Grader av fantastik

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Pseudohistoria, historisk fantasy, alternativ historia, får väl sägas vara snarlika och nästan samma sak. Kanske med varierande grad av fantastiskt innehåll. Men vilka är stegen mellan Low (Grisodlarfantasy?) och High Fantasy. Är Högteknoligiskt fantasy samma som, på samma nivå som eller underordnad högnivåfantasy? Borde väl finnas någon som gjort en fin lista och schematisk översikt av all olika former och deras förhållanden till varandra. Länka mig.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Grisodlarfantasy?
Åter igen, om man odlar fantasy så är den fantastiska nivån hög. Det finns ju ej heller något som hindrar folk att vara svinaherdar eller grisbönder i en hög-fantasy värld (även om de där kanske är flygande, eller odlas - ex. i Dark Lord of Derkholm så sysslar huvudpersonen med uppfödning av flygande grisar).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Åter igen, om man odlar fantasy så är den fantastiska nivån hög. Det finns ju ej heller något som hindrar folk att vara svinaherdar eller grisbönder i en hög-fantasy värld (även om de där kanske är flygande, eller odlas - ex. i Dark Lord of Derkholm så sysslar huvudpersonen med uppfödning av flygande grisar).
Jag förstår inte varifrån du fått att grisodlarfantasy skulle ha något med att man är grisuppfödare att göra? Det är namnet på en genre. Det är ju som att säga ”Bara för att folk har fantasi behöver det ju inte finnas magi. Och många magiker kan ju dessutom vara ganska fantasilösa.”.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Well, någon som råkar ha en länk/källa som man kan läsa? Borde finnas någon som funnit detta nog intressant för att vilja berätta för världen hur ”det ligger till”. Frågan handlar alltså mindre om att diskutera nivåer och mer att få källor att läsa.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
En av de bästa uppdelningar som har gjorts är den som Farah Mendelsohn gör i Rhetorics of Fantasy, men den handlar inte om hur "mycket" av det fantastiska som finns, utan hur det kommer in i berättelsen. Hennes kategorier är "Portal/Quest", "Immersion", "Intrusion", och "Liminal".

Om något är grisodlarfantasy eller ej har inte heller så mycket att göra med hur mycket magi det finns i världen, utan berättelsens perspektiv. Du kan ha grisodlarfantasy i Westeros eller The Old World.

"Low Fantasy" är inte en kategori man borde svänga sig med, heller - den konstruerades i efterhand eftersom man tänkte sig den som ett motsatsförhållande till "High Fantasy", men det är mer av ett missförstånd, där High Fantasy egentligen kontrasterades mot Sword and Sorcery.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Nothrop Frye strukturerade fantastiska berättelser längs en egen axel. Här finns en bra genomgång.


Som jag ser det:
  1. Myth: Iliaden
  2. High Mimesis: Ringarnas herre
  3. Low Mimesis: Conan
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Genremässigt tillhör alternativhistorien oftast Science Fiction, i alla fall om man är intresserad av hur den har uppstått snarare än som en kuliss (Fatherland är inte SF, men The Man in the High Castle är). "Nästan-som-historia" som Guy Gavriel Kay klassificeras inom fantasy (han har mycket små men existerande inslag av fantastik också).

På motsvarande vis kan man ofta skilja på fantasy och magisk realism genom att ställa sig frågan om på vilket sätt berättelsen är intresserad av det fantastiska och vilken sorts litterära målsättningar man har. Är det fantastiska systematiserat är det definitivt inte magisk realism.

Skiljelinjen mellan Urban Fantasy och Paranormal Romance är bland det mest flytande som finns, och man kan ofta inte ens avgöra det från omslaget. :)

(Att man inte ska döma boken efter omslaget är ett av de dummaste motton som finns - omslaget ser ju ut som det gör just för att du snabbt ska kunna bilda dig en uppfattning om vad för sorts bok det är, och det verkar jättedumt att ignorera det när man tittar i bokhandelns hyllor!)
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
High Mimesis: Ringarnas herre
Då kan man också använda klassifikationen genom sätta Silmarillion (minst!) en pinne upp (två i Ainulindalë och Valaquenta?) och The Hobbit en pinne ned.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Om man ska titta på hur uppdelningen hög-/lågfantastik tycks användas av folk som diskuterar den har jag upplevt ett antal olika "axlar" som inte egentligen hänger ihop, men som ändå tycks klumpas ihop i dessa definitioner.
Fantastiska inslag: I vilken mån förekommer magi, icke-mänskliga humanoider, profetior, gudomliga ingripanden och liknande saker som inte tillhör vår värld? Högfantastik är "mycket", lågfantastik är "lite".
Huvudpersonernas förmåga: Är huvudpersonerna ordinära personer utan särskilda egenskaper, eller är de på ett eller annat vis extraordinära individer?
Berättelsens skala: Berör berättelsen enbart det lokala och tillfälliga, eller har den världsomspännande konsekvenser?
Nivå av sagologik: Förväntas de fantastiska elementen ha en genomtänkt orsak-verkan-effekt, eller är det sådant som viftas bort i berättelsens namn?
Miljöns spektakularitet: Utspelar sig berättelsen i grådaskiga bondbyar eller färgsprakande jättestäder?

Ofta finns någon sorts förväntan på att dessa ska hänga ihop, men de gör ju inte nödvändigtvis det. Guy Gavriel Kay har redan nämnts, som skrivit en serie som utspelar sig i en lindrigt förklädd variant av Konstantinopel under kejsar Justinianus I. Detta är definitivt en färgsprakande jättestad, men har inget annat som gör den till högfantastik. Extraordinära individer som undanröjer hot mot världen finns också i till exempel technothriller-genren. En spelvärld som D&D:s Eberron kör väldigt mycket på att det finns stora mängder fantastiska inslag men inte mycket sagologik – hela premissen är att världen befinner sig på någon sorts tidig 1900-talsnivå tack vare att magi fungerar som teknologi. Michael Moorcocks böcker om dansarna vid tidens slut är fulla med fantastiska inslag, närmast allsmäktiga huvudpersoner och spektakulära miljöer, men berättelsens skala kan ofta vara en ren comedy of manners utan större effekter utanför huvudpersonernas egna liv.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Den stora skillnaden mellan magisk realism och fantastique är väl hur förankrad fantastiken är. I fantastique är den något onaturligt och obehagligt, som bryter mot verklighetens regler, medan i magisk realism är den något naturligt och okontroversiellt.
 
Top