Nekromanti Gratis är gott?

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Detta är en kolumn. Precis en sådan jag efterlyste på Fenix-forumet för en tid sedan. Jag är definitivt inte man att avgöra om jag lyckas som kolumnist, men det är väl en av svagheterna med att ha forum. Vilken jävla idiot som helst kan gå och tro att han är kolumnist och smutsa ned en annars ren sajt med en massa skräpbytes.
Jag har skrivit på ett utmanande sätt med flit, inte för att jag vill förarga någon utan för att det blir min stil som kolumnist. Själv gillar jag när en kolumn innehåller åsikter. Helst sådana man retar sig på, innan man inser att det bara handlar om en persons åsikter. Om jag har postat på fel forum, ber jag ödmjukast om handfast ingripande från herrar moderatorer. Vänligen, Basenanji


---

Jaha, skrivit något till julkalendern ännu? Vad ska det bli, ditt heta bidrag? Kanske en ny ras till Drakar och Demoner? Ett scenario till Kult eller en novell? Visst är det juste med julkalendern som i hetsiga julklappstider ger rollspelare möjligheten att skaffa sig fina grejjer, utan att ens tänka på plånboken. För gratis– det är gott. Eller? Låt mig ge ett exempel:

Jag och mina kompisar spelade CoC nu i veckan. Det var kul trots att mitt egenhändiga scenario kanske inte var det mest spännande mina mythosfrälsta polare sett. Så jag sitter och funderar på att hitta något annat och efter en stunds rundsurfning på wrnu hittar jag ”Razor ridge”*. Författare: Troberg. Skitbra kampanjmaterial och nog något som skulle kunna åtnjuta positivt gensvar från mina spelare. Så jag tar och laddar hem och skriver ut. Klart!
Nu borde jag brista ut i en ”åh, vad det är bra att folk lägger upp grejer gratis!” eller hur?
Men nej, denna text ska handla om att gratis…smakar bajsmacka!

Tänk efter– när är något gratis nu för tiden? Egentligen inget, eller hur? Går jag ut på Norrmalmstorg och hostar står det strax en man bredvid mig som undrar om jag vill betala med kort. Anno 2004 är inget gratis och det som ändå är det kommer i slutändan kosta dig pengar. För du tackar väl ändå inte ja till det där erbjudandet från Bokklubben/DVD-klubben, Anders Stig Erik Andersson?

Nej, gratis smakar inte bäst och inte heller när det gäller rollspel. För det sugiga med denna okostnadens policy är bland annat att såna som Troberg, Krille och alla andra som formligen väller ut gratismaterial till rollspelarnas fromma, egentligen borde få en hacka för besväret. Trobergs ”Razor Ridge” skulle jag lätt pröjsa sjutti-åtti spänn för. Åtminstone i sin nuvarande form. Med illustrationer och kartor blir det en hundring. Det är heller inte enda skälet till varför gratisprodukter borde vara lågkostnadsprodukter. Som det är nu kan man hitta bra rollspel, äventyr och kampanjmaterial i drivor. Men allt som oftast får man också godta att det är något som saknas, idiotiska stavfel eller avsaknad av en väl behövd redigering. Alltså är gratis kanske inte så bra som man vill tro– eller rättare sagt– det blir inte hälften så bra som det hade kunnat vara. Tack vare sin gratisstämpel. För om något är gratis, sänker vi kraven, eller hur? Varpå en asgrym idé som Wizards eller Riotgames aldrig skulle kommit på, möter sin baneman i form av ett alltför obearbetat utförande.

”Men”, kontrar ni, ”är egentligen inte det mesta värt att betala för ändå producerat av Vidriga Företagsjättar som tex Wizards? Isåfall är det väl i gnälligaste laget att ge sig på stackars underground-projekt?” Jovisst, men det finns fortfarande gratisprodukter som är mogna för försäljning. Jag menar att rollspelskulturen ofta innebär en förväntan på att någon skriver tex ett äventyr, redo att distribueras gratis till andra behövanden. Om dessa får ett värde– dvs kostar pengar– kommer man ändra syn på Storföretagen och Småproducenterna. Dessutom lär det leda till den nödvändiga självsanering vissa undergroundprojekt behöver.

Sedan kommer det alltid att finnas undantag. De som är nybörjare i hobbyn äger sin klara rätt att prova sina vingar i ett icke-kommersiellt sammanhang. Mina första rollspelsprodukter (som jag skrev när jag var tretton) är inte värda mer än en nostalgisk suck, om ens det. Men det finns mycket därute som är riktigt, riktigt bra. Om man nu inte vill rensa upp bland stavfel och jobbiga typsnitt, ska man då inte få hålla sig till sina halvfärdiga projekt? Självklart– bara det att denna slappa livsstil kommer generera ännu fler halvfärdiga projekt med tusen stavfel. Och den marknaden, kära vänner, är mättad sedan långt tillbaka!

Så, då återstår bara att täppa till truten på alla sursillar som kommer gnälla om att det inte finns köpare till dessa framtida alternativ-produkter. ”Vet du hur dåligt det går för etablerade företag? Hur ska det då gå för små hemmagjorda produkter?” hör jag mina belackare kraxa. Men det är ju just det som är problemet! Så länge ni ger ut, delar med er och ger bort gratismaterial, finns det ju ingen anledning för rollspelarna att förvänta sig något annat! Frågan är väl snarare om vi kan lista ut hur det förhåller sig med utbud och efterfrågan. Vad är egentligen ”Razor Ridge” värt? Låt oss säga att Troberg får en femtilapp för varje såld modul. Och så köper 120 pers hans modul. Då får han sextusen spänn. Tja, tillräckligt för att han och vi andra ska känna att ”…den där modulen– den var faktiskt riktigt, riktigt bra!”

/Basenanji, vill få alla er begåvade rollspelsmakare att förstå att det handlar om en princip! Hör ni? En princip!

* Okej, vän av ordning kanske försöker ladda ner RR och inser att det inte går- skitsamma, det handlar om ett exempel och jag tror att RR ändå kommer hamna bakom en lucka i kalendern. Åtminstone borde den det. Till självkostnadspris...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag och mina kompisar spelade CoC nu i veckan. Det var kul trots att mitt egenhändiga scenario kanske inte var det mest spännande mina mythosfrälsta polare sett. Så jag sitter och funderar på att hitta något annat och efter en stunds rundsurfning på wrnu hittar jag ?Razor ridge?*. Författare: Troberg. Skitbra kampanjmaterial och nog något som skulle kunna åtnjuta positivt gensvar från mina spelare.
Kul att höra!

För att sammanfatta mina tankar kring ditt inlägg så kan jag säga att Razor Ridge var mer "en grej för eget bruk som jag tänkte att andra kunde ha nytta av" än något från början gjort för andra. Min andra gratisprodukt värd namnet, Generica, är iofs tänkt för en bredare spridning, men är medvetet gjord gratis för att den ska funka som en grund som andra kan bygga på.

Okej, vän av ordning kanske försöker ladda ner RR och inser att det inte går- skitsamma, det handlar om ett exempel och jag tror att RR ändå kommer hamna bakom en lucka i kalendern.
Den går att hämta på
http://troberg.mine.nu/razorridge.doc
och
http://troberg.mine.nu:30080/razorridge.doc
i en aningen uppdaterad version.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Utmärkt kolumn! Jag kan inte annat än hålla med, och i och med att jag på något skumt sätt tycks ha blivit någon sorts inofficiell ambassadör för The Forge här på forumet så får jag väl lov att använda det som bevis för att det går att genomföra. Jag har i alla fall inga som helst problem med att betala fem till tio dollar för en pdf (eller lite mer för en riktig bok, om det är något jag verkligen vill ha) med ett bra spel, och uppenbarligen finns det fler som är av samma åsikt.

Nästan alla spelskapare där tar betalt för sina spel, och de använder sig av något som kallas "The Forge Bookshelf". Där loggar man in och får en lista på alla tillverkare och produkter som har anslutit sig till det, beskrivningar av alla grejer samt länkar till respektive tillverkares hemsida där man kan hitta informationen för beställning. När man sedan har fixat betalningen går spelskaparen enkelt in och ändrar ens behörighet i bokhyllan så att man kan ladda ner produkten med ett klick.

Det bästa med det här systemet är att man lätt kan få information om ett spel man är nyfiken på och att man får upp ögonen för nya spel eftersom det är så enkelt att hitta alla de olika produkterna som man kanske inte skulle ha känt till annars.

Jag vet inte riktigt om något i den här stilen skulle fungera här på rollspel.nu, men jag kan inte direkt se några tydliga problem förutom möjligen att de engelskspråkiga spelen på The Forge har möjlighet att nå ut till en lite större marknad och på så sätt kan dra in mer pengar. Men å andra sidan bör väl inte pdf-publicering innebära några större utgifter ändå. Det handlar nog mest om att få oss bortskämda, snåla konsumenter beredda att ge lite ekonomiskt stöd till hobbyns utveckling.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Jag blir så trött när jag ramlar över inlägg som de här, vilket man tyvärr ganska ofta gör på amerikanska forum. Vad är det som är så fel med att man råka anse att man helst vill ge ut sin produkt gratis? Varifrån kommer den fåniga idén om att kommersiellt = bra, gratis = dålig? World of Synnibarr verkar de flesta anse vara ren skit, trots att man tar pengar för det. Det är snarare så att det finns precis lika mycket skit både som gratis material och köpmaterial.

Du verkar även tro att en av orsakerna till att man ger ut saker gratis är för att man är för lat för orka redigera sitt material och därför inte kan med att ta ut pengar för det och allt som är gratis är därför oredigerad skit. Visst finns det en hel del gratis produkter som har bedrövligt språk eftersom den som har gjort det tröttnade när han/hon kom till den tråkiga korrektur läsningen. Problemet är också att flera kommersiella produkter har ganska dålig korrektur läsning. Detta beror på att om man ger ut en produkt kommersiellt så måste man hålla upp utgivningstakten för att man över huvudtaget ska kunna gå runt ekonomsikt. Om man ger ut sin produkt gratis så har man inte samma krav på att den ska vara färdig vid ett visst tillfälle och kan därför fila på den tills man är nöjd. Detta är den största orsaken till att jag för tillfället ger ut mitt rollspel gratis. För mig är det ett hobbyprojekt, jag har både jobb och liv vid sidan av. Naturligtvis har jag tankar på att kunna sälja det hela för en lite peng i framtiden men mest för att täcka upp kostnaden av att trycka det. Målet är i det här fallet snarare att ha en tryckt bok än att tjäna pengar.

En annan orsak till att jag lägger ut de rollspelssaker jag skapar gratis är att jag själv har uppskattat fler gratis rollspel som jag hittat ute på nätet och naturligt vis vill ge tillbaka lite.

Det finns ännu fler fördelar med gratis produkter. En annan är att det på ett annat sätt uppmanar till deltagande i utvecklandet av spelat. Istället för att de som använder spelat ser sig som passiva konsumenter som lätt blir om man köper en färdig produkt så känner man många gånger att man har större möjlighet att påverka ett gratisrollspel och få det som man vill. Krilles gränsvärdar wiki är ett utmärkt exempel på hur man utnyttjar de fördelarna med gratis.

Trobergs ”Razor Ridge” skulle jag lätt pröjsa sjutti-åtti spänn för. Åtminstone i sin nuvarande form. Med illustrationer och kartor blir det en hundring.
Jag har inte läst ”Razor Ridge” utan bara tittat igenom det ytligt, precis som jag skulle göra med en produkt i en affär, och jag skulle inte tänka mig att pröjsa en sjutti-åtti spänn. Jag skulle kunna tänka mig en trettio spänn. För att få upp priset så behövs framför allt bättre layout och bilder, något som kostar pengar i förskott. Säg en tre tusen, sedan så måste det tryckas, åtminstone en tia per ex (antar Print on demand för liten upplaga) med en färgomslag (krävs för att säljas). Om du ska sälja den för 80 Kr i butik så får du ungefär 40 kr, minus tian för tryckning ger 30 kr per ex. Så du behöver sälja 100 stycken för att gå runt, allt annat är en ren förlustaffär. Om man nu ger ut den gratis vet man att man visserligen knappast går plus, fast vem vet någon kanske donerar en öl, men man går åtminstonde inte back och man ökar möjligheten att folk verkligen använder det man har gjort, vilket åtminstonde för mig är främsta orsaken till att jag gör det.


Hur ska det då gå för små hemmagjorda produkter
Kan jag svara på, åt helskota, för om du inte är beredd att kolla på spelet när det är gratis för du tycker det är dåligt kommer du ju inte köpa det för det kommer inte vara så mycket bättre för att någon tar pengar för det. Det är fortfarande samma person med lika mycket tid bakom.

Men det är ju just det som är problemet! Så länge ni ger ut, delar med er och ger bort gratismaterial, finns det ju ingen anledning för rollspelarna att förvänta sig något annat!
Det här argumenten har jag läst till dödagar. Vad jag inte fattar är varför måste man tjäna pengar på allt, varför får man inte ge bort saker gratis. Hotar man den världsomfattande kapitalistiska religionen då?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Röd! Jag är röd!

Bara så du vet- jag är röööööööd!

Darra månde alla kapitalister, Basenanji är rööööööd! :gremgrin:
Kolumnen handlar om något helt annat.

Men jag förväntar mig knappast att alla ska hålla med mig. men någon försvarare av " den världsomfattande kapitalistiska religionen " blir jag aldrig! :gremwink:

/Basenanji, förtydligar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Gratis är gott!

Oj, vad mycket jag inte håller med!

Vilka argument Har du egentligen framfört mot gratisprodukter?

För det sugiga med denna okostnadens policy är bland annat att såna som Troberg, Krille och alla andra som formligen väller ut gratismaterial till rollspelarnas fromma, egentligen borde få en hacka för besväret.
Med andra ord är det synd om Krille, troberg med flera för att de inte får betalt för sina produkter. På vilket sätt är det ditt problem? Jag själv lägger ut gratismaterial för att jag tycker att det är kul att skriva och för att jag tycker att det är kul att andra läser det jag skrivit, inte för att tjäna pengar. Är det fel att det finns sådana människor? Du säger själv att nästan allting kostar pengar idag, men ändå argumenterar du mot gratisprodukter. Ska man inte tycka att det är bra med gratisprodukter när så många saker kommerisaliserats?

Men allt som oftast får man också godta att det är något som saknas, idiotiska stavfel eller avsaknad av en väl behövd redigering. Alltså är gratis kanske inte så bra som man vill tro– eller rättare sagt– det blir inte hälften så bra som det hade kunnat vara.
Ska man betala en redigerare och korrekturläsare innan man får publicera sin gratisprodukt? Då snackar vi inte längre om en billig produkt i slutändan, om man nu skulle få för sig att publicera den. Såvida man inte kan hitta någon som korrekturläser gratis, men det måste ju vara helt uteslutet, då gratis inte kan vara bra.

Självklart– bara det att denna slappa livsstil kommer generera ännu fler halvfärdiga projekt med tusen stavfel. Och den marknaden, kära vänner, är mättad sedan långt tillbaka!
Så problemet med att det finns gratisprodukter är att många av dem är dåliga? Man kan tydligen dela in gratisprodukter i två kategorier: de som är så dåliga att de inte borde finnas, och de som är så bra att de under inga som helst omständigheter borde vara gratis. Hur ska man veta vilken kategori ens produkt tillhör?

Vad är egentligen ”Razor Ridge” värt? Låt oss säga att Troberg får en femtilapp för varje såld modul. Och så köper 120 pers hans modul. Då får han sextusen spänn. Tja, tillräckligt för att han och vi andra ska känna att ”…den där modulen– den var faktiskt riktigt, riktigt bra!”
Jag antar att du menar att han ska ta betalt för datafilen, eftersom det är ett ganska vanskligt projekt att trycka upp någonting och försöka sälja det.

Basenanji, vill få alla er begåvade rollspelsmakare att förstå att det handlar om en princip! Hör ni? En princip!
"Det här är mina principer, och om du inte gillar dem... har jag andra."
Vad är det för princip? Principen att man ska sitta som en fet pascha på sitt material och slå alla som försöker se det gratis på fingrarna?Jag utgår från principen att jag tycker att det är roligt om folk läser mitt spel, inte principen att jag ska tjäna pengar på mitt arbete. Om någon skulle vilja betala mig för Millennnium skulle jag tycka att det var skitkul, men det viktiga är faktiskt att få folk att läsa det, inte att bli rik.

Till självkostnadspris.
Vilken kostnad är det? Självkostnadspris brukar väl vara priset för materialet men inte för arbetet, och kostanden för en datafil minus arbetet borde väl vara 0 kronor?

Jag förstår att du bara är ute efter att provocera, men vad är det egentligen du försöker uppnå? Vill du att folk ska sluta lägga ut dåligt material på nätet eller att de ska sluta lägga ut material över huvud taget? Jag ser egentligen inga argument för någotdera, förutom din princip att dub tycker att det är fel att människor utför ett arbete utan att få betalt för det. Men varför skulle vi inte få göra det om vi tycker att det är roligt?

Jag hade tänkt skriva en intelligent och sammanhängande motargumentation, men jag hittade inga riktiga argument att angripa, och då blev det lite svårare. Att många gratisprodukter är så bra att man skulle kunna sälja dem betyder inte att det är fel att de är gratis. Att vissa gratisprodukter är så dåliga att de inte borde finnas är heller inget argument mot deras existens. Man märker ganska fort om så är fallet. Då är man dessutom glad att det är gratis. Om folk började ta betalt för sina hemmagjorda prylar skulle i alla fall jag inte våga titta på dem speciellt ofta eftersom jag inte är rik nog att betala för skräp, och då skulle jag ha missat många av de bra produkter som faktiskt finns.

/tobias

Ändring: Sista stycket tillkom.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Gratis är gott!

Med andra ord är det synd om Krille, troberg med flera för att de inte får betalt för sina produkter. På vilket sätt är det ditt problem? Jag själv lägger ut gratismaterial för att jag tycker att det är kul att skriva och för att jag tycker att det är kul att andra läser det jag skrivit, inte för att tjäna pengar.
Jag har egentligen, beroende på produkt (rollspel eller datorprogram), någon eller några av följande motivationer:

- Det är något som jag egentligen gjort för eget bruk men som någon annan kanske kan ha nytta av. Att jag offentliggör det är bara en bisak för mig. Razor Ridge är en sådan.

- Att jag medvetet vill att andra ska kunna använda det och göra sin grej med det. Generica och PaperFig är sådana. Med Generica var syftet att åstadkomma ett gediget grundsystem som andra kan använda som bas, med PaperFig var syftet att ge tabletopfigursmakarna lite smisk (jag gillar inte när en figur är dyrare att köpa för att den är bättre i spelet) och för att det saknades ett sådant program.

- Att ge ut gratis är också ett sätt att friskriva sig från engagemang. Man behöver inte komma med bugfixar, moduler, korrigering och sånt hela tiden, man kan göra saker i sin egen takt. Man behöver intelyssna så mycket på vad folk tycker utan kan köra sitt eget race och göra något man själv gillar, om andra gillar det är det bra, annars så får de leta efter något annat.

Visst hade det varit kul att kunna dra in lite extrapengar, men det är inte primärt för mig. Detär till och med så att jag skulle se det som mycket mer uppmuntrande och inspirerande om någon som gillade exempelvis Generica istället för att donera en slant skickade ett ex av sitt eget hemsnickrade spel, bra eller dåligt. Det skulle vara ännu mer inspirerande om de skickade spelet med strippogram, men det säger jag bara för att plantera ideer i huvudet på er.

Jag lägger inga som helst värderingar i hur andra gör med sina grejor. Vill de släppa gratis så får de göra det, vill de ta betalt så är det lika OK.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Röd! Jag är röd!

Kolumnen handlar om något helt annat.

Men jag förväntar mig knappast att alla ska hålla med mig. men någon försvarare av " den världsomfattande kapitalistiska religionen " blir jag aldrig!
Som jag uppfattade det så handlade den om att det är lite tråkigt att de kreativa amatörskaparna inte får någon egentlig påtaglig uppmuntran och att du vänder dig mot resonemanget "om det inte kostar något så är det inte värt något".

Korrekt?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
För det första: Jag gillar det här kolumniga sättet att skriva artiklar på. Det är inbjudande att läsa. Det måste in kolumner i speltidningarna!

Sedan tycker jag att du fick lite konstiga svar. Jag såg det mer som att du ville ifrågasätta värderingarna som förknippas med ordet "gratis", både de bra och dåliga, genom att belysa hur bra gratismaterial som finns idag och genom att peka på de sätt som de faktiskt skulle kunna bli bättre om man vore beredd att betala för dem.

Ämnet är intressant, tycker jag. Det märktes när vi pratade om "gratisrollspel", en term som många tyckte hade en dålig term och som i sin tur skulle bytas ut mot "independentrollspel" (som har en mycket god klang), vilket i sin tur stötte på problem då det i sin tur får alla professionella rollspel att se dåliga och storbolagsfantasilösa ut. "Professionella rollspel" förresten; det är inte heller värdeneutralt, utan implifierar att spelet har professionella kvaliteter, medan "amatörrollspel" känns haffsigare och mindre ambitiöst.

Du verkar föreslå en lösning genom att låta de professionella företagen få erbjuda vad de är bra på (illustratörer och pengar till korrläsning, m.m) till gratisprojekten som är tillräckligt bra för att säljas, för att både företagen, konstruktören och (framförallt) produkten skulle tjäna på det. Right?

Jag vet inte om jag köper lösningen helt och hållet, men jag tycker det var intressant att läsa.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Lite överflödigt OT.

Det här är egentligen helt OT och jag borde kanske inte alls skriva det överhuvudtaget, varför gör jag det då? Jag vet inte, men någon bra anledning finns det säkert inte!

Angående det där med gratisrollspel/amatörrollspel/independentrollspel så tycker jag verkligen inte om att ett rollspel tvunget ska vara gratis för att vara independent. Det är rätt taskigt mot folk som inte har något med rollspelsföretagen att göra och skapar alla sina grejer själva, men ändå tar betalt för att få det att gå ihop. Det känns som ett ganska skruvat sätt att definiera ordet 'oberoende'. Kan man ta betalt för punkskivor så kan man väl tamejfan få ta betalt för indierollspel.

Äh, jag var bara tvungen att få ur mig det. Jag ber om ursäkt ifall det tolkas som ett försök att ta över Gammel-Basses tråd.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Lite överflödigt OT.

Det är precis det argument som folk hade mot termen "independentrollspel" (jag trodde att jag hade förklarat det), men alla andra förslag (såsom "amatörrollspel" och "gratisrollspel") motarbetades av folk på andra sidan som tyckte att det var nedvärderande termer.

Den diskussionen tycker jag inte vi skall ha här. Om någon har en åsikt så bör de kanske först ta del av de gamla diskussionerna (använd "sök"-funktionen) och se om det inte funnits någon som redan framfört den tidigare. Om inte, så är det kanske bäst att skriva en helt ny tråd om det.

Jag personligen tror inte att det finns någon "lösning", utan att det är bäst att bara erkänna problemet genom att försöka förstå båda sidor.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Lite överflödigt OT.

Orsaken till att det heter "independent" är denna tråd där Kornella efterlyste ett användbart namn för det som dåförtiden drogs med en uppsättning klumpiga benämningar ála "hemmagjorda rollspel", "gratisrollspel", "hemmabyggen" m.m. Att utöka betydelsen på det sätt du föreslår vore alltså att gå emot denna ursprungliga tanke med termen.

Därmed inte sagt att det inte finns fördelar med Forge-definitionen (som jag antar att ditt förslag kan betraktas som). Jag avhåller mig från att bilda mig en åsikt.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Lite överflödigt OT.

Okej, nu fattar jag lite mer vad det handlar om. Även om jag inte alls tycker om det så är det, precis som Rising redan har påpekat, inte något som bör diskuteras här.
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Lite överflödigt OT.

Sedan den tråden har jag argumenterat för, byggt på och broderat ut termens betydelse för mig i e-postfansinet Rollspelaren. Det här är min privata syn på det hela hur andra ser på det är upp till er.

[2002-03-17] Vadå independent?
I det förra utskicket (#81) skrev jag om min vision om en independent-hemsida och responsen har varit god. Därför tänkte jag framöver ta upp andra ämnen rörande independent-hobbyn under den här avdelningen, som därmed blir ett återkommande inslag i nyhetsutskicket.
I detta mitt första kåseri tänkte jag behandla mitt val av term för att beskriva vad företeelsen handlar om, nämligen 'independent'. Bakgrunden är att jag för ett tag sedan föreslog termen på forumen på www.rollspel.nu och inlägget mottogs med både mothugg och bifall. Termen verkar dock ha blivit någorlunda etablerat i independent-kretsar. Min poäng var nämligen att försöka införa en gemensam terminologi, vilket alltså redan till viss del har lyckats.
Jag gillar ‘independent’ för att termen beskriver vad det i själva verket rör sig om utan att samtidigt vara nedsättande eller negativt laddat. 'Amatör-rollspel', 'hemmagjorda rollspel', 'hobbyskapade rollspel', 'kitchrollspel', 'junkrollspel' och 'hemmabyggen' är bara några mindre lyckade termer som används idag. Problemet är att övriga rollspel i så fall automatiskt anses vara mer 'riktiga' eller så kallade 'proffsrollspel', utan att ta hänsyn till hur välgjorda produkterna är eller vilken kvalitet dessa håller.
Termen 'independent' däremot är inte negativt laddad på samma vis - snarare tvärtom. Förutom respekt från konsumenterna, förhöjd självkänsla och ökat intresset för independent-rollspelen, så behöver vi inom independent-hobbyn en gemensam terminologi för att främja diskussion och samarbete kring projekt av olika slag.
Jag föreslår att independent kort och gott skulle kunna betyda att ingen av de större aktörerna på spelmarknaden ligger bakom spelet eller projektet. (Ofta är själva produkten också skapad utan vinstintresse, även om independent-rollspel naturligtvis kan säljas - med eller utan vinstintresse.)
Independent-rollspel skulle i så fall utgöra motsatsen till 'kommersiella rollspel' - alltså sådana som produceras på kommersiella villkor vad gäller främst utseende (formgivning, tryck, omslag osv) och marknadsföring, och som produceras med ett uttalat vinstintresse. Allt annat är helt enkelt independent-rollspel.
Vem är det då som bestämmer vad ett rollspel ska kallas? Jo, upphovsmannen själv. Om alla andra sedan godtar denna klassifikation eller inte är en annan sak, men med en gemensam terminologi minskar i alla fall missförstånden angående vad som är vad.
Det har dock föreslagits att man delar icke-kommersiella rollspel i flera olika kategorier där independent-rollspelen skulle vara de som håller 'kommersiell kvalitet', men som inte är utgivna av etablerade förlag. Jag håller dock inte med eftersom vi alla i själva verket är amatörer (i ordets rätta betydelse). Det luktar istället elitism att dela upp de icke-kommersiella rollspelen i ‘bra’ och ‘dåliga’. Det gagnar helt enkelt inte oss som verkar inom independent-hobbyn, och dessutom faller hela poängen med att införa en enda term som omfattar alla slags icke-kommersiella rollspels-projekt.
Det finns hur som helst två goda argument mot independent-termen och det ena är att det är ett engelskt ord. Även om jag personligen ogillar anglofiering av språket så anser jag dock att det inte finns något motsvarande eller bättre svenskt ord. Det är alltså lättare att förstå och mer exakt än många av de mer kryptiska och negativt laddade exemplen ovan. Den andra invändningen är att själva ordet independent är långt och otympligt. Själv har jag hur som helst lagt till med förkortningen 'indie' numera (även om jag har förstått att beteckningen används inom musikbranschen?).
Det är givetvis upp till dig som läser detta vilken terminologi du själv föredrar att använda. Jag anser i alla fall att independent-skaparna förtjänar tillbörlig respekt och inte ska behöva dras med nedvärderande beteckningar när bättre terminologi finns till hands!

[2002-12-07] Betydelsen hos ordet independent
Independent eller inte - det är frågan. Vad är det som avgör om något är independent eller inte independent, och vad har ordet för betydelse egentligen? Ja, det skall jag försöka reda ut i det här första independent-kåseriet i Rollspelaren. Jag vill dock redan nu påpeka att varken jag eller någon annan har ensamrätt på att definiera ordet independent i rollspels-sammanhang. Det här är bara min egen syn på saken - hur rollspels-hobbyn i stort kommer att definiera ordet får framtiden utvisa.
Som jag sagt i tidigare sammanhang syftar termen independent (grovt förenklat) på den delen av hobbyn som inte utgörs av de etablerade spelförlagen och deras produkter. Allt annat som produceras inom rollspels-hobbyn av ren skapar-glädje i form av rollspel, fansin, äventyr och allt annat man kan tänka sig, och som är gjorda av hobbyister som inte velat satsa en massa pengar på produktionen - det är independent-produkter.
Ordet independent i sig betyder ‘oberoende’ och det man är oberoende från som independent-skapare är konsumenten. En independent-skapare är med andra ord oberoende av professionella krav på produkten och dess distribution. En independent-skapare behöver dessutom inte spendera en förmögenhet på sin produkt och är därmed i hög grad oberoende från vad andra tycker. Ett etablerat förlag däremot måste sälja för att över huvud taget kunna ge ut fler produkter eller för att ens överleva i det långa loppet. Det hindret behöver inte independent-skaparen oroa sig för, och det enda som kan hindra fortsatt utgivning är att skaparen helt enkelt tappar lusten eller inte längre har tid. Ett etablerat förlag kan däremot inte bara lägga ned verksamheten hur som helst, utan är fortfarande beroende av att få in de pengar som företaget ligger ute med. Kommersiell produktion förpliktigar också någon form av professionalitet, och det är inte speciellt professionellt att lägga ned ett företag eller en produktlinje bara för att man inte längre har lust.
Som independent-skapare är man däremot helt oberoende av vad konsumenten egentligen tycker. Man kan alltså göra precis som man själv vill, även om det är bara skulle vara en själv som över huvud taget uppskattar slutresultatet. De som däremot jobbar för ett etablerat förlag kan aldrig skapa helt efter eget huvud, utan måste anpassa produkten efter vad förlaget tror att konsumenterna vill ha. Annars spelet kanske inte säljer och då läggs produktionen ned.
Själva kärnan i termen independent handlar alltså om huruvida man ligger ute med mycket pengar eller inte - om man skall se på krasst på saken. Om ett nytt förlag grundas och företagaren spenderar tiotusen-tals kronor på att trycka en produkt, så skulle det därmed inte vara en independent-produkt. Det spelar ingen roll huruvida någon sedan ens köper spelet - det är ändå en kommersiell satsning då förlaget ligger ute med tryck-kostnaderna. Och om produkten inte är marknads-anpassad tvingas förlaget antagligen i konkurs på grund av förlusterna.
Det är dock viktigt att påpeka att många independent-skapare gärna vill att deras rollspel eller fansin skall vara kommersiella produkter (i fansinens fall vill man inte sällan att tidningen ska bli en riktig tidsskrift), men viljan att skapa ett kommersiellt rollspel är inte detsamma som att faktiskt göra en kommersiell satsning. Independent-produkter har dels svårt att komma fram på marknaden, då de kanske inte ens tryckts upp i större upplagor, och då de sällan håller en produktions-mässig nivå som man skall kunna förvänta sig av ett kommersiellt rollspel. Att man inte tar en kommersiell risk och bekostar professionell layout, tryck, illustrationer med mera är i sig ett tecken på att skaparen inte själv tror på sin produkt eller helt enkelt på allvar inte vågar ge ut den kommersiellt. I de flesta fall är det dock så att skaparen inte bryr sig om sådana krav, utan skapar för att det är roligt. Detta är också själva essensen i independent-hobbyn, i alla fall för mig.
För att förklara hur termen independent kan användas i praktiken kan man ta en titt på rollspelet Västmark. Det är ett väldigt personligt rollspel och produktionen kostade knappast upphovsmannen Krister Sundelin någonting, då det publicerades gratis på Internet. Visserligen ville han innerst inne en dag kunna trycka spelet, något som många andra independent-skapare också drömmer om.
Det som därefter hände var att vi (genom Legend Spelbutik) sålde utskrivna exemplar av Västmark som ett independent-rollspel. Men trots att spelet helt plötsligt såldes genom en återförsäljare var Västmark dock fortfarande ett independent-rollspel, eftersom varken Krister Sundelin eller vi själva hade några kostnader för utgivningen, eller fick del av några pengar. (Arrangemanget var rent kamratligt och pengarna från försäljningen gick istället till personen som skrev ut och laminerade utskrifterna. Ingen behövde heller ligga ute med några egentliga pengar, utan allt skedde på muntlig basis, vänner emellan.)
Västmark var alltså fortfarande inget kommersiellt projekt då ingen behövde ta någon som helst ekonomisk risk för de sålda exemplaren, och då ingen över huvud taget var beroende av att produkterna faktiskt blev sålda. Att det inte låg något egentligt motiv av att tjäna pengar bakom försäljningen har däremot inte nödvändigtvis någonting med saken att göra. (Det hade fortfarande varit en independent-produktion om vi exempelvis själva skrivit ut utskrifterna och delat vinsten med upphovsmannen.)
Nu skall Västmark dock tryckas på riktigt, vilket skaparen i det här fallet bekostar helt själv. Vi pratar alltså om tiotusen-tals kronor, vilket torde vara en ansenlig summa pengar för de flesta som läser det här. Dessa pengarna vill Krister gärna tjäna in igen, inte minst för att eventuellt kunna ge ut fler produkter. Därmed slutar Västmark vara ett oberoende spel, eller independent som jag föredrar att kalla det. Helt plötsligt hänger allt på försäljning, distribution och hur väl spelet är anpassat för konsumenterna. Upphovsmannen tar en verklig ekonomisk risk och en eventuell framtida utgivningen av Västmark-produkter kan möjligtvis drabbas om satsningen skulle gå snett.
Termen ‘Independent’ har också mött på ett visst motstånd och flera mer eller mindre dåliga termer har förslagits i dess ställe. Dessvärre har alla dessa alternativa termer endast kunnat användas för att beskriva en enskild del av allt det som independent-termen kan omfatta. Den term som de flesta instinktivt verkar föredra är nog ‘gratis-rollspel’, men den termen fungerar bara om produkten verkligen är gratis och faktiskt utgör ett rollspel, vilket inte nödvändigtvis gäller alla independent-produkter. (Exempelvis fansin, som ofta kopieras upp och säljs.) Termen independent är alltså mer heltäckande och kan användas som en samlings-term för all slags kreativitet inom rollspels-hobbyn som inte produceras under kommersiella villkor.
‘Ideella rollspel’ lanserades också nyligen som en alternativ term, och faktum är att den är väldigt bra. Problemet med den är dock att det fortfarande inte är något samlings-namn för att beskriva hela independent-hobbyn, eftersom en del independent-produkter faktiskt är skapade för att säljas. Därmed är all independent-produktion inte ideell, även om den inte görs inom ramen för etablerade aktörer på rollspels-marknaden, eftersom det ändå kan finnas klara vinstintressen bakom. Det låter inte heller något vidare att kalla den aktuella delen av rollspels-hobbyn för ‘den ideella hobbyn’ - då fungerar ‘independent-hobbyn’ betydligt bättre som ett samlings-namn.
Det kan också vara värt att påpeka att många som arbetar med kommersiell rollspels-produktion (speciellt i Sverige) inte faktiskt tjänar några egentliga pengar på sin verksamhet, utan i grunden gör det för att det är roligt (eller för att exempelvis få någon form av status). Den som ger ut sitt egna spel på eget förlag kan också oftast på sin höjd räkna med att få tillbaka de pengar man satsat på tryck med mera, men däremot inte kunna ta ut ersättning för sin egen arbets-insats.
Därför är många rollspels-skapare som arbetar under kommersiella villkor också på sätt och vis ideellt arbetande, i alla fall om termen även kan innebära att man har ett behov av att göra en vinst. Däremot är man inte oberoende, eftersom man mer eller mindre måste hålla en viss inriktning liksom en viss nivå på sin produktion, på gott och ont. Dock tycker jag personligen att termen ideell med fördel kan användas i independent-sammanhang, eftersom båda orden kompletterar varandra väldigt bra.
Slutligen kommer vi till independent-termens stora nackdel, som det har visat sig. Uppenbarligen finns det något som kan tolkas som ett politiskt ställningstagande inbakat i ordet. Vissa personer stirrar sig nämligen blinda på hur ordet används i helt andra sammanhang, exempelvis inom musik-industrin. Independent skall alltså vara någonting finare eller renare ur konstärlig synpunkt, obefläckat av de multi-nationella bolagens profithunger (eller vad det nu är för snurrigheter som påstås i dessa sammanhang).
Överför man sådana associationer till rollspels-marknaden så blir det väldigt fel, men jag förstår ärligt talat inte varför man över huvud taget måste göra en sådan koppling. För mig finns nämligen ingen politisk laddning eller något politiskt färgat budskap i termen independent. I så fall är även ordet ideell minst lika problematiskt, och jag har personligen dåliga erfarenheter av att folk har läst politiskt motiverade budskap i just ideellt arbete - betydligt kraftigare sådana än vad som verkar kunna tolkas in i ordet independent!
Jag tror att man helt enkelt får strunta i de som väljer att tolka in olika budskap i ordet independent, då det egentligen säger mer om personen själv än om ordet i sig. Den som gör det är troligen själv en politisk extremist av något slag, eftersom denne verkar tro att alla andra hela tiden försöker smyga in politiska ställningstaganden i sin hobby-utövning. Jag säger i alla fall nej tack till politiskt motiverade aktioner inom rollspels-hobbyn, oavsett om det rör den ideella eller den kommersiella delen av densamma.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Lite överflödigt OT.

Angående det där med gratisrollspel/amatörrollspel/independentrollspel så tycker jag verkligen inte om att ett rollspel tvunget ska vara gratis för att vara independent. Det är rätt taskigt mot folk som inte har något med rollspelsföretagen att göra och skapar alla sina grejer själva, men ändå tar betalt för att få det att gå ihop. Det känns som ett ganska skruvat sätt att definiera ordet 'oberoende'. Kan man ta betalt för punkskivor så kan man väl tamejfan få ta betalt för indierollspel.
Jag skulle nog klassa independent som att det är spelutveckling som inte motiveras eller drivs av av vinstintressen. Man gör spel för att det är kul, som en bisyssla eller för att göra ett bättre spel, men har ett annat sätt att tjäna in brödfödan och intäkterna från spelet är mer en kul grej.

Tanken med det är, precis som inom tex musiken, att man då frikopplas från de krav som vinstkraven medför och därmed blir friare och mer oberoende i sitt skapande.

Det sagt så skulle jag nog föredra att kalla mitt Generica för ett "defiant-spel". Det är mitt sätt att visa att man behöver inte vara stor och ha massor av pengar i ryggen för att göra något bra, tvärtom kan man med lite klurighet, begåvning, tur och wrnu som bollplank kunna sätta upp fingret mot jättarna och ryta "Ta era grejor och stoppa dem där solen inte skiner, vi spelare kan bättre själv!".
 
Top