Nekromanti Grad av överensstämmelse med boken

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Tjofräs!

Min fundering, som jag tänkte att vi kunde diskutera i den här tråden, var i vilken mån vi ska hålla oss till den värld och de händelser som beskrivs i Sagan om Ringen. Ska det vara en exakt kopia med pålagda skämt, eller ska vi ta oss stora friheter, ändra i handlingen osv? Jag skulle föreslå det senare, eftersom det är enklare att hitta på skämt om man inte är så starkt bunden till en viss verklighet.

Ok, det sagt så har jag min första strip-idé. Scenen är slaget vid Minas Tirith. Folk slåss som galningar, och plötsligt så anfaller Vitulv de stackars försvarslösa Insignia (Eowyn) och feuflux. Så naturligtvis så ställer sig de båda och börjar diskutera vem som ska sticka svärdet i honom.

Feuflux: "men det står här att det är jag som dödar honom"
insignia: "var inte dum! Alla vet ju att det är en felöversättning av Ohlmarks!"

osv.

Okej, det väcker ju en annan fråga. Ska vi använda oss av figurernas riktiga namn, av skådespelarnas namn, eller ska vi göra kombon "Frocidis", "Saruberg" osv?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping

Ok, det sagt så har jag min första strip-idé. Scenen är slaget vid Minas Tirith. Folk slåss som galningar, och plötsligt så anfaller Vitulv de stackars försvarslösa Insignia (Eowyn) och feuflux. Så naturligtvis så ställer sig de båda och börjar diskutera vem som ska sticka svärdet i honom.

Feuflux: "men det står här att det är jag som dödar honom"
insignia: "var inte dum! Alla vet ju att det är en felöversättning av Ohlmarks!"


Haha, har tänkt på precis samma sak. :gremlaugh:

Okej, det väcker ju en annan fråga. Ska vi använda oss av figurernas riktiga namn, av skådespelarnas namn, eller ska vi göra kombon "Frocidis", "Saruberg" osv?

Med tanke på att figurerna ska se ut som forumiter så tycker jag nog vi kör på namnen från böckerna.

En annan grej, alla måste givetvis blanda ihop mig och Pippen hela tiden. Fe-arna you know...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Med tanke på att figurerna ska se ut som forumiter så tycker jag nog vi kör på namnen från böckerna.

Tja, fast problemet är ju att det inte är alla som vet hur till exempel Feliath ser ut (typ, ingen), och vissa andra karikatyrer lär ju vara svåridentifierbara, så där kan man förlora en del komiska poänger om man inte kan identifiera en viss forumit.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,439
Bra fråga....

"Ska det vara en exakt kopia med pålagda skämt, eller ska vi ta oss stora friheter, ändra i handlingen osv?"

Eftersom filmen inte är likadan som boken, så behöver ju inte serien vara lika någon av dem. Med andra ord är jag för ändring av handlingen så att det passar och ger roliga scener.

"Scenen är slaget vid Minas Tirith. Folk slåss som galningar, och plötsligt så anfaller Vitulv de stackars försvarslösa Insignia (Eowyn) och feuflux. Så naturligtvis så ställer sig de båda och börjar diskutera vem som ska sticka svärdet i honom."

Helt rätt stuk på det och helt lysande bra. Ger ändringar i handlingen möjligheter till sånt här så är det helt klart vad vi ska köra på, tycker jag nog.

"Okej, det väcker ju en annan fråga. Ska vi använda oss av figurernas riktiga namn, av skådespelarnas namn, eller ska vi göra kombon "Frocidis", "Saruberg" osv?"

Jag har funderat en del på det och jag har inte kommit fram till något vettigt. Alla tre varianterna funkar, även om jag tror att mergandet av namnen skulle fungera bäst.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,439
"hur till exempel Feliath ser ut (typ, ingen)"

Jag vet, för han har haft sönder mina kor...

"Tja, fast problemet är ju att det inte är alla som vet hur till exempel Feliath ser ut (typ, ingen), och vissa andra karikatyrer lär ju vara svåridentifierbara, så där kan man förlora en del komiska poänger om man inte kan identifiera en viss forumit."

Jag är nog beredd att hålla med, men jag är mer för en namnsallad än att använda forumnamnen. Yassigorn, Krandalf, Saruberg, Feppin, Ferry, osv. Det kan bli rätt roligt. :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Namnlista

Jag är övertygad, här kommer namnförslag:

Frodo - Kalcidis - Kalcodo (hmm, lät inte tillräckligt jamaicanskt)
Sam - Gardener - Gardam (äsch, blev ju inte bra alls)
Pippin - Feliath - Feppin (va, jag trodde jag pratade med Ferry)
Merry - Feuflux - Ferry (va, jag trodde jag pratade med Feppin)
Bilbo - Magnus Seter - Selbo (gud vad dåligt, dubbelnamn funkar ju inte...)
Gandalf - Krille - Krandalf eller kanske Krindalf
Yassilus - Aragorn - Yasgorn, Yassagorn eller nåt
Gimli - Mask - Mamli, Mimli (låter hemskt)
Legolas - Dnalor - Dnagolas
Boromir - Herr Nils - Nilsomir
Bill - Han - Hill?
Barliman Smörblomma - Eksem - umm, pass
Tom Bombadill - Storuggla - Stor Uggladill
Kummelgasten - Seinet - Seinelgasten
Arwen - Jade - Jarwen, Jadewen
Elrond - Rising - Rilrond
Galadriel - Kornella - Kornadriel
Celeborn - Baldyr - Balleborn
Haldir - Nightowl - Nightaldrir
Gollum - chrull - Chrollum
Sauron - Kvällspressen - beats me...
Nazghul - Vitulv - Vulvghul
Uruk-Hai - Grisodlarna - nåt...
Orcherna - lokomotiv - nåt annat...
Balrog - Muggas - Mugrog
Grottrollet i Moria - GrottrolletNaug - Naug?
Saruman - troberg - Troruman?

Det där blev ju rätt värdelöst. :gremlaugh:
Någon för förbättra det.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,439
Re: Namnlista

De som var bra struntar jag i att kommentera, okej? :gremsmile:

"Kalcodo"

Frocidis var det någon som sa förut, det låter bättre, tror jag.

"Gardam"

Garm?

"Selbo"

Magbo Settins? (Bäst att köra med efternamnet sådär, tror jag...)

"Yasgorn"

Jag föredrar faktiskt Yassigorn. :gremsmile:

"Jarwen, Jadewen"

Arwade?

"Vulvghul"

Nahzulv?

"Uruk-Hai - Grisodlarna - nåt..."

Heter de Uruk-Haj nu borde ju Uruk-Gris passa rätt bra. :gremgrin:

"Troruman"

Saruberg tycker jag var hur perfekt som helst när jag hörde det.

I övrigt? Jag återkommer när jag kommer på mer.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Re: Namnlista

De flesta låter bra, tycker jag.

Gandalf - Krille - Krandalf eller kanske Krindalf

Eller Krillalf? Eller varför inte Tufvalf?
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Namn

"Ska vi använda oss av figurernas riktiga namn, av skådespelarnas namn, eller ska vi göra kombon "Frocidis", "Saruberg" osv?"

Med risk för att skilja mig från mängden, så tycker jag vi ska använda forumnamnen. Jag tror det blir tydligare vem som är vem i så fall. Man förstår av sammanhanget att trollkarlen slåss med en demon, även om man kallar dem Krille och Muggas - men om de kallas Gandalf och balrog måste vi lita på att det läsarna förstår vilka forumiter vi har försökt rita av. Även blandnamn löper risk att bli otydliga, om man inte gör det så att man omöjligen kan misstolka vilka användarnamn de baseras på.

Men om ingen håller med mig så böjer jag mig för majoriteten och lovar att inte gnälla ^_^
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,439
App, app, app, passa OT:et...

:gremgrin:

Hmm... Naerå, jag ska inte säga något, men vi kan försöka hålla det åtminstone nästan OT så gott vi kan. :gremsmile:

"Haft sönder? O.O Stackars kossor :gremfrown:"

Japp, de mår lite taskigt, men om man ger sig in i leken... Spelet hette ju Unexploded Cows och Gardener och Han var lika goda kolsupare. Bara jag som var snäll och förlorade hela tiden. *värnar om korna* :gremgrin:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Även om Chrullum och sånt låter bra så tycker jag att namnen rakt av låter bäst i de flesta fall, eventuellt med titlar.. Krille den Grå, Arvidos Lavskägge..

Om någon nu bryr sig om vad jag tycker. :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,439
Mjahaja, det här var ett ytterst hårigt tryne som tittade in, och jag antar att vi inte ens med den största rakapparaten kan hålla dig borta, så det är väl fritt fram för dig med. :gremtongue:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Hallå, folket!

Har vi gett upp försöket att välja namn? Jag håller i alla fall på Arvids förslag *pekar*
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Re: Hallå, folket!

Vi kan ju inte hålla med Arvidos heller. :gremwink:

Äsch, jag är ju rätt ambilvalent här... först tyckte jag vi skulle köra med namnen från böckerna, sedan övertygade Dnalor eller Yas eller vem det nu var att vi skulle köra namnmix och jag köpte det, men nu blir jag ju osäker igen. GAH!

Men hmm, jag vidhåller nog (bara för att för en gångs skull göra en ansats till att stå på mig :gremwink: ) att mixade namn låter coolast; Ferry and so on mao. Vi får kanske ha en rollista bredvid serien till de som inte har järnkoll på forumitsamlingen...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Hallå, folket!

"mixade namn låter coolast"

Somliga, i alla fall. Andra låter mest konstiga. Vad ska vi kalla Kvällspressen/Sauron, till exempel? Kvällron? Saupressen? Det är mest fånigt.

Men vad säger att vi måste göra likadant med alla namn? Vi skulle ju kunna mixa där det låter bra, och använda rena forumitnamn annars. Ja, jag står fast vid att användarnamnen är bättre än boknamnen. Utom möjligen w176 om vi använder henne. Jag menar, ska Yasse gå och tråna efter en brud som heter Dubbelvehundrasjuttisex? Arw176, kanske :gremwink:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Re: Hallå, folket!

Somliga, i alla fall. Andra låter mest konstiga. Vad ska vi kalla Kvällspressen/Sauron, till exempel? Kvällron? Saupressen? Det är mest fånigt.

Jag säger "de flesta" istället för "somliga" men annars sitter vi i samma glashus.


Men vad säger att vi måste göra likadant med alla namn? Vi skulle ju kunna mixa där det låter bra, och använda rena forumitnamn annars.

Jag säger det! Hehe, hmmm, jag gillar konsekvens men om det inte går att få till ett vettigt kombinationsnamn så håller jag med dig.


Ja, jag står fast vid att användarnamnen är bättre än boknamnen.

Både är lika långt ifrån mixade namn så det spelar ingen roll...


Utom möjligen w176 om vi använder henne. Jag menar, ska Yasse gå och tråna efter en brud som heter Dubbelvehundrasjuttisex? Arw176, kanske :gremwink:

Great minds think alike, Arw176 är enligt mig det givna namnet. :gremlaugh:
 
Top