Nekromanti Gotisk skräck

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Är det någon som har några tips om vad som finns att tillgå när det gäller den gotiska skräcken under den victorianska eran. Jag har tänkt att foga samman gamla Chock, tillbehöret Masque of the Red Death till Ravenloft samt det nya spelet Noctum som ligger ute på nätet. Är det någon som vet några fler källor, äventyr, bakgrund etc?

Don Kennetho<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Don Kennetho on 2000-10-25 13:18.</EM></FONT></P>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
GURPS horror är en bra modul. Den tar upp skräcken under den victorianska eran. Också "Cthulhu by gaslight" (tror att det skall finnas en sådan modul)samt vanliga Cthulhu...
De vanliga "Ravenloft" modulerna är inte heller fel...
Sedan så får man ju mycket information igenom att läsa böcker av Poe, Lovcraft, LeFanu etc...
I Codex nr 5 finns även en artikel (något feltryckt) där det ges förslag hur man spelar en Gotisk kampanj..



Profeten från Norr
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Man tackar för tipsen!

Världen som jag tänkte mig ska helst inte innehålla något från Lovecrafts typiska flora och fauna (dvs inga tentakelmonster) och jag undrar om detta är en vanlig ingrediens i 1890-Cthulhuäventyren eller om där förekommer mer "klassiska" monster.

Don Kennetho
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nej de innehåller mycket mer än tentakelmonster (har faktiskt aldrig läst ett enda äventyr som innehållit något sådant).
Och deras moduler är alla välgenomarbetade och skickligt skrivna.. Det finns mycket att hämta där-...

Profeten från Norr
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Har du lyckats undvika alla tentakelmoster, det är inte dåligt det. Jag tror att 1890-scenarion har samma monsterfauna som övriga Chthulu-scenarion. Varför skulle de inte ha det? Är dock mer inne på 1920 själv, så jag äger inget 1890-scenario (om det inte finns nått i regelboken).

/Korp
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Beror lite på vad som definieras som "gotisk skräck". I Noctum är det tänkt att det ska finnas varulvar, vampyrer, havsmonster(typ Kraken), Frankensteinar, osv... vet ej om detta klassas som "gotiskt"...

Bram Stokers Dracula och Shelleys Frankensteins monster behöver jag väl knappast rekommendera. Däremot finns det en bok av Roland Marx som heter "Jack Uppskäraren och de viktorianska mardrömmarna"... inget om övernaturliga saker men en del intressant om viktorianernas mentalitet, besatthet av döden, sjukliga prydhet m.m och varför Jack The Ripper-morden gjorde dem så rädda... plus en del "fun facts" - till exempel att London hade 5 miljoner invånare 1890 och "bara" 15 000 poliser :)

Är Masque Of The Red Death bra? tänkte köpa det men hade inte råd...

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag tycker det där låter som en utmärkt definition (enligt mig i alla fall)

Red Death är väl sådär. Bakgrunden är ju lite speciell med en förklaring till alla oknytt som finns; världen hotas av en stor ondska ,"Red Death", varur alla vampyrer, mumier och annat skapas. Det som gör det lite tråkigt är att det känns som om alla övernaturliga varelser är oresonligt onda, det finns ganska lite av de tragiska monstertyperna som det egentligen är mest synd om. Sedan tycker jag inte D&Ds regler heller passar något vidare.

Men jag ska inte bara klaga; det finns beskrivningar av många kända platser och vad för slags övernaturliga fenomen som där finns (London, New Orleans, Alexandria mm), dessutom är ju kartan över världen år 1890 riktigt snygg!

Don Kennetho
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag tycker att det är ganska få Äventyr i CoC som inehåller Tentaleklmonster.. Det är mestadels mystiska artefakter, hemliga kulter och elaka magiker (som förvisso dyrkar de slemmiga monstren).
Som jag har läst om.. Och som sagt.. det är de genomarbetade modulerna som är det bästa.. Ta exempelvi Cairo Guidebook.

Profeten från Norr
 
Top