Nekromanti Greppfördelar?

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Hejsan

Jag tycker att de två Eon IV relaterade trådarna blivit alldeles för röriga med massor av olika ämnen så jag startar hellre en egen tråd. I en av trådarna frågade jag om regler för fasthållning, strypning osv och fick (officiellt) svar att detta snarare var möjligt i framtida expertmoduler. Jag tycker ändå det finns plats i regelboken för några enkla regler kring detta och föreslår extra fördelar specifikt för obeväpnade anfall. Det bästa med det nya systemet tycker jag är just att många tidigare frivilliga regler byggts in i Övertags-systemet så varför inte grepphandlingar? Här följer ett fåtal förslag:

Fasthållen (2 Övertag, endast obeväpnad, krävs två händer). Motståndaren är nedbrottad på marken, fasthållen eller liknande och kan enbart välja att ta sig loss som sina handlingar. Den fasthållne har -2T6 på allt denne företar sig. Greppet släpps då den fasthållande får en skada med efterverkning Tappar.

Fällning (1 Övertag, endast obeväpnad). Skadan ger alltid efterverkningen Faller.

Tackling (1 Övertag, endast obeväpnad). Skadan ger alltid efterverkningen Tillbakaknuff.

Detta är absolut inga genomtänkta förslag och bra regler hade nog behövts kring fasthållningen. Kanske något ytterligare motståndsslag eller en Brottningsutmaning med tre slag som vid utmaningarna innan motståndare är ordentligt fasthållen eller liknande. Sen hade jag också gärna hört mer om vad som händer ifall man anfaller med två vapen. Och ifall man har ex ett svärd och en dolk om man får använda hela arsenalen av olika fördelar eller om man alltid säger vilket vapen man försöker skada med innan striden?
 

Belmont

Veteran
Joined
20 Jun 2014
Messages
17
Det OP beskriver är ett system som även jag har funderat på att "house-rula" in i Eon IV för att göra slagsmål mer intressant. I och med att det redan finns en särskild skadetabell för slagsmål (vilket är awesome) skulle det passa perfekt med lite unika övertag, tycker jag.

Det enda jag har emot idén, jämfört med eon III's olika greppmanövrar etc etc, är att övertagssystemet tar bort en del av den risk-reward som fanns tidigare då man var tvungen att försöka använda handlingen greppa (med komplikationer som motståndsslag och "bryta sig loss" slag) för att sedan kunna följa upp med allt annat kul. Med övertag så kommer ju isåfall många av dessa manövrar lite mer av sig själv så att säga. Det är ju dock den lilla svagheten med hela systemet med övertag vs risktagande genom att välja svåra handlingar till att börja med, men det är en annan sak.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Man kanske skulle kunna använda regelsystemet från hur man löser sociala Utmaningar och Konflikter när man "brottas"... där sådant som slagsmål, kroppsbyggnad, möjligen reaktion, och andra relevanta färdigheter mm kan användas till dom 3 slagen.

Jag skulle ju till och med här tillåta användning av dom rena grundegenskaperna som styrka och rörlighet t.ex.

Och detta skulle ju kunna funka för andra grejer som Armbrytning etc. Jag har för mig att dom tar en duell mellan två personen som ett exempel, så varför inte liksom?
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Jag håller med. Nya utmaningarsystemet passar jättebra till brottning och kamp om fasthållning, men hur introduceras detta i en regelmässig närstrid? Kanske räcker det om en obeväpnad fördel finns som heter just brotta och startar en tre rundor lång utmaning. Skulle kunna funka tills vidare. Ett annat problem jag har (lite OT) är att det är relativt lätt att ducka för pilar. Man kan ju ge extra tärningar ifall någon säg siktar med ett armborst ett par meter från en stillastående person, men lite avrättningsregler fanns ju t om i Noir och det tyckte jag var hyfsat nybörjarvänligt.
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Jag skrev om det här tidigare och har jobbat vidare lite på det. Jag tänker mig liksom ni en "brottningsutmaning" som en anfallare kan initiera. Denna tar tre rundor i strid (Dvs typ 3-30 sekunder) och består av tre slag. Lämpliga färdigheter är då Kroppsbyggnad, rörlighet (ja, jag vill slå för grundegenskaper, varför inte?), slagsmål, brottningsexpertis och liknande.

Resultatet avgörs enligt följande:
0 övertag: Fortsätt brottningen i tre rundor till och låt använda färdigheter betraktas som använda (ytterligare en housegrej som jag lär köra med i många utmaningar).
I övrigt gäller följande pristabell:
1 Övertag: Motståndaren får 3 utmattning.
2 Övertag: 1T6 fördel, dessa köpes som en pyramid. Om man skulle få tre av dessa (vilket så klart är rätt mycket) så har man två tärningar fördel i första rundan och en i efterföljande. Detta tolkas som att motståndaren ligger ned, är nedbrottad eller dylikt.
3 Övertag: Man får in en smäll. Dvs man slår attack som vanligt. Denna skall jag modifiera så att vissa vapen (tvåhandssvärd) är dyrare och andra (slagsmål, dolkar) är billigare men måste testa lite mer först.

Tanken är också att vinnaren av brottningen kommer att få fortsätta vara anfallare rundan efter, vilket också gör att 3 övertagsattacken som sker under brottningen fungerar som en vanlig attack men inte ger initiativförlust vilket också blir den strategiskt intressanta grejen. Tankar? Hur skall man behandla tredje parter som ger sig på ett brottande par?
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Enshadi;n31581 said:
Fasthållen (2 Övertag, endast obeväpnad, krävs två händer). Motståndaren är nedbrottad på marken, fasthållen eller liknande och kan enbart välja att ta sig loss som sina handlingar. Den fasthållne har -2T6 på allt denne företar sig. Greppet släpps då den fasthållande får en skada med efterverkning Tappar.
Jag skulle nog göra följande förändringar för att försöka nå lite mer balans/klarhet:
Fasthållen (2 Övertag, endast obeväpnad, krävs två händer). Motståndaren är fasthållen eller liknande. Den fasthållne har -2T6 på alla stridsrelaterade handlingar, och kan inte använda sig av försvarshandlingen kontring. Greppet släpps då den fasthållande får en skada med efterverkning Tappar. Om försvararen blir anfallare så får han valet att antingen bli fri eller få effekten "Fasthållen" på sin motståndare. Den som håller fast sin motståndare har -2t6 alla attacker från andra källor än den fasthållne.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Vi kommer troligen lägga till denna som fördel i strid. Slaget mot Kroppsbyggnad gör så att det inte blir trivialt att fälla troll, hyggelmonster och drakar.
Fälla [2] (endast närstrid): Genom sitt överläge i striden försöker man fälla motståndaren. Denne måste klara Kroppsbyggnad mot 14 eller falla, se Faller.
Toman said:
Kommer knuffa bak också som övertag?
Phelan said:
Vad sägs om att skippa slag mot Kroppsbyggnad men istället göra så att vissa varelser har egenskapen "Stor" eller "Svårfälld" som gör att vissa Övertag kostar mer? (För att slippa göra extra tärningsslag.)
Poseur said:
Kroppsbyggnad låter bra, man ska inte kunna fälla troll ^_^
Big Marco said:
Slaget finns för att skapa drama och att spelare kan använda Fokus.
Belmont said:
Absolut ingen nackdel att ha motståndsslag mot fördelar i strid. Kan tycka att det överlag är lite mycket "du ramlar automatiskt" i skadetabeller tex. Det är jag iofs okej med, men att bli helt immun mot vissa av dessa resultat via tex bakgrundsslaget "ståndaktig" känns lite märkligt. I det fallet gäller saken tillbakaknuffning, men att vara helt immun även mot det känns lite märkligt.
Enshadi said:
Vad bra. Lite extra övertag är inte dumt. En begränsning till sin egen storleksgrupp eller mindre låter positivt
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Regler för att fälla någon med övertag ger mig en tanke.

Det vore trevligt om en av nackdelarna för att bära tung rustning är att man får större avdrag för att ha fallit. Detta kan användas för att balansera upp de olika belastningsnivåerna, och ger ett schysst alternativ när man inte har övertag nog att orsaka rustningsglipa. Jag skulle bli glad om jag ser att folk försöker få ner riddaren på marken för att sedan kunna få in rustningsglipor nästa runda när denne är mer eller mindre försvarslös.
 

Belmont

Veteran
Joined
20 Jun 2014
Messages
17
Som reglerna för att falla i strid ser ut för tillfället så kommer man ju alltid på fötter igen automatiskt under efterföljande runda. Man kanske skulle kunna expandera på detta så att det istället är ett väldigt enkelt slag att resa sig (6-8 kanske?) mot förflyttning. Lyckas man så har man -1T6 på handlingarna den rundan, annars har man -2T6 (exempelvis) och måste försöka igen nästa runda. På så sätt skulle rustning, som ju minskar värdet förflyttning, påverka det hela.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Tror jag kommer husregla in att ett lyckat slag mot slagsmål med 1 fördel leder till att man kan greppa motståndaren med två händer, medan två fördelar ger att man kan greppa med en hand. En greppad motståndare får då antingen en svårighet på att undvika (grepp kring hals, axlar etc) eller inte kan anfalla innan denne besegrat den greppande i någon typ av utmaning (grepp av vapenarm). Greppningar är en av de största fördelarna i strid 1 mot 1 och det förtar min bild av realistisk strid om det inte inkluderas.
 
Top