Nekromanti Gråskala eller färg på mina illustrationer

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Skrivit klart tredje och sista delen i kampanjen Atomvinter till Ur varselklotet (tidigare delar hittar ni gratis på Rollspelskollektivet) och håller nu på med kartor och illustrationer. Eftersom jag är en glad amatör så är det ganska tidsödande och omständligt med färg även om det är väldigt kul.

Så frågan lyder: Vilket är snyggast?
 

Attachments

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tycker båda är väldigt snygga med en liten övervikt på färgbilden. Tillräckligt för det extra jobbet? Det kan jag inte svara på... :)
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
För ditt exempel: färg ger lite extra (snygg teckning, förresten), gråskalan är effektiv men färgen ger mera djup. Ska bilderna beskrivas eller visas upp tror jag på färg, ansträngningen är värd det (om du inte satsar på att skugga mera i gråskalan).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag tycker att du ska ha färg. Men storleken på pupillerna är bättre i gråskaleversionen. :)
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Gurgeh;n253371 said:
Jag tycker att du ska ha färg. Men storleken på pupillerna är bättre i gråskaleversionen. :)

Tack! Det har du helt rätt i! Ska jag fixa :)
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Den här stilen gör sig bättre i färg tycker jag! Såpass att jag tycker att det är värt extra ansträngning för den look färgbilderna får.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag går mot strömmen, och tycker att det svartvita har en skön retrokänsla som passar spelet som hand i handske. Färgtryck var inte lika vanligt då, liksom.

Så medan färg kanske ger lite extra djup, så vet jag inte om jag håller med om att det är värt den extra tiden. För små porträttbilder är dessutom svartvitt bättre, tycker jag, för extra tydlighet.
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Tack för all input alla! Utifrån krokar jag slängt ut på diverse sociala medier är det dörr lopp. Ser inga mönster vare sig gällande antal anhängare eller argumentens tyngd så troligen gör jag det som är roligast, dvs färg. Har iofs en tanke om att göra de tre huvudaktörerna i färg och mindre viktiga SLPs i gråskala men eftersom jag inte har någon deadline handlar det nog bara om hur mycket intresse jag har av att slutföra produkten som jag vill kontra att få börja nästa projekt. Har alltid svårt att slutföra då nya idéer alltid pockar massor.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Färgbilden fungerar bäst för mig, men den är ju även mer rentecknad och detaljerad i linjerna så kanske en orättvis jämförelse. Sen hade säkert färgbilden fungerat bra att tryckas i gråskala med.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Färg är alltid bäst, men det är sällan ekonomiskt hållbart. För mitt rollspel kommer samtliga bilder "inne i boken" att vara skissar i gråskala. Det är helt enkelt för dyrt att anställa någon för att göra högkvalitativa färgbilder. Exempelvis kommer omslagsbilden till mitt spel att landa på mellan 6000-8000 kronor, runda slängar. En enklare bild inne i boken kanske landar på mellan 400-600 kronor om det ska vara hög kvalité, goda detaljer och färg. Det är helt enkelt ekonomiskt självmord att göra detta om man inte har ett förlag bakom sig.

För mig som ensam "indie-skrivare" så finns inte det ekonomiska utrymmet, så alla bilder blir i gråskala, utom omslaget, som jag får punga ut förstås.

Om du själv gör dina bilder får du helt enkelt avgöra vad din tid är värd.
 
Top