Nekromanti Grundegenskaper.

Superskurk

Veteran
Joined
16 Mar 2004
Messages
44
Location
Bor i Umeå och är ibland i Näsum (ligger på gränse
Jag sitter ibland och småpillar på ett eget rollspel när tid/lust infinner sig.
Spelet vilar inte på någon speciell plattform och ska likna GURPS som allt-i-allo rollspel.
Det kanske aldrig blir färdigt men jag bryr mig inte så mycket, jag har all tid i världen.

Endast T20 är tänkt att användas i spelet. Man slår fram eller köper sina grundegenskaper.

Grundegenskaper Normalvärde är 10.
Fysiska:
STYrka
TÅLighet
RÖRlighet

Mentala:
LOGik
VILja
UTBildning

Sociala:
UTSeende
KARisma
EMPati

Sinnen:
SYN
HÖRsel
LSK (Lukt/Smak/Känsel)

Separat egenskap: Normalvärde varierar. Värdet i STO=dm lång.
STOrlek


Åsikter?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
Vilket är det minsta värdet man kan ha i en Grundegenskap? Är det 2 eller mer så föreslår jag att du byter ut T20:an mot 2T10:or.

I övrigt ser det rätt så basic ut vilket är bra.
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
Det ser ut att täcka det mesta. Vad jag förstår så ska grundegenskaperna stå för allting i spelet? Eller har man färdigheter också?

Det enda jag kan se fattas är väl i så fall Precision.


Värdet i STO=dm lång.
Kan jag inte spela en kort men kraftig rollperson då?
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Det blir ju rätt många GE så mitt råd till dej är:

Behåll: Styrka, Tålighet, Rörlighet, Logik, Vilja, Utseende och Utbildning.

Släng: Karisma, Empati och Storlek.

Ändra: Syn, Hörsel och LSK till en gemensam färdighet eller använd bara Syn och Hörsel.

Angående Karisma och Empati så låt det vara som nån slags färdighet (som man dock inte kan köpa) som t.ex. att Karisma skulle vara medelvärdet på Utseende och Logik eller nåt sånt. Eftersom att jag inte har så stor koll på vad Empati är så fördjupar jag mej inte i det. Storlek kan bedömmas genom att ta medelvärdet på STY+TÅL/2*12cm, detta gör att om man har 10 som genomsnitt på STY+TÅL så är man endast 120, men om man har 15 så är man 180... det finns nog en bättre lösning men detta är min tillfälliga...

Tack å hej leverpastej!

//Emil "Kanturi" Nises
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Storlek kan bedömmas genom att ta medelvärdet på STY+TÅL/2*12cm, detta gör att om man har 10 som genomsnitt på STY+TÅL så är man endast 120, men om man har 15 så är man 180... det finns nog en bättre lösning men detta är min tillfälliga...
Det skulle ju innebära att man måste vara stark och tålig för att vara lång, och att alla korta måste vara klena och inte speciellt tåliga, hur funkar det med en klassisk dvärg? Hur funkar det med en klassisk alv?

Sto är en bättre lösning om det rör sig om ren längd...
Eller så kan man helt enkelt skippa att ha storlek som den typen av egenskap alls (beror ju på om man vill använda den till beräkningar eller inte förståss) utan bara låta den vara vid längd (och vikt)
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Aah, jag vet att min idé var ofullständig, men man kan ju testa EONs regel om det: STY+TÅL+ob3t6+rasmod. tror jag att det var. Jag tror att en dvärg då skulle ha ungefär 14(STY)+15(TÅL)+11(ob3t6)+120(rasmod.)=155, nåt i den stilen iaf...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
"Aah, jag vet att min idé var ofullständig, men man kan ju testa EONs regel om det: STY+TÅL+ob3t6+rasmod. tror jag att det var. Jag tror att en dvärg då skulle ha ungefär 14(STY)+15(TÅL)+11(ob3t6)+120(rasmod.)=155, nåt i den stilen iaf..."
Eller så kan man skita i det och helt sonika säga hur lång man är.

/Han som föreslår att ha en viss medellängd för varje ras som man kan utgå från
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Varför trebokstäverförkortningar? [NT]

Inget av orden är för långt för att skrivas som det är. Trebokstäversgrundegenskapsförkortningar känns lite onödigt.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Tre är bra

Men om man skriver för hand är det tillfredsställande. Eller, tja, fulare, men om alla förstår vad det är för något så är det väl bara bra.

-Hjalle, ibland estet, ibland inte.
 

Superskurk

Veteran
Joined
16 Mar 2004
Messages
44
Location
Bor i Umeå och är ibland i Näsum (ligger på gränse
Varför jag vill ha STOrlek som värde.

Jag retar mig på att i de rollspel jag spelat (ex. Drakar och Demoner) är en person med STY 18, STO 8 lika stark som en person med STY 18, STO 18. Det verkar som om STY är en absolutstyrka, en konstant styrka vilket kan leda till sjuka situationer som att en liten människa med STO 8, STY 18 fullkommligt bryter ner en människa med STO 18, STY 11.

Jag vill skapa ett system där man SKA bli rädd för att slåss mot varelser som är mycket större än du. Jag kan just nu bara komma på ett sätt att lösa detta.

Följande exempel är främst grundat på människor.

För varje poäng under normallängd i STO du har, så mycket minus har du i STYrka. Det funkar på andra hållet också.
(För varje poäng under normallängd i STO ger en POSITIV modifikation på att smyga/gömma. Det funkar även på andra hållet.)

Splittar man sedan upp STO i två så att rutan för STO ser ut __/__ så är siffran före snedstrecket din längd i dm medan siffan efter snedstrecket är din massa. En stark eller fet person av medelläng väger mer än en typisk medelmänniska och därför är längd-STO missvisande där.

- Varför gå igenom allt detta när man kan skita i STO frågar ni?
- Jo för att man ska frukta att slåss med dom som är mycket större.
- På vilket sätt förutom din STYrka-STOrleks-relation bidrar till detta. Den relationen kunde lösts via tabell när karaktären skapats?
- Japp. Men här kommer resten.

Inget rollspel jag känner till har låtit en stark människa lyfta upp en stark dvärg (eller liten människa) över huvudet för att sedan drämma honom i golvet. Det som stoppar detta är den lilla personens STYrka (STYrka mot STYrka). Som om det ENBART är STYrkan som är viktig och att vikten inte betyder något.
Det vill jag ändra. Därför STO-massa.

En annan sak som retat mig är alla dessa småvarelser med alldeles för stora vapen. Dvärgar med en tvåhandsyxa avsedd för människor. Hävstången skulle ha gjort att dom tappade balansen då dom saknar för mycket längd. STYrka kan inte kompensera allt.
Vapen skulle förutom STY-krav även ha STO-krav (längd-STO). Man måste uppfylla båda för att obehindrat använda vapnet. Detta gäller både svingandet (eller skjutandet för avståndsvapen) och att snabbdra det från ryggen (väldigt populärt).

Ni måste som jag ha upplevt dessa situationer annars har ni spelat för lite. Detta är ett försök att lösa sådana situationer från att uppkomma.


Kritik får gärna vara genomtänkt och konstruktiv.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varför det inte är så jefla blodigt

"Ni måste som jag ha upplevt dessa situationer annars har ni spelat för lite. Detta är ett försök att lösa sådana situationer från att uppkomma."

Sen finns det en del som har spelat ännu mer och upptäckt att det faktiskt inte är så stort problem som vissa vill påskina. Regler är ändå skrivbordskonstruktioner, och de som skriver dem har sällan god koll på respektive delar av verkligheten för att kunna simulera dem korrekt i alla fall. Kärt barn: strid, något som du snuddar vid med dvärgarna med tvåhandsyxor. Efter att ha spelat lite till och kanske fått ett hum om hur strid faktiskt går till i verkligheten så upptäcker man lätt att dvärgarnas tvåhandsyxor är en sån liten detalj i knaseriet att om man kan acceptera initiativ eller kroppspoäng så ska det egentligen inte vara några problem med dvärgiska tvåhandsyxor.

Gör ett system som funkar att spela, utan för mycket krångel och korskopplingar som är till för att simulera detaljer som i längden ändå bara blir knas. Tänk i första hand på hur det är att spela spelet, inte hur väl det simulerar den här eller den där detaljen i verkligheten. Det gör att du slipper mycket, mycket huvudvärk, både som spelare och spelledare.

---

Passus: jag hatar förkortningar i rollspel. Det gör rollspelen svårläsliga.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Re: Varför jag vill ha STOrlek som värde.

Alltså, om du vill ha det på det viset, så har jag inte så mycket att kommentera. Visst har du en del poänger, även om jag inte håller med om dvärgexemplet, då STY kan tolkas som hur robusta de är. Det är klar skillnad att brottas mot en muskulös och ickemuskulös människa där båda har samma vikt. Den slutledningsförmågan drar jag från de kärleksfulla kompisbrottningsmatcherna som ibland förekommer. :gremlaugh:

Jag har lite lösningar som är lite smidigare än dina men om du vill ha det på det sättet så kanske du inte är intresserad. Grundegenskaperna verkade väl vettiga (kanske inte LSK-grundegenskapen då), så det behöver jag väl inte kommentera. Ja, förutom att det finns enklare sätt att lösa det där på. Och jag har ändå spelat såpass länge att jag har upptäckt nya och bättre lösningar, så där har du min referens. :gremsmirk: :gremsmile: *självironisk*

/Han som hade 24 grundegenskaper till DoD och spelade med det i 2 år och har nu enbart 6 kvar
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Pessimisten är här.

Upplägget är väldigt vettigt, som andra redan har påpekat, men skiljer sig inte från mängden. Vad saknas i t.ex. eons spelsystem? Om du kan sätta fingret på det kanske det är enklare att helt enkelt modifiera andra system, om man nu inte tycker att själva nyskapandet är det roliga...

Jag har inte spelat GURPS men har fått uppfattningen att allt i allo är en myt. Ett spel där reglerna täcker in allting brukar vara deltaljrika och långsamma vilket hämmar... t.ex. storytelling kan jag tänka mig ^^.
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Re: Pessimisten är här.

Det är (i princip) snabbt att spela GURPS (3T6 mot (modifierat) färdighetsvärde ger omedelbart resultat). Det finns fyra grundegenskaper och ett par deriverade. Allt skrivs ner i förväg och det mesta är rena färdighetsslag (eller skadeslag).

Det är lite slött i bakgrunden, mellan sessionerna, när man ändrar färdigeher och så, dock.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Ah, det kan man ju oxå... precis som i Western och Mutant (möjligt att det finns fler med dessa är de enda som jag har spelat som är såhär)...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
det är sånt där onödigt krånglande som gör att jag inte spelar EON...

det räcker ju hur bra som helst att bara skriva hur lång man är... varför krångla till det som inte bhöver tillkrånglas?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
"det räcker ju hur bra som helst att bara skriva hur lång man är... varför krångla till det som inte bhöver tillkrånglas?"
Det är ändå konstigt hur sitt första rollspel påverkar en egentligen. Som att smyga bara handlar om att röra sig ljudlöst eller att man måste ha värden för karisma, snygghet eller liknande. I många fall räcker det med att skriva att man är snygg och så har man färdigheter som följer upp om man kan utnyttja sin snygghet eller inte. Jag tyckte det kändes skitkonstigt att tänka så första gången jag spelade Star Wars. Jag var rejält van vid DoD. Ungefär som när (en av) min(a) DoD-spelledare gick över till att spelleda Shadowrun. Han kunde inte tänka sig ett system som inte hade träffområden, så han skapade egna sådana regler. Jag själv tyckte det var vettigt vid den tiden.

Jag håller (numera) med vad du skriver. Varför krångla till det? :gremsmile:

/Han som kan tänka sig vara spelare i alla sorters rollspel, men inte spelledare
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Varför krångla till det?
För att det är det som gör spelat verkligare och roligare (om reglerna är bra utformade, som t.ex. EON), och en sån sak som längd och vikt tar ju inte så lång tid fixa, eller hur? Anledningen till att jag gillade EON så mycket var p.g.a. reglerna för skapande av rp, de var så detaljerade och man fick inte bestämma nåt (nästan), allt (nästan) var ren slump, och det älskar jag... heja tärningsspel :gremtongue:

//Emil "Kanturi" Nises
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Nu ska jag bara viktigpettra mig, så tänk på det när du läser inlägget. :gremsmile: Helt klart att du kan tycka vissa saker är roligare än det jag tycker är vettigt att ha med. Vill mest ge en åsikt från mitt perspektiv.

"För att det är det som gör spelat verkligare och roligare (om reglerna är bra utformade, som t.ex. EON), och en sån sak som längd och vikt tar ju inte så lång tid fixa, eller hur?"
Jag gillar inte invidualistiska regler, alltså en regel som i sig är jättenkel men som skapats utan någon hänsyn till att det finns andra regler. Börjar man titta på helheten så har den enkla kvisten vuxit sig till en snårskog. Det är lite som när lärarna i skolan ger hemuppgifter. Det som kan vara en enkel uppgift "Skriv en halv sida om en dikt" blir rätt massiv när någon annan lärare har gett en uppgift om att läsa ett visst antal sidor och sedan kanske man har ett prov också att tänka på.

Nej, det tar inte en lång tid att fixa längd (ok, Neogames regler är trots på tok för omständiga) men sedan får man tänka på att det inte bara sitter en spelare vid bordet. Alla spelare ska ta reda på sin längd. Och sedan kommer det förmågor, grundegenskaper, färdighetsval, bla, bla, bla, bla..... Om du jämför med någon annan regel, känns verkligen längd så himla viktigt? Du har exempelvis redan en regel för att få fram kroppsbyggnad (normal, massiv och dylikt), så varför inte dra sina slutsatser därifrån? Någon som har massiv kroppsbyggnad kan tänkas vara stor och muskulös, men också kort och fet.

Och varför just längd? Varför slår man inte fram hårfärg, kön, ras eller någon annan fysisk grej?

/Han som tänkte ta upp personlighet, men kom på att Eon faktiskt har karaktärsdrag som slumpas
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
det fixar problem med just sånna klassiska arketyper, det får dock fortfarande en person att vara längre om han/hon är starkare... Visst, i slutändan så är längd något som gör att man faktiskt KAN bli starkare, men då borde ju formeln nästan vändas om man använder det som tes. Jag föreslår som en del andra att du låter det vara vid längd, sen kan du använda dig av styrka och tål för kroppsbyggnad och vikt sen, med längden inslängd nånstans där
 
Top