Nekromanti grå troll eller orch

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Gråtroll låter bättre ...

... tycker i alla fall jag.

Det är mitt fel (i.o.f.s. med RiotMinds medgivande), eller kanske min förtjänst, att orcherna fick byta namn till gråtroll. Därför anser jag mig kvalificerad att svara på dessa frågor.

Vad låter bäst: Gråtroll eller orch?

En smakfråga helt enkelt. Jag anser att orcher hör hemma i Tolkiens verk och använder dem så sparsamt som möjligt i andra sammanhang.

Varför ändrade RiotMinds namnet på orcherna i Drakar och Demoner 6?

När jag layoutade regelboken kände jag att monsterkapitlet inte riktigt stämde överens med den känsla RiotMinds sagt sig vilja förmedla (nordiskt dyster sagostämning med John Bauer-influenser). Jag påpekade för RiotMinds att många av monstren var av grekiskt ursprung (hydra, kimera &c.)och att orcherna borde bytas ut mot någon sorts troll. RiotMinds svarade med att stryka de alltför uppenbart grekiska monstren ur regelboken samt skriva om orcherna till gråtroll och halvorcherna till halvtroll. En till största delen kosmetisk förändring; grundegenskaperna och sinnelaget förändrades, såvitt jag vet, inte.

Är gråtroll och orcher två helt olika saker?

Gråtroll liknar människor, fast är större och kraftigare, har knotigare anletsdrag och mycket stora näsor (kan ni säga: »John Bauer»?) samt förekommer – hitintills – endast i Drakar och Demoner 6. Bilderna av gråtrollen i det kommande äventyret »Vildhjarta» är mycket coola (och tecknade av den oefterhärmlige Peter Bergting).

Orcher är kortväxta satta och krumbenta, har svart skinn och breda platta ansikten med gula kraftiga huggbetar. De skapades av Melkor genom selektiv avel med tillfångatagna alver (säkert var en smula svartkonst inblandad). I denna form förekommer de först och främst hos professor Tolkien, samt, i något omarbetat skick, i diverse roll- och figurstridsspel (D&D, AD&D, D&D 3rd Ed., RQ, DOD, EDD, GDD, WHFRP, WHFB, WH40k m.fl.) där de av någon outgrundlig anledning vanligtvis porträtteras med grön hud. Hos Tolkien är de coola, i övrigt har de blivit »dussinfantasy».

/Dante (som just nu pusslar ihop bilder, kartor och text i »Vildhjarta»)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag för min del tycker att det låter bäst med enbart troll eller orch. Skillnaden enligt mig mellan orch och troll är att trollen är större, starkare, dummare än vad orcherna är.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Vad låter bäst gråtroll eller orch, varför ändrade dom namnet på orcher i DoD6 eller
är gråtroll och orcher två helt olika saker?"


Gråtroll låter bättre än orch.
Jag tror att de ändrade namet på grund av att orcher inte passade lika bra som troll in i en fornnordisk spelvärld.
Gråtrollen är troll och inte orcher, även om de har samma värden som orcher skulle haft om de fanns i Trudvag. Så om du inte gillar att orcherna är borta så är det bara att byta namet på varelsen.

Bela
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Skillnaden enligt mig mellan orch och troll är att trollen är större, starkare, dummare än vad orcherna är.</I>

Ereb-troll, med andra ord?
Det här är det gamla vanliga problemet med vad folk förväntar sig att hitta i "fantasy"; i en spelvärld baserad på nordisk folktro skulle det vara fullt online med alver som är småfolk som bor under stenar, eller troll som ser ut som människor fast med svans och som har både boskap och bondgårdar.  Trudvang-trollen är en rätt schysst kompromiss, tycker jag.

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, visst så är väll min syn lite åt ereb-trollen. Men samtidigt så tycker jag att det är kul att det kommer nytt åxå... Så just nu så känner jag mig lite klyven när det gäller troll...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
troll är rock´n´roll

Jag gillar absolut troll bättre än orcher eftersom jag gillar tanken på en fornnordisk värld, och där passar knappast orcher in. Sen gillar jag att de tog med skogstrollen också, som är lite "snällare" än gråtrollen. Stentrollen däremot känns lite malplacerade, men de är grymma så det är väl därför som de får va med...

/Bosse, som hoppas att det kommande bestiariumet innehåller fler nordiska monster, typ skogsrån och annat ballt.

[color:red]The meek shall inherit the earth, but the brute shall be masters of the universe</font color=red>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Ytterligare en anledning till att troll är coolare

Den enastående, fabulöse, otroligt begåvade, vältränade och bronshyade Peter Bergting har gjort det igen!

Kolla <a href="http://www.bergting.com/drakar/index.html">här</a>!

Säg sen att troll inte är coolare än orcher.

/Dante
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Re: Ytterligare en anledning till att troll är coolare

Ska den illustrationen föreställa ett troll,nej nu blev jag riktigt besviken!
Bergting är fruktansvärt bra på att illustrera men det trollet var inte coolt!

-Chrono

"My god it´s full of stars"/ 2010
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ytterligare en anledning till att troll är coolare

<I>Bergting är fruktansvärt bra på att illustrera men det trollet var inte coolt!</I>

Det var i alla fall jäkligt ballt. (-:
Hm, finns det kelt-troll?

--
Åke
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ytterligare en anledning till att troll är coolare

Kan något förklara för mig varför trollet har piercat sin ena hörntand?
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Ytterligare en anledning till att troll är coo

För att jag tyckte det var ballt.

Peter
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Really.[ot]

Kanske vore något att satsa på. Jag skulle definitivt vara den första./images/icons/smile.gif
 

Fylbard

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
75
Location
Lund i Sverige
Han har piercat sin tand för att...

...dom antagligen inte har sammamskönhetsideal som vi människor, din stropp!

Som Ceasar skulle ha sagt; "Jag kom, jag såg, jag segrade".
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Han har piercat sin tand för att...

Mycket möjligt men jag ifrågasätter ändå nyttan eller för den delen charmen med att pierca sina tänder eller i det här fallet betar. Trollet måste vara alla tandläkares dröm.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Re: Ytterligare en anledning till att troll är coo

"<EM>Kan något förklara för mig varför trollet har piercat sin ena hörntand?</EM>"
"<EM>För att jag tyckte det var ballt.</EM>"
Aah! Du har aldrig slagit ut en tand antar jag. Det isar som bara ------- (hur nu helvetet kan isa).

/[color:green]Han</font color=green> som fick sin utslagen med en brödkavel
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Ytterligare en anledning till att troll är coo

Brödkavel? Isses... Nåväl, men jmfr gärna med mänsklig fåfänga. Det finns ju trots allt folk som frivilligt tar hål i tänderna för att sedan sätta in små rubiner och diamanter bara för att det är snoffsigt. Jag tror iofs inte att troll kan känna smärta i betarna (som blev lite onödigt långa), men om de skulle det så varför inte. Ett sätt att visa tuffhet, "Öööhh. Ukko, slår vad om att du inte vågar borra i hål i tanden, hö hö hö"... Osv. Det finns ju folk som pysslar med ritual body scarring och sånt, och det lär göra helvetiskt ont, så en liten ring i tanden bör vara en baggis (den kommer ju garanterat inte att vara i vägen när han käkar).

/Peter
 
Top