Nekromanti Greg Costikyan i SvD

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Tyvärr inte ett länkinlägg; jag har kollat men de verkar inte ha lagt upp artikeln på webben...

I dagens SvD (Kultur/Nöje sid 13) finns en halvsidesartikel vid namn 'Indiespel tar ut svängarna', allmänt om en gryende "indie-scen" inom dataspelsbranschen, mer specifikt om företaget Manifesto Games som gör små och lite mer udda grejor. Iaf fläker de ut fyra stora screenshots från två av deras spel (som verkar lite old school för mig, men ok).

I alla fall, den intervjuade - och avbildade - speldesignern från Manifesto som får ondgöra sig över den alltmer stelbenta mainstreamindustrin är ingen mindre än Greg Costikyan, häromkring främst känd från West End Games. Reportern pratar bara diffust om skillnaden på den sorts rollspel Costikyan jobbade med förr och det han gör idag, men säger iaf att han designade spel före hemdatorernas dagar. Paranoia och Star Wars RPG omnämns.

--
Åke
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Greg Costikyan i SvD - jasså?!

Hm, där fick jag ett nytt namn att undersöka i spelbranschens korridorer , eftersom jag tycker sådant är intressant. Jag måste faktiskt erkänna att jag aldrig hört talas om honom, men så har jag väl snöat in på den svenska rollspelsvärlden. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tack, häftig snubbe det här!

Ja, han har ju hunnit med en del och är verkligen en riktig ärad upphovsman!

Snacka om att han verkar vara populär i spelbranschen, finns det någon slags spelform som han inte haft ett finger med i?!
HAHA!

Tack än en gång Rosen för en trevlig upplysning! :gremwink:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Re: Tack, häftig snubbe det här!

Greg betraktas av oss veteraner i branschen som en av de två eller tre bästa spelkonstruktörerna någonsin.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tack, häftig snubbe det här!

Okej, då har min antydan fått svar.
Han är helt enkelt en mästare. :gremsmirk:

Men jag kan också tillägga att du Anders är en mästare i mina ögon, och du käre Åke är den grymmaste illustratören jag skådat i rollspelsväg. Dina mangajobb är också väldigt schyssta!
Ni hör nog detta ofta, jag tror jag har visat det ganska tydligt under min tid som ny här , Anders, men jag vill säga det igen nu när vi talar om förebilder inom rollspelbranchen.

:gremwink:
 
Top