Nekromanti Grundegenskaper

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det var ju en liten diskussion om att höja grundegenskaper för ett tag sedan.. Jag kom att tänka på Vindhands inlägg om "hälsa och andra variabla egenskaper"

<A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...&Number=21070&page=&view=&sb=&vc=1#Post21070" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...21070&page=&view=&sb=&vc=1#Post21070</A> Och jag tänkte: Man måste ju träna för att BEHÅLLA sin styrka (Vet inte hur det är med smidighet, psyke och så dock..) Så kanske ett värde för hur god form man är i vore något. Ungefär som Vindhands idé med hälsa. Om du tränar så blir du i bättre form, om du tränar MYCKET kanske din grundegenskap höjs permanent. (Fast då får du underhålla den, annars går din form ner igen.) Osv.


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Kom på en sak, de som är starka är ju starka på grund av vad de gör, delvis om inte annat. En riddare bär t.ex. sin rustnings och de väger allt annat en lite....
Trädkapare hugger träd, vilket också håller styrkan uppe. Man måste ju inte träna med tyngder och sånt för yrket gör en stark.....

Så det så!
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Tanke:

Ett normalt, hyfsat aktivt liv håller grundegenskaperna säkert på plats. Vill man träna upp sig till högre nivåer går det naturligtvis, inom vissa gränser.
Ett yrke kan, p.g.a. sin natur, höja grundegenskaper eller ge vissa plus (En smed har oftast fetingstarka armar medan en spejare är smidig.) vilket även olika livsstilar kan.
En rik person har större förutsättningar att träna, äta rätt o.s.v medan någon som är fattigare har svårare för det. (Kanske ett minussystem för fattigdom? Det skulle vara realistiskt om något.)

Hmm. Återkommer.

/staffan
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: rik/fattig

En rik person har större förutsättningar att träna, äta rätt o.s.v medan någon som är fattigare har svårare för det. (Kanske ett minussystem för fattigdom? Det skulle vara realistiskt om något.)

Å andra sidan har rika en tendens att skaffa sig någon som gör jobbiga saker åt dem så om de tränar t. ex. styrka så är det för att det 'är omtyckt i kulturen' t. ex. ädla riddare eller fantastiska idrottare.

[color:yellow]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Måste man hålla sin intelligens uppe med hjärngympa då?

I viss mån tror jag att man måste det, man lär sig att tänka i olika mönster och så. Personligen är jag dock emot att ha intelligens som grundegenskap i rollspel om det innefattar sådant som 'att vara smart' vilket det ju låter som. Minne o. d. är lättare att simulera med regler alternativt modifiera spelarens insatser än t. ex. 'att vara smart'.

[color:yellow]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Kom på en sak, de som är starka är ju starka på grund av vad de gör, delvis om inte annat

Jag brukar göra så att jag håller lite koll på hur mina spelares karaktärer lever och jämför det med vilka värden de har satt på sina grundegenskaper. Om dessa skiljer sig drastiskt åt så kan man diskutera med spelaren om han kanske skulle lägga om sitt liv för att han/hon börjar bli lite dassig på ditt eller datt alternativt sänka grundegenskapen.
Sedan finns ju även försämringar med stigande ålder (i vissa fall även ökningar) och dessa måste man ju givetvis parera med träning alternativt finna sig i.

[color:yellow]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Fördelning

Eftersom rollspel är som det är, så skulle det inte vara speciellt populärt eller ens fungerande i vissa system att köra med:
En grundpoäng vid skapandet som fördelas ut på grundegenskaperna. Poängen är fix, men fördelningen variabel. Problemet är att man kommer att rucka på en av rollspelets grundprinciper, att man ska kunna utveckla karaktären och göra den överhuvudtaget bättre, så att man i slutändan ska kunna dräpa drakar, gud och världen (om man skulle vilja).

Men vad det gäller förändringar som är p.g.a. vanor eller ålder, kan det vara bra att göra så. Spelarna kan annars bli giriga av att få en massa gratis poäng och griniga för att de blir av med andra. Då är det lämpligt att helt enkelt omfördela.

- Zire, har lite för bred ruta att skriva i...
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Fördelning

Eftersom rollspel är som det är, så skulle det inte vara speciellt populärt eller ens fungerande i vissa system att köra med:
En grundpoäng vid skapandet som fördelas ut på grundegenskaperna. Poängen är fix, men fördelningen variabel. Problemet är att man kommer att rucka på en av rollspelets grundprinciper, att man ska kunna utveckla karaktären och göra den överhuvudtaget bättre, så att man i slutändan ska kunna dräpa drakar, gud och världen (om man skulle vilja).


Fast om poängsumman man har att tillgå bara är fast vid en given ålder på karaktären vid skapandet och sedan kan variera under spelets gång så borde det fungera bra eller?

[color:red]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

White Paladin

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
22
Location
Malmö, Sverige
I en gammal Sindakus (minns inte vilket nummer) delade någon upp grundegenskaperna i underegenskaper. Hitta tidningen, läs och betänk. Där finns saker som induktiv och selektivt minne, balans, råstyrka och styrketeknik. Det kanske blir för mycket att hålla reda på, men man kan ju välja vad man vill ha och inte ha. Sen beror SL:s givmildhet med poängen på vad man ska spela för typ av äventyr. Är det en lite grupp som ska rädda världen varannan månad? Då kan man vara givmild med poäng i starten, men se till att de sprids på ett vettigt sätt. Är gruppen stor och mångfacetterad? Då kan de vara klenare individuellt och bli starka tillsammans.
Jfr. Avengers och X-men: Avengers kämpar ofta i små grupper, där var medlem är superkraftfull (Thor, Irom Man, Vision), medan X-men oftast kämpar tillsammans (utom Wolverine, men han är ju speciell).

Svärdet är inte starkare än armen som svingar det - Manne
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Re: Fördelning

Ja, och personligen tycker jag inte att det är något problem med system där man inte kan bli några superhjältar. Dock har inte responsen varit något vidare hög när jag föreslagit det för gruppen (men det var nog några år sen nu).
Kanske blir det nått för framtidens rollspel.

- Zire, som ständigt hoppas att nått av framtidens datorspel ska kunna kallas rollspel
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Det kanske blir för mycket att hålla reda på, men man kan ju välja vad man vill ha och inte ha.

Jag tycker det finns åtminstone två bra sätt att lösa det på:
1) Västmark, inga grundegenskaper, man väljer ett antal egenskaper där man avviker från det normal.
2) Terra Draconis, fyra grundegenskaper som man kan ha råd att variera lite, sedan tar man ett antal underegenskaper som man kan variera ytterligare lite vilket kan bli relativt mycket totalt sett.
Bägge dessa varianter ger väldigt många variationsmöjligheter men inte så många att hålla reda på på varje given karaktär.

[color:yellow]M. Putoris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jo, det med ålder stämmer. Men en krigare som är "aktiv" inom sitt område blir ju åtminstone inte sämmre kanske till och med bättre...

Så det så!
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Man blir väl sämre på vissa saker (t. ex. snabbhet) och kompenserar med andra (t. ex. känner till varenda fint).
Till slut blir man väl ändå för svag för att hålla emot en parering eller för att hänga med ynglingarna.

[color:yellow]M. Putoris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: rik/fattig

Det är sant. Det tillhör ju just nu "kulturen" (att använda ett sådant ord i ett sådant sammanhang) att gå på gym och aerobics och sån't. Det är å andra sidan bara slavarna som får ordentligt med motion. Slavar skall få rätt mycket plus på styrka och fysik, tror jag. De är intellektuellt undernärda, minus på intelligens. De är oftast rätt fula (både fysiskt och i mun), minus i karisma. Detta gäller naturligtvis inte dansande, lättklädda tempelslavar som har låg styrka, men hög fysik och smidighet samt en satans karisma.

En tempelherre borde automatiskt få attributet "fet som få", medan yrket "rådgivare" ger RP attributet "tanig och lismande".

/staffan
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Förvisso, men det tar en väldans tid, man kan kompensera sådant genom att använda rätt teknik och sånt, eller undvika istället för att parera...

Så det så!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
"undvika istället för att parera..."
Det är väl bra mycket lättare att parera än att undvika?
Problemet är om man bara har ett vapen, eller råkar vara extremt klen (jämfört mot smidigheten).

- Zire, källa: egna erfarenheter
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Filosofi

En person som levt i, säg, exakt 30 år, har fått intryck genom sinnena till hjärnan i exakt 30. Med andra ord har två stycken 30 åringar samma kunskaps nivå (även musklerna styrs av sinnen och hjärnan, så i detta fall blir muskelaktivitet en kunskap).
Att inte ha kunskap är också en kunskap; vad man inte vet, sätter inga gränser, så att inte veta ger en kunskap.
Det skulle alltså betyda att två personer av samma ålder alltid är lika intelligenta?

Men naturligtvis så håller inte alla med. "Vaddå, jag känner en (flera) som är mycket intelligentare än en annan som är mycket äldre."
Intelligentare på vaddå?
Alla finner inte all kunskap lämplig. Ska man skriva en saga vill man ha fantasi(kunskap) och skrivförmåga, ska man operera vill man ha kunskap om anatomin och kirurgi, ska man bygga vill man ha kunskap om material och hållfasthet osv...
Kunskap kan vara mer eller mindre nödvändig i olika situationer. Problemet är dock att det är mycket komplext (än så länge) och därför mycket svårt att få ett konkret grepp om...

Men det går att motsätta sig med att man kan förlora armen och därmed förvandlas "kunskap" till onödig kunskap. So what, vem vet vilken kunskap som är onödig, eller hur man använder den?

Kort sagt som svar på frågan:
Min tro om att alla människor är likvärdiga, men olika fördelade, gör att jag gärna vill ha med det i "modellen om levandet" (rollspelet).

- Zire, OBS detta är min filosofi, delvis grundad på energiprincipen alltså inga vetenskapliga belägg el. dyl. så tro vad ni vill...
 
Top