Gothcon i år?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Om man nu, som jag, suktar efter Gothcon till den grad att second best är gott nog, vad finns det då för alternativ? Lincon är väl i november va? Och BSK, är det Borås spelkonvent, som ju också är i november. Finns det något tidigare på året?
Som @Ulfgeir sade, LinCon är på Krille ballong, och jag personligen tvekar till att kalla det second best. Det är ganska jämnt lopp mellan GC och LC i min bok. Fler forumiter kommer till GC, men LC är en dag längre. Indierummet har fullt tryck på båda konventen, så från min sida märks det ingen större skillnad när det gäller storlek, förutom att vi oftare får neka spelare på LC då alla spelledare är upptagna. Tror att Indierummet kanske har slagit hårdare på LC än på GC, då det tävlar mer med andra rollspelsarrangemang. LinCon 2021 var ett helt fantastiskt konvent; ett av mina bästa någonsin. Så kom till LinCon och häng i Indierummet! Jag lovar att du får spela järnet hos oss.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Så inget Gothcon? Eller är det ändrat? Om ett par veckor är det ju inga restriktioner längre.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jaha, om sex dagar är det (i princip) inga restriktioner längre. Jag vidhåller att beslutet att ställa in GothCon i år var förhastat.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Jag känner att man nog kan vänta och se om femte vågen kommer dundrande som en tsunami först. För borttagandet av restriktionerna känns väldigt mycket som politiskt spel och väldigt lite som säkert smittskydd (särskilt som danskarna redan försökt det en gång i höstas, om jag minns rätt). Vi får helt enkelt se hur det ser ut om en månad.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag känner att man nog kan vänta och se om femte vågen kommer dundrande som en tsunami först. För borttagandet av restriktionerna känns väldigt mycket som politiskt spel och väldigt lite som säkert smittskydd (särskilt som danskarna redan försökt det en gång i höstas, om jag minns rätt). Vi får helt enkelt se hur det ser ut om en månad.
När det gäller GothCon har ju tåget gått, men borttagandet av restriktionerna nu är knappast ett "politiskt spel", utan mer en anpassning till verkligheten. Någon "femte våg" kommer nog inte dundrande just nu och den fjärde vågen (av omikron) har ju konstaterats vara betydligt mindre farlig än tidigare vågor.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
När det gäller GothCon har ju tåget gått, men borttagandet av restriktionerna nu är knappast ett "politiskt spel", utan mer en anpassning till verkligheten. Någon "femte våg" kommer nog inte dundrande just nu och den fjärde vågen (av omikron) har ju konstaterats vara betydligt mindre farlig än tidigare vågor.
De säger på discord att de ska ha en diskussion om vad som kan tänkas hända nu. Så kanske har inte tåget gått helt.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,293
De skrev precis följande på sin Facebook-sida:

Hej
Vi har sedan beslutet att ställa in årets konvent följt den utveckling som varit runt lyftandet av restriktionerna. Idag kom beskedet som tyder på att restriktionerna lyfts redan nästa vecka. Nu sker ett arbete internt med att se över förutsättningarna för oss att göra ett försök med de resurser och den tid vi har. Många har hört av sig med frågor och så fort något är spikat lovar vi att återkomma. Till dess tackar vi för tålamodet och för det stöd ni visat GothCon.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Från GothCons facebook-sida igår måndag:
fåga: "Har ni någon prognos för när ni kommer att ta ett beslut?"

Svar: "...vi har möte med vår stab på söndag, mer information kommer direkt efter det."
hOPPAS HOPPAS HOPPAS :)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,293
Det blir GothCon i år! Detta skrev de på sin Facebook-sida:

GothCon XLV blir av på Hvitfeldtska i påsk!
Idag har staben i Föreningen GothCon beslutat att gå vidare med ett fysiskt konvent i påsk, då de tidigare restriktionerna har hävts.
Arbetet med att göra klart detta med arrangörer kommer att starta omedelbart och vi räknar med att kunna öppna anmälan till besökare den 21 februari.

Vi vill vara helt ärliga med att säga att det inte kommer att bli ett konvent precis som vanligt. Vi räknar med att göra det i mindre skala och det är ännu inte bestämt exakt hur många lokaler som kommer att vara aktuella, men det finns möjlighet för oss att skala det lite efter behov. Men Hvitfeldtska blir vårt nav, precis som förr.

Det kommer också att påverka vår nivå av service mot er besökare och det är ännu inte klart om vi kommer att kunna erbjuda t.ex. sovsalar eller matservering i år. Staben arbetar för fullt med att reda ut alla dessa frågetecken så snart som möjligt.
Vi har fått många glada tillrop från er besökare under den här processen. Ett enormt stort tack till er alla, det har varit bränslet som har drivit oss i staben framåt den sista tiden. Vi får många frågor kring vad man kan göra för att hjälpa GothCon. Här kommer därför tre konkreta saker som kommer att vara till stor hjälp för att hjälpa oss kunna genomföra GothCon inte bara i år, utan även i framtiden.

1. Föranmäl dig!
I år är det viktigare med föranmälningar än någonsin. Att föranmäla dig hjälper oss enormt, både planeringsmässigt som ekonomiskt. Inget verktyg är bättre när det hjälper vår planering så att vi kan se till att lokaler, café, schemaläggning osv blir så bra som möjligt.

2. Hjälp till!
Vi har tappat personal när vi inte har kunnat genomföra fysiska event på så länge. All hjälp är enormt uppskattad och värdefull, faktum är att bristen på personal är vårt största hinder just nu. Allt från personer som vill arbeta enstaka pass för att få tillbaka en del av sitt inträde, till att engagera sig i staben och arbeta betydligt mer för konventets framtid behövs mer än någonsin. Hör av dig till personal@gothcon.se om du är det minsta intresserad.

3. Sprid ordet!
Bjud in dina vänner. Sprid eventet på sociala medier. Ta med folk du spelar med och gör påsken till spelets helg. Att nå ut till alla om att vi kommer att köra ett fysiskt konvent i påsk, med kort varsel, kommer att hjälpa oss mycket.
Vi återkommer snart igen med mer info om GothCon XLV och vad vi kommer att bjuda på. Det kanske inte blir som det alltid har varit, men det blir ett GothCon i år.

Tack.
 
Top