Nekromanti Gratulationer

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Dagen till ära vill jag passa på att uppbringa ett fyrfaldigt leve för Hans Majestät Konungen. Han leve!

Hurra!
Hurra!
Hurra!
Hurra!


Ur svenska hjärtans djup en gång
en samfälld och en enkel sång,
som går till kungen fram!
Var honom trofast och hans ätt,
gör kronan på hans hjässa lätt,
och all din tro till honom sätt,
du folk av frejdad stam!

O konung, folkets majestät
är även ditt: beskärma det
och värna det från fall!
Stå oss all världens härar mot,
vi blinka ej för deras hot:
vi lägga dem inför din fot -
en kunglig fotapall.

Men stundar ock vårt fall en dag,
från dina skuldror purpurn tag,
lyft av dig kronans tvång
och drag de kära färger på,
det gamla gula och det blå,
och med ett svärd i handen gå
till kamp och undergång!

Och grip vår sista fana du
och dristeliga för ännu
i döden dina män!
Ditt trogna folk med hjältemod
skall sömma av sitt bästa blod
en kunglig purpur varm och god,
och svepa dig i den.

Du himlens Herre, med oss var,
som förr du med oss varit har,
och liva på vår strand
det gamla lynnets art igen
hos sveakungen och hans män.
Och låt din ande vila än
utöver nordanland!


- Vulf, "Gud bevare Konungen!"
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Hmm.... Grattis då.

Hurra.


Hurra.


Hurra.


Äsch, orka. Nåja, hurra.

-Hjalle, entusiasten.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Ja (NT)

NT = No Text (Ingen text)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Gratulationer i efterskott...

Tja, man får ju säga grattis till kungen i efterskott då... :gremcrazy:

/ Johan K, som skulle vilja se kungen regga sig här på wrnu...
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Hurra! Hurra! Hurra!

Citat från Vulf.

Stort grattis till Karl Gustav, som steg mycket i min aktning efter katastrofen i sydostasien.


/Bombu som dock inte är royalist
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Tja, vad kan man säga annat än...

...ett år mindre tills den fan dör.

Säga vad man vill om svenska kungahuset, men något avelsmaterial är de inte, trots att det idag är deras enda uppgift...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Tja, vad kan man säga annat än...

Det är verkligen bara du som kan få en helt oförarglig tråd att sluta med ett personangrepp och där du öppet önskar livet ur en människa. Bra jobbat Troberg, du befäster din position som stenkastande fjortonåring.

- Vulf
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Tja, vad kan man säga annat än...

Tyvärr, Vulf, men helt oförarglig tycker jag inte att tråden är. Även om just detta är OT-forumet så ska vi väl undvika politik här? När du inte bara gör ett "Grattis kungen"-inlägg utan lägger med en hyllningsdikt som hör hemma i en förlegad verklighet som är flera hundra år gammal, och som i alla fall jag är glad att inte leva i, så gör du en politisk markering och ställningstagande av ett slag som jag tycker hör hemma någon annanstans än på rollspel.nu. (Detsamma gäller Trobergs kommentarer om Israel.)

Mvh / Phelan
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Tja, vad kan man säga annat än...

Det är verkligen bara du som kan få en helt oförarglig tråd att sluta med ett personangrepp och där du öppet önskar livet ur en människa. Bra jobbat Troberg, du befäster din position som stenkastande fjortonåring.
Tja, att ta livet av dem tycks vara det traditionella sättet att ersätta ett föråldrat odemokratiskt styrelseskick med något mer demokratiskt om man ser på det ur ett historiskt perspektiv. Du får tycka vad du vill om kungen, men det är inte så ett land bör styras idag.

Sedan så finns det ju mycket man kan tycka om den svenska kungen, men man kan väl sammanfatta det så här: Ni har kanske hört att om man sätter ett stort antal apor vid ett stort antal skrivmaskiner tillräckligt länge så kommer för eller senare en av dem att banka ut Shakespeares samlade verk. Kungen är inte den apan.

Han är en skam för nationen, han visar att vi är att bakåtsträvande odemokratiskt land, hans hjärna är skarp som en brödkavel och om Sverige någonsin ska kunna kalla sig demokrati utan att korsa fingrarna bakom ryggen så måste han bort.

Fast det är bara min ödmjuka åsikt, sådana som man får ha i ett demokratiskt land.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Tja, vad kan man säga annat än...

[ QUOTE ]
Du får tycka vad du vill om kungen, men det är inte så ett land bör styras idag.

[/ QUOTE ]
Det känns lite konstigt att behöva påpeka det här, men kungen styr väl ändå inte över något. Hans enda jobb är klippa band, jaga älg och bli satiriserad av TVs Hej baberiba.

[ QUOTE ]
...och om Sverige någonsin ska kunna kalla sig demokrati utan att korsa fingrarna bakom ryggen så måste han bort.

[/ QUOTE ]
Överdriver du inte ett snäpp nu? Menar du på fullt allvar att de länder som avskaffat monarkin är mer demokratiska än de som har den kvar? Så om vi tittar på västeuropa skulle alltså Frankrike, Tyskland och Italien vara mer demokratiska än Storbritanien, Nederländerna och Norge? Det är dessutm nästan bara i demokratier som kungahus finns kvar. De flesta diktaturer har avsatt sina kungar och ersatt dem med nån "El Presidente". Så att ett land fortfarande har en kung tyder i mina ögon på att det i övrigt är fråga om en demokrati av västeuropeiska mått. (Jag är naturligtvis medveten om att det finns undantag.) Kungahuset är visserligen en odemokratisk instutition men det finns flera sådana i demokratin Sverige som folk inte verkar ha några problem med att svälja. Ett exempel på ett sådant är försvaret. Det är liksom uppbyggt på idén att några få talar om för resten att de minsann skall göra si och så och hur jävla odemokratiskt är väl inte det.

/Anders
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Sådan är politiken...

Detta är ett OT-forum och för tillfället är det tillåtet att tala politik här. Men det är inte tillåtet att fara ut i otrevligheter mot varandra eller provocera för flamewars. Troberg har väldigt mycket att lära när det gäller att inte provocera och Vulf gör ett personangrepp tillbaka. Inget av det ser särskilt snyggt ut för oss andra läsare. Fortsätt gärna diskutera politiken kring monarki, men fila ner de vassa armbågarna och undvik provokationer. Nästa övertramp resulterar i låsning och varning.

/RipperDoc - OT-forumets preventivmedel
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Då tycker jag att man kan starta en egen tråd

"Threadcrapping" är ett bra uttryck för en företeelse som vi har allt för jävla mycket av här på rollspel.nu. Om Troberg inte gillar kungen kan han väl starta en egen tråd om det, istället för att peta Vulf i ögat bara för att visa sig uppkäftig.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Man får vara rojalist också

Fast det är bara min ödmjuka åsikt, sådana som man får ha i ett demokratiskt land.
Det är även tillåtet att vara rojalist, och uttrycka sin åsikt om detta utan risk för att ens åsikt hånas eller förlöjligas.

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Man får vara rojalist också

Det är även tillåtet att vara rojalist, och uttrycka sin åsikt om detta utan risk för att ens åsikt hånas eller förlöjligas.
Jag hade inte för avsikt att förlöjliga Vulf, bara kungen. Man kan iofs tycka att det är överflödigt, då kungen klarar det bra själv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Tja, vad kan man säga annat än...

Det känns lite konstigt att behöva påpeka det här, men kungen styr väl ändå inte över något.
Kungen förklarar riksdagen öppnad. Gör han inte det har de inget beslutsmandat.

Ett exempel på ett sådant är försvaret.
Som kungen också formellt har högsta ansvaret för.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Gratulationer i efterskott...

/ Johan K, som skulle vilja se kungen regga sig här på wrnu...
Men gör honom itnreserad av rollspel då han e ju scout så det kanske får honom att gå lite längre?
 
Top