Nekromanti Gratis serier, barn!

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Trots att jag ogillar serier på internet ännu mer än pdf-fanzin så blev jag positivt verraskad av det grafiska. Alla utom en hade snygga rena teckningsstilar koms känns proffsiga, vilket jag inte förväntat mig då inte ens Svenska Serier på sin tid alltid höll hög klass. Innehållet däremot brydde jag mig inte om att kolla, jag gillar inte korta parantesserier för det mesta, tror det bara är Calvin & Hobbes och några enstaka Pirinenalster som gett behållning nog. Jag föredrar längre serier helt enkelt. de skulle jag dock aldrig läsa på internet utan de vill jag ha på papper i handen.

Jag rekommenderar hur som helst att du åtminstone trycker upp några recensionsexemplar åt Bild och Bubbla.

Daniel "Warduke" Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Marvels problem var att de lade pengarna på kort precis när hela den iondustrin sjönk i botten tillsammans med andra dåliga köp, inte med att serierna inte säljer.

Och jag försöker läsa korta serier, varje gång det är utdelning av den lokala morgontidningen.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
superhjältar

det känns som om allt (som är kommersiellt gångbart i USA) inom superhjälte genren är gjort i serieform. jag tror att framtiden för superhjältarna finns i film, nu när dataanimeringar är så vanliga. matrix och x-men är bra exempel!

sen är det tråkigt att en enda genre dominerar seriemarknaden i usa. det gör att seriepubliken mest består av finiga småpojkar, när det egentlgen skulle kunna vara alla möjliga människor som läste serier, så som det är med film, böcker, tv osv. ett mer varierat utbud vore trevligt, tycker jag.

serieforum på
<A HREF="http://clik.to/bigwig" target="_new">http://clik.to/bigwig</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: superhjältar

Jag tror också att framtiden för serier ligger där, alla typer av dem. Både på gott och ont eftersom seriemediet är en unik form. Eller så kanske japanernas serieintresse smittar av sig på resten av världen och ger dem ett enormt uppsving. (önsketänkande jag vet, och säkert dumt för regnskogen och så). Däremot tror jag att långt ifrån allt är gjort. Hade inte trott att något i stil med Marvels någonsin skulle göras. Sexscener i Marveltidningar trodde jag inte heller skulle förekomma. Att strunta i Comics Code trodde jag inte att Marvel skulle ta för sig. Allt som allt så finns det fortfarande en massa som kan göras, med reservation för att jag inte läst alla superhjälteserier nånsin och därför inte vet om allting gjorts.

Sen håller jag med om att det är tråkigt med den dominansen som människor i tajts har över seriemarknaden. Jag skulle tro att det är för att de övriga genrerna redan görs bättre på tv, film och i böcker. Dock så finns det ju en rent otrolig mängd olika typer av serier i USA men mest populärt är ju som bekant spandexutfyllarna.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Själv tycker jag att superhjältegenren de senaste åren fått en välbehövlig vitamininjektion (efter att, mycket riktigt, ha varit kliniskt död i några år) - kolla bara följande titlar:
JLA av Grant Morrison/Howard Porter/John Dell, nu av Mark Waid/Bryan Hitch/Paul Neary
Authority av Warren Ellis/Bryan Hitch/Paul Neary
Planetary av Warren Ellis/John Cassaday
Powers av Brian Michael Bendis/Mike Avon Oeming
Rising Stars av Joe Strazycinski/Brent Anderson
Astro City av Kurt Busiek/Brent Anderson
Punisher av Garth Ennis/Steve Dillon

samt inte minst Marvels nya storsatsningar:

New X-Men av Grant Morrison/Frank Quitley
X-Force av Peter Milligan/Mike Allred
Fantastic Four 1234 (miniserie) av Grant Morrison/Jae Lee
Alias av Brian Michael Bendis/[minns inte namnet på tecknaren]

Nya Daredevil av Brian Michael Bendis har jag inte hunnit kolla på än, men den lär åtminstone vara hyfsad...

Nä, superhjältegenren lever och frodas - det har aldrig varit så bra att vara serie- och superhjältediggare som nu!

mvh
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: superhjältar

Läste ett roligt inlägg på ett serieforum i samband med Marvels nystatsningar som jag inte kan låta bli att delge er...

“What's with this sudden commitment to quality? Why doesn't noone at Marvel care about sucking anymore?”

mvh
Örnie
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Som X-fanatiker och läsare av JLA så har jag inga höga tankar av herr Morrisson och väntar med iver på att han ska få "editorial differencies" och sluta. Och X-Force slutade jag med när den blev Counter X. Jag kollade dock nya och konstaterade att det var innovativt med en massa våld och blod, precis vad serierna idag saknar...*suck* Så jag tackar Marvel för att de förstört en massa serier så jag har pengar över till annat :)

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Smaken är, som bekant, som baken. (hårig?)
Själv är X-Force den tidning jag längtar mest efter varje månad eftersom Peter Milligan har lyckats göra något helt nytt med superhjältegenren...bara något så enkelt som att hjältar faktiskt dör, och att man inte kan vara riktigt säker på vilka som egentligen är huvudpersonerna...plus att Milligan som få andra klarar av att göra personteckningar med mycket små medel...

Morrison är som bekant inte på JLA längre, utan ersatt av Mark Waid. Kunde vara kul att höra dina synpunkter på Waids JLA (om du har läst dem) eftersom jag anser att serien med honom tagit ett rejält kliv mot superhjälte-mittfåran igen...

Gillade du inte Invisibles heller?

mvh
Örnie
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Superhjältar som dör? Har du missat halva Imagelinjen? Du har iaf missat Marshall Law. :)

Jag har köpt första engelska JLA och andra svenska samlingen så jag ligger en bra bit efter. Troligtvis kommer jag inte fortsätta med serien. Mark Waid är inte heller en höjdare, varken X-men eller Kingdom Come i hans regi har varit något att hänga i julgranen.

Invisibles har jag bara läst om men där verkar det som om hans idéer är ruskigt coola. Där kanske han tar sig tid att utveckla berättelsen så att det inte som i tex JLA känns som allt går för fort eller i X-men där det känns som han gör en tolkning, snarare än att ta vara på de fastställda karaktärerna.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 
Top