Grejen med att spela suboptimalt

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ett problem i tråden är att folk bara läser titeln och sedan hittar på sin egen definition på hur "suboptimalt" används. :p

Som jag använder det i denna tråd, vilket jag nu skrivit 5-6 gånger på olika sätt, så handlar det om att spelupplevelsen inte är till 100% nöjdhet för att man måste bortse från någonting. Har listat fem olika sätt som det kan te sig på nu - mekanik är en av dem. Det handlar inte om svåra val (vilket jag tycker är en jättebra grej), utan flera olika orsaker till sänkt upplevelsekänsla som kan uppstå.
Men är inte detta en vidöppen dörr att sparka in?

Om vi ska ta det vidare kan vi inte bortse från olika perspektiv/preferenser.

Att spela suboptimalt är alldeles uppenbart inte optimalt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Men är inte detta en vidöppen dörr att sparka in?
Tydligen inte, för en anledning (återigen, vilket jag skriver i trådstarten) till varför jag skrev reflektionen att jag ser att vi pratar förbi varandra på forumet. Må vara hemligheter och de ska vara sanna eller inte eller huruvida sanningar ska komma fram i spel eller inte. Det blir missförstånd och vi pratar förbi varandra för att vi glömmer att folk spelar med andra preferenser. Till och med en sådan enkel sak som att spelleda för att låta spelarna känna sig smarta kan missförstås och vi pratar förbi varandra.

Eller vad jag alltid brukar komma tillbaka till: belöningar och hur de kan sänka glädjen för att göra en uppgift. "kan", för det behöver inte skapa en suboptimal upplevelse för alla eller ens en majoritet av rollspelarna.
 
Top