Nekromanti [Grottkräk] man måste börja nånstans

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Har börjat trukturera upp ett spel/system som ska vara anpassat för konvent/one shotspel.

Tema: Grottkräl
System: 2T6 mot svårighet
Setting: High Fantasy
Grundinsperation: LoL, Dota2, För mycket kaffe sent på kvällen med andra nördar.
Twist: Man drar sin karkatär från en lek med färdiggjorda karaktärer. När den karkatären dör drar man en ny. Samma sak med magiska föremål man hittar. Dock fallerdessa till marken när man dör.

Som ovan. Tanken är attdet ska vara ett snabbt enkelt system där folk ska kunna ha kul i ett par timmar eller så. Man ska inte vara bunden av att vara med hela tiden utan att kunna gå och komma, hoppa in hoppa ut är en del av allt.

Karkatärsinsperationen är tagen till stor del från MOBAspel som Lol och Dota 2. Det var helt enkelt enklast på det sättet. Specielt då det ska vara ungefär 52 karaktärer i leken.

Så det jag håller på att jobba med är layout på korten.
Karktärskorten kommer vara "tarot" storlek på 12x7.5 cm och föremålskorten är på 9x6.5cm.

Kommer lägga upp info allt eftersom det går framåt.

Själva systemet är betatestat en gång och iden fungerar bra. Dock behöver det bli snabbare =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Låter fräckt; någon chans att få en mer utförlig förklaring för oss som inte vet vad MOBA, LoL och Dota 2 är för något?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Låter ju skitkul. Lite som en variant av Warhammer Quest typ.

Bra att tänka på kan kanske vara att magiska grejer ska kunna användas av alla, oavsett vilken typ av vapen eller föremål det är. Alltid trist att dra ett skithäftigt tvåhandssvärd bara för att inse att ens karaktär inte kan använda så stora vapen.
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
MOBA: Multplayer online battle arena.

Är i grund ett spel där man spelar 5 mot 5 som ska slå sönder de andra lagets bas med hjälp av lagarbete och creeps.

VÄLDIGT basic förklaring.

Saxade det här från engelska wikipedia

"There are two opposing teams whose goal collectively as a team is to destroy their enemy's base to win.[24] Typically, there is one main structure which must be destroyed to win, though destroying other structures within the opposing team's base may confer other benefits. Defensive structures are in place to prevent this, as well as relatively weak computer-controlled units which periodically spawn at each base and travel down predefined paths toward the opposing team's base.[25]
A player controls a single powerful in-game unit generally called a 'hero' or 'champion'. When a hero stands near a killed enemy unit or kills an enemy unit, it gains experience points which allow the hero to level up. When a hero levels up, they have the ability to learn more powerful skills and abilities. When a hero dies, they have to wait a designated time, which generally increases as they level up, until they revive at their base.[26]
Each player receives a small amount of gold per second from their base. Moderate amounts of gold are rewarded for killing hostile computer-controlled units and larger amounts are rewarded for killing enemy heroes. Gold is used by heroes to buy a variety of different items that range in price and impact. For the most part, this involves improving the combat viability of the hero, although there may be other items that support the hero or team as a whole in different ways.[27]
Members of the genre do not feature several other elements traditionally found in real-time strategy games, notably base management, and army building. The RPG genre has a much closer resemblance to the gameplay, only limited to an arena."
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Jo allt är väldigt förenklat. ex magiker anfaller alltid med sin "magic missile" som sin standard attack oavsett osv.

Magiska föremål funkar för alla. Hade lite problem med det i beta 1 då det knappt fanns avståndsvapen. Den enda skillnaden är att ska de använda ett visst vapen måste de anfalla på dess avstånd. i.e. pilbåge funkar inte i närstrid och ett tvåhandsvärd går inte så bra att slå på någon när denne är 10 meter bort.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Det där tycker jag låter riktigt bra! Borde kunna bli en skitkul korsning mellan brädspel och rollspel. Perfekt för lite "Beer and Pretzel Roleplaying", eller som du säger, för konventsspel.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Detta låter väldigt kul!!

Hur tänker du släppa spelet? Eller kommer du enbart ha det själv?
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Så här ser det ut just nu.

Spelet är i beta och kommer speltestas på lokala konvent/med lokalagrupper.

För tillfället finns det inga planer på att släppa det i bemärkelsen att tjäna pengar då det kan innehålla material som ses som olagligt.

Så för nu bra mig själv.
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Grundmekanik

2T6+Attribut mot Svårighet

Svårighetsgrader
16 Normalt
19 Utmanande
22 Svårt
25 Skitsvårt
28 Absurt

3 Attribut
Styrka: Hälsa, del av skydd. Anfallsattribut för Styrkehjältar, Skada
Smidighet: Insiativ, Förflyttning,Anfallsattribut för smi hjältar, Avgör anfallsvärde
Inteligens: Mana, Inteligensbaserade test, anfallsattribut för inteligenshjältar.

Varje hjälte kan gå upp i level till maxlevel 10. För varje level får man +X i alla attribut och en skillponint. Skillponten kan läggas på en av de fyra special förmågorna.

specialförmågor
Alla hjältar har fyra specialförmågor. Kan vara allt från en heal till massivskada, crowdcontroll etc etc.
Varje skill har tre ranker som kostar 1 per rank.
på rank 6 låser man upp sista skillen som är en ultimate. den kan köpas på level 6 8 10.
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Kom fram till att jag måste tänka annorlunda mot tidigare versioner av spelet då det gäller % att tex critta.

I och med att man kör 2T6 istället för 2T10 så finns det ingen enkel ovanding till T100. Så då är frågan hur ska man kunna critta?

dubbel 6or?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
SakaraA said:
Kom fram till att jag måste tänka annorlunda mot tidigare versioner av spelet då det gäller % att tex critta.

I och med att man kör 2T6 istället för 2T10 så finns det ingen enkel ovanding till T100. Så då är frågan hur ska man kunna critta?
Ett förslag, som gör att man crittar ofta, är att om tärningarna är lika så har man ett exceptionellt slag. Om man lyckas och har exceptionellt så blir det en crit, om man misslyckas och har exceptionellt så blir det ett fummel.

Du kommer få ett exceptionellt slag ungefär var sjätte slag. Om rollpersonen är hyfsat kompetent (motsv ca 75%) så blir det ungefär 12% chans till crit och 3% chans till fummel.

Om crit innebär en klase stuntpoäng som kan spenderas på coola saker så är det en fördelning som jag skulle kunna leva med.
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Skulle ju lösa problemet väldigt smidigt. Dock har jag ett problem med det.

I systemet finns inte crit per sig utan är en specialsak som vissa förmågor och magiska föremål får. Tidigare så var det en stapelbar % chans att man lyckades. Hur kan man applicera en liknande sak med 2T6?
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Måste göra en lista på vad som ska göras. Då det börjar bli lite för mycket att hålla i skallen.

1. Karkatärskort storlek "tarot". Innehåller karkatäsbakgrund, bild, utvecklingsnivåer (levels) och skills.

2. Utrustningskort storlek spelkort. En för varje del av startutrustning som karaktären har. ersätter common itemskorten samt heirloomkorten från beta 1.0

3. Magiska föremålskort storlek spelkort. Magiska föremål kommer finnas i de klassiska MMO nivåerna: Grön uncommon Blå rare Lila epic och Orange legendary.

4. Abilitykort storlek spelkort. Informationskort för karkatärer med speciella egenskaper som tex illusioner.

5. Monsterkort. Osäker på detta då det nästan blir Magic the gathering över det hela. Dock kanske det skulle fungera bättre som visualisering för spelarna när det går in i nästa rum?

6. Kartor. Tänker skamlöst använda dungeon generator för detta.
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Så har jag kommit till vilka saker en hjälte kan ha på sig under sitt grottkrälande. Tanken är väll att allt bling åt folket...

Men istället för att börja hålla reda på vikt och dyl så har jag gjort et "enkelt" för mig.

Varje hjälte har 6 slots att foga över. Dessa är låsta till vissa sorters saker.

Huvudhand: För det mesta enhandsvapen
Avig hand: För det mesta sköldar, off hand vapen, trinkets.
Skydd: Räknar alltfrån helrustningar till bröstplåt.
Artefakt: Kraftfullt magiskt föremål. sällsynt
Misc x2: Ringar, halsband, skor, bälten etc
 
Top