Nekromanti Granash (Tror jag att det stavas)

Sankt Creigh

Warrior
Jag fick idag ett tips av min SL att jag kanske borde göra en Granaschfäktare. (Dödsdansare kanske det hette)

Jag vet inte mycket om dessa, finns det någon här som har någon som helst erfarenhet av dessa?
Vet ni i vilka böcker jag kan läsa om dessa?

Är det något speciellt med de här mytomspunna dansarna förrutom att en del av dem må vara bra fäktare?

Tacksam för seriösa svar.

// Creigh

Granascher

Jag fick idag ett tips av min SL att jag kanske borde göra en Granaschfäktare. (Dödsdansare kanske det hette)
Granascher och dödsdansare är inte samma sak. Granascherna härstammar från Mûhad och dödsdansarna från Thalamur.

Vet ni i vilka böcker jag kan läsa om dessa?
Krigarens väg och/eller Vapenmästaren innehåller all den information som finns om dessa. Västlanden (av Ymir) kanske fördjupare detta ytterligare sedan men den är ju som beknt inte släppt ännu.

Är det något speciellt med de här mytomspunna dansarna förrutom att en del av dem må vara bra fäktare?
De är inte ännu ett västerlänskt exempel på att "arabfolkets krigare" är onda eller ociviliserade och det gör dem nog så intressanta i mina ögon.

Ljusetsriddare - som utan tvekan hade kunnat att tänka sig spela en ärbar Granaschfäktare

Sankt Creigh

Warrior
Re: Granascher

Tack för det. Jag blandade ihop fäktarna med Granascherna...

Då vet jag, kanske blir en sån då! :gremlaugh:

// Creigh

Ymir

Liten kantbaron
Granascherna

Granascherna kan närmast liknas vid österlandets ordensriddare, i det att de inte är landägande och avsvär sig de flesta värdsliga egendomar vid inträdet i Granaschorden. De är en adlig krigarkast som står längst ned i den mûhadinska adelshierarkin, men är väldigt respekterade och genom den anrika Granaschorden åtnjuter ett inte oansenligt inflytande. Till skillnad från tarkhanerna, zhanernas närmaste motsvarighet till vanliga riddare, svär granascherna ingen trohetsed till någon värdslig herre, men deras täta band till varandra inom den hemlighetsfulla orden har fått en hel del konspirationsteorier att surra om deras förehavanden och verkliga ambitioner. Utåt sett är de Mhîmrättens främsta försvarare, en oberoende men till Gudahärskaren och riket (mer eller mindre) lojal styrka av Mûhads förnämligaste krigare. Deras enda verkliga sysselsättning är krig, och genom rigorös och mycket hård träning finslipar de ofta sina färdigheter nästintill perfektion. I Granaschernas citadell erbjuds de värdiga krigarna närmast överjordiska njutningar, ibland känslor och intryck framkallade av droger och magi, vilket sägs vara en försmak av det himmelska paradis som väntar dem när de fullgjort sitt värv som Himmelens förkämpar.

För omvärlden är granascherna, inte helt missvisande, mest kända som Västerlandets akrobatiska och våghalsiga fäktmästare. De förses ofta med en stämpel som rabiata religiösa fanatiker, redo att döda för sin tro. (Å andra sidan, vilken ordensriddare i Mundana är inte det?). I Jargiens finare kretsar är de intressant nog beryktade som stora, exotiska älskare.

- Ymir, blossar på vattenpipan