Nekromanti Gravatar/remote avatar?

DeepThoughts

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
49
Location
Norra delen av Sverige (Piteå)
Insåg just att min profilbild är äckligt ouppdaterad och att jag har en webcamera inbyggt i laptopen så att jag faktiskt kan ta en ny. Sagt och gjort, Men vad har det med rollspel.nu kan man undra?

Jo som selektivt lat nörd så gillar jag inte att jobba mer än jag måste. Enter gravatar.com (Gravatar = Globaly Recognized Avatar för er som inte känner till det) sätt din avatar på ett ställe och låt den uppdateras på alla. Nu när Automattic tagit över driften så suger ju dessutom inte Gravatars längre. Alla ställen stöder ju inte gravatars men då kan man oftast säga åt det att hämta avataren från en specifik URL (vilket går att knyta till din gravatar med .htaccess trix om du har tillgång till en server som stöder det).

Här på rollspel.nu stötte jag dock på patrull då avatarer måste laddas upp (då måste jag ju jobba), vilket jag iofs kan förstå efter Troberg-historien. Så min lata önskan är helt enkelt att endera få Gravatars hit eller remote-avatarer (röstar nog på Gravatar med tanke på rollspel.nu:s historia när det gäller det andra alternativet).

//Latmasken
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Törs man fråga vad det här Troberg-historien-sakerna handlar om?

Om jag inte minns fel är väl en kort md5 av din emailaddress det enda du behöver för att få en gravatar-bild från gravatarservern, eller krävs det något mer?
 

DeepThoughts

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
49
Location
Norra delen av Sverige (Piteå)
Nu är jag inte så insatt i Troberg historien men som jag kommer ihåg det så hade rollspel.nu möjligheten att länka till en avatar påslagen tidigare. Troberg körde på denna variant och upptäckte att en annan länkade till samma avatar (som låg på hans server). Så Troberg bytte ut bilden som länken gick till som hämnd. Bilden i fråga var eller uppfattades som stötande och Troberg bidde bannad.

(Med reservation för minnesfel eller total massuppfittning)

Jo du måste specifiera lite mer parametrar i URL:en men annars så är det i stort sett bara det som krävs

Hade vart smidigt om man bara kunde bocka i "använd gravatar" i sin profil så tar den ens e-post och hämtar dess gravatar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Mer eller mindre korrekt. Något som är värt att poängtera är att avstängningen inte hade så mycket att göra med att en stötande bild laddades upp som att Troberg försökte lura moderatorerna att en annan person medvetet genomförde ett regelbrott. Ett hett tips är att inte göra det.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Tror jag inte vill veta så mycket mer, låter som potentiellt "infekterat" ämne.

/Surukai - som dessutom råkade deraila den egentliga frågan >.<
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Några kommentarer …

Något som är värt att poängtera är att avstängningen inte hade så mycket att göra med att en stötande bild laddades upp som att Troberg försökte lura moderatorerna att en annan person medvetet genomförde ett regelbrott.
1) Exakt vad som föranledde varningen som ledde till avstängningen minns inte ens jag som faktiskt hade insyn i det hela vid tillfället. Vi kan nöja oss med att det var något som dåvarande moderatorer ansåg strida mot dåvarande forumsregler.

2) Det känns onödigt att dra upp saken igen, tre och ett halvt år senare.

3) Det är oschysst att anklaga eller pika användare som inte har möjlighet att försvara sig.

(Jag förstår att Bobby bara avsåg att förtydliga DeepThoughts’ påstående, men jag [som trots allt bestämmer här på forumen] ville ändå poängtera ovanstående.)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Några kommentarer …

Dante har helt och hållet rätt här. Jag agerade förhastat och ofint, och det var mycket riktigt onödigt att dra upp det igen.
 
Top