Grundegenskapsvärden

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Jag sitter och knåpar med ett system med tydliga OSR-drag. Det mesta är klart, men några saker har jag märkvärdigt svårt att bestämma mig för. Ofta på detaljnivå – som hur rollpersonens grundegenskaper skall få sina värden. Köpa för poäng? Risken är min-maxning. Få en rad att fördela? Ger för likartade rollpersoner. Eller slump, dvs slå fram värdena? Kul - men kan ge extrema resultat. För att vara konkret:

Jag har fyra grundegenskaper (i princip Styrka, Smidighet, Intelligens/Visdom och Karisma/Social interaktion), och vill att de för nya karaktärer skall ligga mellan 1 och 6. Så här blir de olika alternativen då:
- Fördela 14 poäng, minst 1 och max 6 i varje.
- Fördela 5, 4, 3, 2 som du vill mellan grundegenskaperna.
- Slå 3t6 och skriv det mellersta utfallet (vilket är 3 vid ett slag på 2, 3, 5 och 4 vid ett slag på 2, 4, 4). Upprepa tre gånger och fördela värdena som du vill mellan grundegenskaperna.

Vad jag önskar av The Hive Mind här på rollspel.nu är lite input om vilket som är att föredra – och varför!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Ett tillägg: min nuvarande skrivning är denna:

”Fördela 14 poäng mellan grundegenskaperna, minst 1 poäng på varje och inte mer än 5 på någon (t.ex. 5, 4, 3, 2 placerade i valfri ordning).

Slumpalternativ för den som vill (men du måste ta den rad du får!): slå 3t6 och skriv ner det mellersta utfallet. Upprepa tre gånger och fördela värdena som du vill mellan grundegenskaperna. Ger värden mellan 1 och 6, lika ofta bättre som sämre rader än de på 14 poäng.”

Dvs alternativen 1 och 3 ovan men med den twisten att det säkra alternativet (1) inte kan ge värde 6 och att om du väljer att slå MÅSTE du ta dessa värden, även om de är usla.

Är detta vettigt? Och kul?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
- Fördela 5, 4, 3, 2 som du vill mellan grundegenskaperna. Du får sänka en grundegenskap ett steg för att höja en annan med ett steg.

Detta ger valmöjlighet utan att behöva allt för mycket stat-dumpning. Om man får sänka en grundegenskap två gånger är det detsamma som att fördela 14 poäng fritt.

---

Ett annat alternativ kan vara att börja med 2 i alla grundegenskaper och sedan få fördela åtta poäng hur man vill, om man vill undvika min-maxning.

(Är min-maxning något dåligt i detta spel? Jag menar, man stat-dumpar ju hälften av sina värden så det kommer att kännas för spelaren.)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag tycker att slumpade rollpersoner är en core-del av OSR.

Ibland är de bra, ibland är de dåliga, ofta utmanar de spelaren.
Med det sagt skulle jag skippa pointbuy och fördelning av förbestämda värden av dina förslag.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Rickard: tack för input; jag gillar verkligen ditt första alternativ. (Och ja, stat-dumpning fungerar aldrig i min grupp; det blir för ofta tanks som inte kan något annat...)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
wilper: visst är det core OSR med slumpade stats – från början var det också mitt enda alternativ. Men en del i min grupp kan inte ta dåliga stats, utan gnäller över det hur länge som helst... För dem ville jag ha ett alternativ, mest för min egen sinnesfrids skull :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
McKatla;n345800 said:
wilper: Men en del i min grupp kan inte ta dåliga stats, utan gnäller över det hur länge som helst... För dem ville jag ha ett alternativ, mest för min egen sinnesfrids skull :)
Att du orkar. Jag hade bytt grupp.

Stor eloge till dig dock som sänker nivån på ditt spel så att fler kan vara med.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Vad är det i OSR som eftersträvas? Jag är ingen expert men hur stora avsteg kan man ta från själva regelkärnan innan det inte är OSR längre? Om OSR-delen är viktig alltså, annars kan du hoppa över den här frågan. Men om det är viktigt så kan jag tänka mig att det finns någon etablerad husregel för detta redan.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Måns;n345814 said:
Vad är det i OSR som eftersträvas? Jag är ingen expert men hur stora avsteg kan man ta från själva regelkärnan innan det inte är OSR längre? Om OSR-delen är viktig alltså, annars kan du hoppa över den här frågan. Men om det är viktigt så kan jag tänka mig att det finns någon etablerad husregel för detta redan.
Bra fråga! Jag tror svaret handlar om mer än mekanik dock, mer om förhållningssätt till rollspel. Jag gillade Arferts olika kommentarer till vad OSR är i Fantasy!, och det var nog där det började för min del, denna återgång till en typ av spel där det finns regeldjup för sådant som strid, men där mycket av allt anat löses med playerskill utan slag.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Din grupp verkar ha två problem:
1. De blir missnöjda om de slumpar fram dåliga stats.
2. Om de får göra precis som de vill kommer det bli en grupp full av tanks, vilket kan påverka spelet negativt.

Jag skulle gett 14 poäng att fördela fritt. Alla får möjligheten att spela det de vill, så ingen kommer kunna gnälla på det.

Är min-maxande och tankbyggeri ett stort problem är det nog bättre att var och en av spelarna får beskriva vad för karaktär de tänker skapa redan innan ni börjar (alltid en bra början, enligt mig). När ni gått varvet runt kan du välja att ta upp gruppens eventuella kunskapsluckor som kan dyka upp under spel. "Ni är alltså tre barbarkrigare med tvåhandsyxa och en... barbarkrigare med tvåhandssvärd. Ni kan behöva något sätt att hantera fällor, skador och fiender med avståndsvapen."

Det är också värt att tänka på att 14 poäng fördelat med 1-5 poäng på vardera av de fyra grundvärdena ger ett ganska litet utrymme till variation i fördelningen.
Om inte jag missat något finns det sju varianter:
  • 5, 5, 2, 2
  • 5, 5, 3, 1
  • 5, 4, 4, 1
  • 5, 4, 3, 2
  • 5, 3, 3, 3
  • 4, 4, 4, 2
  • 4, 4, 3, 3
Jag skulle gissa att den nedersta varianten kommer vara den minst populära. Man vill ju inte spela en medelmåtta :wink:

***

Ett annat sätt är att göra det dyrare att höja ett värde ju mer man höjt det. Höjningen från 1 till 2 kostar 1 poäng, från 2 till 3 kostar 2 poäng, osv. Ska man höja ett värde till 5 kostar det alltså 1+2+3+4=10 poäng, och alla har typ 20 poäng att använda. Det blir lite pilligare dock, och risken finns att det blir poäng över som inte går att göra något med. En annan risk är att alla tvingas spela medelmåttor eftersom det blir mest värde för poängen.

Ett ytterligare alternativ är färdigskapade statblocks och inte låta två spelare ta samma.
 
Top