Nekromanti Grisodling: ett torp

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Jag håller på med lite grisodling och tänkte vända mig hit för nya idéer och synpunkter.

Efter att rollpersonerna - ett gäng underbetalda soldater i en håla - fått tillbaka guld som stulit från byns tempel har en av mina rollpersoner belönats med ett torp och har nu planer på att gå över till ett liv som deltidstjänstgörande milisman.

Torpet är litet, endast två tunnland odlingsmark och ett tomt och litet förfallet torp. Det är tidig sommar, åkern är redan odlad av dagsverken. Efter att ha beaktat den rätt dåliga jordmånen, att hälften ligger i träda och lite annat har jag kommit fram till att avkastningen motsvarar 160 sd/år (utifrån levnadskostnader på 360 sd = 1 bas. Lyckat slag på Jordbruk kommer att kunna förbättra utfallet). Då följer även skatter och tiondel till templet på 30 procent - det går inte att leva på.

Rollpersonen kommer troligen försöka skaffa sig en fru (snart midsommar...), genom en tjänst han gjort för framstående bonde i byn har han en del kontakter och kan ge honom en vettig hemgift. Med frun kommer det följa husgeråd och en del verktyg till jordbruket så att vi slipper detaljspela det. Men med en fru följer förstås nya kostnader, kvinnan måste äta och någon mer mark har han inte. Det finns gått om utmarker där han kan få ha får och/eller getter. Men det skulle i sin tur kräva en vallpojke som han måste försörja och han har nog inte pengar nog att köpa kreatur i vilket fall. Möjligen kan han ha ett nötkreatur på tunnlandet som ligger i träda.

Vad jag tänker på är: Hur mycket skall jag låta honom tjänstgöra i rollen som milisman/byvakt och vilken ersättning får han för det (bortsett från skattefrihet)? Hur många tunnland kan en man bruka själv utan hjälp från en dräng? Kvinnan kanske kan göra lite arbete hemma som kan säljas/bytas. Någon som har bra idéer på hur man skall simulera det? Eller kanske frun måste nedlåta sig till att tjänstgöra som piga för att få en extra inkomst? Knappast bra för milismannens heder att han inte kan försörja sin fru själv.

De går nästan back 600 sd per år med bara två tunnland. Jag vill att livet skall vara lite småtufft för dem, men någon chans att skrapa ihop lite extra och leva väl behöver de ju. Inom ett år kommer det la dessutom barn...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Spelarens bok har ju exempellöner för olika yrken som väl skulle kunna användas för att höfta dels hur mycket han får betalt av som milisman (tänk på att det mesta nog betalas i natura), och du kanske kan höfta vad frun kan tjäna ihop på att spinna ull eller så också (ta ett dåligt betalt hantverksyrke, dela med valfritt tal eftersom hon så att säga jobbar deltid). I värsta fall kan du ju vara lite generös i höftandet få ekvationen att gå ihop.

För att räkna på arbetet i fältet kanske Riddaren kan användas (minns jag rätt står det väl hur många dagsverken som behövs för en viss mängd land?), annars känns det som om han och frun själva borde kunna ta hand om ett fält som knappt är stort nog att försörja dem, och ifall det är så litet att han har mycket tid över kan han använda den tiden till hyra ut sig som arbetskraft till de andra (betalad som dräng då, förmodligen); vill minnas att det var ganska vanligt bland familjer med dålig jord i Sverige då befolkningen började växa till sig.

En get kan man ha på taket eller fast vid valfri påle (funkar nog för kon med) eller så där den får beta, och flockdjur som får, höns och nöt (ifall han får råd att skaffa dem) kan man väl hålla inne med gärsgård eller i ett litet uthus. Minst ett mjölkgivande djur och kanske några höns för ägg och kött är nog bra för självförsörjandet.

För den delen kan det ju också vara bra att försöka röja upp mer mark; finns det gott om oanvänt område och om han inte stör andra svinhållning eller så i skogen borde ju knappast någon klaga för att han ökar på arealen en bit; mer matproduktion är ju bra för byn som helhet, liksom.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Jag har använt riddaren som grund för att komma fram till avkastningen för två tunnland i hertigdömet Västerbrygga. Där beräknas fyra tunnland per invånare. Så med fru har han bara 1/4 av den mark han behöver. Rollpersonernas mediokra löner som soldater har sedan tidigare baserats på de där källorna till 15 sd i veckan, vari 10 sd getts som mat och dryck etc.

Har lite svårt att komma fram till hur mycket tid han måste ägna åt torpet för att sköta marken och hur mycket tid han för över till att tjäna den lokale adelsmannen.

I och för sig står det i riddaren att maximala antalet dagsverken per tunnland är 25. I så fall skulle han ha kvar ca 5/6 av sin arbetstid för tjänsten... hmmm.... Sådär 600 sd. Kanske skulle kunna bli hyfsat vettigt trots allt. Om sedan frugan kan arbeta som medioker, underbetalt hantverkare på deltid kanske det kan ge 240 sd per år (20sd per månad). Summa summarum 1000 sd, exklusive skatt (kan ev. ersättas för att skatta antal dagar som soldaten kan tas ut i fält) och tionde. De skulle överleva i alla fall, så länge han inte fummlar på jordbruksslaget.

Vad jag vill uppnå är inte maximal realism, men en situation som känns trovärdig och där hans framgång eller motgångar spelar en roll utan att döda hans lilla familj.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vad jag vill uppnå är inte maximal realism, men en situation som känns trovärdig och där hans framgång eller motgångar spelar en roll utan att döda hans lilla familj.
Från din beräkning känns det väl som att du har träffat mitt i prick, då :gremwink:

Tänk bara på att göra slaget för Jordbruk enkelt (Ob2T6) ifall det är ett normalt år, så kommer saker nog att vara ganska lugna så länge han inte har extrem otur eller det blir missväxt i byn.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
De skulle överleva i alla fall, så länge han inte fummlar på jordbruksslaget.
Fummlas det och man har blivit bra vän med byborna kanske man får lite hjälp att precis klara sig över vintern och sådär... Jag menar, det är väl ingen som gillar att se sina vänner dö bara för att de råkade ha en dålig skörd? Då delar man med sig av det lilla man har och haltar sig fram...
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Paavo tog sin hustrus hand och sade:
»Kvinna, kvinna, den blott tål att prövas,
som en nödställd nästa ej förskjuter.
Blanda du till hälften bark i brödet,
ty förfrusen står vår grannes åker!»

från Högt bland Saarijärvis moar av Johan Ludvig Runeberg
 
Top