Grogg-mat?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Lite funky titel då det inte har med sprit att göra alls...

Skolan har börjat igen och jag har fått en sådan där frän roll på jobbet som i princip innebär att jag får jobba ganska mycket.

Så jag behöver maträtter som kräver så lite arbete att laga som möjligt, med få och lättfixade ingredienser (tänk grogg, sprit och en eller ett fåtal andra grejor och inget alltför fancy pancy). Tillagningstid är inte ett stort problem, jag kan ta en stund mellan möten och så om det är 1-2h tillagningstid om det behövs, bara jag inte behöver vakta grejorna. Det är mer en massa hackande, malande, skivande, posherande, ... och annat komplicerat bös jag vill få bort.

Jag hittade till exempel detta som är spot on: https://www.arla.se/recept/enchiladas/

Tips?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Kroppkakor. Man kan köpa 3 för ca 20 kr, o en o en halv mättar ofta, man mikrar/steker/kokar dem o serverar m rårörda lingon, smör o/e grädde. Kanske lite salt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag pytsar ris, vatten, grönsaker och kycklingklubbor i en ungsform med lock/folie. Kör i ugnen, det är flexibel tillagningstid. Eftersom det är i ugnen med lock så är det jättesvårt att bränna det, det blir som bara mer och mer tillagat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Pastagratäng är lättlagat och väldigt gott! Det är väl bara kokandet av pastan som behöver översyn men det kan man ju göra dagen innan.
 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Får jag tipsa om one pot pasta? Finns en massa olika recept, du slänger allt i en gryta och låter koka tills det är färdigt.

Ett exempel:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Omelett. Superenkelt att göra och man kan fylla den med lite vad som helst (skinka&tomat, spenat&stekt svamp eller spenat&fetaost, kall stekt kyckling osv).
Jag gillar att ha färdigriven ost i omelettsmeten (typ cheddar). Tycker att det gör omeletten smakrikare och mer hållfast.

Couscous med ärtor, sallad och tacokyckling är också en sådan där superlat och snabb middag (kok vatten till couscousen och blötlägg couscousen. Tina frysta ärtor och tacokyckling. Blanda ärtor, tacokyckling, couscous och färdigsallad. Krydda efter smak.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det går att förenkla lasagne sjukt mycket. Så pass att det blir en rätt praktisk rätt även mitt i veckan.
  • Koka inte en tomatsås - använd krossade eller passerade tomater, eller färdig tomatsås på burk! Jag köper ett märke som heter Mutti som jag tycker är riktigt bra. Deras finkrossade tomaters smakar fräscht och gott direkt ur burken.
  • Koka inte en bechamelsås - blanda Ricotta (obs: ricotta och mascarpone är vädligt olika saker!) med lite mjölk, eller grädde eller valfri liknande sak till en mer såsig konsistens.
  • Riv inte ost - köp färdigriven! Eller ja, upp till dig. Att bara riva ost är inte så mycket jobb.
  • Köp "italliensk salladskrydda"
  • Förkoka inte pastaplattorna - De blir mjuka i ugnen ändå, men du kan blötlägga dem ett litet tag i förväg.
Så vad du har är
  • blötlagda (men okokta) pastaplattor
  • En eller flera öppnade burkar med krossade tomater
  • en skål med utrörd ricotta
  • en påse/skål riven ost
  • en burk italiensk salladskrydda.
  • Optional: lite stekt köttfärs/stekt riven morot och lök/pålägsskinka/Linser (finns färdigkokta på burk/Tetra)

Bara att varva pastaplattorna med krossade tomater på ett lager, ricotta+ost på nästa, osv... Krydda med italiensk salladskrydda och salt mellan varje lager. Täck med folie och kör i ugnen ca 40 minuter. Ta av folien, toppa med mer riven ost och kör under grill tills gyllene och aptitlig.

Om du kör med köttfärsen eller annan option skulle jag strö över lite tillsammans med de krossade tomaterna. Ta hänyn till kryddnignen.

Vill man inte göra en stor form eller hel braspanna har jag märkt att sånna där lunchlådor i glas från IKEA (eller ICA eller var man än får tag på dem) är perfekta småformar. Den storlek jag har ger två rejäla portioner, och så länge jag inte byggt lasagnen för hög så är det bara att klämma på locket och ställa in i kylen efter att den svalnat lite =)

Detta är min något modifierade variant på Adam Raguseas snabblasagne

 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Köttfärs/potatisgratäng

Bryn köttfärs tills den fått färg och sätt åt sidan

Ta fram potatis och skala samt skär i skivor

Varva potatis och köttfärs i en ugsnsäker form

Slå på matlagningsgrädde

Strö över riven ost

In i ugnen på 200 grader i 45 minuter

Ta ut ät och njut
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
När jag är hemma äter jag typ mest olika sorters ägg. Det fina med ägg är att det är så satans nyttigt, jämfört med typ det mesta. Två kokta ägg och du är redo för nästa möte. Koka 5 till frukost så har du klara i kylen. Går att variera en hel del med, faktiskt. Lägg på en macka, i en sallad, eller koka nudlar och släng ner ett rått ägg i. Ägg is all you need!

Well, ja, det är ju lite lustigt med min profilbild... Jag lever som jag lär helt enkelt!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Pastasallad

Koka pasta( gärna penne) sätt åt sidan tills den svalnat

Blanda ruccola ,soltorkade tomater , hackad rödlök , hackad gul paprika

När pastan svalnat blanda ihop den med grönsakerna/salladen

Strö över bitar av mozzarella

Salta peppra

Ringla över lite olivolja

Ät och njut
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
VM Mackan

Ta fram en barkis och gröp ur den så att du skapar som en skål av barkisen

Gör en köttfärssås

Fyll barkisen med köttfärssåsen

Strö över riven ost

In i ugnen på 200-225 grader i 15 minuter


Ta ut ät och njut
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Mina lösningar som ensamstående varannan-vecka-pappa med två döttrar som behöver logistisk hjälp på majoriteten av vardagskvällarna för att hinna till och från aktiviteter + livet i allmänhet:

  • Slow-cooker-recept som kan få puttra under dagen. En med timer för start- och stopptid är extra bra.
  • Måltidsförberedning på helgen där jag lagar 2-3 vardagsrätter som utgår från samma bas (tomatsås, mejeri-dito eller liknande). Frys in och ta fram på morgonen som det ska ätas.
  • Frysta färdighackade grönsaker som jag använder vid behov. Kan även göra egna och hacka broccoli, zucchini, lök, morot och annat och frysa in och bara moffa ner.
  • Gratänger eller grytor på rester, bara ner med allt du tror är lämpligt och gratinera i ugn eller låt puttra med andra kryddor så blir det en helt ny maträtt.
  • Veckoplanera och rotera ungefär bland samma recept så du inte behöver ödsla tid på att tänka för mycket.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Kycklingsinälvorsröra
Ingredienser: kycklinghjärtan*, kycklinglever, lök, grädde, kryddor.
Fräs kycklinghjärtan, ställ åt sidan
Fräs kycklinglever, ställ åt sida
Fräs lök, ha på grädde, stäng av platan, ha på hjärtana och leverna, rör om.
Servera, antingen som det är eller med ris/nudlar/pasta/potatis.

Krydda efter smak under tillagning och efter servering.

Om du värmer det i mikron i efterhand, ha på lock, hjärtana exploderar lätt vid mikring.

* killoprismässigt billigare än att köpa de andra delarna av kycklingen

------------------------

Bruna bönor och fläsk
Ingredienser: En köpekorv bruna bönor, ett tetrapak bönor (GoGreen brukar vara svenska), fläsk*. Kanske vinäger eller sweetchili.
Häll ut vätskan i tetrapaket, häll över de bruna bönorna i form/djup talrik, blanda tetrapak bönorna o brunabönorna. Om du vill, ha på vinäger eller sweetchili. Värm bönorna i mikro eller ugn.
Stek fläsket efter behag, vissa gillar det knaprigt andra bara genomstekt. Obs, mycket nutida fläsk är mindre salt än det var för i tiden så man kanske kommer vilja salta det innan man steket för att få den sältan man e van vid.
Rör ihop bönorna och fläsket.
Servera.

* kan utan problem bytas ut med stekt svamp (färsk eller inlagd) eller grillost.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Måltid med noll förberedelse , tillredning samt minimal ansträngning

Ta fram mobilen

Ring till den lokala pizzerian

Beställ din favoritpizza och begär hemleverans

Om du inte gillar att prata med folk så beställ via nätet på foodora eller hotmat eller annan matleverans service

Vänta i 20-40 minuter tills det ringer på dörren

Ta emot din pizza och betala pizzabudet

Ät och njut
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag lever på sallad. Färdigsköljd sallad från ICA, majs på burk, bönor i paket, fetaost som smulas i direkt, frysta grönsaker som mikrotinas, linser som lagas i mikron, sill, och så vidare. Olja och vinäger på det. Ha diverse grejer hemma, blanda ihop det och ät. Noll tillagningstid (men lite tid att blanda ihop det), nyttigt, relativt billigt, gott.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Nån variant av pasta aglio e olio, kanske? Typ, stek en pressad vitlöksklyfta och lite chili flakes i olivolja. Koka pasta. Ha i pastan i oljan. Strö på riven ost (Västerbotten funkar bra) och fryspersilja.

Inte särskilt nyttigt kanske förvisso, men det såg å andra sidan inte dina enchiladas ut att vara heller ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
En snabb"sallad" jag gör till och från är blanda en burk majs, en burk röda bönor, en burk tonfisk i olja och massor av svartpeppar.

Kan kompleteras med lite ärtor från frysen, lite halverade körsbärs tomater och eller strimlad isbergssallad beroende på vad jag har hemma och känner för. Äter gärna detta med en bit bröd, men det är för att jag är brödberoende.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Minestrone 4 portioner

1 liter vatten
olivolja
1 st grönsaksbuljongtärning
3 msk tomatpuré
200 g pastaskruvar, okokt
1 burk tomatsås, ca 400 g
salt
svartpeppar
1 gul lök
2 st Morötter
1 purjolök
finhackad Basilika,
1 st palsternacka
2 st vitlöksklyftor

Skala finhacka och fräs grönsaker i olja i en kastrull

Häll på en burk färdig tomatsås

Släng i buljongtärning

Häll i vatten.

Salta och peppra

Koka pasta och häll ned i röran

Låt det hela puttra i 10 minuter

Ta av kastrullen av plattan

Strö över hackad basilika


Vips har du gjort minestrone
 
Top