Grevar och Baroner

M0n3y5h0t

Veteran
Hej. Jag har hållit på och snickrat lite på läntagarregler, inspirerade av gamla Gigant, men skulle gärna kolla upp om någon kan tipsa om något system som lyckas bra på ett eller annat sätt.

Tack på förhand.

Book of the Estate till Pendragon kan vara värt att spana in, framförallt om du vill ha en medeltida europeisk känsla.

Håller med God45 om Reign. Rätt lagom nivå på det, tillräckligt för att det skall ha kul effekter på rollspelandet, men inte så tungt att man måste dra fram Excel.

Regler först och främst

Jag har funderat en del på sådana här saker och försökt förstå mekanismerna, försökt läsa på och utgå ifrån dem som tolkat och forskat inom området. Inte så mycket för att spela simultistsiskt, utan mer för att fatta vad som egentligen händer. Det jag återkommer till hela tiden är att de bästa systemen är grovt abstrakta. Det är för många rörliga delar för att spela ut det bra. Men hur abstrakt vill man ha det och vill man att det är ett litet sidospel (brädspel) eller bara årliga (slump) värden att förhålla sig till. Tror på det senare.

Vilken skala tänker du att du vill ha, Gårdsnivå, godsägande med undersåtar, landskap (gods/städer och handel) eller samhällsnivå? På ett plan är de alla lika om man bara vill ha årliga värden.

Jag vill minnas att just Gigant-läntagarreglerna stått sig förvånansvärt bra och har en IMO lagom nivå av abstraktion. Möjligen är de lite drakoniska på hur mycket yta man behöver för sina ekonomiska enheter.

Jag vill minnas att just Gigant-läntagarreglerna stått sig förvånansvärt bra och har en IMO lagom nivå av abstraktion. Möjligen är de lite drakoniska på hur mycket yta man behöver för sina ekonomiska enheter.
Det var dem jag började bygga vidare på. Jag ville ha Natura och Guld separata både som inkomster och kostnader.

Game of thrones rollspelet har också rätt ok regler för det om man vill läsa för inspiration.

Tror Riddaren till gamla Eon otroligt detaljerade regler för det om du verkligen vill djupdyka (jag som Eon författare har aldrig använt dessa så ingen aning om hur de är)

Back