Nekromanti Granat!

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Dags för lite fipplande med N2's stidssytem - igen. Länge sedan sist, så jag är en aning rostig... Jag har fortfarande inte köpt NO, så jag vet inte om det här tas upp över huvud taget. Tacksam för info. Till saken:

Jag sitter och funderar över granatspruteammunition - 40 mm x 53R, med flera. De flesta vapen i kalibern har en räckvidd runt 50-300-600-1100 eller så - ganska långt, med andra ord. fter vad jag kan få det till, räknas ammunitionen som kombinationsgranater - RSV och splitter (HEDP). Granaten är stor som en handgranat, på ett ungefär, vilket borde ge den följande data:

Typ: Nedslag
Basradie: 1 m
Splitterområde: 3-6-9-12 m
Splitterverkan: Ob4T6/Ob3T6/Ob2T6/Ob1T6

och:

Skada/PEN: [20] Ob4T6

Vikt och pris kan vi hoppa över.

Nåväl. Detta gäller för nedslagsbrisad. Anta att en exakt likadan granat skulle gå att programmera för luftbrisad, på ca 5 meters höjd. Hur mycket ökar basradien och splitterområdet? Jag gissar att skadeverkan förblir densamma...


SP
 

krazhnaya

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
76
Location
sthlm, swe
fint, liten grej bara... 20 i PEN? på en 40mm granat? även om det är enbart en RSV granat så är det väldigt mycket med tanke på hur liten granaten är dvs inte mycket plats för sprängämnet. om det är en kombinationsgranat är det definitivt för högt PEN när det, förutom RSV funktionen, ska finnas antingen ett tjockt ytterhölje som splitter, eller stålkulor osv, så det känns lite som att det är antingen eller....
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Skala (som i 1:25, inte som i banan) [DT]

Hmm... ta en titt på OCSWn. Enligt uppgift (deras iofs), penetrerar dess 25mm-ammo standardmässigt en 2" pansarplåt (~5cm), så enligt N2 borde den ha en PEN på 11+

Men, vad jag egentligen åter igen ville säga var, att ska man införa en massa vapen och ammunition som skall ge sig på annat än folk, måste man nog införa någon slags skalningsssystem för att skade- och skyddsvärdena inte skall bli absurda. På så sätt slår man alltid Ob3T6 för en standardkula, men vad sedan dessa tre tärningar betyder beror på vilken skala man använder.

För folk är 9mmP standard; för fordon, kanske 40mm-granater; för tunga fordon, 150mm Sabot och så vidare... Vi började fila på något i den stilen, men eftersom vi aldrig spelar på en nivå där tyngre vapen än PPK-or behövs, blev det ingen realitycheck av, och allt lades åt sidan. Om någon är intresserad kan jag försöka komma ihåg, och plita ner, våra funderingar.
 

krazhnaya

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
76
Location
sthlm, swe
Re: Skala (som i 1:25, inte som i banan) [DT]

mm, jag har sett en demofilm där Bofors demonstrerar deras pansarbrytande 5,56 ammo. dom skjuter på en pbv302 som kan liknas en nåldyna efteråt (har iofs inte hittat nån info på hur tjock pansaret är). så pansarbrytande ammo 2059 borde klara lite mer, men 20 i PEN på 40mm är ändå lite och ta i tycker jag... /images/icons/smile.gif men 11 i PEN på 25mm är bra
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Skala (som i 1:25, inte som i banan) [DT]

<blockquote><hr>pansarbrytande ammo 2059 borde klara lite mer<hr></blockquote>Å andra sidan är pansaret 2059 lite mer avancerat, så i slutändan har jag en känsla av att med "samma kula" (dvs, pansarbrytande, HESH, whatever) kan man slå ett lika stort hål i "samma pansar", då som nu.

Om sedan någon kommer skrotande i gammalt rostigt 2002-pansar, kommer ju alla skratta åt honom, och SL kommer nedgradera från SKY 10 till kanske SKY 7-8
 

krazhnaya

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
76
Location
sthlm, swe
Pansar [OT]

nja, det finns vissa ganska stora begränsningar när det gäller pansar. nuvarande pansar är en blandning mellan olika metaller och keramik, men såvitt jag har förstått det har vi kommit till en gräns där själva pansarmatrialet inte kan förbättras mycket mer, pga att pansaret har såpass hög densitet att om man skulle öka densiteten skulle pansaret bli mjuk (som med guld).

det ända man kan göra är därför att göra pansaret tjockare och öka sluttningen, men en stridsvagn med sluttande pansar blir MYCKET större än en med mindre sluttning, om man oxå ska öka tjockleken på pansaret blir det en GIGANTISK stridsvagn, vilket oxå leder till en mängd andra problem såsom större bandplattor för att inte bara sjuka ner i marken och inte minst en kraftfull motor.

Men åandra sidan är det 57 år av utveckling i en sci-tech värld. /images/icons/smile.gif
 
Top