Nekromanti Grisodlarnivå i rollpersonsskapande?

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Jag funderade lite kring rollpersonsgenerering efter att jag läst avsnittet i äventyret "Ödesväven" om Rampor där exempelrollpersoner finns att använda med färdigsskapade värden. Jag märkte av att dessa exempelrollpersoner höll en mycket lägre färdighetsnivå än vad rollpersoner till Eon IV brukar hamna. Detta i relation till SLP värden i äventyret så förstod jag att det system som finns för rollpersonskapande i Eon IV skapar karaktärer med en mycket högre färdighetsnivå än medel. Det är lätt att få färdighetsvärden med 4T6 och 5T6 vilket i relation till SLP innebär att det är svårt att göra rollpersoner som håller sig på en "normal" skicklighetsnivå. Dessutom att systemet med Expertiser och Hantverk (som alltid börjar på 4T6) gör att man inom dessa områden lätt får väldigt höga värden. Det är inte svårt exempelvis att få en krigare att dessutom vara en mästervapensmed med 5T6 i värde.

Tanken är helt enkelt hur man bör tänka om man vill skapa rollpersoner som är helt vanliga karaktärer i en värld av medelmåttor. I en värld där en eller två soldater eller rövare kan vara tillräckligt farligt motstånd. Helt enkelt om man vill spela med karaktärer på en grisodlarnivå med så normala värden som möjligt.

En tanke är att sätta Expertiser, Hantverk och Kännetecken på -1T6. Då hamnar dessa värden i regel på det mer normala 3T6 och ytterst sällan på 4T6.

Har laborerat med en kompis kring färdighetsnivåer. Om man helt enkelt ska dra bort färdighetspoäng från Arketyper och Miljö, men det innebär samtidigt att händelsetabellerna blir väldigt betydelsefulla för att få fler färdighetspoäng. Å andra sidan tycker jag att grundegenskaperna (styrka, tålighet osv.) redan ligger på en lämplig nivå. 3T6 är ju medel även där.

Är det någon som funderat i liknande banor och har en bra lösning? Skulle vara bra med en enkel formel som går att applicera i hela rollpersonsskapandet.

(samtidigt måste jag erkänna att jag föredrar rollpersoner som sticker ut ur mängden och är bättre än genomsnittet. men i den eventuella tanken att man blir sugen att spela på en grisodlarnivå på liknande sätt som exempelrollpersonerna i Ödesväven)
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Om du låter färdighetsköpen kosta dubbelt så mycket så kommer man ungefär ha råd med 1T6 lägre. Borde synka bra med din föreslagna sänkning på Expertiser, Hantverk och Kännetecken.

Ett mer avancerad variant skulle vara att begränsa poängen och tabellslag från både Arketyp, Miljö och kanske Bakgrund.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Det låter inte helt orimligt att göra som du säger Kaigon.
Det jag testat hittills på två karaktärer är att sänka enheterna man får med 1 från varje källa, vilket ledde till snitt 10 enheter mindre man fick under karaktärskapandet. Jag passade även på att sänka expertiser med 2 i stället för 1T6.

Resultatet blev inte riktigt som väntat och man fick ändå rätt kapabla karaktärer, om än lite färre 5T6.

Ditt alternativ borde fylla lite samma funktion men begränsa antalet 4T6 lite mer så jag ska testa det lite senare idag. ^^
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Du får tänka på att när det gäller hantverk så är det inte bara hantverksfärdigheten som krävs. Ofta så krävs det noll till två andra färdigheter också, och/eller noll till två härledda (och eventuelt noll till två grundegenskaper om SL tillåter det, är ju inte tillåtet enligt reglerna igentligen). eftersom allt hantverkeri är oftast en "Utmaning", vilket kan kräva upp till 3 olika färdigheter/härledda attributer.

För du kan ha hur bra som helst på t.ex träsnide... men utan högt värde i t.ex naturlära/vildmarkskunskap och/eller kanske andra färdigheter som fingerfärdighet/kulturkännedom/jakt & fiske/expertiser, eventuelt högt värde på härledda attributer som reaktionsförmåga/vaksamhet/självkontroll... etc... så kan det ofta kvitta hur bra du är på träsnide... för det där ståtliga rådjuret du tänkte snidada, kom ut mer som en flodhäst... en deformerad flodhäst med ovanligt långa och smala ben.

Visst, mycket beror på vilken svårighet SL sätter på vad du försöker göra... men det är väldigt lätt att glömma bort att det krävs upp till 3 färdigheter/härledda attributer slag för att åstakomma något bra.

På många sätt och viss så känns en karaktär med högt värde i sitt hantverk, men lågt på alla andra färdigheter/härledda attributer som krävs för att göra ett bra jobb, som en teoretiker. En person som kan extremt mycket om ämnet, om hantverket, har massor av år av utbildning eller något... men som inte har den faktiska förmågan att faktiskt leva på det, har inte den artistiska ådran för det, har inte fallenheten för det, eller vad det nu än kan vara.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag tycker att det är lite problematiskt att höja kostnaderna för färdigheter. Det rubbar balansen mellan sådant som ger färdighetspoäng och sådant som ger andra bonusar (till exempel tabellslag och egenskaper hos folkslag). Jag är nog mer inne på att säga att alla färdighetspoäng delas ut precis som vanligt, men att man innan man får börja spendera dem måste dra av 15 poäng någonstans ifrån, eller någon annan lämplig siffra (man brukar få 40-50 poäng totalt). Exakt var dessa poäng skall behöva tas ifrån har jag ingen färdig lösning för.

Att sänka Hantverk, Expertiser och Kännetecken med 1T6 tycker jag låter väldigt lämpligt.

Andra rattar att skruva på för att anpassa till grisodling skulle kunna vara:

- Att sänka grundattributen, som troligtvis är bättre än genomsnittsmänniskans. Det är lätt åtgärdat genom att dela ut färre tärningar än 10 att fördela på dessa.

- Antalet slag på bakgrundstabellerna bör nog dras ner något för att representera det händelselösa livet på grisfarmen. Lämpliga slag att ta bort tänker jag mig är det tabellslag man får från sin Bakgrund och/eller 1 slag på valfri tabell (alla får minst ett sådant, så det funkar).

- Man kanske bara bör tillåta färdighetsnivåer på upp till 4T6 istället för 5T6.

- Man skulle kunna plocka bort lite startutrustning och annat från Arketyp och Miljö.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Jag drog som tidigare nämnts bort 1 enhet varenda gång jag fick en, vilket resulterade i 10 enheter mindre.. Detta blev dock inte riktigt bra eftersom de färdigheter som drabbades mest var de man fick lägst i. Jag skulle väl säga att på detta sättet fick man karaktärer som var mer på nivån av Eon 3. Om man i stället drar av 10-15 enheter från valfri plats får man lite mer valmöjlighet i vilka enheter som försvinner så det tycker jag låter som en bra idé, likaså maxtaket på 4T6 i stället för 5T6.

Att bara fördela 8 tärningar på grundattributen borde räcka, eller fler om man vill ha riktigt låga karaktärer.

Grundutrustningen vet jag dock inte hur man ska göra. Man får väldigt mycket som det är nu men utan att skriva om hela bakgrunden känns det spontant svårare att lösa. Kanske om man sätter startbeloppet till 10 silver rakt av.

Att stryka tabellslaget från bakgrunden vore ju det enklaste som du säger. Det är ju den enda källan alla karaktärer har gemensamt.

Bra idéer. ^^
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Fråga angående grisodlarnivå... är det tänkt att man fortfarande ska kunna spela vilket yrka man vill? Eller är det tänkt att man faktiskt ska vara en typ av bonde/arbetare/daglönare?

För svaret på den frågan kan ge (mig) en viss upplysning om vad man ska göra med utrustningen man får.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Jag tänker mig iaf att man ska kunna spela vad man vill bara det att man börjar med lite lägre FV likt Eon 3..
Sen är det ju fullt möjligt att på samma nivå göra en bonde eller liknande som du föreslår.

Ang. det du skrev innan om att man behöver fler färdigheter än Hantverket så har du visserligen en poäng men det känns fortfarande lätt att bli ganska bra på ett hantverk.

Som vapensmed kan du ju lätt (enligt mig iaf) används kroppsbyggnad för att stå länge i smedjan, något en krigare säkert har hyfsat värde i. Sen kommer jag inte direkt på vad man kan använda som tredje färdighet.

Men det beror ju helt klart på vilket hantverk. En krigare är ju säkert mindre fingerfärdig än en skugga så en skugga skulle ju säkert vara bättre på Träsnidderi
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Nu har jag inte skapat rollpersoner i nya Eon men en driftig SL skulle ju, till sin egna kampanj, kunna bestämma att spelarna har bara ett antal värden att fördela över färdigheter och vad annat som krävs. Bakgrunden appliceras efter hur spelaren vill spela sin karaktär.

X antal 1T6 värden
Y antal 2T6 värden
Z antal 3T6 värden
T antal 4T6 värden
 
Top