DoD Grundegenskaper och skillnad på släkten

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Nu tror jag att jag hunnit läsa igenom.

Men stämmer det att det inte är någon skillnad i grundegenskaper mellan släkten?
En halvling o en dvärg har samma styrka och en anka och en vargman tål lika mycket stryk?
Var det en medveten designpremiss från början?

/C
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Grundegenskaper har väl sällan varit särskilt viktiga i DoD. Särskilt inte i de upplagor som har mängder med färdigheter.

... och i och med detta, och att vi slipper STO som GE, så slipper vi ha släkten med kompensation i vissa GE, så som FYS, för att kompensera för dålig STO.

edit: men det vore kul att veta om hur tidigt det försvann och hur tidigt STO försvann från GE-listan.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Mitt problem är väl mest upplevelsemässigt.
För mig måste det på något vis upplevas "rimligt" även om det är fantasier. En humanoid på 25 kg och en på 100 kg slår lika hårt, kan bära lika mycket och tål samma mängd trubbigt våld? Skitsvårt :(

Borttagandet av STO och jämna ut grundegenskaper är väl i linje med D&D? (eller har jag fel där?)

/C
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Dvärgar har ju alltid varit korta och starka så antar att det är främst ankor och halvisar som du störs på.
Fast i mångt och mycket så kommer de flesta slpankorna inte ha 18 i sty. Några få hjältar och en och annan ankriddare.

Tänker att ingen som väger 25 kg har 18 i styrka.
Jag vägde 140 kg förra året och jag kan lova dig att de där herrarna som tävlar i boxning och väger 50 kg är både starkare och slår hårdare än mig
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
En halvling o en dvärg har samma styrka
Fast styrs det inte snarare av vad man sätter som grundegenskaper på personer i spelvärlden? Du får leta länge om du ska hitta en halvling med styrka 18, jämfört med att hitta en dvärg. Och är din rollperson en halvling med styrka 18 så kommer den att anses vara avvikande (kanske främst på grund av vad du sänkte för att kunna höja styrka).

Bara för att måttstocken är gemensam och man är fri att skapa rollpersoner och SLPs hur man vill så betyder det inte att halvlingar och dvärgar i snitt har samma styrka. Det är spelarna, spelledaren (och äventyrsförfattarnas) ansvar.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
<>
Bara för att måttstocken är gemensam och man är fri att skapa rollpersoner och SLPs hur man vill så betyder det inte att halvlingar och dvärgar i snitt har samma styrka. Det är spelarna, spelledaren (och äventyrsförfattarnas) ansvar.
Yup, man väljer ju faktiskt, släkte, yrke och ålder före man slår GE, vilket är smart.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Mitt problem är väl mest upplevelsemässigt.
För mig måste det på något vis upplevas "rimligt" även om det är fantasier. En humanoid på 25 kg och en på 100 kg slår lika hårt, kan bära lika mycket och tål samma mängd trubbigt våld? Skitsvårt :(

Borttagandet av STO och jämna ut grundegenskaper är väl i linje med D&D? (eller har jag fel där?)

/C
Men så är det ju inte. Ingen grundegenskap mäter din vikt. Med högre STY slår du hårdare.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Men så är det ju inte. Ingen grundegenskap mäter din vikt. Med högre STY slår du hårdare.
Jag vet att det är lite fånigt, det är ett spel, men det stämmer inte med verkligheten. En större massa ger möjlighet att både ge mer kraft bakom en attack och större möjlighet att motstå en impuls (slag). Det är alltid en kombination.

(jag är en någorlunda stark knubbig gubbe, att jag kan slå hårt på karatepassen beror inte bara på styrka utan att jag kan lägga 90 kg muskler/fläsk bakom)

Jag släpper det, det är bara ett spel ;). det är samma problem som jag har med D&D. En frikoppling av fysik i spel kontra verkligheten enligt Newton :D:p.

O andra sidan, har jag problem med det som SL är det ju inget som hindrar att jag som SL sätter maxvärden på grundegenskaper för olika släkten i min tolkning.
.
Sedan så med den fantastiska möjligheten som ni på FL har gett med 3:e partsutgivning så är det fullt möjligt att det kommer en blandad kompott av äventyr och miljöer för alla smaker. Tänk lite mindre "gulliga" miljöer och kampanjer åt S&S hållet. Mycket spännande.

/C

D&D har jag problem med på riktigt, en liten humanoid kan ha samma eller mer KP/HP osv än vad en jätte eller drake kan ha..
 
Last edited:
Top