Grändverk, en megautredning

Har jobbat jättemycket med Karelska gåtor senaste veckorna, så Grändverk är på paus.

En tanke: är "Grändverk" en bra titel? Har nog sett det lite som ett arbetsnamn, men vad tycker vi? Gränder kommer vara betydelsebärande för äventyret, och det kommer finnas ett dolt spår som pekar på att hela staden inte finns och alltså är ett bländverk. Men är det titeln? Mitt enda andra förslag är något i stil med Gränder i Leureve City eller bara Leureve City?
Är inte Bländverk en bättre titel?

Är inte Bländverk en bättre titel?
Har funderat på det. Men gränder > bländer i själva äventyret, det bortomvärdsliga mysteriet kommer vara väl dolt, nästan som ett påskägg. Grundstommen är liksom bara modern gäng/konspiration-utredning och då blir Bländverk en potentiellt konstig titel - eller så tänker jag fel?

Men ja, Bländverk har en snyggare ljudbild så utesluter det inte, men hade velat att det funkade med huvudtemat (som alltså inte är ockult eller bortomvärdsligt).

Har funderat på det. Men gränder > bländer i själva äventyret, det bortomvärdsliga mysteriet kommer vara väl dolt, nästan som ett påskägg. Grundstommen är liksom bara modern gäng/konspiration-utredning och då blir Bländverk en potentiellt konstig titel - eller så tänker jag fel?

Men ja, Bländverk har en snyggare ljudbild så utesluter det inte, men hade velat att det funkade med huvudtemat (som alltså inte är ockult eller bortomvärdsligt).

Jag tycker dels att Bländverk låter bättre, och dels att det blir logiskt om staden är en plats som kanske egentligen inte finns.

Jag tycker dels att Bländverk låter bättre, och dels att det blir logiskt om staden är en plats som kanske egentligen inte finns.
Känner att jag i så fall hade behövt baka in en till sak som ekar titeln. Typ att äventyret också handlar om en politiker/auktoritetsfigur som inte är vad hen verkar. Vilket ju inte är omöjligt.

Får se, Grändverk/Bländverk är mina två huvudkandidater just nu i denna sekund.

Känner att jag i så fall hade behövt baka in en till sak som ekar titeln. Typ att äventyret också handlar om en politiker/auktoritetsfigur som inte är vad hen verkar. Vilket ju inte är omöjligt.

Får se, Grändverk/Bländverk är mina två huvudkandidater just nu i denna sekund.

Ja, Bländverk är en genom sin tvetydighet bra titel. Du skulle ju också kunna lägga in en bok eller dokumentsamling (som kanske inte heller finns egentligen?) som titeln också kan syfta på. En annan möjlighet är bländverk i form av lögnaktig propaganda - exempelvis att de styrande i staden sprider osanningar om sig själva och/eller sina fiender. Att makten smickrar sig själv är ju rätt vanligt.

Mycket hellre "Grändverk" eftersom det signalerar något helt individuellt medan "Bländverk" är alldagligt. Testa bara att Google:a på Grändverk - japp, enbart den här forumtråden dyker upp.

Sen tycker jag såklart även namnet i sig är passande om det utspelar sig i en stad (med gränder) där det sker olika form av (verk)samhet. För mig signalerar det brottslighet och skumraskaffärer.

Mycket hellre "Grändverk" eftersom det signalerar något helt individuellt medan "Bländverk" är alldagligt. Testa bara att Google:a på Grändverk - japp, enbart den här forumtråden dyker upp.

Sen tycker jag såklart även namnet i sig är passande om det utspelar sig i en stad (med gränder) där det sker olika form av (verk)samhet. För mig signalerar det brottslighet och skumraskaffärer.
Lutar nog åt det, supertack!

Jag röstar också för Grändverk. Kul med ett nytt ord som ändå går att förstå. Och en underrubrik kan ju göra innehållet tydligare om du vill.

Det jag inte riktigt gillar med Grändverk är att det i mina öron låter som titeln på en diktsamling utgiven av någon som precis har gått en skrivarkurs (jag gick själv flera sådana för ca 30 år sedan). Men det är möjligt att jag, åtminstone på det här forumet, är ensam om att göra den associationen. Jag har läst alldeles för mycket dålig poesi.

Det jag inte riktigt gillar med Grändverk är att det i mina öron låter som titeln på en diktsamling utgiven av någon som precis har gått en skrivarkurs (jag gick själv flera sådana för ca 30 år sedan). Men det är möjligt att jag, åtminstone på det här forumet, är ensam om att göra den associationen. Jag har läst alldeles för mycket dålig poesi.
Haha, jag förstår exakt vad du menar. Har också varit rätt aktiv i poesiscenen och titeln påminner verkligen om titlar som poesi-dudes skrev när de ville bli nästa Bruno K. Öijer.

Back