Grottkräl: "Ancient and dreadful"

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Ancient and dreadful [arbetsnamn]

Jag har blivit sugen på att skriva ett bra grottkräl. Har haft det i tankarna en tid nu, men nu har det mognat tillräckligt för att gå till handling. Det här är mina designprinciper:

Roligt att läsa, inte bara spela
Jag avskyr att läsa in mig på äventyr. Jag tycker det är stentråkigt. Därför har jag valt att skriva det här som en novell i dagboksform, där en tidigare äventyrargrupp tar sig igenom dungeonen. Det kommer gå riktigt dåligt för dem, och monstren i kryptan utgörs av deras vandöda lik.

Få ut max av varje rum
Ibland upplever jag att grottkräl bara är en rad ganska ointressanta rum att ta sig igenom. Jag vill att varje rum i den här kryptan ska vara bra nog att utgöra en berättelse i sig. Varje enskilt rum ska vara illustrerat i isometriskt perspektiv, och varje illustration detaljerad nog att visuellt berätta en story. Ett uppslag, ett rum; på ena sidan en illustration och på den andra dagboksanteckningar och förtydliganden till spelledaren. Varje rum är ett kapitel.

På det här viset vill jag sakta ned utforskandet och få till en känsla av att man långsamt och försiktigt rör sig genom kryptan.

Skräck!
Det ska vara läbbigt. Inte gladfantasy. Temat är odöden och hemskheter.

Systemagnostiskt
Det kommer säkert tilltala OSR-spelare mer än andra, men ska funka fint att köra med vilket spel som helst. Det skrivs med fantasy i tanken, men skulle lika gärna kunna användas till 1920-talets Chtulhu eller liknande.

Smakprov - kapitel ett.

(prologen är när äventyrarna når kryptan och står utanför, här i kapitel ett har de precis tagit sig ned i mörkret)

Chapter one - the book of lies.

We descended the stairs, nothing but old cobwebs blocked our path. No doors, no traps. We emerged into the first chamber.

The dwarf believes the soot-covered stonework of these crypts are older than the rumours that led us here suggest - pre-dating all known human cultures in the surrounding area. Yet, the ash-filled amphorae in the room are of a design no more than two or perhaps three hundred years old. This I am certain of. Curious.

On a crude stone plinth rests a large book. The shrivelled skin of some great beast is laid out as a carpet leading up to the plinth. I do not recognize the intricate alphabet the book is written in, yet I somehow understand the words. Oh how I wish I hadn’t. The book is filled with lies. Filthy, filthy lies. Reading these cursed falsities fills me with a hot, stabbing anger.

Three paths lead from this room. Gloomy corridors shoot out from arches to the west and north, while stairs lead down from an opening in the eastern wall.


Dungeon master notes
  • The book is full of lies. It enrages whoever reads it. The reader becomes cursed and can no longer feel happiness. If a cursed victim dies in the crypts they will rise as a hateful ghoul. The ghoul will be trapped for a hundred years in the crypt to wallow in rancour before it may leave and take vengeance upon the world of the living.
  • The amphorae are filled with ash. Mixed in the ash are several burnt pieces of bone, as well as five large rubies.
  • The stone plinth holding the book has a hidden compartment with the skeletal remains of an infant, as well as a small gold locket studded with rubies.
1_the_book_of_lies_web.png
 
Last edited:

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
212
Juste, en till designprincip. Alla rumsillustrationer ska funka att visa spelarna, så med andra ord kommer de inte visa några hemligheter (lönnfack, fällor, etc.).
Förutom kanske yttepyttesmå ledtrådar till sagda hemligheter?
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
321
Supercool! Men en fråga: hur är skalan på rumsillustrationen? Den fascinerar mig nämligen lite... Är pulpeten och trapporna enorma eller är tunnlarna rätt klaustrofobiska? Båda alternativen är spännande. Eller är bilden mer "inspirerande"?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Supercool! Men en fråga: hur är skalan på rumsillustrationen? Den fascinerar mig nämligen lite... Är pulpeten och trapporna enorma eller är tunnlarna rätt klaustrofobiska? Båda alternativen är spännande. Eller är bilden mer "inspirerande"?
Korridorerna är 5 fot (eller alltså ungefär 1,5 meter) breda. Så pulpeten är inte så stor :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Kan man undgå fällan om man inte kan läsa alls eller är det en fälla som alla måste gå in i?
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
113
Location
Göteborg
Använd gärna Bold etc för att göra läsning och uppkollning av rumsinfo snabbare och tydligare!

T.ex:
Dungeon master notes
  • The book is full of lies. It enrages whoever reads it. The reader becomes cursed and can no longer feel happiness. If a cursed victim dies in the crypts they will rise as a hateful ghoul. The ghoul will be trapped for a hundred years in the crypt to wallow in rancour before it may leave and take vengeance upon the world of the living.
  • The amphorae are filled with ash. Mixed in the ash are several burnt pieces of bone, as well as five large rubies.
  • The stone plinth holding the book has a hidden compartment with the skeletal remains of an infant, as well as a small gold locket studded with rubies.
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
113
Location
Göteborg
Tänkte snarare att Bold i DM notes var viktigt än i löptexten då det är egentligen DM notes man gluttar på i spel. Men måste erkänna att jag faktiskt inte såg bolden i löptexten första gången jag såg posten! Den är lite diskret, illafall här på forumet.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Tänkte snarare att Bold i DM notes var viktigt än i löptexten då det är egentligen DM notes man gluttar på i spel. Men måste erkänna att jag faktiskt inte såg bolden i löptexten första gången jag såg posten! Den är lite diskret, illafall här på forumet.
Hur som helst är markeringar av nyckelord att anse som best practise nu för tiden så ja, jag avser använda dem. Antingen i både löptext och punktlistor, eller i ett av de två elementen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Ancient and dreadful [arbetsnamn]

Jag har blivit sugen på att skriva ett bra grottkräl. Har haft det i tankarna en tid nu, men nu har det mognat tillräckligt för att gå till handling. Det här är mina designprinciper:

Roligt att läsa, inte bara spela
Jag avskyr att läsa in mig på äventyr. Jag tycker det är stentråkigt. Därför har jag valt att skriva det här som en novell i dagboksform, där en tidigare äventyrargrupp tar sig igenom dungeonen. Det kommer gå riktigt dåligt för dem, och monstren i kryptan utgörs av deras vandöda lik.
Briljant! Jag hade önskat att luntan fick ett lite mer olycksbådande dagboksnamn "Diary of a Dead Man" eller "The Last Manuscript" eller nått sånt. Eller kanske "Travels into Several Remote Nations of the World: Part One"
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
166
Roligt att läsa, inte bara spela
Jag avskyr att läsa in mig på äventyr. Jag tycker det är stentråkigt. Därför har jag valt att skriva det här som en novell i dagboksform
Detta är, i vanliga fall, en enorm no-no för mig. Jag tycker nämligen också det i normalfallet är dödstråkigt att läsa in mig på äventyr, och en stor orsak till det är att många äventyr (iaf den typen jag leder) innehåller för mycket text och skönlitterära ambitioner från äventyrsförfattaren, och inte är tillräckligt rak, tydlig och informativ.

När jag läser för att ta in information (vad är äventyrets komponenter och hur fungerar dem) vill jag inte behöva söka efter den informationen i massa flufftext och "stämningsskapande", det gör läsningen tråkigare, inte roligare.

Men!
När jag läste exempelstycket ovan så var den första känsla jag fick "oj, detta hade ju funkar som en gamebook!", och tänkte omedelbart att det bör gå att kombinera. Det är säkert inte ambitionen, men att spela ett soloäventyr/CYOA som ett sätt att preppa spel för andra borde ju i vart fall vara möjligt, och eventuellt något som skulle kunna göra äventyrsläsande lite roligare i vissa sammanhang.
Sjukt snygg rumskarta för övrigt!
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
321
Korridorerna är 5 fot (eller alltså ungefär 1,5 meter) breda. Så pulpeten är inte så stor :)
Så ganska smala och klaustrofobiska gångar (i höjdled).

En 1,5 meter hög pulpet är ändå ganska högt! Jag brukar maxa (jag är ca. 6'6" för att använda fantasyenheter) mitt höj- och sänkbara skrivbord på jobbet, och jag gissar att det är ungefär 120 cm. De flesta brukar tycka att det är väldigt högt redan där. Och trappstegen som leder upp till den som, antar jag, i så fall är uppemot 75 centimeter höga.

För att vara tydlig skriver jag inte det för att jag tycker att det är fel, utan för att det ger mig en tydlig känsla av att platsen inte är byggd av eller (kanske framförallt) för människor. Det är lite skrämmande.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Detta är, i vanliga fall, en enorm no-no för mig. Jag tycker nämligen också det i normalfallet är dödstråkigt att läsa in mig på äventyr, och en stor orsak till det är att många äventyr (iaf den typen jag leder) innehåller för mycket text och skönlitterära ambitioner från äventyrsförfattaren, och inte är tillräckligt rak, tydlig och informativ.

När jag läser för att ta in information (vad är äventyrets komponenter och hur fungerar dem) vill jag inte behöva söka efter den informationen i massa flufftext och "stämningsskapande", det gör läsningen tråkigare, inte roligare.

Men!
När jag läste exempelstycket ovan så var den första känsla jag fick "oj, detta hade ju funkar som en gamebook!", och tänkte omedelbart att det bör gå att kombinera. Det är säkert inte ambitionen, men att spela ett soloäventyr/CYOA som ett sätt att preppa spel för andra borde ju i vart fall vara möjligt, och eventuellt något som skulle kunna göra äventyrsläsande lite roligare i vissa sammanhang.
Sjukt snygg rumskarta för övrigt!
Ja, jag gillar inte heller skönlitterär text i spel, främst för att den tenderar att bli långdragen och för att syftet är att den ska ”skapa stämning”.

Det jag tänker mig i mitt äventyr är att texten främst ska vara:
  • Beskrivande. Syftet ska vara att i första hand beskriva miljön rollpersonerna befinner sig i.
  • Kortfattad. Inga långa textstycken. Exemplet ovan är att betrakta som norm.
Så egentligen skiljer den sig inte så mycket mot vanlig beskrivande text. Den är bara skriven med en annan avsändare och jag hoppas att den genom det, som en bonus, förmedlar stämningen jag är ute efter utan att vara en klassisk ”stämningstext”.

edit: som kuriosa började det här äventyret som tankar om ett solospel, men efterhand som idén jäste kom jag fram till att jag hellre ville skriva ett ”vanligt” rollspelsäventyr.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Så ganska smala och klaustrofobiska gångar (i höjdled).

En 1,5 meter hög pulpet är ändå ganska högt! Jag brukar maxa (jag är ca. 6'6" för att använda fantasyenheter) mitt höj- och sänkbara skrivbord på jobbet, och jag gissar att det är ungefär 120 cm. De flesta brukar tycka att det är väldigt högt redan där. Och trappstegen som leder upp till den som, antar jag, i så fall är uppemot 75 centimeter höga.

För att vara tydlig skriver jag inte det för att jag tycker att det är fel, utan för att det ger mig en tydlig känsla av att platsen inte är byggd av eller (kanske framförallt) för människor. Det är lite skrämmande.
Nja, korridorerna är där taket är som högst ca 2,2 meter. ”Spetsen” i valvet är högre än vad gången är bred.

Pulpeten är kanske inte enligt modern ergonomisk standard, det medges, men det känns ändå ok 🙂
 
Top