Nekromanti Gray vs Sievert

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Haha, nu gör jag ett jätteonödigt inlägg bara för jag ska ha nått och gnälla på.
Varför använder Neotech Gray istället för Sievert när det gäller absorberad strålnings dos.

Gray = Energi / Kg

Sievert = Gray x Farlighetsfaktor

Exempelvis så är alfastrålning 10ggr farligare än vad gammastrålning är vilket inte syns om man mäter absorberadstrålningsdos i Gray. Alltså är Sievert en mycket bättre enhet att mäta i när det gäller vilka effekter man får av strålning
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
jag ska inte säga för mycket eftersom jag inte har en anning om vad jag snackar om nu menmen, onödiga inlägg och så. :C) kan det inte vara så att det bara är ett namn? skulle dom inte lika gärna kunna kallat det StrålningsNivå eller hur-nära-du-är-att-bli-mutant? nej, jag vet faktist inte. kan inte påstå att jag har haft anledning att bryr mig så mycket. jag har bara atombombat spelarna en gång. ^_^
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Jo jag vet att det är ganska onödigt men jag satt på fysiklektionen och flummade som vanligt och tänkte varför det var så i N2 och då MÅSTE man ju verkligen göra ett inlägg :gremwink:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Olika farlig strålning

"Exempelvis så är alfastrålning 10ggr farligare än vad gammastrålning är..."

Jag som trodde det var gammastrålning som gick igenom blylager medans alfastrålningen inte ens gick igenom ett papper. Torde inte gammastrålning vara farligare då eller är jag ute och cyklar?

/Naug
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Olika farlig strålning

Det beror var strålkällan befinner sig. Gammastrålning har självklart en längre räckvidd, alfastrålning når ju bara typ 5cm. Räckvidden är dock ovesäntlig om t ex strålningskällan är en liten dampartikel som har fastnat på insidan av din lunga eller det är radongas som du har andats in. Så det är som du säger att gammastrålningen är farligare vid en kärnvapenexplosion(stålar som kommer från själva explosionen) men sen när möget trillar ner igen som damm och stoft som du andas in blir det ju helt anorlunda.
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Precis, olika typer av strålning ger olika mycket skada på biologiska material vid samma stråldos (mäts i gray, 1 Joule per kilo absorberat material). För att få fram den så kallade dosekvivalenten multiplicerar du stråldosen med en kvalitetsfaktor (QF). Enheten för denna är Sievert (Sv).

Sen stämmer det givetvis att olika strålning "tar sig olika långt", t.ex. alfa-strålning stoppas av (cirka) ett vanligt papper medan det krävs flera centimeter stål för att stanna upp gamma-strålning.
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Naug har rätt!

Jag tror snarare på Naug, när han säger att Alfastrålning stoppas av ett papper (för så är det :gremgrin:) Gammastrålningen däremot går in i kroppen och slår sönder vävnad och allt möjligt jävelskap...

Och sedan undrar jag hur strålning kan trilla ner och bli inandad...
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Naug har rätt!

saken är den att alfa strålning slår sönder mer blandannat för att den som du säger stoppas av allting medans gammastrålning antagligen passerar rakt igenom kroppen... nej man andas inte in själva strålningen, men väll strålningskällan i form av tex radioaktivt damm ifrån...
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: Naug har rätt!

saken är den att alfa strålning slår sönder mer blandannat för att den som du säger stoppas av allting medans gammastrålning antagligen passerar rakt igenom kroppen... nej man andas inte in själva strålningen, men väll strålningskällan i form av tex radioaktivt damm ifrån...

Det motsäger väl sig självt, att den slår sönder MER för att den har LÄGRE energi? Alfastrålning kan inte tränga igenom ett papper, ännu mindre huden, och kan därför inte skada människor, om man som du säger inte vädrar lungorna på atollen strax efter provsprängningen.

Gamma däremot, kan tränga igenom hud och mer därtill, den har mycket mer energi och kan därför orsaka mycket större skada i kroppen. Bara för att den kan gå igenom vävnad betyder inte det att den passerar rakt genom kroppen utan att skada den.

//Daniel, MVG i fysik :gremgrin:
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Naug har rätt!

" den har LÄGRE energi?"
vem har sagt något om lägre energi? alfa strålning har mer energi än gamma strålning, saken är den att den är mycket större(alfastrålning är helium, beta är elektroner och gamma fotoner) och därför stoppas av det mesta, men den gör å andra sidan mer skada.

"Bara för att den kan gå igenom vävnad betyder inte det att den passerar rakt genom kroppen utan att skada den."
nej, men en stor del utav strålningen går faktist rakt igenom utan att göra någonskada.

men, jag kan minnas fel och jag har IG i fysik... :C)
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Storleken har ingen betydelse

Vem har sagt något om lägre energi?

Det har jag :gremwink:

alfa strålning har mer energi än gamma strålning, saken är den att den är mycket större(alfastrålning är helium, beta är elektroner och gamma fotoner) och därför stoppas av det mesta, men den gör å andra sidan mer skada.

Jag tror att du minns fel. Bara för att den är stor betyder inte det att den har mer energi. Det har den inte, stor energi leder till att den kan "slå igenom" mer (precis som i N2, projektilvapen) samt större åverkan på omgivningen.

en stor del utav strålningen går faktist rakt igenom utan att göra någonskada.

Nja, jag tror att det också beror på styrkan, röntgen är ju så gott som ofarligt medan en atombomb även på långt håll är, om inte direkt dödlig, väldigt otrevlig.

//Om nomardicul träffades av en A-bomb skulle han nog inte ha "strålande":)gremgrin:) utsikter om att överleva...
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Storleken har ingen betydelse

"Bara för att den är stor betyder inte det att den har mer energi."
nej det behöver inte betyda det. men har man två projektiler med lika hastighet men olika massor är den tyngsta den med högst energi
jaja. nog gissat ifrån mig. :C) men man kan ju konstatera att sievert faktist används utav de som är mer bevandrade inom dessa saker än oss och de har säkert en anledning. den här disskusionen känns väldigt onödig(se mina tidigare argument)...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gray vs Sievert [OT]

Å plötsligt fick jag en sån där uckig vision: Siwert Öholm intervjuar små grå utomjordingar i Café Norrköping...
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Massan har ingen betydelse

Måttenheten sievert har aldrig haft en plats i vår lilla diskussion, jag ville bara påpeka att gamma- är farligare än alfastrålning.

har man två projektiler med lika hastighet men olika massor är den tyngsta den med högst energi

Det gäller inte strålning, jag menar hur alstrar gammastrålning (som inte ens är en konkret projektil) hastighet? Gammastrålningens energi kommer av att den är så extremt kortvågig, inte av farten. Och dessutom tror jag inte ens att alfa- och gammastrålning rör sig lika snabbt.

//Nomardicul, er vän atomen
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Massan har ingen betydelse

"Måttenheten sievert har aldrig haft en plats i vår lilla diskussion"
då är det dags att ge den plats. :C) någon av oss får kolla upp vad alfa resp. gamma har för "farlighets faktor" enl. sievert standarden, dom som har hittat på det vet nog mer om vad de talar om än oss...
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Här du!

OK. Här är en bra sida .

http://www.analysgruppen.org/bkgr/bakgrund94-3.html

NU kan vi konstatera att du hade rätt i att Alfa ÄR farligare(iaf enligt Gray), och att jag hade rätt i att den endast är farlig när man andas in o. dyl. (d.v.s ganska sällan).

Fast jag står fast vid att gammastrålningen orsakar värre skador eftersom den kan penetrera huden och skada de inre organen.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Här du!

"d.v.s ganska sällan"

Beror på hur man ser på det. Relativt sett så är det sällan eftersom vi bombarderas med långt mycket mer gammastrålning jämfört med alfastrålning hela tiden. Men när man utsätts för en onormalt stor stråldos så är det nog oftast alfastrålning som gäller. T.ex. så är det alfrastrålning som strålas ut från radon, som är en gas och därför mycket enkelt kan komma in i lungorna om den finns i närheten. Även luftburna partiklar efter härdsmältor eller kärnvapen explosioner (och som finns kvar väldigt länge efter dessa inträffat) avger alfastrålning.

"Fast jag står fast vid att gammastrålningen orsakar värre skador eftersom den kan penetrera huden och skada de inre organen."

Det som gör strålning farligt är inte skadaden som vållas på organen utan skadan som vållas på DNA, vilket i sin tur kan ge upphov till tumörer. Mängden vävnad som skadas är inte särskilt akut om det nu inte är extrema stråldoser vi talar om, då strålsjuka uppstår. Dessutom har jag hört (även om jag inte alls fått det bekräftat eller motbevisat från någon vettig källa) att de partiklar som avger alfastrålning i lungorna inte stannar då man väl andats in dem, utan de kommer ut i blodet och "äter" upp kroppen inifrån. Med en strålning som har viktningsgraden 20 (d.v.s. att vid samma mängder alfa-, beta, och gammastrålning är alfastrålningen 20 gånger farligare än de andra två) och fritt tillträde till de flesta organ kan jag tänka mig att detta är ganska farligt. Att bara ha alfastrålningen i lungorna låter hur som helst nog farligt.

Jag är lite osäker, men jag tror att det är så att när väl alfastålning kommer in i kroppen så är den farligare än gammastrålnigen, men eftersom det är betydligt enklare att bli bestrål av gammastrålning så är den ändå farligare. Men från samma mängd alfastrålning, som kommer in ifrån kroppens lungor från något inandat ämne, som gammastrålning, som kommer från extern strålningskälla, så orsakar alfastrålningen farligare skador.
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Re: Här du!

Anledningen att gammastrålning är farligt är att den inte går att stoppa. Inte ens med flera centimeter stål som någon skrev. Det går bara minska energin i den. Alfastrålning stoppas som sagt av ett papper.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Här du!

"Anledningen att gammastrålning är farligt är att den inte går att stoppa."

Just precis, och därför är gammastrålning generellt sett farligare men när det gäller själva skadan på kroppen som orsakas av lika stråldos så är alfastårlningen mycket farligare men bara om den kommer in i kroppen i princip ohämmat, t.ex. om man får det radioaktiva preparatet i lungorna. Det var det jag ville få sagt; att gammastrålning inte orsaka mer skada än alfastrålning, utan tvärtom.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Här du!

För att föra in den här diskussionen på N2-spåret igen, förklarar jag det som följande:

Vi jämför de två strålningarna med ammunitioner i N2, och får då fram följande resultat:

Alfastrålning: MagSafe Defender, [1] Ob9T6
Gammastrålning: FADE Penetrator, [9] Ob3T6+2

När väl MagSafe träffar, gör den fruktansvärt ont. Men en glasskiva täcker. Penetrator träffar, men gör inte lika mycket skada.

Vilken är "farligast"? :gremwink:

/MovinGalt - gillar genomslagskraft
 
Top