DoD Grundegenskapernas betydelse

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Grundegenskapernas betydelse.
Efter att ha hunnit igenom 6 av scenariona i Dimmornas dal och blivt mer bekannt med reglerna så kan jag konstatera att det är lite väl många grundegenskaper som man i stort sett kan dumpa.
Jmfr med ett system som Mythra,s där erfarenheten i min grupp är att du inte vill "dumpa" någon grundegenskap.
I DoD23 så sticker FYS ut följt av PSY. En spelare behöver vara mer eller mindre suicidal för att ha låga värden på de egenskaperna.
Jag tycker det är synd på ett i övrigt bra system, men det kanske är tanken? Mer grottkrälsfokuserat och mindre karaktärsutveckling.

Vad är era tankar om det?
/C
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Grundegenskapernas betydelse.
Efter att ha hunnit igenom 6 av scenariona i Dimmornas dal och blivt mer bekannt med reglerna så kan jag konstatera att det är lite väl många grundegenskaper som man i stort sett kan dumpa.
Jmfr med ett system som Mythra,s där erfarenheten i min grupp är att du inte vill "dumpa" någon grundegenskap.
I DoD23 så sticker FYS ut följt av PSY. En spelare behöver vara mer eller mindre suicidal för att ha låga värden på de egenskaperna.
Jag tycker det är synd på ett i övrigt bra system, men det kanske är tanken? Mer grottkrälsfokuserat och mindre karaktärsutveckling.

Vad är era tankar om det?
/C
Hm, menar du att alla grundegenskaper utom FYS och PSY skulle vara lämpliga att dumpa? Det ... håller jag nog inte med om. :)
STY och SMI ger viktiga skadebonusar och ger grundchans till många viktiga färdigheter, liksom INT. KAR brukar lyftas fram som dump stat men det gäller förstås bara om man inte har så mycket socialt spel.

Och vad har detta med karaktärsutveckling att göra? Grundegenskaper ändras inte under spel (annat än i undantagsfall), utveckling sker genom färdigheter och hjälteförmågor.

Visst är det så att det över tid går att nå höga FV i färdigheter baserade på STY, SMI, INT och KAR även med låga värden i dessa grundegenskaper, men det tar lång tid och man kommer ständigt att ligga efter andra RP med höga grundegenskapsvärden. Först när man når FV 18 är skillnaderna utjämnade och värdet i själva grundegenskapen mindre viktigt, men då pratar vi många tiotals spelmöten, och att man konsekvent satsat på att höja just dessa färdigheter - vilket ju alltså är en form av just karaktärsutveckling.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Hm, menar du att alla grundegenskaper utom FYS och PSY skulle vara lämpliga att dumpa? Det ... håller jag nog inte med om. :)
STY och SMI ger viktiga skadebonusar och ger grundchans till många viktiga färdigheter, liksom INT. KAR brukar lyftas fram som dump stat men det gäller förstås bara om man inte har så mycket socialt spel.

Och vad har detta med karaktärsutveckling att göra? Grundegenskaper ändras inte under spel (annat än i undantagsfall), utveckling sker genom färdigheter och hjälteförmågor.

Visst är det så att det över tid går att nå höga FV i färdigheter baserade på STY, SMI, INT och KAR även med låga värden i dessa grundegenskaper, men det tar lång tid och man kommer ständigt att ligga efter andra RP med höga grundegenskapsvärden. Först när man når FV 18 är skillnaderna utjämnade och värdet i själva grundegenskapen mindre viktigt, men då pratar vi många tiotals spelmöten, och att man konsekvent satsat på att höja just dessa färdigheter - vilket ju alltså är en form av just karaktärsutveckling.
Och KAR är dessutom viktigt i svåra fajter för att effektivt få upp fallna kamrater på benen så de kan fortsätta att slåss. En jäkligt viktig detalj.

Jag ser egentligen bara två scenarier där man eventuellt kan tänka utifrån dumpstat-perspektivet. Om du vill gestalta den klassiska dumkorkade fajtern så är det väl INT som ligger i farozonen. Och om du vill gestalta någon som absolut inte kan funka i närstrid så är det väl STY. Men även båda dessa är lätt forcerade exempel då jag anser att det egentligen inte finns något dumpstat pga hur spelet har designats.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Jag håller med föregående talare (Tomas och Marco) - men väljer bena ut det lite annorlunda och bortser från eventuell påverkan grundegenskapen har på färdigheterna, vilket förr eller senare passeras. Jag började skriva men insåg att jag hade en gammal genomgång från DB Discorden till hands så bifogar den istället. Det enda tillägget jag skulle göra på denna är att STY ofta används för bryta sig ur diverse grepp man kan hamna i via Monsterattacker.

Så jag skulle säga att med OPs vinkel, så är det egentligen bara KAR som är en ren dumpstat (har enligt nuvarande regler ingen påverkan på ngt bortsett från initiala FV). INT om man inte spelar en magiker. SMI om man inte bryr sig om sin förflyttning eller inte använder smidighetsbaserade vapen.

STY, FYS, PSY är 100% inte dumpstats.

Hur kommer man runt detta då? Det är svårt att göra KAR jätteviktig utan att införa nya system, men som SL kan man tex ge nackdel på sociala färdigheter om en person är ohyggligt ful för vissa situationer (eller fördel vid de motsatta). Kanske kan man behöva slå mot INT för att inte drabbas av tillståndet ARG vid en motgång eller provokation osv?
 

Attachments

Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Det jag menade är att FYS och PSY är betydligt viktigare än andra grundegenskaper oavsett yrke.

STY resp SMI för stridsaraktärer, men om man har 13 resp 18 att sätta ut på STY/FYS så väljer de det höga värdet på FYS. O andra sidankan säkert en del spelare resonera annorlunda :)

Jag upplever att de andra påverar grundchans på färdigheter vid start men mindre betydelse i spel. (förutom då de används vid slag mot grundegenskap, vilket oftast är mot FYS och PSY)

Obs! Inte rätt eller fel, mest ett konstaterande från vår spelupplevelse efter 22 spelmöten. Du vill/behöver ha 3 höga grundegenskaper, varav 2 alltid är FYS/PSY, de resterande 3 spelar mindre roll efter start.

Ut i pollenpesten!

/C
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Det jag menade är att FYS och PSY är betydligt viktigare än andra grundegenskaper oavsett yrke.

STY resp SMI för stridsaraktärer, men om man har 13 resp 18 att sätta ut på STY/FYS så väljer de det höga värdet på FYS. O andra sidankan säkert en del spelare resonera annorlunda :)

Jag upplever att de andra påverar grundchans på färdigheter vid start men mindre betydelse i spel. (förutom då de används vid slag mot grundegenskap, vilket oftast är mot FYS och PSY)

Obs! Inte rätt eller fel, mest ett konstaterande från vår spelupplevelse efter 22 spelmöten. Du vill/behöver ha 3 höga grundegenskaper, varav 2 alltid är FYS/PSY, de resterande 3 spelar mindre roll efter start.

Ut i pollenpesten!

/C
Om man upplever detta som ett problem, antar jag att en husregellösning vore att använda tabellen för (dubbel) grundchans för att räkna ut även KP och VP och slå mot dessa värden vid dödsslag, skräck och liknande.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Det jag menade är att FYS och PSY är betydligt viktigare än andra grundegenskaper oavsett yrke.

STY resp SMI för stridsaraktärer, men om man har 13 resp 18 att sätta ut på STY/FYS så väljer de det höga värdet på FYS. O andra sidankan säkert en del spelare resonera annorlunda :)

Jag upplever att de andra påverar grundchans på färdigheter vid start men mindre betydelse i spel. (förutom då de används vid slag mot grundegenskap, vilket oftast är mot FYS och PSY)

Obs! Inte rätt eller fel, mest ett konstaterande från vår spelupplevelse efter 22 spelmöten. Du vill/behöver ha 3 höga grundegenskaper, varav 2 alltid är FYS/PSY, de resterande 3 spelar mindre roll efter start.

Ut i pollenpesten!

/C
Nu har ju STY tex en effekt på bärförmågan, diverse styrketest - bli greppad av monster et c. Det bör ju teoretiskt vara relevant för alla oavsett stridisar? Smi något lägre grad, om man tex inte bryr sig om sin förflyttningsförmåga.

Om man vill ha grundegenskaper viktiga, så kan man ju f ö börja sätta dem som krav för framtida hjälteförmågor.
 
Last edited:
Top