Nekromanti Gränsövergångar!

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Jag har tänkt på en sak rätt länge. Hur brukar andra SL göra när deras rollpersoner kommer till ett nytt land?

Jag brukar vara rätt så jävlig och i mitt mundana är så gott som alla gränsövergångar mer eller mindre hårt bevakade (från båda sidor av gränsen).

Till exempel så kom mina spelare (En asharisk handelsman och en drunokisk vildmarksman) resande från Drunok och skulle in i Jargien, och vid gränsen fanns diverse befästningsverk och en stor bom över vägen där dom resande köade.

Efter ca. en halvtimmes väntan fick dom fylla i ett gäng "inresepapper" där dom fick svara på var dom kom ifrån, vad deras ärende var, vad dom hette, vilka platser dom tänkte besöka och självklart vilka varor dom förde med sig in. Handelsmannen betalade ungefär en tiondel av värdet på sina varor i tull. Helst ville gränsvakterna att man skulle kunna styrka uppgifterna också (ex. medlemspapper i något gille från hemlandet? namn och adress på någon dom skulle besöka i jargien?), och efter att allt det där var kvar så fick dom ett "visum" där det stod vilken gränsövergång dom använt, deras namn, ärende och nationalitet samt en kort beskrivning av deras utseende. (detta kontrollerades senare när dom skulle in i någon stad)

OK, nu var detta det byråkratiska kejsardömet, men på dom flesta håll så blir man åtminstånde bokförd och får betala tull.

När man anländer med båt så brukar jag låta lotsen fråga ut kaptenen om liknande saker, och sedan får man ett papper som man ger till hamnvakten när dom skall kolla en (vilket dom alltid gör direkt när fartyget lägger till vid bryggan).

Hur gör ni andra, och hur har Neogames tänkt att det skall vara?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Att fylla i papper låter lite att ta i. Särskilt eftersom eftersom läs- och skrivkunnigheten inte är på topp. Tänk på att det nästan bara är alverna och cirefalierna som har någon form av skolväsende.

/Joel
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Sant iofs, men skulle det vara problem med läskunnighet/skrivkunnighet så får man svara muntligt på frågorna istället, så fyller gränspersonalen i det åt en. Men sånt är väll jargien, fullt av intyg och licenser?
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Det är ju skillnad mellan lugna gränser och spända gränser. Gränsen mellan Jargien och Drunok präglas väl nästan av någon form av väpnad fred.

Jag tänker mig att de flesta länder har ganska bra bevakning vid större vägar, dvs de som är farbara med vagn. Ganska bra bevakning innebär att en eller kanske två personer sitter där och tar upp en viss summa för införseln av varorna i landet, och i vissa fall kanske också för personerna. Beroende på hur hederliga gränsvakterna är kommer en större eller mindre summa att gå vidare till landets skattkammare. Är det olagliga varor krävs antingen en stor muta, eller så är man körd. När man väl kommit in i landet kan man räkna med att bli "kontrollerad" igen.

Men din idé på med inresandepapper och gillespapper låter ju nästan som inklareringen i vår nutida värld med pass och allt. Där håller jag nog med Pendragon. Det är definitivt överdrivet i en värld som har låg läskunnighet. I Jargien blir det extra komplicerat då den mesta texten som alstras av byråkraterna är skriven på kejserlig jargiska och gemene man bara talar lägre jargiska. Det här med ett visum som visar att man har rätt att vara här är dock ganska troligt att det finns, framförallt i Jargien.
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Hmmm... kan man tänka sig att det jobbar personer som kan läsa/skriva vid dom större gränserna, och dom skriver ner grejer om den resande på ett papper där han/hon sedan får sätta sitt fingeravtryck (som ju inte är helt lätt att förfalska)? Som du sa, efter att man blivit kollad vid gränsen så kommer man nog att bli kollad igen, och då är det ju bra att kunna visa att man kommit in i landet på ett lagligt sätt. Dom flesta länder har ju, iallafall enligt mig, en ganska stor anledning att hålla koll på vilka som reser runt i landet? Jag menar, Jargien har många fiender som gärna vill spionera, Consaber har Thalamur och tvärtom, pereine och colonan har thalamur och så vidare
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Glöm inte dvärgarna [ant]

Glöm inte dvärgarnas skolväsende som faktiskt är det enda som hittills beskrivits i någon modul. Alvernas skolväsende kan man t.ex. debattera om det inte är begränsat till endast Sanari och Cirefaliernas skolväsende har endast nämnts förbigående i Religioner.


/Naug, påpekar
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Cirefaliermodulen kommer snart... [ANT]

Vad nu snart menas med i Neogamessammanhang... Jag har iaf läst om skolväsendet.
 

Najl

Veteran
Joined
17 Dec 2003
Messages
45
Location
Göteborg
mina rollpersoner har gått fram och tillbacka mellan asharien och soldarn. Vid floden fanns en färja och ett lite mindre tullhus. deras utrustning förtullades och sedan fick det åka över på floden (för ytterligare avgift)
givetvis tillfrågades de vad de skulle göra men de var inte tvugna att svara.
efter den lilla resan på färjan var de i ett nytt land...

verkar detta vara ganska bra sätt???
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Cirefalierna

De har ett skolväsen som fungerar ungefär som dvärgarnas, med skillnaden att de inte får några familjefärdigheter (de 4x Ob1T6+1 enheter i fyra färdigheter) som alla andra får.

De klarar sig rätt bra ändå. ,-)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Hmmm... kan man tänka sig att det jobbar personer som kan läsa/skriva vid dom större gränserna, och dom skriver ner grejer om den resande på ett papper där han/hon sedan får sätta sitt fingeravtryck (som ju inte är helt lätt att förfalska)?
Inte nog med att det är svårt att förfalska med mundanas teknologi, det är dessutom väldigt svårt att kontrollera om det faktiskt stämmer...

Jag vet inte ens om man insett att fingeravtrycken är helt unika från person till person.

Troligare är väl att folk klottrar ner sitt bomärke eller dylikt.

/Joel
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Skola [ant]

Cirfalernas skolväsende nämns i gamla Mundana boken också.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Dom flesta länder har ju, iallafall enligt mig, en ganska stor anledning att hålla koll på vilka som reser runt i landet? Jag menar, Jargien har många fiender som gärna vill spionera, Consaber har Thalamur och tvärtom, pereine och colonan har thalamur och så vidare

Låt se.

Thalamur har ju Rahkori som kan kolla alla med psykotropi.

Jargien är så byråkratiskt att visum inte skulle förvåna mig.

Pereine, Colonan och Consaber vaktar nog sin gräns, men de är nog lite friare av sig.


Dessutom:

För att spionera bör man ha en identitet i landet som inte misstros, tillgång till intressanta dokument osv. Att komma in olagligt över gränsen och stryka runt är inte någon bra metod för att skaffa informationer. De som arbetar så är operativa och ägnar sig inte så mycket åt underrättelsearbete och insamling som operationer bakom gränsen. Att utföra sådana operationer kan mycket väl leda till krig, och ifall inte Thalamur/Consaber för stunden vill provocera fram ett krig så håller du sig lugna och nöjer sig med vanligt underrättelsearbete.



Vad gäller fingeravtryck så håller jag med Pendragon om att bomärken låter troligare.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Ja [ANT]

Vid en lugn gräns utan några stridigheter eller större konflikter, ja.
Vid en oroshärd, eller ett land som känner att de vill ha kontroll, eller att de måste ha kontroll, nej.

Men enkelheten är slående, och är ungefär vad jag har mellan Asharien & Soldarn.
 
Top