Nekromanti GothCon-rapport anno 2007

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Och all annan återkoppling

Måste börja med ett stort tack till forumfolk som hjälpte till med scenariot: w176 och BobbyMagikern som spelledde, Boloch som speltestade spelledarbytena som sl och Jonas Karlsson (Ferry?) och Arvidos som speltestade. Tackar och bullar till er!

När det gäller andra scenario utifrån speltester och läsningar:

Dold kärlek; jättekul att spela, ska eventuellt lura Kurragömmaklubben att köra igenom det med dem post con (om de inte hugger den spelledare som hade med scenariot hem), humorn som folk har komenterat över tyckte jag fanns i potensialen, men jag uppskattade att det inte var ett måste. Enda grunnandet efter läst Fenixscenariot är om förbjuden homosexualitet är medvetet valt tema för Noir?

Kompaniet: bra traditionellt scenario vid första utkast, enda som jag önskade mer av var karaktärerna (men det ordnades säkert till konventet), bra plott, skön miljö, fick mig sugen på Götterdämung som spel/värld.

Te de menth: alfaspeltestat, hörde att en hel del ändrats, men kanonupplägg och så snygga saker. Kurragömmaklubben härskar när det gäller design (och nöjd ägare av en Hastuvimpel från MSM), enda att klaga på är att de inte kunde stava till te :gremwink:

Och så Bröderna Stursh (som jag självkalrt gärna tar spelar och spelledarkomentarer på): Spelledarrotationen fungerade smidigt, förhoppningsvis fick spelarna känslan av tre akter med sina egna känslor (men lite av det tappades nog i att folk distraherades av bytena), det gav en uppfriskande känsla som spelledare och roligt med variationen mellan grupperna. På bedömningsnivå var det jätteintresant att höra hur olika grupper klickade med olika spelledare.
Scenariot hade för mycket lullull, 20 sidor sceanrio, 30 sidor karaktärer och 30-talet sidor handouts ser opedagogiskt mastigt ut när det kommer till spelledarna, även om mycket bara är stämningsgivare...
Och humor blandat med skräck är svårt att balansera, lätt att ena tar över. Men när det funkade och man fick se clownerna sätta i halsen, eller ledningen panika osv, så fint och bra.

-Gunnar
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Dystopiskt homosex

Enda grunnandet efter läst Fenixscenariot är om förbjuden homosexualitet är medvetet valt tema för Noir?

Njae, kanske inte såsom att det är huvudtemat. Men Noir bygger kring dystopin, förtrycket och överförmynderiet å ena sidan och det starkt personliga, känslomässiga och relationer mellan människor i högre grad än de flesta rollspel. Att "våga" ha med homosexualitet i rollspel tycker jag bara är bra för att stå emot stereotyper, och dessutom ger det en bra reflektionsvinkel till det Imperium och Staten som finns i Noir. Där bestäms vilka känslor och relationer som får råda enligt regler, lagar och dekret stiftade av ministerium. För en sammanfattning över lagstiftning i Noir finns här ett dokument: Lagar i Noir

Jag vet dessutom att vissa har skrattat åt vissa av lagarnas absurditet, ur vårt upplysta svenska 2007-års perspektiv, men skrattet fastnar när de inser hur nära vår egen verklighet vissa av lagarna ligger...

Jag tycker att Jonas berättelser är mycket bra och tankvärda. Jag gillar att de skiljer sig från normen och vågar ta ut svängarna lite, speciellt inom områden som sällan beaktas i rollspel.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Och all annan återkoppling

"Kompaniet: bra traditionellt scenario vid första utkast, enda som jag önskade mer av var karaktärerna (men det ordnades säkert till konventet), bra plott, skön miljö, fick mig sugen på Götterdämung som spel/värld."

Kompaniet var ursprungligen tänkt som en Fenix-artikel vilket medförde att karaktärerna blev ditklistrade i efterhand vilket nog också märktes i spel. De hade väletablerade relationer till varandra och det blev mycket drama mellan rollpersonerna men de var för löst kopplade till själva äventyret. Nästa scenario (haha, din (min?) lättlurade skalliga dumskalle :gremsmile:) som jag skriver ska ha karaktärer som är mer delaktiga i handlingen.

"Dold kärlek; jättekul att spela, ska eventuellt lura Kurragömmaklubben att köra igenom det med dem post con (om de inte hugger den spelledare som hade med scenariot hem), humorn som folk har komenterat över tyckte jag fanns i potensialen, men jag uppskattade att det inte var ett måste."

Jag tyckte att scenariot var bra när vi spelade utkastet till det och Jonas har ett sätt att skriva äventyr på som verkligen tilltalar mig. Men även detta scenario blev mest humoristiskt när den stackars regissören slet sitt hår och försökte jämka mellan alla motstridiga viljor och krav. Sedan var det ingen av spelarna som tyckte att spelvärlden kändes mörk, dystopisk, nedgången, svart och cynisk direkt. Med andra ord så kändes det som om det lika gärna hade kunnat utspela sig i vilket nutidsrollspel som helst och inte särskilt kopplat till just Noir.

Bröderna Stursh etc hade jag gärna spelat, om inte annat för att få uppleva den komplicerade strukturen med täta spelledar- och karaktärsbyten. Den typen av formexperiment funkar förstås bäst om man har en väldigt sammansvetsad och kompetent arrangörsgrupp.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Dystopiskt homosex

Jag tycker att Jonas berättelser är mycket bra och tankvärda. Jag gillar att de skiljer sig från normen och vågar ta ut svängarna lite, speciellt inom områden som sällan beaktas i rollspel
Ta det nu rätt, men jag tycker inte de skiljer sig från normen, snarare att de är exemple på hur bra konventscenarion sett ut de senaste tio-femton åren. Men det har behövts en återväxt på scenarioskaparsidan och Jonas är ett välkommet tillskott och jag är redan inne på att kunna spela vad han än skriver.

-Gunnar (funderar på om inte Marco skrivit något om att det var lääänge sedan sist han spelledde på konvent, eller om jag fått selekterade sceanrio)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Hälften av Neogames tärningsförsäljningsintäkter (1T6 kr/tärning) går direkt till återuppförandet av Barad-Dûr (utanför Partille). Med den nuvarande takten lär tornet stå klart någon gång i nästa Ålder.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Började GothCon på fredagen med Elefanttornet (Conan). Ett hyfsat äventyr som var strikt rälsat enligt gammal klassisk dungeon stil. Jag blev lite besviken efter mötet med Elefantmannen eftersom hans beskrvining verkade stämma in på bilden av Hastur i CoC reglerna, å de båda författarna lånade ju material av varandra. Men inget kom av det...
Dessutom blev tiden knapp och vi tilläts aldrig 'slåss' om vem som skulle få juvelen.

Vi hade vårt första förkylnigsrelaterad bortfall efter detta.
Nästa äventyr var Yakukaze skuggor, vi hade skojat runt och haft jättekul ifjol så vi var i full gång efter 5minuter. Den stackars tjejen som spelledde blev lite överrunmplad och överkörd av våra shunjo-manga påhitt. Det var kanske lika bra för äventyret verkade ganska svagt i jämförelse med förra årets. Vi skrattade fyra timmar i stäck och dog sedan i vågor mot terroristerna. SL var grym på sten-sax-påse, å när hon inte vann så fummlade vi...

Vi tappade en till nu men lyckades hitta en tjej som ville spela The d'Menthe. Väldigt skönt äventyr, underbara props. Rälsat men vad gör det när utsikten under färden är njutbar?

Kompaniet <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">
Vi rekryterade två nya inför Kompaniet. Som Majoren så fick jag domdera och ta för mig, de andra hade inte samma möjligheter. SL var hopplös, han hade inte koll på tiden i spel världen eller i verkligheten. Hans pratade på och gav all information i sina monologer, även saker som skulle små hemligheter. "Jag kan inte hålla dem tillbaka mycket längre, bara 7 dagar till" Verkligen? Precis 7 dagar?

Efter 2 timmar lidande och 2 timmar spel så vet vi hela intrigen, allt om spökena och vad de kan göra... Jag blir trots all lite intresserad. Vi gillrar en fälla för skurken, ett månskens möte på en öde hed om två dagar...

20 minuter senare har jag givit upp. Vi tvingas spela igenom varje dag (vi var bara på morgonen dag 2 av 7) i sin helhet. Dag 3... Domarens begravning och SLs tar upp rykten om spöken... (VI VET! Vi har vetat i 2timmar!). SLP Prästen pratar med sonen (tråååkigt men äntligen får sonen något att göra). Vi möter skurkens hantlagare för första gången, efter 4h 30min spel. Skurken vill bjuda oss på bal, en dag efter vår fälla! Vi tackar nej, säger till SL att det är 20min kvar, du har tid att göra ordna vår konfrontation....

...han fortsätter i samma takt (vi ahr sagt att vi inte kan stanna) Introducerar spökena för första gången - oh va hemskt! Vad är detta? - Spelaren som har Sonen får ett knäpp och börjar slåss! Han dör i strid! (Det är 15 minuter kvar) Jag ser en chans att göra något och stormar spökena för att hämnas min son. SL fattar inget, du gillar ju inte din son, du kan inte överleva. Skit i det tänker jag, lika bra att dö nu,ärofullt. Min svage son har ju trots allt bevisat sig genom att dö i strid så jag kan hämnas honom. De andra spelarna hakar på, nu ska vi slåss lite, det är ju bara 10min kvar! Även om vi är dömda om vi försöker.

I slutändan överlever bara Modern, SL tittar upp, ser på klockan och säger förnöjt: Å vi slutar precis i tid, å vi fick ju ett Hollywood slut på det hela! Verkligen?

(Vi fick senare reda på att man skulle gå på balen och se spökena döda skurken. SL försökte bara köra lokomotivet till rälsens slut. Så mycket var vår fina plan värd)</font></td></tr></table>

Avslutade uttröttad med att spela Kill Bill Vampire. Vi förlorade en spelare till så vi tvingade en flickvän att spela. Det gick bra (men vi dog), vi lyckades rocka lite grann trots att vi knappt kunde några regler innan. SL visste hur man justerar äventyr efter gruppen.

Bättre än i fjol vill jag säga. Rätt bra överlag dessutom. Å nu har vi en outsinlig källa av historier om spelledarteknik ...eller brist på den
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Dystopiskt homosex

Ta det nu rätt, men jag tycker inte de skiljer sig från normen, snarare att de är exemple på hur bra konventscenarion sett ut de senaste tio-femton åren. Men det har behövts en återväxt på scenarioskaparsidan och Jonas är ett välkommet tillskott och jag är redan inne på att kunna spela vad han än skriver.

Jag borde ha varit tydligare, jag menade mer scenarion i största allmänhet, inte just konventsscenarion (du tog upp Porträtt av en Mördare, som var med i Fenix exempelvis).

Och tyvärr är långt från alla konventsscenarion "bra".

-Gunnar (funderar på om inte Marco skrivit något om att det var lääänge sedan sist han spelledde på konvent, eller om jag fått selekterade sceanrio)

Jag tror det var 2001 som var senaste gången faktiskt.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Konvnetskrivandet (glider lätt OT)

Nu har jag en brist på vad som skrivits utanför konventen, så Porträtt av en mördare kan vara nydanande för den publiken. Mest att jag inte tyckte att Dold kärlek inte var så skilt från normen när man tittade på mycket jag sett på GothCon och LinCon (och SydCon och BSK tidigare). Men jag la in en brasklapp på att det gällde det som jag såg som bra scenarion också ;-)

Asch, bra scenarion hur som, även om jag inte tyckte de skilde sig lika mycket från norm som du verkar göra... men då har jag massa roliga saker hemma i förråd, bara säg till när du vill spela ;-)

-Gunnar (tänkte främst på Bröderna Schmidt som nog funkat i Zandokar om Noir kommit ett år tidigare)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tråkigt att Kompaniet blev ett magplask

Tyvärr var det svårt att ha någon ordentligt kvalitetsgranskning på spelledare som dyker upp en halvtimme innan scenariot ska spelas (jag utgår ifrån att det inte var jag som var spelledaren eftersom jag inte känner igen någon detalj i din beskrivning). Jag hoppas att det inte förstörde hela ditt konvent bara. Scenariot kommer säkert att dyka upp på Riotminds hemsida förr eller senare om du själv vill läsa igenom det. När jag skrev det så förväntade jag mig inte att det skulle spelas upp på ett sådant sätt som du beskriver. :gremblush:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Torsdag:
Bussresa. GothCon-pub. Flashade med häftiga solbrillor. The_Gorger lurade mig på segern i Once Upon A Time, oschysst värre...

Fredag:
Började med bröderna Stursch-scenariot. Det var jäkligt kul, tack vare bra scenario, bra spelledare (MrG himself och w176 bl a) och skön grupp (inkluderande Ymir och The_Gorger). I första pausen utdelades popcorn, i andra pausen hadde popcornutdelaren förvandlats till zombie. "Pooooopcooorn...". Läskigt.
Sedan spelledde jag Noir. Första spelgruppen var asabra och det var hur kul som helst att spelleda dem. Iofs så infann sig ingen riktig noir-stämning, mer fars, men spelarna var så energi- och inlevelsefulla att de fick toppbetyg av mig ändå. Pass 3 (sent på kvällen) spelledde jag samma scenario för Ymir och The_Gorger + crew - Ymir spelleder jag Noir för även här hemma i Malmö, så vi kunde varandra ganska bra redan. Fredagen var bara spel, spel, spel, ingenting annat hanns med.

Lördagen:
Tror jag hängde i Indie-rummet den mesta tiden. Arvidos spelledde Shock för mig, Gastono (han den söte) och VildKatt, förutom det hängde jag mest.
Pass 6 (återigen sent som fan) spelledde jag mitt sista pass Noir. Inte mindre än tre forumiter - nämligen Avatarex, marcuslinder och Epzing Orm - var med i team Shag-a-lites (snuskigt namn...). Jag gillade verkligen deras eftertänksamma och rationella spelstil. De var dem som lyckades fånga noir-stämningen på allra bästa sätt. Trots att ajg kände mig hur sliten som helst innan passet gick jag därifrån med ett leende på läpparna. Det är ofta jävligt givande att spelleda på konvent, kom ihåg det ni som inte har testat på det ännu!

Söndag:
Mitt hår blev omförsörjt redan under lördagen då VildKatt utnyttjade min kalufs under en tupplur i Indie-rummet. Under söndagen gick detta helt över styr. Gastono, Bobby och Seinet såg till att håret bands i en massa svansar, och till på köpet satte Xhakhal en hårnål föreställande en förhatlig pokemon till konstverket! Jag kände mig utnyttjad och smutsig.
Söndagen bjöd även på fler besvikelser, då Conan-scenariot inte hade tillräkligt med spelledare för oss. Indie-rummet och dess crew dög dock som tröst.

Vi ses nästa år!
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Ut eller In's GothCon Rapport

Jag vill ju inte vara sämre jag så här kommer min GothCon rapport.

Torsdag: Anländer till den tilltänkta bostaden och börjar kvällen med en öl och något roligt kortspel som jag inte vet namnet på tyvärr. Gick ut på att man spelade antinga ledningen i Irak, Iran, Al-quida eller USA/Storbritanien och skulle kidnappa och döda ens olika ledare. Skitkul va det i alla fall. Efter ett par omgångar blev det avfärd mot Gotconpuben, dock till vår förtret kom vi försent och missade nästan hela tillställningen. Fick dock se en öl-glad legion som proklamerade sin förskräckelse över att jag rackat bort håret.

Fredag: Började morgonen med att inte hitta varken spelare eller parkeringsplats, antiklimax och Pass 1 Bröderna Stursch inställt. Dock tack vare ett ridderligt hjärta och dådet mod uppdådade MrG en räddning på söndagen så att vi kunde spela scenariot ändån. Spelade senare sea battle trophy som var helt ockej, skulle väll kanske vilja lagt en helkväll på det så att man kan lära sig det ordentligt. Efter sea battle trophy blev det Dold Kärlek. Riktigt roligt hade vi, bäst speltillfälet jag har haft på länge. Spelade med två inhoppare som jag inte kommer ihåg namnet på nu (Jag är värdelös på namn) som var helt kanon. Samt spelledaren var kanon. Sen att vi tog hem Dod Kärlek turneringen gjorde ju inte saken bättre :gremwink: Kvällen avslöts med Carcassone turnering som gick sådärr. Spelade bort mig i första omgången.

Lördag: Dom två första passen gick till Revolverns Lag och Farrahults dilemma. Western scenariot var kanonbra, riktigt roligt. Kvälls passet blev De Menthe som också det var riktigt bra. Ruskigt bra spellett på slutscenen, fick gåshud. Kanonkul.

Söndag: Bröderna Stursch, också det ett väldigt lykat scenario. Fick dock ingen skräck kemi i gruppen, gled lite för mycket till komedi sidan. Var dock kul att spela udda karaktärerna samt spelledar byten.

Sammanfattning: Ett väldigt roligt konvent. Dock så var vi bara två i laget så vi fick ragga folk till varje spelpass, lite tråkigt. Saknade dock en karta över området på infobladen. Så man kan se ar dom olika byggnaderna står. Annars tyckte jag att det var kanon.

Bästa scenarion:

1: Dold Kärlek, Kanon scenario, fruktansvärt bra spellet, hela rummet förvandlades till en teater scen. Kanon kul. Sä jakla kul att rollpersonerna intigrerades i storyn på ett väldigt bra sätt. Kanonkul att kunna påvärka så mycket. Outstanding

2: The De'Menthe; Roligt 80-tals miljö. Vinner andra platsen på ruskigt bra spelled slutscen som fick mig att få gåshud.

3: Bröderna Stursch resande cirkus. Väldigt roligt att spela lite udda personer, svårt att ställa om från komedi till skräck. Led kanske lite av att det var sista passet och alla var trötta. Stort tack till MrG som räddade söndagen så att vi fick spela scenariot trots allt.

4: Western har ju ett gott rykte av sig att göra trevliga scenarion. Trevligt att se att dom levde upp till ryktet. Lite för trögt i början och kanske lite för stort. Men när det väll satte igång, var det riktigt underhållande. Gillar konceptet med intriger bland hårda revolvermän. Riktigt 70-tals western känsla över, precis som det skall.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Ut eller In's GothCon Rapport

Stort tack till MrG som räddade söndagen så att vi fick spela scenariot trots allt.
Varesgod! Och kul att ni tyckte om scenariot!

Sedan kan jag ju skvallra om att ni inte var ensamma om att känna er sega sista passet. Tror vi räknade fram till ett lag den dagen som orkade köra fullt tempo :gremlaugh: Lite krux med att arra på söndagmorgonen, det var också passet med halva antalet lag anmälda (så bra för uppsamling, minns att SydCon nån gång i tiden hade rent uppsamlingspass sista passet där de som inte fick spela, fick en andra chans)

-Gunnar
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Hur kunde du?!

Hur kunde du glömma bort mig? Jag som tog bilder med din kamera och allt... Jaja, jag kanske helt enkelt var osynlig? :gremtongue:

/Seinet Wintermute - Vill ha saker att göra på jobbet!
 
Top