Nekromanti Grafisk novell. Sida 6 och 3.

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Jag tar väldigt gärna emot tips, kritik och lösryckta tankar!

Speciellt typsnitten är under lupp. Jag har inte valt vilka jag ska använda så tips om det är uppskattat.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag undrar om det inte skulle vinna lite på lite mer serietidningstypsnitt. Här finns några stycken. Som synes saknar de flesta av dem små bokstäver, men serier kör generellt med ALL CAPS så =)


EDIT: Och manusmässigt ser de första två meningarna knepiga ut. Rent tekniskt, rent praktiskt... Känns upprepande. Medvetet?
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Det kanske ska vara serietidningstypsnitt? Du kan ha rätt i det. Jag ska titta! Jag är ju personligen inte så glad i all caps. Jag tog två text-lätta sidor nu och undrar om det inte kan bli jobbigt med caps på de sidor som har mycket text.

I nuläget känns den delen av texten bra. Jag vill skriva som huvudpersonen skulle tala. Jag ska tänka på det och se om den förändras i någon omskrivning.

Tack för feedbacken!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Annars gör jag väl samma rekommendation som jag brukar: Oftast ser det bättre ut med seriftypsnitt i brödtext som ska tryckas, och sans serifer i brödtext mot skärm. I det här fallet skulle jag nog rekommendera något med serifer... Vad kör du nu? Arial?
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Jag testade med en serietidningsfont i helcaps (avsaknaden av åäö är en smärre detalj bara). Jag är inte såld på't. Jag kör sans då det råkar vara behagligt att skriva i för mina ögon. Det är inte vad jag vill använda i slutprodukten.

Edit: bilden ville inte hänga med.
Bilden med comicfont
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Smrtihara said:
Jag testade med en serietidningsfont i helcaps (avsaknaden av åäö är en smärre detalj bara). Jag är inte såld på't.
Tja, jag tyckte det blev snyggt. Men å andra sidan beror det lite på mängd text - en helsida text blir t.ex inte så bra i såna typsnitt...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Om du inte ska göra det comic-like och jobba med själva texten på en mer "grafisk" nivå så tycker jag att den bör göras mer lik vanlig och lättläst brödtext: Serifftypsnitt, noggrant avvägda stycken och gärna indrag av första raden. Sedan så är det svårt att säga när det kommer till bilder som inte är av särskilt stor upplösning. Men om det behövs i sin faktiska form så justera marginalerna så att det kommer in lite mer luft och inte ligger så nära kanten.

Det är min personliga uppfattning i alla fall - utan att kunna så mycket om sådant egentligen. Jag går helt efter det jag anser är bekvämt och tydligt att läsa.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Tack för dina tankar!

Jag har svårt att bestämma mig angående typsnitt så jag tar den enkla utvägen: struntar i det så länge.

Jag ska jobba på textens utformning, tack för påminnelsen. Det blir pill med marginaler, placering och rader!
 
Top