Grändverk, en megautredning

Menade inte att racka ner på din idé. Det är bara jag som är less på Amerika och typiska jänkare.
Jag tror också lite som @Genesis säger att jag är mer bekant (bekväm?) med en amerikansk setting än t.ex. en brasiliansk, då hade inte behövt ägna tid åt att researcha den brasilianska kulturens särart.

Därmed sagt är jag inte gift med att det måste vara amerikanskt, och namnet Leureve är ju sprunget ur franskan så hade kunnat placera det där (har rentav bott i Paris något år, så det hjälper ju).

Får fnula, änsålänge så känns det som en amerikansk stad.

Jag undrar om man verkligen måste landsbestämma staden. Folk flyttar ju runt en hel del, så jag tänker att man kan köra en multikulti-namnblandning oavsett var staden ligger. Till exempel. Och så blandar man lite gatunamn och sånt; det behöver ju heller inte vara så konstigt. Låt det vara en smältdegel-stad.

Kanske fäller krokben ifall man vill dra in en del av just det aktuella landets specifika historia såklart, men samtidigt är jag ju väldigt förtjust i tanken på universella Metropolis-Städer och sånt.

Jag undrar om man verkligen måste landsbestämma staden. Folk flyttar ju runt en hel del, så jag tänker att man kan köra en multikulti-namnblandning oavsett var staden ligger. Till exempel. Och så blandar man lite gatunamn och sånt; det behöver ju heller inte vara så konstigt. Låt det vara en smältdegel-stad.

Kanske fäller krokben ifall man vill dra in en del av just det aktuella landets specifika historia såklart, men samtidigt är jag ju väldigt förtjust i tanken på universella Metropolis-Städer och sånt.
Detta är vägen jag härmed kommer ta.

Jag tror också lite som @Genesis säger att jag är mer bekant (bekväm?) med en amerikansk setting än t.ex. en brasiliansk, då hade inte behövt ägna tid åt att researcha den brasilianska kulturens särart.

Därmed sagt är jag inte gift med att det måste vara amerikanskt, och namnet Leureve är ju sprunget ur franskan så hade kunnat placera det där (har rentav bott i Paris något år, så det hjälper ju).

Får fnula, änsålänge så känns det som en amerikansk stad.
Min första spontana tanke var nåt område i New Orleans eller liknande.

En idé kan ju vara att det varit flera mord, som verkar höra hop, så det är en seriemördare.

Ett annat är ju att en del spår bör nog peka till folk med väldigt mycket makt, som gör att man inte kan komma åt dem ordentligt. Här krävs vattentäta bevis för att ens kunna försöka..

Ok, kommer använda denna tråd som arbetsdagbok. Har ett annat projekt jag måste ro i hamn innan jag på allvar kan börja med detta, men det finns ju inget roligare än nästa projekt. Jag tycker om att börja i innehållsförteckning, det ger en rätt bra översikt på bokens struktur. Så här är en första kladd:
  • Introduktion (vad innehåller boken, vad är dess koncept).
  • Äventyrsstruktur (tankar om hur man kan spelleda just detta äventyr. Kan själv sakna såna här kapitel i större äventyr).
  • Leureve City (en matig beskrivning av staden uppdelad i stadsdelar. Innehåller spelledarpersoner och äventyrsfrön)
  • Makthavare och faktioner (större maktspelare och hur de kan användas - inkluderar tre stycken jokrar)
  • Rollpersonerna (förslag till gemensamma ingångar och organisationer)
  • Regler (främst hänvisa till det mysteriespel är mest bekväm i, men bifoga en förenklad uppsättning Kutulu-regler)
  • Utredningen (den matigaste delen. 130+ platser i olika nivåer (tack @adrian_of_arcane_lore ) som utgör själva megautredningen)
Tänker att det är en bra början? Eftersom jag är jag har jag redan kontaktat en illustratör att göra omslag (Henrik Jonsson (PAX-böckerna, Batman, osv) som jag nyligen anlitade för ett konstnärssamtal och workshop på biblioteket där jag jobbar.

Ska försöka fokusera på mitt pågående projekt, men jag känner rätt stor pepp inför detta nya glansiga.

Edit: har till stor del släppt tanken på ett esoteriskt sidospår, men ersatt det med en (svårhittad) sanning om staden som är avgjort övernaturlig, men som kommer kräva att rollpersonerna följer ett väldigt specifikt spår.

Har även börjat pela med att börja i flödesschema-layouten och först efter det fylla på med innehåll. Gjort en mock-up på första nivån som är baserad på den första nivån av Caverns of Thracia, mest som en kul grej (eller "kul grek" som min telefon tematiskt ville skriva)

Last edited:
Coolt! Ser fram emot att läsa. Men inte förrän ditt pågående projekt är färdigt så klart : )
Väntar på ett gäng illustrationer och en extern text, sen är det mest att smasha ihop allting. Det som tar längst tid är att betala alla som medverkar, eftersom jag går på en låg bibliotekarielön så måste jag sprida ut alla utgifter över månader.

Back