Grandville-rollspel

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Grandville. Den här serien med antropomorfa karaktärer har uppenbarligen inspirerat Mutant Hindenburg (lite för mycket). Jag tycker att Grandville i sig är minst lika intressant och väl värt ett eget spel. RP skulle då förmodligen jobba för Scotland Yard och ta sig an olika utredningar. Steampunkversioner av Paris och London blir två givna miljöer. Svårslaget. Förmodligen skulle ett snyggt Grandville-rollspel kunna få en stor fanbase, men att spelet åtminstone grafiskt gör något av seriekopplingen är förmodligen ett måste. Dessutom behöver de som konstruerar spelet kunna göra något intressant av utredningar med seriekänsla.
+1000!
Älskar Grandville. Tycker inte att MH inspirerats för mycket men klart är att det varit en inspiration för stilen, https://www.sfbok.se/tips-topplistor/tips/ovrigt/dagens-text/hem-till-pyrisamfundet
Borde vara en lågt hängande frukt för Ligisterna att licensiera IP:n till en YZ-variant (typ Blade Runner light antar jag, mer TftL/Vaesen än SS/Alien regelmässigt).

PS Kul att även Mandrill/Boningen förutspådde Mutants Grandvillifierade framtid redan 2011.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
+1000!
Älskar Grandville. Tycker inte att MH inspirerats för mycket men klart är att det varit en inspiration för stilen, https://www.sfbok.se/tips-topplistor/tips/ovrigt/dagens-text/hem-till-pyrisamfundet
Borde vara en lågt hängande frukt för Ligisterna att licensiera IP:n till en YZ-variant (typ Blade Runner light antar jag, mer TftL/Vaesen än SS/Alien regelmässigt).

PS Kul att även Mandrill/Boningen förutspådde Mutants Grandvillifierade framtid redan 2011.
Det som jag inte tycker funkade i Mutant Hindenburg var att det plötsligt blev ett ångpunkigt stadsspel (som Grandville). Forntidens högteknologi blev då nästan meningslös. Men det är förstås en smaksak vad som passar bäst! Jag har redan recenserat MH i annan tråd.

FL är förmodligen den troligaste (enda?) svenska utgivaren av ett Grandville RPG. Någon variant av Gumshoe-motorn hade förmodligen kunnat funka också. Men man kan även fråga sig hur spelet (kanske även i spelmekaniken) skulle fånga den urbana miljön. En antropomorf undre värld hade kunnat bli cool! Jag har bara läst det första Grandville-albumet bör jag tillägga.

Bäst vore förstås om Talbot själv illustrerade spelet, men det är kanske inte (?) realistiskt.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Kul dock att Bryan Talbot - en av de tekniskt skickligaste serieskapare vi har - i alla fall har ett annat rollspel på en av sina serier, Luther Arkwright-rollspelet.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Grandville. Den här serien med antropomorfa karaktärer har uppenbarligen inspirerat Mutant Hindenburg (lite för mycket). Jag tycker att Grandville i sig är minst lika intressant och väl värt ett eget spel. RP skulle då förmodligen jobba för Scotland Yard och ta sig an olika utredningar. Steampunkversioner av Paris och London blir två givna miljöer. Svårslaget. Förmodligen skulle ett snyggt Grandville-rollspel kunna få en stor fanbase. Att spelet åtminstone grafiskt gör något av seriekopplingen är förmodligen ett måste. Dessutom behöver de som konstruerar spelet göra något intressant av utredningar med seriekänsla.
Fanns det inte ett mindre Grandville-rollspel/rollspelstillbehör i ett av nummerna av FENIX för några år sedan
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Hm, fanbasen kanske inte motiverar en satsning? Men ett fan-hack till YZ eller senaste älsklingen Tiny D6 vore väl görbart.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Hm, fanbasen kanske inte motiverar en satsning? Men ett fan-hack till YZ eller senaste älsklingen Tiny D6 vore väl görbart.
Jag har ingen aning om hur stor Grandvilles fanbase är, men albumen säljs i både USA och Storbritannien. Dessutom har de översatts till tyska. Varför skulle fanbasen vara mindre än för exempelvis Nordiska Väsen eller Mouseguard-serien? Det är ju också rätt nischade produkter.

Men det är klart att det också skulle gå att göra ett mer småskaligt fanbaserat Grandville-spel som aldrig trycks och säljs och därmed inte behöver involvera pengar och rättigheter.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Speciellt för detta ännu hypotetiska spel är att det femte albumet, ”Grandville: Force Majeure”, ser ut att vara det sista. Det finns redan en tjock samlingsvolym för alla fem albumen. Om jag hade gett ut det här spelet hade jag förmodligen tidigt satsat på ett supplement som också hade varit en konstbok där världen beskrivs med kartor och berättelser, som i första hand vänder sig till seriens fans.

 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag skrev en utgivningsplan på Grandville Mutant--- flera månader (eller dagar i alla fall) innan ligan viskade till oss att de hade fått licensen :p
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag skrev en utgivningsplan på Grandville Mutant--- flera månader (eller dagar i alla fall) innan ligan viskade till oss att de hade fått licensen :p
Ok, hade du några idéer om hur Scotland Yard skulle fungera i just den här settingen?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Ok, hade du några idéer om hur Scotland Yard skulle fungera i just den här settingen?
Jag har råkat ha sönder Boningen arkivet på något vis, ska de om jag kan laga det.

Edit: Det var inte så svårt.



Den andra vägen är att släppa Grandville rollspelet, baserat på serietidningen med samma namn av Brian Talbott. Till dagens datum finns två volymer i den egna genren scientific-romance thriller. I Frankrikes huvudstad, Grandville möter vi ett myllrande antropomorfistiskt 1800-tal, det är en värld där Napoleon vann sitt krig och England just har återfått självständighet. Det är fullt av ångmaskiner, automater, zeppelinare och allt annat som hör steampunken till. Människorna är få till antalet och har inte samma rättigheter som djur och sköter ofta sjaskiga jobb som hotellportierer, råbusar och daglönare. Dock finns det en del fisk och fåglar i djurbefolkningen.
Här kan äventyrarna uppleva den sociala kamp som är så central i Mutant UA och spela fabeldjur samtidigt. Det finns sprudlande kabaréer, hårdkokta grävlingar med flerskottare som arbetar för Scotland Yard och en fransk överklass vars hela maktbalans är i rubbning.

Utgivningsplan
Grandville: Scinetific-Romance Thiller Roleplay – grundbok
Grandville: Mon amour – Stadsmodul om staden Grandville, nördigt detaljerade kartor, ett stort antal slp, mängder av äventyrsfrön. Som en gigantisk fisktank.
LeBrock’s Few – Ett äventyr där RP är poliser inom Scottland Yard, med mer regler och bakgrund om både tjuv och polis.
Bête Noire – Modul om rymden, teknologi och hemliga sällskap
Anglophobia – Modul om Englad, politik och anarki
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag har råkat ha sönder Boningen arkivet på något vis, ska de om jag kan laga det.

Edit: Det var inte så svårt.
Ok. Jag ser att Scotland Yard nämns här och att det skulle finnas regler och bakgrund och möjlighet att spela poliser. Det verkar ju coolt, men det jag undrade över var om du hade något mer utarbetat koncept för just Scotland Yard. Alltså HUR deras utredningar och arbete går till i just den här settingen etc.
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Ok. Jag ser att Scotland Yard nämns här och att det skulle finnas regler och bakgrund och möjlighet att spela poliser. Det verkar ju coolt, men det jag undrade över var om du hade något mer utarbetat koncept för just Scotland Yard. Alltså HUR deras utredningar och arbete går till i just den här settingen etc.
Nej, det hela var mer en tankeövning för att se att det gick. Nu är det ett par år sen jag läste serierna, men som jag minns det hade Yarden rätt så mycket rättigheter?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Nej, det hela var mer en tankeövning för att se att det gick. Nu är det ett par år sen jag läste serierna, men som jag minns det hade Yarden rätt så mycket rättigheter?
Menar du Scotland Yard eller missförstår jag dig? Jag förstår att författaren och förlaget säkert skulle kunna motsätta sig ett Grandville-rollspel. Exempelvis för att serien är avslutad (om den nu är det). Men Scotland Yard kan väl inte gärna ha rättigheter till fiktion?
 
Top