Nekromanti Gratis äventyr utan regler? var?

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Hallå, jag surfade runt lite och hittade ett gratis äventyr som någon (säkert här i från (mins inte vem)) skrivit och lagt ut till folk att ladda hem och använda.

Det saknade regler utan lätt den delen vara öppen så du kunde sätta in vilka regler du själv ville.

Vilket passade mig perfekt för jag använder några egna hemmagjorda regler när jag spelar med mina kompisar.

Så nu lat som jag är undrar jag om det finns någon suverän sida där folk har lagt upp sina idéer och One Shot äventyr utan bestämda regler. Häftiga äventyr till typ nutida värld.

Tack på förhand.

(Eventuellt kan jag lägga upp några av mina utan regler.)
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
:gremsmile: Tack det var bra grejor här. Speciellt Parallel worlds. Inspirerande till min kampanj.

Ni som skriver regelverk och säljer rollspel borde testa sälja böcker med typ flera äventyr utan regler. Med massor med info och detaljer istället. Sen kan spelledaren själv ta in sitt regelverk han vill använda och så vidare.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Alltså någon borde göra en serie böcker med korta regellösa äventyr, typ så här:

101 Fantasyäventyr
101 Sci-fiäventyr
101 Nutidaäventyr
101 Deckargåtor
101 Skräckäventyr

Vet inte varför men 101 känns som en passande siffra :gremtongue:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Anchorman said:
Alltså någon borde göra en serie böcker med korta regellösa äventyr, typ så här:

101 Fantasyäventyr
101 Sci-fiäventyr
101 Nutidaäventyr
101 Deckargåtor
101 Skräckäventyr

Vet inte varför men 101 känns som en passande siffra :gremtongue:
+1

Åtminstone fantasy som är den största genren och som ofta inte skiljer sig såå mycket mellan de populärare spelen.

Öh, nån ambitiös person här på forumet borde fixa en äventyrsutmaning där de bästa bidragen trycks upp i en påkostad bok. Måste finnas massor med bra äventyr som folk har liggande som bara behöver fixas till lite först.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Tänkte också på det, vi borde kunna fixa ett sånt. Fantasy är ju som du säger det klart bästa, man skulle kunna ha kapitel i boken med oloka typer av äventyr som exempel:

Monsterdräpande
Skattletande
Beskyddning

Och så vidare
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Anchorman said:
Alltså någon borde göra en serie böcker med korta regellösa äventyr, typ så här:

101 Fantasyäventyr
101 Sci-fiäventyr
101 Nutidaäventyr
101 Deckargåtor
101 Skräckäventyr

Vet inte varför men 101 känns som en passande siffra :gremtongue:
Absolut. Typ 101 enbladsäventyr utan stats eller annat spelspecifikt. Man deklarerar "förutsättningar" i början, så att man kan se om det som behövs finns i ens värld. Typ; "Förutsättning: intelligenta drakar, nekromanti" så vet man att fantasyäventyret ifråga funkar i vilken fantasyvärld som helst som har just intelligenta drakar och nekromanti. Och sedan har man bara klassiskt manér; krokar, själva äventyret/platser/ledtrådar/slp:er, och ett par potentiella klimax...
 

Vittrar

Veteran
Joined
2 Oct 2010
Messages
6
Location
Eskilstuna
Är inte "Eureka" något då?
"Eureka: 501 Adventure Plots to Inspire Game Masters"

"Each plot includes a hook to draw your players in, an outline detailing enough material for a complete adventure, generally in the form of 3-5 meaty encounters, and any game mastering notes, plot twists, and advice you might need to turn that plot into a fun night of gaming.

Adventure hooks alone don't give you much to work with, but fully developed adventures can be hard to personalize and fit into an ongoing game. Eureka is the perfect middle ground: We provide the main ingredients, and you decide how to prepare them.

Packed with ideas and inspiration, this massive collection is designed to be the ultimate adventure toolkit:

Fantasy, science fiction, and horror plots: 167 of each, all easily adaptable to multiple genres
Clear, concise game mastering advice: We show you how to adapt plots to other genres (effectively giving you 464 fantasy, 420 sci-fi, and 338 horror plots) and how to turn Eureka plots into full-blown adventures
The tools you need: Plots are grouped by theme, from "Revolt" to "Mistaken Jealousy," and categorized by tags like intrigue, exploration, and combat-heavy
Four indexes: Quickly find a plot for any situation by genre, tag, title, or author
No game mechanics and no proper names: These system-neutral plots are simple to use and easy to personalize to your game
DRM-free, fully hyperlinked and bookmarked: We've made Eureka as user-friendly and GM-friendly as possible"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Tja, beror väl på om man föredrar äventyr som är uppdelade i... "encounters".
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Så som jag tänker mig är så här:

Ifall jag har några kompisar över och vi plötsligt får för oss att spela rollspel, då ska jag kunna ta boken slå upp en sida och köra igång.
Det ska liksom vara klart, sen får man ju som vanligt använda improvisation för att fylla i detaljerna men själva förberedelsen ska finnas där. En karta om det behövs, beskrivning av de viktiga karaktärerna och eventuella monster mm
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
+1

precis vad jag hade tänkt. speciellt det där med 101. Då finns det en stor chans att det åtminstone är 10 st man skulle gilla att spela :gremtongue:.

Ha lite att ta av. Ha saker klart och sen är det bara att använde de regler som alla runt bordet gillar att använda. Fylla i hållen som måste fyllas i.

hej vad sägs om att jaga varulvar här på sida 45? Ska vi använda oss av T20 systemet eller pölar?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Till drakar och demoner minns jag att vi hade stadsintermezzo och nån om skatter. Stadsintermezzo minns jag att vi spelade all äventyr i, utom den där man skulle jaga isbjörnar för att göra isbjörnsnossoppa. Frågan är om det skulle hålla idag.

I vilket fall så hade de ett system där NPCernas skicklighet bara beskrev med ord. Typ Dolkar: Duglig, Tjuvfärdighet: Bra.
Tror de hade en lista där beskrivningen översattes till procentchans också. Mer behövs ju inte egentligen.
 
Top