Nekromanti Grundläggande aspektsbeskrivning... (Ang. M&M)

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
En tanke slog mig, när jag läste igenom M&M för ett tag sedan, nämligen en sak som M&M saknar. "Vet hut, skulle M&M sakna någonting??? Hädare!!!" kanske ni nu tänker. :gremwink: Men jag tänker ändå påstå att det finns en lucka i Eons magisystem, någonting som behöver fyllas igen. Nämligen en grundläggande aspektsbeskrivning ! Vad menar jag då med detta? Jo, för att förklara detta ska jag nu försöka beskriva Eons magisystem. Låt oss ta en besvärjelse som exempel.

Besvärjelsen har diverse komponenter. Man alstrar, man väver, man transformerar, osv. Men vad är det allting centreras kring? Jo, effekterna! Man skulle oxå kunna hävda att även filamenten hör hit, men effekterna är ändå viktigast, eftersom utan dem skulle magisystemet inte existera. Man skulle kunna hävda att magisystemets effekter utgör dess byggstenar. Det, tillsammans med filamenten, utgör magins mest grundläggande komponenter. Magins lagar blir helt irrelevanta utan effekterna, eftersom de beskriver hur magi fungerar, och magi består av effekter. Utan effekterna skulle inte magi vara meningsfullt i Eons system. Nåja, nog om det. Men det är alltså här luckan uppstår. För om effekterna är det grundläggande, så förefaller systemet en smula... okomplett. För om magi ges av effekterna, vad ges i så fall effekterna av? Är effekterna då magisystemets motsvarighet till elementarpartiklar (något förenklat)? Eller finns det någonting bakom även effekterna, som beskriver hur de fungerar?

Låt oss titta på exempelvis de biotropiska effekterna. Det finns effekter som helar, återbildar blod, regerererar, osv, osv. Men det finns en grundläggande beskrivning för vad man kan, och inte kan, göra med biotropiska effekter! En form av "bakomliggande" biotropibeskrivning, helt enkelt. Visst, man kanske kan säga att biotropi handlar om livet. Men kan man t.ex. använda biotropi för att skada, förvrida eller förändra andra varelser?

En liknelse är på sin plats. Låt oss ta biologi och medicin som exempel! Biologi kan sägas utgöra (i detta exempel) läran om livet. Medicin utgör då istället hur man tillämpar denna kunskap! Exempelvis kan man använda livskunskaper för att hela, bota sjukdomar, men oxå för att skada, döda effektivare, osv, osv. Ser ni skillnaden? I Eon skulle då effekterna utgöra exempel på tillämpingen av den bakomliggande kunskapen, d.v.s. medicin i det här fallet. Men det som saknas är sålunda den bakomliggande kunskapen, d.v.s. det jag exemplifierat med biologi ovan! Något sådant skulle jag definitivt vilja se i en eventuell M&M2, eller liknande. Det vore definitivt givande, speciellt då man skapar nya effekter, men det skulle dessutom ge en mycket större insikt i Eons metafysik.

Vad tycker ni andra?
:gremcool:
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Om du vill se vad aspekterna är beskrivna som och vad de innefattar osv. så se längst bak i grundboken. Vill du veta vad effekter är och hur de uppkommer så kan du läsa min teori.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Hmm.. mycket klurigt.. jag skulle nog chansa på att effekterna just är motsvarigheten till elementarpartiklar (eller iaf någonting liknande).

Men om det inte skulle vara det, skulle det vara väldigt intressant av att se hur man bygger upp effekter, det hade varit väldigt roligt. Men det skulle bli ganska krångligt att bygga en ritual då...

Biotropi kan skada... Vandöda då, men den skadar dem
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Nja, det är inte riktigt svar på min fråga. I grundboken står det, i grund och botten, hur man kan alstra de olika filamentstyperna, hur de ser ut kongelerade, samt hur de fungerar regelmässigt. Men det är ett väldigt fokus på filamenten & hur man alstrar dem. Det finns inget liknande för effekterna, varken i M&M eller grundboken. Utan de framstår som om effekterna enbart "popar upp från intet", helt utan sammanhang. Det är just detta som jag är ute efter - hur man placerar in effekterna i ett sammanhang (där sammanhanget för exempelvis de biotropiska effekterna skulle utgöra det jag beskrev som "biologi" i inlägget ovan), istället för att de ska "hänga fritt", som det nu gör.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Svårare att montera än en bokhylla från IKEA

Jag tror han ville veta av vad effekterna är byggda av, finns de bara, skapar man de själv genom att tänka vad man vill ska hända eller bygger man dem genom "mindre effekter" som man sätter samman ?
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Svårare att montera än en bokhylla från IKEA

Jag skulle gissa på att man har simpla "småeffekter" som sedan tillsammans skapar en effekt som blir en resultant av de småeffekter som man lagt in i "paketet". Sedan så påverkar detta filament de magiska fälten genom att filamenten gärna kopierar varandras effekter, då de annars står i "effektlöst" tillstånd. Resultanten är lika med noll med andra ord.
Effekterna i sig finns faktiskt på sitt sätt. Det gäller bara att ha en ordentlig förkärlek för lego för att kunna använda dem. Besvärja är precis som att bygga lego. Enligt min teori alltså.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Biotropi kan skada... Vandöda då, men den skadar dem
Tja, men om en biotropisk effekt kan hela, d.v.s. den reparerar trauma, varför skulle den då inte kunna göra motsattsen? Om man lär sig hur man sätter ihop något (helar), borde man ju oxå veta hur man plockar isär det (skadar). Eller? Vore ju konstigt annars, kan jag tycka.
:gremcool:
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Skada vandöd (rent appropå)

När man använder biotropi för att skada en vandöd så tror jag att man använder en effekt som är, lite modifierad, samma effekt som "Avlägsna död vävnad" eftersom det är just vad en vandöd består av. Nån som har ett annat förslag?
Stundande inköp av V&N är det och jag vill vara förberedd inför vad SL ska hitta på.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Svårare att montera än en bokhylla från IKEA

Effekterna i sig finns faktiskt på sitt sätt. Det gäller bara att ha en ordentlig förkärlek för lego för att kunna använda dem. Besvärja är precis som att bygga lego.
Mycket intressant, och i mitt fall väldigt givande, liknelse! Låt oss anta att effekterna är som legobitar och magi då utgör legobyggandet. Men då är min fråga - vad är ritningen? För om man bygger lego, så bygger man ju ytterst sällan i blindo. Man har någonting som man bygger efter. En ritning, en mapp, en bakomliggande konstruktion. Det är just detta jag är ute efter, eftersom en sådan saknas i både M&M och Eon II! Därav min fråga!
:gremcool:
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Svårare att montera än en bokhylla från IKEA

Känns som att det kommer att bli fint material i min magiteoretiska samanställning som jag ska skriva snart. Och du är jobbig :gremsmirk:
Skämt åsido...

Ritningarna är kunskapen om effekten. Denna har skapats genom en lång rad misslyckanden, beräkningar och en hel del svett. Det hela har tagit en väldig fart nu när man kan konsten att framställa kongelat då man lättare kan se hur filament kan påverka varandra.

När du improviserar så använder du inte längre en ritningt, då använder du riktlinjer då effekterna kommer att paras ihop på ett ganska annorlunda sätt.

Blir detta svar nog eller ska vi gå in på hur ritningarna ser ut också? Kan bli intressant, och långt.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Svårare att montera än en bokhylla från IKEA

Ritningarna är kunskapen om effekten. Denna har skapats genom en lång rad misslyckanden, beräkningar och en hel del svett. Det hela har tagit en väldig fart nu när man kan konsten att framställa kongelat då man lättare kan se hur filament kan påverka varandra.
Okej, låt oss anta att det är som du säger. Ritningen är "kunskapen om effekten". Men om det nu är så, så borde dessa ritningar vara präglade av sin aspekt. En biotropisk effekts ritning borde vara präglad av biotropi, d.v.s. den har någon/några komponenter/beskrivning/ritningsdel som är signifikant för biotropi - just eftersom det ändå finns biotropiska, och nekrotropiska, och termotropiska effekter (osv). Vi skulle kunna kalla detta för "aspektsritningen"! Och det jag då är ute efter är just denna aspektsritning - inte den enskilda ritningen för effekten, utan det som gör det till en just biotropisk effekt. Och med detta skulle man då oxå naturligt få en beskrivning av vad som går, och inte går, med biotropi, eftersom man då får veta vad som är signifikant för den aspektens ritningar (d.v.s. dess effekter).
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Skada vandöd (rent appropå)

Eftersom vandöda endast tar trauma så borde effekten 'Hela trauma' skada dem fin fint...
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Svårare att montera än en bokhylla från IKEA

Kanske jag ska ta och ändra lite av vad jag sagt (eller tror jag sagt). Då man skapar en effekt så använder man sig av något som inte är helt olikt resonansriktningar, fast betydligt fler. Hur dessa beter sig samt hur de skapas är samma för samtliga aspekter. Vad som skiljer dem åt är hur de ska kombineras och hur mycket man ska låten en "resonansriktning" dominera eller minska.
De olika aspekterna uppför sig på olika sätt så därför så har olika aspekter olika sätt att "tolka" deras programmering. Detta beror på hur de uppför sig i de magiska fälten. De ligger på olika "frekvenser", eller tvärsnitt som man också kan säga (tvärsnitt egentligen felaktigt ur praktisk synpunkt, men nu är det teori som gäller) och måste få en viss krökning för att kunna pressa sig fram till nästa filament som man vill kopiera programmeringen till.
Med hjälp av kunskapen om aspekten och hur man får/måste mickroprogrammera den så har man sina ritningar med hjälp av fantasin.
Att de sedan håller sig på olika platser förklarar till viss det varför aspekter är som de är och varför det inte går att göra t.ex. "Eld" med hjälp av ett biotropiskt filament utan att transformera.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Kom just att tänka på [OT]

Något säger mig att han inte skulle gilla den här diskussionen. Eller, vem vet?
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Skada vandöd (rent appropå)

Egentligen inte... Den lägger till förlorat kött och liknande, alltså borde den vandöda bli starkare.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Du skriver ju Schamaner & Andar, så varför inte knåpa ihop lite magiteori att ha med i nästa magibox?
Knappt en stavelse rätt, men nåja... :gremwink:

Tja, det skulle jag gärna göra, faktiskt. En sådan grej skulle definitivt passa in i den eventuellt kanske kommande magiboxen. Får ta mig ett snack med CJS om detta. Kanske han tycker det låter bra? Vi får väl se.
:gremcool:
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Skojar du? (OT)

Dom fetaste legokonstruktionerna kommer ju lätt till när man improviserar. Själv har man ju då byggt både det ena och det andra med en fet bunte tekniklego och en Mindstormssats, t ex en robot som klättrade upp för väggar. Fast nu vet ju inte jag om du syftade på Mindstorms...

Mvh Victor Palm...

...Som för övrigt även har byggt en mycket häftig riddarborg i lego, helt improviserat.
 
Top