Nekromanti [GothCon] Psychodrame på lördagen

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Paging Genesis, RasmusL:

I år, liksom förra året, är det bara på lördagen jag faktiskt kommer ha tid att spela spel på GC, då jag är upptagen med musikalen annars.

Jag har en vän som är väldigt taggad på att spela Psychodrame. Så jag undrar helt enkelt om det det kommer finnas någon duktig Indierummare som behärskar Psychodrame, och som vill spela det med oss alternativt gå igenom det för oss på lördag, med start någon gång runt 13-tiden? Indierummet har ju ingen officiell pass-bokning, men jag tänker att det kanske finns någon snäll (eller Psychodrame-sugen) person som kan tänka sig lägga en inofficiell bokning?

Vi kommer vara någonstans mellan 2 och "alldeles för många" musikalartister som kommer dyka upp och vilja spela, som behöver vara klara för att gå och sminka oss vid 18.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Nu kan jag själv inte hålla i Psychodrame men jag kan sparka lite på Genesis om det. Tror inte det ska vara ett problem.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,777
Location
Stockholm
Genesis kör ju sitt Psychodrame-hack och det går ju att lära ut på tre sekunder: "säg att det är fransk diskbänksrealism, hitta på en situation och lös alla konflikter med slantsingling" :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,777
Location
Stockholm
((kan vara så att han har med karaktärsdrags-ping-pongen från karaktärsskapandet som någon form av setup men inte säker))

Jag är iaf inte där, men det är ju liksom inget dramatiskt om du inte ska använda regelsystemet, typ bara standard samberättande med konfliktresolution.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja, jag gillade att spela hacket med Genesis och Arvidos; jag blev totalbesviken när jag läste orginalet
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Visst kan jag ställa upp. Se det som bokat, klockan 13 på lördag. Ska bli kul!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,777
Location
Stockholm
2097;n230154 said:
Ja, jag gillade att spela hacket med Genesis och Arvidos; jag blev totalbesviken när jag läste orginalet

Jag gillar originalet bättre än haxet, men det kräver en rejäl dos system mastery för att få det att flyta.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
RasmusL;n230152 said:
Genesis kör ju sitt Psychodrame-hack och det går ju att lära ut på tre sekunder: "säg att det är fransk diskbänksrealism, hitta på en situation och lös alla konflikter slantsingling" :)
Har inget minne av att det var så avancerad konfliktresolution i hacket. Vet även att jag spelat ett hack som kombinerade Genesis-hack med nåt psykolog-hack, det var också bra.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,777
Location
Stockholm
Björn den gode;n230172 said:
Har inget minne av att det var så avancerad konfliktresolution i hacket. Vet även att jag spelat ett hack som kombinerade Genesis-hack med nåt psykolog-hack, det var också bra.
Nu förstår jag inte riktigt, hur menar du att du skulle ha enklare konfliktresolution än "singla slant"? :p

Originalet bygger ju på att du har poängsatta grundkänslor som du använder som bananer för att eskalera och få kortdrag à la DitV. Kort på hand samt stick du torskat blir "skada" som ökar dina grundkänslors poäng och gör konflikterna mer och mer extrema tills någon går i topp på poängskalan och spelet tar slut.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
RasmusL;n230176 said:
Nu förstår jag inte riktigt, hur menar du att du skulle ha enklare konfliktresolution än "singla slant"? :p
När jag spelade med Genesis så var det att dra ett kort ur en kortlek och titta på om det var rött eller svart. Det är ju faktiskt enklare än att singla slant och behåller typ samma sannolikheter.

Psykolog-hacket lär väl ha varit de klasser som Arvidos skrev istället för de som är i spelet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
RasmusL;n230176 said:
Nu förstår jag inte riktigt, hur menar du att du skulle ha enklare konfliktresolution än "singla slant"? :p

Originalet bygger ju på att du har poängsatta grundkänslor som du använder som bananer för att eskalera och få kortdrag à la DitV. Kort på hand samt stick du torskat blir "skada" som ökar dina grundkänslors poäng och gör konflikterna mer och mer extrema tills någon går i topp på poängskalan och spelet tar slut.
Jag tror att konfliktsresolutionen var bortrationaliserad helt när vi spelade men jag ska inte svära på det det var ett tag sen. Och just det Arvidos klasser måste det ha varit ja.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,777
Location
Stockholm
Björn den gode;n230197 said:
Jag tror att konfliktsresolutionen var bortrationaliserad helt när vi spelade men jag ska inte svära på det det var ett tag sen.
Det är ju superspännande hur en kan ha olika smak, i mina ögon var ju konfliktresolutionen det spännande med spelet, men sen är vi lite junkies på mekanik :)

Vi gjorde ett Polaris-Psychodrame-hybridbygge som funkade rätt bra, kanske ska gräva fram det igen...
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Precis som Björn kan jag inte minnas någon slantsingling eller kortdragning. Vilket lämnar spelet i sin helhet som: "Det är fransk diskbänksrealism".
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,777
Location
Stockholm
gustaf s;n230300 said:
Precis som Björn kan jag inte minnas någon slantsingling eller kortdragning. Vilket lämnar spelet i sin helhet som: "Det är fransk diskbänksrealism".

...eller kanske "Det är Genesis" ? ;)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Eller ja, jag läser om OP och inser att ni är ett tajt gäng som kanske redan är "för många", jag drar tillbaka min förfrågan. :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,777
Location
Stockholm
Sodivra;n230887 said:
Eller ja, jag läser om OP och inser att ni är ett tajt gäng som kanske redan är "för många", jag drar tillbaka min förfrågan. :)
Nu ska jag förvisso inte på GothCon men..

Gör't inte, dra dig inte ur! Haka på dem och lira, det kommer att vara awesome om det finns plats i gruppen (och om jag fattar det rätt så är det väl bara Pilze och Genesis som sagt att de faktiskt ska spela so far?)! Det är öppna, välkomnande och trevliga människor med fantastiskt spelsinne och att spela med dem har för mig ett svårslaget track-record av awesome! Go play!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Det är jag och en vän som bestämt att vi ska spela, och jag hade tänkt fråga runt i Skyarnas Krig-ensemblen om fler vill haka på. Men jag har inte lovat någon mer någonting, jag har inga illusioner om att jag kan boka på vilka villkor som helst, och jag värnar om indierummets öppenhet, så du har en plats om jag får bestämma, Sodivra!

Om jag får med några stycken från Skyarnas Krig kommer vi vara ganska tajta, ja, men vi har aldrig spelat rollspel tillsammans hela bunten. Och ingen av dem känner Genesis, heller.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Fast jag känner Genesis. Och jag har spelat i Indierummet många gånger.

Nu ser det ut som att det blir påsklunch med svärmor, och det kan man ju inte missa! Jag kommer nog vid 15 istället.
 
Top