Nekromanti Gränsbevakningen i Thalamur-Colonan-Perine

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Vad för typ av övervakning förfogar Thalamur över när det kommer till gränserna till Colonan & Perine? I kapitelintroduktionen beskrivs det hur en kvinna dödas för att hon traskat fram-och-tillbaka över gränsen.

Verkar finnas en hel del personer som vill fly från förtrycket & kollektivjordbruken till friheten i de befriade provinserna. Kan tänka mig att magikraterna har en stark militär närvaro kombinerat med hadrians mur/en vall/ett nätverk med fort för att stävja utvandringen à la Östtyskland.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,162
Hade jag varit en ond magikrat hade jag nog gjort på följande vis.
Under mig har jag mina onda hejdukar, alla tränade magiker. Jag ger varje ond hejduk ett slott, en grupp sammvetslösa mördare och en grupp byar. I varje by förbjuder jag alla former av vapen, jag förbjuder bönderna från att resa utan explicit detaljerat tillstånd och dom måste lämna ifrån sig så mycket av sin skörd att dom ständigt lever på svältgränsen. Brott mot dessa regler, eller någon regel över huvud taget straffas med döden för hela förbrytarens familj och byn måste böta till länsherren. Så om en person flyr så straffas hela hans familj, om en familj flyr så straffas hans familj, och tio andra familjer i byn, etc. Tvinga bönderna att hålla koll på och döda varrandra (lätare att betala skatten om man bara är en man kort hellre än en hel familj). Varje morgon har byn uppställning vid soluppgången, mitt på dagen och solnedgången då alla i byn räknas och frånvarande anmäls till översyningsmannen som har till uppgift att jaga ned den flyende.
På detta så har jag mitt mord-och-brandkommando som har till uppgift att terrorisera minsta anntydan till uppstudsighet på grafiskt möjliga sätt, patruller längs alla större vägar och gränsfort som skickar ut patruller som fångar in strövare.
Folk kommer fortfarnde kunna fly och det måste vi räkna med, men att bygga en mur längs hela gränsen är kostnadsineffektivt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror egentligen det är lite orealistiskt att människor skulle vilja fly på det sättet, i en värld utan massmedia är det ingen som kommer vara tillräckligt övertygad att det är bättre på den sabriska/perenniska sidan för att överge allt de håller kärt och ge sig av i desperat hopp om att nå det förlovade landet - -särskilt- inte om thalaskisk propaganda snarast odlar en föreställning att det är -värre- i Consaber.

Med det sagt, Thalamur har ju en jämförelsevis gigantisk och bloatad arme, så de har väl gränsposteringar i någon form. Man kan även tänka sig någon typ av Rakhori-sponsrade vigilantes som stryker runt i gränsområdena och dödar alla de tror försöker ta sig över, typ som den här anti-mexikanska death squad:en i 'Machete'.

Men givetvis,. sedan, eftersom de praktiskt taget är textbook-Legalister, praktiserar Thalamur givetvis den klassiska legalist-metoden som Nordkorea kör än idag: flyr du landet (eller begår brott eller whatever) straffas hela din familj kollektivt. Om du hoppar av till Consaber med statshemligheter kommer varenda son, dotter, fru, kusin, farbror, morbror, faster, morförälder och tremänning därför sättas till svärdet på något långsamt och brutalt vis. Detta gjorde vi en plott point av med en rollpersons-bakgrund i min Thalamurkampanj: pyaralven Saevan är son till en thalaskisk officer som avrättades för att ha hjälpt flyktingar han egentligen var förpliktigad att fånga in/döda, därefter föll hela resten av familjen i onåd och det hade nog gått ännu värre än så om det inte vore för att Saevans mor, en firad konkubin, lyckats charma Catzoran do Thukor och därmed få hans beskydd för sig och sina barn. Därmed växte Saevan upp med en stor skamfläck i sin bakgrund, och en viss otrygghet: den status han åtnjöt i samhället hängde helt och hållet på välgörare som Catzoran och Alean Ninarian, som helt enkelt tagit honom under sin vinge, och när som helst kunnat beröva honom all status helt sonika genom att avvisa honom.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ymir;n44355 said:
Jag tror egentligen det är lite orealistiskt att människor skulle vilja fly på det sättet, i en värld utan massmedia är det ingen som kommer vara tillräckligt övertygad att det är bättre på den sabriska/perenniska sidan för att överge allt de håller kärt och ge sig av i desperat hopp om att nå det förlovade landet - -särskilt- inte om thalaskisk propaganda snarast odlar en föreställning att det är -värre- i Consaber.

Med det sagt, Thalamur har ju en jämförelsevis gigantisk och bloatad arme, så de har väl gränsposteringar i någon form. Man kan även tänka sig någon typ av Rakhori-sponsrade vigilantes som stryker runt i gränsområdena och dödar alla de tror försöker ta sig över, typ som den här anti-mexikanska death squad:en i 'Machete'.

Men givetvis,. sedan, eftersom de praktiskt taget är textbook-Legalister, praktiserar Thalamur givetvis den klassiska legalist-metoden som Nordkorea kör än idag: flyr du landet (eller begår brott eller whatever) straffas hela din familj kollektivt. Om du hoppar av till Consaber med statshemligheter kommer varenda son, dotter, fru, kusin, farbror, morbror, faster, morförälder och tremänning därför sättas till svärdet på något långsamt och brutalt vis. Detta gjorde vi en plott point av med en rollpersons-bakgrund i min Thalamurkampanj: pyaralven Saevan är son till en thalaskisk officer som avrättades för att ha hjälpt flyktingar han egentligen var förpliktigad att fånga in/döda, därefter föll hela resten av familjen i onåd och det hade nog gått ännu värre än så om det inte vore för att Saevans mor, en firad konkubin, lyckats charma Catzoran do Thukor och därmed få hans beskydd för sig och sina barn. Därmed växte Saevan upp med en stor skamfläck i sin bakgrund, och en viss otrygghet: den status han åtnjöt i samhället hängde helt och hållet på välgörare som Catzoran och Alean Ninarian, som helt enkelt tagit honom under sin vinge, och när som helst kunnat beröva honom all status helt sonika genom att avvisa honom.
Ja, varför skulle man vilja fly. Är inte direkt bättre att leva i t.ex. Soldarn med sin feodalism. Kan väl vara lite värre i Thalamur med sina kollektivjordbruk & reseförbud. Men skämtar du om att mörda rikskonungen eller ens fantisera om det(som de nämner i 'The Other Boleyn Girl') bestraffas direkt med döden. Demokrati, rättsstat och mänskliga rättigheter är moderna påfund som inte existerar i Mundana.
Kärlekscraft said:
Sen får man inte heller glömma livegenskapen och det traditionella slaveriet som existerar utanför Thalamur - som jämförelse till de thalaskiska kollektivjordbruken.
Kärlekscraft said:
Samt trälar!
 
Top