6 en perfekt handling."
Jo. :gremsmile: Alla ettor går bra också.

"3) *puh* är inte 4 sekunder för en stridsrunda heeeelt för kort tid även om man kan reglerna?? En runda för mig (när jag simulerar slagsmål) tar typ minuter!"
En stridsrunda för kombattanterna(rollpersonerna) är fyra sekunder, för spelarna och spelledaren är det förmodligen längre. :gremsmile: Men efter du har blivit mer bekant med reglerna så kommer det gå snabbare...
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Förhöra och tidsdefinitioner

1) Om man vill "läsa" av människor (eller andra varelser), alltså se vad som döljer sig under ytan, vilken färdighet använder man då. Borde finns nån färdighet som heter Människotolk...
Jag skulle använda Förhöra faktiskt. Den färdigheten handlar ju om att få ur information ur folk.

2) Angående perfekt handling och att alla tärningar utom en ska vara ettor. Är inte 1,1,1 på Ob3T6 en perfekt handling.
Alla ettor är också perfekt, precis som man fumlar även om man slår tre, fyra, fem (osv.) sexor (förutsatt att du känner till fummelreglerna).

3) *puh* är inte 4 sekunder för en stridsrunda heeeelt för kort tid även om man kan reglerna?? En runda för mig (när jag simulerar slagsmål) tar typ minuter!
Det syftar på spel i världen, och inte hur lång tid det tar för er att spela. Skilj påden tid som förflyter i Mundana och den tid som förflyter för er.

4) Är det nån som har bra förslag på nybörjaräventyr? Jag hade tänkt mig att vi ska spela utan avancerade regler och helt slopa magi första gången för att känna på spelet, utan bara prova att bygga upp en bra stämning, använda lite färdigheter och testa att slåss lite.
Sorgernas brunn kan du ju testa. Det innehåller lite av allt det du vill ha, och det är ett nybörjaräventyr. Det är ju utförsäljning på www.hobbyspel.com just nu, och där finns en del begagnat, så om du känner för't så kan du ju testa där. Annars så finns den ju alltid på www.neogames.se

// avatarex, skall nog spela rollspel idag för första gången på en månad eller mer
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"1) Om man vill "läsa" av människor (eller andra varelser), alltså se vad som döljer sig under ytan, vilken färdighet använder man då. Borde finns nån färdighet som heter Människotolk..."

Förhöra brukar användas när en rollperson aktivt försöker lista ut om någon talar osanning, fast offret kommer ju säkerligen att förstå att han håller på att bli förhörd med tanke på alla stressande, rappa motfrågar och försök att hitta luckor i resonemangen. Ska offret inte märka det föreslår jag att man höjer svårigheten med åtminstone en tärning. Om lögnen går att avslöja med kunskap i någon viss färdighet skulle dock ett slag i den färdigheten kunna säkna svårigheten för Förhöra.

Annars, om man passivt ska upptäcka att någon ljuger är det svårare. Ett minst Svårt Psykeslag kan väl generellt sett fungera i nästan alla situationer (särskilt då det finns logiska brister i lögnen, eller då det krävs att rollpersonen kommer ihåg någon liiiten detalj), men ibland kan det ju krävas eller åtminstone vara enklare (kanske -Ob1T6) med ett slag mot en lämplig färdighet istället, exempelvis en passande kunskapsfärdighet eller Bildning vid de tillfällen då det gäller en ren faktalögn, eller då en viss kunskap kan ge en förståelse att någon ljuger.

Dessutom, om det kanske var det du menare, så kan man ju vid strid också läsa sina motståndare genom att slaget mot någon av sina egna stridsmanövrer hamnar under ens värde för Insikt. Regeltekniskt tror jag det innebär att man svårigheten för nästa rundas VINIT sänks en nivå.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
I övrigt hänvisar jag till alla andra bra svar du fått av de andra användarna.


"2) Angående perfekt handling och att alla tärningar utom en ska vara ettor. Är inte 1,1,1 på Ob3T6 en perfekt handling."

Jopp, det är ett perfekt slag. Ett tankesätt som jag brukar använda när jag ska förklara perfektregeln för folk är som följer:

Innan man slår om alla sexor. Om du då kan ta bort en (1) tärning så att alla andra tärningar bara är ettor. Då har du slagit perfekt.
I ditt fall ovan så kan du mycket enkelt ta bort 1 tärning så att resten bara är ettor. Det är ju bara att ta bort vilken tärning som helst :gremsmile:


/Naug
 

Mange75

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
14
Location
Lund
Läsa av människor

Tack för alla svar! Det känns tryggt att man har forumet att luta sig mot när kunskaperna tryter :)

"1) Om man vill "läsa" av människor (eller andra varelser), alltså se vad som döljer sig under ytan, vilken färdighet använder man då. Borde finns nån färdighet som heter Människotolk..."

En liten kommentar angående en ovanstående fråga:

Vad jag egentligen menade men var lite oklar om, var att man ibland vill se vad människor går för, inte nödvändigtvis om de direkt ljuger eller inte. Istället vill man kunna känna av om de verkar vara ärliga i allmänhet, pålitliga, döljer nåt innanför masken, egentligen är olycklig. Vi tar ett exempel:

Spelarna möter en man som de pratar med. De känner honom inte och han verkar vara en gladlynt typ. Han har mist sin fru bara för någon månad sen men har kommit över det värsta. Han vill inte visa sin sorg för främlingar. Som spelledare vet jag ju om hans sorg, men hur ska man slå för att få reda om spelarna märker något. Borde vara svårt slag mot PSY på alla spelarna som någon på forumet har svarat. Kommentarer?

/Mange
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Läsa av människor

Spelarna möter en man som de pratar med. De känner honom inte och han verkar vara en gladlynt typ. Han har mist sin fru bara för någon månad sen men har kommit över det värsta. Han vill inte visa sin sorg för främlingar. Som spelledare vet jag ju om hans sorg, men hur ska man slå för att få reda om spelarna märker något. Borde vara svårt slag mot PSY på alla spelarna som någon på forumet har svarat. Kommentarer?
Givet exakt det exempel du anger skulle jag inte tillåta något slag öht. Rollpersonerna har aldrig träffat den här mannen förut, de vet inte om att han nyligen mist sin fru och har ingen egentlig anledning att ifrågasätta hans glada humör. Dessutom har han ju "kommit över det värsta" så man kan knappast säga att han aktivt döljer sin verkliga sinnesstämning.

Jag tror att det skulle krävas en oerhört empatisk person för att upptäcka en viss dold sorg under dessa omständigheter. IRL skulle iaf jag behöva mer än en konversation med en fullständig främling för att börja förstå att någonting låg pyrt till.

Om det är viktigt att spelarna ska veta att SLP:n förlorat sin fru är det bättre om du låter denna information undslippa SLP:n under konversationen eller om de får höra det av någon annan. T ex kan SLP:n fälla nån kommentar i stil med "...det hade min älskade Sally gillat", eller så snappar spelarna upp en kommentar från nån annan efter att de pratat med SLP:n "Stackars man, att förlora sin fru på det sättet..."

Så långt min kommentar. :gremwink:


/Rax, skeptisk mot att låta tärningarna styra allt
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Empatiinflation

Jag tror att det skulle krävas en oerhört empatisk person för att upptäcka en viss dold sorg under dessa omständigheter.
I det bibliotek av karraktärer jag spelleder (eller eventuellt kommer att spelleda) finns det ett förvänandsvärt stort antal som har mental egneskap empatisk. Detta är altså RP som jag har deltagit i skapandet av och det visar väl ganska tydligt att även egenskapstabellerna behöver en uppgradering med flera bra resultat likt de jag har gjort med händelse-, kontakt- och föremålstabellen. men det är så jobbigt att göra om en tabell så det dörjer nog innan det blir av...
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Empatiinflation

Nu vet jag tyvärr inte riktigt vad du refererar till, eftersom jag inte äger reglerna och inte heller har haft en rollperson med den egenskapen. :gremfrown:

Poängen handlade mer om hur mycket man som normalfuntad människa faktiskt kan utläsa av en persons sätt, särskilt när man inte känner personen sen tidigare och alltså inte har ngt att jämföra med.


/Rax, ska snart öva snarkning
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Empatiinflation

jo jag misstänkte att det var något ditåt jag kanske borde OT märkt mitt inlägg...
 

Mange75

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
14
Location
Lund
Spinner vidare på min gamla tråd med en ny fråga:

Hur ska man som spelledare agera i strid två mot en då en av spelarna har ryggen mot sin motståndare? Det borda vara extremt lätt att bara hugga den stackaren i underläge i ryggen.

/Magnus
 
Top