Grottkrälande med en åttaårig spelare?

andreaslundin

Veteran
Vi spelar lite rollspel hemma hela familjen (just nu Sagospelet Äventyr), men det är svårt att få till speltillfällen med barnens aktiviteter, att de träffar vänner, våra gemensamma andra aktiviteter och våra jobb.

Men min son (som är åttaåringen i titeln) vill gärna spela mycket mer, och till exempel idag spelade vi lite star wars på fri hand. Det gick ok, men jag skulle gärna få in lite mer struktur (så i alla fall jag har något att hålla mig i :) ).

Finns det något lämpligt rollspel med enkla regler för grottkrälande och kanske någon mekanik för typ procedurella dungeons?

Mitt förslag är att du laddar ner Swords & Wizardry White Box som finns gratis online. Det är ett snabbt, lätt men komplett OSR spel som man kan spela för alltid men som har inget onödigt fett.

Sedan söker du ”Best OSR Dungeon Free” på Google och tar de du tycker ser kul ut. För det finns tusentals och många är både bra och gratis. Vill du ha något snabbt lägg till ”One Page” eller ”Five room dungeon” till sökningen. Men börja med ”Tomb of the Serpent Kings” som lär en spela OSR dungeon crawlers, är gratis och bra.

Jag har en 8-9-åring i min Shadowdark-grupp och det funkar utmärkt. Snabbstartreglerna är gratis och innehåller allt man behöver från level 1-3, inklusive en bra dungeon.

Back