Nekromanti GothCon-rapport anno 2007

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Först & främs, förbannat kul att wrnu är uppe igen !!
Nu till min lilla konventsrapport...

Torsdagen:
kom dit för att regga mig, träffade nästan genast på Xhakhal & w176 i kön för att regga mig. Snackade lite med dem, reggade mig samt tog min första kopp konventskaffe. Som smakade bra faktsitk.
Tänkte hälsa på resten av folket, men d var redan på pubben.

Fredagen:
Kom dit ganska tidigt, för att inleda lite rollpslel med Gastono, Vildkatt & Atzel(brukar var på #rpgonline). Det vi skulle spela var Höstdiimma, som sl:ades av Wilper & DeBracy. Behöver jag enns nämna att det var skitskoj & att de var kanon som sl:ar.
Sedan så blev det allmänt dräggande i indierummet, snackade skit med de flesta forumiter där. Blev åxå ätandes av korv med mos, drickandes för många koppar kaffe, lagom mycket cola, varvat med lite vatten faktsitk.
Sedan på fredag kväll/natt så blev det rollspel igen, jag skulle speal Noir med w176, wilper, atzel & Vildkat. Måste säga att det var förbenat skoj att spel med dem !!
Ananrs under dagen blev det lite spel av olika slag nere hos SARZ.

Lördag:
Återigen, spelande av spel, hängandes i butiker, umgås med forumitrer, ha skoj, ha ännu skojigare. Även lite spelande av spel, såkalrt.
Så åxå Verbal komat, vilket var kalrt kul iår igen. Var speciellt kul att se MrG gå fram som en furia & slå ner sina motstånadre en efter en !! Så grattis till dig MrG !!

Söndagen:
Lite vemodigt att det är sista dagen, sat väll mest i indierummet & snacklade med forumiterna igen. Vi körde även#rpgonline-lajvet åxå. Vilket jag hoppas kommer att bli lite av en återkomamnde sak..
Söndagen vart lite avslagen tyvärr, hände inte så mycket..

Hursomhelslt, för att sammanfatta GothCon XXXI..
Det var återigen ett föbannat trevligt konvent. Hade skitskoj när jag var där & snackade med alla ! Så jjag komemr absolut åka dit igen !
Det ensa som förmörkade en ananrs så trevlig helg var att SJ var nära att ge mig en hjärtatack, de fick tekninskt fel efter 10 meter... Så med hjärtat i halsgropen & tron att jag inte skulel komam hem, så hade jag ångest fram till Nässjö, då de medelade att det skulle ordna sig. Som tur var träffade jag Fogge, så vi tog en öl & spealde FLUXX på vägen ifrån Nässjö till Alvesta, där han skulle hoppa av.

Träffade forumiter detta år: Fogge, Arvidos, w176, Xhakhal, Tibbelin, Dnalor, DeBracy, wilper, Ulfgeir, Krille, tomasarfert, Jagenaut, Yyy, Anders & Tove, kängtrollson, Marco Behrman, illern, Zhapmus.. Har jag glömmt nån så förlåt & påminn mig om det..
Rollspel spelade: Saga, Noir & Höstdimma
Andra spel spelade: Demicrasy, Guilotine, Fluxx, lite Shogun
Antal koppar kaffe druckna: Alldeles för många
Antal liter cola druckna: 5 liter
Antal foton tagna: 297, GothConbilder finnes här.

/ Johan K, er konventspaparazzi
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hej Johan, det var trevligt att spela med dig... nästa gång kör vi förhoppningsvis ett lite längre scenario!
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Träffade forumiter detta år: Fogge, Arvidos, w176, Xhakhal, Tibbelin, Dnalor, DeBracy, wilper, Ulfgeir, Krille, tomasarfert, Jagenaut, Yyy, Anders & Tove, kängtrollson, Marco Behrman, illern, Zhapmus.. Har jag glömmt nån så förlåt & påminn mig om det..

Ehm, du namngav mig i beskrivningen men inte här... Inte bra...
Nu är du påmind och du är även förlåten :gremwink:

Trevligt konvent, även för min del.
Tack till alla jag träffat (jag vågar inte ens försöka räkna upp alla :gremsmile: ), det var ni som gjorde konventet till ett konvent!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Sorry, Gastono... + en grej om fotona...

Hur kunde jag glömma dig Gastono.. :gremblush:
Klart att mpåste nämna dig åxå !

En grej om fotona åxå, skulle ni vilja h nån kommenatar, ta bort nått foto eller nått sådant. maila, pm:a mig eller hör av er på valfritt sätt. Så ordnar vi det !

/ Johan K, elr fotande forumit på konvent ! :gremlaugh:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Några foton till

Jag tror du är kär i Fogge. ,-)

(men det är vi väl alla? Han går som en karl, han ser ut som en karl ska...)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Frånsett feberfrossa under lördagen var det ett bra konvent (jag tackar kinesiska örter för snabb återhämtning) - Noir-scenariot "Dold Kärlek" hade närmare 30 lag som spelade (vilket medför att ca 10% av de reggade medlemmarna på konventet deltog!).

Arrangemanget var mycket uppskattat och fick mycket goda omdömen. Jonas Ferrys (fd Karlssons) berättelse och upplägget i Noir med spelarinflytande gjorde att många veteraner och nybörjare likaså slog upp ögonen för en ny typ av spelstil och spelmekanismer i ett svenskt rollspel. Många uttalade sig väldigt positivt över dessa innovativa lösningar som Noir presenterade på "ett snyggt och komplett sätt" (fritt citat). En eloge till Berättare Daniel som kom iförd en mycket snygg kritstrecksrandig kostym och fedora - mycket stilfult och läckert.

Torsdagen inleddes iaf med Puben där många och djupa samtal fördes med gamla bekanta och nykomlingar. Träffade Kim Vässmar som har en förkärlek för öl. Ripperdoc, CJ Ström, Nallo, David Hagman, mfl samtals med längre perioder. Fogge nickades till.

Fredagen var vigd åt "Dold Kärlek" men startade med att spela rollspel, ett friforms-cirkus-scenario med CoC-vibbar. Intressanta form-upplägg (som tre akter med nya spelledare och nya RPer i varje akt) som jag tyvärr tycker led lite av den korta totala speltiden om 5h. En del folk från rollspel.nu spelade Dold Kärlek och jag hälsade på JohanK, w176, Wilper, mfl som febern har ätit upp namnet på. Beklagar.

Lördag ägnades åt att ligga under täcket och lida...

Söndag var mer försäljning av Noir och Noir Statlig utgåva. Nästa hela lagret såldes slut, kul! Att många av köparna dessutom var sådana som fattade beslutet efter att ha spelat scenariot Dold Kärlek visar på att ett bra utfört scenario ger mycket positiva signaler. Och hur vet jag att det var spelare som köpte? Jo, för alla som spelade scenariot fick exklusiva Statliga Subventionsbevis (eg rabattchecker) vid införskaffande av spelet. Jag tipsade de övriga speltillverkarna på konventet om detta och de verkade nappa på denna enkla med geniala idé.

Överlag så var det väldigt trevligt och avslappnat att prata med de övriga tillverkarna av rollspel. Järnringen är som alltid hur trevliga som helst (och jag är förtvivlad över att jag var för sjuk för att testa Coriolis!) med Jocke, Mattias, Sabbe och Lilja som representanter. Eftersom Neogames (som distribuerade Noir låg sida-vid-sida med Riotminds så snackade jag en hel del med Magnus Malmberg - också han en utomrdentligt trevlig prick som har rätt inställning till saker och ting. Det vore kul om det gick och ordna samarbeten av något slag? ,-) Hälsade på Arfert men blev som sagt sjuk innan jag fick snacka mer med honom och när jag kom tillbaka hade han lämnat konventet - snopet... Slängde några ord med Noctum-Mischa också men det var alltför kort det också. Fenix-Anders är trevligt sympatisk som alltid men det var trist att Tove lämnade konventet så tidigt så det blev en hastig hälsning bara. Och som avslutning så språkades det en del med Krille Sundelin, mannen som numera tappar bitterhetspoäng för varje år som går - vilket både känns bra och även en smula vemodigt. ,-) Love you Krille!

Ett bra konvent, även med sjukdomar och lite faktiskt spelande, men en stor framgång för Noir och många roande och intressanta samtal, och även en del skvaller. Tills nästa gång!

Just, var det fler WRNU:are som spelade Dold Kärlek? Vad tyckte ni?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Stressigt men lärorikt

Min egen GothCon-upplevelse är knappast särskilt rolig att läsa för utomstående (eller för de som var med heller för den delen) eftersom den mestadels bestod av förflyttning mellan salar och arrangörsbordet samt spelledande eller beredskap att spelleda. Jag var tillgänglig som spelledare för fem pass, men klarade mig i slutändan undan med att bara spelleda tre gånger. Ett stort tack till Tobias (Gurgeh) och alla spelledare som ställde upp och garanterade att det inte blev ett totalt fiasko även om inte alla lag fick spela.

Jag hade förmånen att spelleda tre bra grupper som alla föreföll att ha väldigt roligt och inte hade något negativt att säga om mina båda scenarion. Inget som de vågade säga just då i alla fall. De enda forumiter som jag vet att jag spelledde var avatarex och marcuslinder men det kan ha varit fler som spelade "Kompaniet" eller Völva...Völvöspä...Völvaspä...DoDT-scenariot.

Liksom Marco nedan så uppmanar jag alla som läst eller spelat något av de två Riotmindsscenariona att komma med åsikter och kommentarer så att jag kan bli en bättre äventyrsmakare.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Just, var det fler WRNU:are som spelade Dold Kärlek? Vad tyckte ni?
Jo, jag spealde ju Dold Kärlek.
Gillade äventyret helt klart. Var lite udda upplägg på det hela, kändes inte som det tradionella nu-ska-vi-ut-&-röja-stuket..
När jag läst Noir så har jag fått för mig att det är ganska mörkt & bistert, det kom lite på kant när jag spelade det här äventyrt. Trodde att det skulle vara mörkt & dystert, men den känslan fick ajg inte riktigt i deta äventyr. Dock är det inte nått negativt i dtta, utan mer kul att man blir överaskad över hur oliak man kan se på ett rollspel som detta.
Hoppas på att få testa det mer vid något mer tillfälle !
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Fredagen var vigd åt "Dold Kärlek" men startade med att spela rollspel, ett friforms-cirkus-scenario med CoC-vibbar. Intressanta form-upplägg (som tre akter med nya spelledare och nya RPer i varje akt) som jag tyvärr tycker led lite av den korta totala speltiden om 5h. En del folk från rollspel.nu spelade Dold Kärlek och jag hälsade på JohanK, w176, Wilper, mfl som febern har ätit upp namnet på. Beklagar."

Du mötte mig och Tobias i dörren till den sal där alla spelföretag var instuvade. Vi stod och tittade på bilder ifrån Coriolis och du kallade mig för Henrik. Dessutom hade du skägg. Ett vansinnigt spännande ögonblick som världen sent ska glömma, även om jag framgent kommer att bli känd som Henrik snarare än Andreas eller walium, men det är ett litet pris att betala för sådan berömmelse! :gremsmile:

Hade jag varit lite mer avslappnad och erfaren arrangör (och mindre feg) så hade jag nog spenderat avsevärt mer tid i rummet med alla kreativa hjärnor och spelskapare. Om inte annat så i förhoppningen att kreativitet är smittsamt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
=) Jo, jag har en notrisk förmåga att blanda ihop namn, just Andreas<->Henrik och Robert<->David är klassiker (vilket ibland blir humoristiskt, ibland farligt, som att konsekvent säga fel namn (David isf Robert) till en oerhört viktig affärspartner, men det gick väl ändå, Henrik? ,-)
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag spelade dold kärlek med min brorsas lag (inte wrnu:are). Då var för övrigt Daniel med kostymen vår spelledare.

Allt som allt blev det ganska kul, med mycket spel på karaktärerna och deras egenheter. Jag vet inte om det sade så mycket om vad Noir är - jag kände inte att det var något direkt utmärkande eller karaktäristiskt med spelandet som var speciellt för rollspelet.

Hur som helst så hade jag roligt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Några foton till

Klart snygga bilder Zappy !
Speciellt den på vor gode DeBracy, den var ruggit cool !!

/ Johan K, som åxå hade ett hellsike att välja bland sina bilder...
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Min alldeles egna GothCon-rapport

Har haft min konventsrapport liggande på min hemsida tills vidare men nu kan den ju få flytta dit den var menad.

Resan:

Efter många om och men så hade både öde och andre Lulebor sagt sitt och jag beslutade mig för att ta ett tvättäkta påsklov för första gången sedan jag lämnade gymnasiet. Således så satte jag mig på tåget från Luleå redan fredagen 30 mars för att hälsa på vårvärmen i söder. Efter en mindre försening p g a signalfel vid Göteborgs station så kunde jag till slut springa över till tåget mot Lund. Optimisten (alternativt snåljävelen) hade bokat nästa resa bara 30 minuter efter Norrlandstågets ankomst till Göteborg, men tack vare ett längre uppehåll i Skövde så hade jag redan hämtat ut min SJ-biljett i alla fall så det korta uppehållet funkade.

Väl framme i Lund på lördag eftermiddag så fick jag först en välkomstkram av Kannesten och sedan fick jag dyka i armarna på semesterns mål, min kompis Brandin som jag inte träffat på alldeles för länge.

Smygstarten:

Vi tjyvstartade GothCon, redan på söndagen så blev det en promenix från någon del av Lund till en annan (även en orienterare tar paus från lokalisering när det finns andra i närheten som kan göra jobbet åt en..) för att hälsa på Kannesten och ge honom den utlovade revanschen i Carcassonne. Han kom sist.. På tisdagen började jag min karriär inom Settlers of Catan, Brandin ville spela
innan turneringen på GothCon och han gjorde vad han skulle och vann. Kannesten kom sist..

Mera resa:

Torsdag morgon så begav vi oss slutligen mot Göteborg, tågresan bestod av miniturnering i UNO, det spel Kannesten _borde_ spela med mig, för där tenderar jag att förlora, så var fallet även denna gång.

Ankomsten:

Tji fick jag.. trodde det skulle vara lugnare att checka in på torsdagkvällen istället för fredag morgon, oj vilken lång kö det var som vi vackert fick stå i.

Sovsalen:

V201.. Jag gillar inte den salen - alls! Jag ville ha tidig sovsal mest för att den sena öppnar just så förbannat sent men tidig behöver ju inte betyda monstertidigt. Men de små liven i salen hade multipla fel:
- de kände varandra och tjattrade alldeles för mycket hela tiden
- de var morgontidiga som satan!! Vem kliver upp klockan 6 varje morgon??
- kombinera dessa båda och du har tjattriga små monster som sitter i sovsalen från kl 6 och pratar med varandra.. Inte hört talas om respekt?
Sedan var det förstås det sedvanliga, man lyckas lägga sig nära den som snarkar mest men det hör ju till, stort tack till min ipod som levererade mig lite trevliga ljud under nätterna.

Spelandet:

Torsdag kväll: Carcassonne Hunters & Gatherers
Fredag pass 1: Settlers kval med begränsad framgång
Fredag pass 2: Lobo 77, Kingdoms, samt en vända i Rollspelsbaren där vi slog fram ledorden: Lill Lindfors, Djupa brunnar samt Molngruva.
Fredag pass 3: Carcassonne kval med begränsad framgång
Lördag pass 1: Starship Catan
Lördag pass 2: Settlers kval (skam den som ger sig), oooosannolik otur på slutet
Lördag pass 3: Nuclear War (Big Baraboooom!), hoppade in som ersättare på en omgång av Axis & Fire
Söndag pass 1:Okej, reserv både i Carcassonne och Settlersfinalerna.. jag tog sikte på Carcasonne och kom med, skuttade via kvart till semi till final där jag dock fick nöja mig med en andraplats..

Jag hann med en hel del spel men lite mera rollspel hade inte varit fel, men utan föranmälan och utan att gå till Indie-rummet så blev det inte mer än rollspelsbaren vilket dock blev en fascinerande skum historia med mycket skratt. Och den fina kommentaren till mig och Brandin: "Ni är ingenjörer." Vi talade om för vår trevliga kypare efteråt varför just det var sådan humor.

Nya spel hem till mig:

Okej, jag fick mersmak, jag köpte Settlers of Catan, även Starship Catan letade sig ner i min shoppingkasse. Sedan så gav andraplatsen i Carcassonne mig kortspelet Badaboom.

Maten:

Jag gillade inte menyn i år så det blev inga förbeställda middagar alls, istället så levde jag på någon sydsvensk motsvarighet av polarbröd, mjukost (mmm, bacon..), torkat renkött och äpplen. Snälla cafeterian försåg mig med youghurt till frukost och cola att dricka efter att min medhavda sprite tagit slut. MEN VARFÖR SÄLJER ALLA STÄLLEN BARA SPRITE ZERO OCH INTE RIKTIG SPRITE!?!?!?!? I år hade jag även kompletterat med en resevattenkokare så jag enkelt kunde få min varma choklad när jag kände för det, vi stackare som inte dricker kaffe vill ju också ha lite varmt att dricka emellanåt.

Vädret:

Okej, vem beställde snö mitt i mitt påsklov i söder? Jag åkte ju faktiskt ifrån snön, inte till den. Lite besviken blev jag faktiskt.

Ironin:

Enda dagen jag skippar att sminka mig ("jag ska ju ändå ta tåget hem ikväll, inte behöver jag se något extra ut då") så blir det uppställning för fotografering bara för att man kommer tvåa i Carcassonne. Så fick man förlita sig helt på naturlig skönhet.

Sorgen:

Inte en enda gång fick mina tärningar ut och leka utanför tärningspåsen.. snyft!

Hemresan:

Glurk vad långt och tungt det kändes att kliva på tåget igen, resegudarna hade ju beslutat att jag skulle göra även hemresan ensam. Lite tröst dök upp i Stockholm i alla fall när en Snösvängare med kompis dök upp så det blev några trevliga kvällsöl i restaurangvagnen i gott sällskap innan det var dax att sova.

Solen mötte i Lule och alldeles för mycket packning blev en taxi till dörren, shopping är farligt..
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Gothcon!

Torsdag:

Kom upp efter att ha redovisat mitt ännu inte färdiga gymnasieprojekt. Dagen började med ett (onödigt) besök på sfbok i stan, eftersom en konventnewbie vi hade med oss inte trodde de skulle ha tillräckligt med serier på konventet. Jag köpte något sandman album där. Incheckningen gick raskt, jag hamnade först i kön. Efter det satt jag och snackade med mitt lag vid ett av borden i cafeterian, innan jag såg Johan K (hälsades helt kort på) och efter det begav mig till Gothconpuben.
Efter att ha irrat runt på Chalmers i vad som kändes som en evighet(typ 30min) så hittade jag till sist var pubben var och spenderade en väldigt trevlig kväll med att spela Once upon a time och fluxx med en massa andra forumiter(w176, Bobby Magickern m.fl.). På det hela taget en väldigt lyckad tillställning. "Raglade" hem vid 2 och kollapsade i gymnastiksalen där jag sov på hela konventet. BTW så var gymnastiksalen förvånansvärt bra. Man hade mycket större avstånd till främlingarna än vad man får i en vanlig sovsal och eftersom det var en dygnet runt sovsal så slapp man städa efter sig på dagen.

Fredag:
Det riktiga konvent började med att jag inte fick spela morning mood, vilket var lite nedslående eftersom jag sett fram emot det.
Vi avhjälpte det dock genom att gå runt i butiker och handla för mycket. Vi spelade också Wushu i indierummet. Jag tyckte att det var ett trevligt spel men knappast revolutionerande.

Efter det så spelade vi Noir. Riktigt trevligt scenario med en trevlig spelledare. Det blev nog lite mer komedi än vad Jonas kanske tänkt sig men det tyckte vi bara var bra.

När Noir var avslutat så avvek jag från min grupp som skulle spela Projekt Bifrost. Vi var 2 för många för det scenariot. Jag gick till indierummet för att kanske kunna spela något där men alla var upptagna. Jag tror det spelades Höstdimma och någon slags figurspel. Jag och min kompanjon (den andra i gruppen som avstod) begav oss istället till Steven Jackson Games rummet där vi testade en del spel.
Jag hamnade i sängen ganska tidigt.

Lördag:
Dagen inleds med Yukikaze:Skuggor. Det var trevligt att återse karaktärer från förra året och dessutom kunna spela alla samtidigt. Vi hade kul och vår spelledare hade väldigt kul. Tydligen så kul att vi kom 2:a i turneringen. Stort tack till tjejen som spellede, som jag dock helt glömt bort namnet på.

Efter en bit mat på pizzeria så bar det sedan av till Konsten att hämnas en vampyr. Åter igen fick alla spela, det lyckades genom att ha två lag anmälda. Kanske så var det för att vi tog i för lite i denna vapenfest, eller så var det för att spelledaren inte var särdeles bra, i vilket fall som helst så var detta det sämsta scenariot jag spelade i år.

På natten så spelade vi De'menthé. Ett riktigt trevligt parallelscenario, där spelledaren dock verkade lite osäker ibland. Han var i vilket fall väldigt duktig och erfaren och ursäktade sig efteråt med att han tyvärr inte hade haft tid att spela scenariot mer än en gång tidigare. Tydligen så hade han som vana att spelleda den för grupper först på gång tre.

När vi var färdiga där så bar det av till den väntande sängen.

Söndag:
Söndagen hade avsiktligen lämnats öppen. Vi var allihopa för sega för att egentligen orka spela något. Jag köpte i alla fall en bild av en konstnär i artist corner. Även om den bild jag helst hade velat ha var slutsåld(faktiskt redan på fredag morgon då jag kom dit första gången) så blev jag nöjd med mitt köp.
Konventet avslutades med en väntan på en väldigt försenad taxi ute i snöfallet. Tågfärden hem ägnades åt att läsa sandman och Weapons of the Gods, som var det ända nya rollspel som jag köpte på detta konvent.

Avslutningsvis så var det ett mycket lyckat konvent som säkert kommer besökas nästa år med. Gothcon puben var riktigt trevlig och Once upon a time så kul att det inhandlades.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Torsdagen

Efter att ha skrivit en tentamen i Svenska så åka jag snabbt hem och fixade lite grejer innan alla skulle dra in till centralen till tåget. Tyvärr så hade det skett någon olycka så att pendeltågen blivit kraftigt försenade. Som tur var så fixade vi skjuts, så vi hann precis i tid till tåget. Under resan så lyssnades det på musik, lästes böcker och kollades på animeserier. Jag gav även en kort genomgång om vad våra tre konventsoskulder som vi tagit med oss i år, kunde förvänta sig under konventet och under kvällen. När vi äntligen kom fram till konventet så checkade vi in, fixade sovplats och käkade på Vickis pizzeria. Kvällen avslutades med en alldeles för utdragen omgång Munchkin.

Fredag

Efter en rätt tidig uppstigning så käkade vi stadig frukost innan mina fyra resekamrater spelade lite magic och/eller fixade med sina magickort. Runt tio-tiden så började vi gå i affärerna och jag lyckades faktiskt göra ett riktigt klipp: Jag införskaffade mig Ticket to ride: Märklin för endast 50 riksdaler. Sedan så gick vi upp och spelade det nyinförskaffade Cthulhu Munchkin spelet som en i gruppen nyligen köpt. Lunchen åts på café Tintin (som vi kan rekommendera som lunchställe) Vid pass 2 så spelade vi vårt första rollspelspass: Dold kärlek. Vi hade väldigt kul och fick återse en spelare som vi spelat med tidigare år. Det var också intressant att få prova Noir. Efter spelpasset så blev det en till pizzamiddag på Vickis innan vi spelade Kompaniet pass 3. Det var också ett rätt kul äventyr och vi hade en bra spelledare här ifrån rollspel.nu (kommer tyvärr inte ihåg vem) Det enda jag kan klaga på är slutet och att äventyret var lite för enkelt.


Lördag

På förmiddagen/eftermiddagen så blev det mer Magic, mina kompisar införskaffade många nya magickort till en ”billig” penning. Förutom Magic så spelades det även Caracassonne the city och ett parti Ticket to ride. Passade på att införskaffa mig Comrade Koba, Fluxx och Twilight struggle p.g.a. de hyfsat låga konventspriserna. Lunch käkades vid Tintin igen. Till vår besvikelse så fick vi inte spela Projekt Bifrost under pass 5 p.g.a. spelledarbrist. Men vi fick i alla fall spela ett fantastiskt äventyr senare under pass 6 som plåster på såren. På pass 6 så spelade på Thé D’menthe. I början hade jag inte så höga förväntningar av äventyret, men efter äventyret så var alla i extas mer eller mindre. Spelledaren var helt underbart bra hade läst på äventyret väldigt bra och gjorde grymma karaktärsgestaltningar. Äventyret var snyggt (speciellt boken med informationen om 1985 och ormburken var imponerande) och välskrivet. Dessutom så hade vi en väldigt cool spelsal: en biologikorridor med skåp fyllda med uppstoppade djur. Vilket passade bra eftersom äventyret utspelade sig på en gammal vind fyllda med gamla saker som upphittats av forskare. Dessutom var korridoren i början endast upplyst av en ficklampa eftersom taklamporna först inte fungerade.

Söndag

Vi struntade att sova. Vi bestämde oss för att köra lite ”nattsudd” och inte sova förens vi satt på tåget hem. Innan det var dags att åka hem så körde vi ett parti Shogun och så spelade vi tyvärr Drakar och Demoner pass 7… Det var ett misstag. Var spelledare hade inte haft möjlighet att läsa på äventyret ordentligt, äventyret var väldigt linjärt och så kunde inte spelledaren reglerna till DoD. Ingen av oss hade någon större lust att spela det som friform. Dessutom så var vi rätt trötta så det var svårt att ta spelet seriöst. Hemresan gick snabbt och bra... Sov större delen av resan och spelade Cthulhu munchkin resten i princip.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Mitt GothCon kan nog summeras som följer:

Scenarion spelledda: Bröderna Stursh resande cirkus (x2), The De'Menthe. Det förstnämnda gick bra, det sistnämnda fick jag aldrig luft under vingarna i (till saken hör säkerligen att gruppen med vissa undantag var rätt färsk, och inte hade så mycket vana vid att ta initiativ i spelandet).

Rollspel spelade: Wushu, Höstdimma, Berättelser från Staden. Samtliga i indierummet.

Te drucket: Oceaner.

Cola drucken: Inte en droppe. Förvånade mig själv med denna oväntade hälsomedvetenhet.

Forumiter träffade: För många för att räkna upp. Om man bara räknar sådana som jag inte redan träffat kommer jag åtminstone ihåg Xhakhal, KraggenOog, VildKatt och Gastono.

Kronor donerade till återuppbyggandet av Barad-Dûr: 3
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: GothCon-rapport

Sammanställning: Jag hade det sjukt roligt!

Övrig text:
Inte nog med att man fick träffa alla glada (?) knäppa, roliga och förbaskat kramiga forumiter utan jag fick faktiskt även med en del planerat spelande detta år, till skillnad från förra. Bland annat hann jag med Höstdimma (Där folk borde lära sig att kasta ner folk från trappan!) och Yukikatze (som vi lyckades förstöta totalt. Varför finns inte en bordsskiva med i skadetabellen?)

GothConpuben är alltid en hit, där folk från när och fjärran dyker upp och man knappt minns att man träffar hälften. Bobby Magikern dök däremot upp (det minns jag allt!) och det var cokså där man första gången på konventet mötte w176 och Fogge.
Trots att folk tydligen förvarnat om min ankomst, w176 meddelande om "Du ser ju inte ens full ut" och försöket att i alla fall uppnå ett stadie av att se full ut, blev det ändå relativt lugnt och sansat, vilket inte hindrade att jag kunde och orkade sitta uppe till halv sju på morgonen efter att ha talat med en gammal bekant. Yey me.

Nackdelen var att jag lyckades glömma liggunderlaget hemma och fick krysta till mig någar få timmars sömn på hårt golv och sunkig sovsäck.

Missade starten utav Guranga på lrdagen, men hann med sista timmen. Jävligt illa att det inte blir av nästa år, för jag fick -verkligen- blodad tand! jag fintade som värsta, värsta.. catwoman och fick med mig tre armbindlar i självförsvar innan den fjärde tog mitt band. Damn u! Höll mig även uppe till tidig morgon även detta dyng, men fick denna gång ett liggunderlag till låns så de tre timmarna med sömn var mer givande än de tidigare.

The Gorger lockade dessutom upp mig tidigt på söndagen med löften om "Conan barbarenspel", där jag försov mig och slängde på mig både kläder och syn, bara för att det sedan skulle visa sig att det fanns för få spelledare. Dö Kalle. Dö. (Nej, det är inget mordhot. Bara ett svagt löfte.)

Indierummet bjöd annars på sin sedvanliga goda stämning och dåliga skämt tillsammans med #rpgoffline där man bland annat släpade omkring på Gastono och fick bli spelledd utav inte bara en utan två spelledare i väldsklass! Yey! *jubel och applåder*
Låg i halvdvala i detta rum under lördagskvällen en tid, innan en funktionär petade på en, men det räckte uppenbarligen långt.

Inte ens på hemresan sov jag. Zomg.

Tack w176, Xhakhal, Fogge, Bearnie, Wilper, DeBracy, Elriique, Gastono, Ym (med sitt långa fina hår), Arvidos och.. alla andra!
Längtar till nästa år.

Och btw; Tack mer eller mindre alla Linköpingsbor (förutom Gurgeh och Walium) som inte dök upp, vilket innebar att jag hade det -riktigt-, riktigt roligt. :gremgrin:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
GothCon XXXI för en Gunnar:

Torsdag:
Genrepande av scenariot inställt pga av försenat tåg, så hinner poppa popcorn och rulla popcornstrutar till deltagare i scenario "Bröderna Stursh". Checkar in på konventet, går och äter fantastisk mat på Silvis, missar GothConPuben men har trevligt med scenariopyssel (och beundrar mina kollegors snygga nya detaljer till Rollspelsbaren).

Fredag:
Frukost med cirka hälften av våra spelledare på Tintins. Spelleder/arrangerar Bröderna Stursh, alla får spela, vi bjuder på popcorn i pausen, byten av spelledare mellan akterna funkar, har kanonkul och när jag självspelledde.
Lunch/middag på Pasta etc och sedan tillbaka och öppnar Rollspelsbaren (hinner se en kvart av suveräna Mythos Spelling Madness). Spelleder två serveringar i baren (en med 60-tals arbetartema på Hamsterkraftverket i Urshult och ett med nordiska gudar som driver charterhotell). Nöjt i säng efter spellett alla pass under dagen

Lördag:
Åter gemensam stor frukost, åter ett trevligt pass av Bröderna, stor Dim sun lunch på Mi, mera rollspelsbaren (Fabelfantasy och ett fantastiskt barracksceanrio som jag funderar på om det ska skrivas vidare till ett konventsscenario). Och så Verbal Kombat, i aulan, med snyggare domare, tydligare röstsystem och fascinerande mycket folk, de flesta verkade väldigt nöjda.

Söndag:
Frukost på Tintin, Bröderna Stursh, avslutning... andas igen.

Summering:
Scenariot funkade kanon, var lagom nydanande, metaelämenten funkade bra och var lagoma, popcornen i pausen uppskattades och var en stämningsbit värd insatsen att skapa, karaktärsbladen de snyggaset jag varit med om (all tack till min medarrangör för det), alla var nöjda (enda kritik jag hört var att det gärna kunde varit mer tid), fick höra att vi tillhörde de tre största scenariona som låg mellan 26 och 28 lag, vilket också gör att Rollspelsbaren med sina 18 spelledda grupper är en rätt stor aktivitet. Baren tjänade på bordsbokningen och hade snygga nya detaljer med dukar, "levande ljus" och vepor. Verbal Kombat tror jag drog mer folk än tidigare och såg ut att vara största publikaktivietet (eller hur stor var auktionen?). Spelledde alla pass vilket är lite mastigt, även om det var små beställningar på nattpassen. Gör för mycket med att vara delarrangör på tre aktiviteter, men allt är så kul så jag vill inte välja bort något. Allt var bättre i år (eller scenariona har jag alltid varit stols över)!

Scenairot kommer självklart med tiden upp på www.rollspelsbaren.se för den som är intresserad av att testa det.

-Gunnar
 
Top