Nekromanti Grisodlar nivå!

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
har någon testat grisoldlar nivån? jag planerar en kampanj och inser att för bra karaktärer skulle förstöra allt har någon provat grisodlar nivån?

jag tycker den ser ut som det bästa sättet att spela på jag skulle i alla fall villja spela på den nivån om jag var spelare helt vanliga mundana bor som inte blandar sig i stora saker ah härligt!
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Jodå, har provat ett flertal gånger. För det mesta handlar det om att starta i grisodlartrakter och sedan succesivt öka.

Dock har jag nyligen provat ett nytt koncept med spelarna.

Våran senaste kampanj började med karaktärerna som ungdomar (mellan 10-16år gamla). Boendes i samma by och slagsmål med grannbyns pojkar över ett gammalt horn var väl det allvarligaste (med näsblod och en bula som värsta skada).
Vi spelade ett antal sessioner på detta sätt för att ge spelarna en möjlighet att djuploda sina karaktärer (jag hade förberett ett antal familjer så det vara bara för spelarna att välja familj, och sedan skapa sina karaktärer efter det).

Vad som sedan hände är av mindre intresse för grisodlar diskussionen, men vi hoppade 9 år framåt i tiden när de gamla barndomskamraterna återförenas hemma i sin by.
(Till saken hör att de fått varsitt Rekommendationsbrev av den lokale Greven för en hjältemodig insats, annars är det föga troligt att timmermannens son skulle kunnat bli en berest kunskapare).
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
inte i Eon, men annars. Ett egetkomponerat rollspel som en polare hade gjort spelade vi "vanligt" folk i en stad. Rätt så intressant och roligt i början, men i längden tröttnade vi. Nu har vi istället gått åt andra hållet och spelar Gudar i en fantasyvärd, det funkar bra det me :gremsmile:.
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
har tänkt att rollpersonerna ska bo i samma by och vara almänt fedliga inget ont har någonsin hänt dom men en dag...

så dom tvingas ut på äventyr fast dom troligen hellre velat stanna kvar

ska börja kampanjen med sociala händelser i byn för att dom ska kunna lära in vilka dom viktiga personerna i byn är osv
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Det viktigaste när man spelar på grisodlar nivå är att se till att man verkligen rollspelar sin karaktär, efter som ingen kommer ha några särskilt bra färdigheter så kommer alla Rp bli väldigt färglösa och likartade om man inte verkligen spelar ut dem...

Har huvudsakligen spelat grisodlar-style i Khelataar. Det spelet är väldigt "grisodligt", och eftersom spelvärlden är fantastiskt beskriven på just grisodlar nivå (världen är väldigt detaljerad och det finns mkt info om vardagligt liv och traditioner) blir det väldigt
intressant att bara rea runt i världen och vara alldaglig.
 

Skymning_UBBT

Veteran
Joined
30 Aug 2005
Messages
46
Jag har en kampanj på G i en egengjord by i Soldarn, och de är stadsvakter. Inte särskilt bra stadsvakter heller, men de som finns liksom. Sedan så kommer lite rövare, inte särskilt många heller, men lagomt svårt. De drömmer alla om svärdsspelen i Hadarlon och kommer förr eller senare resa dit. Väl hemma är deras by förstörd till grunden av en troligast Thalamurisk invasion. De blir inledda i armén och tilldelade medlemskap i en trupp som ska in i Thalamur och infiltrera, och sen är det rätt fritt. Inga ärkefiender, bara ett bra äventyr :gremsmile: Inte speciellt mycket magi heller.
 
Top