Gothcon i år?

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Och nu berättar Hallengren att restriktionerna kan komma att hävas i februari. Kanske lite förhastat att ställa in?
Konventet behöver ha längre framförhållning än så. Att börja gå ut med inbjudan 2 månader innan är lite väl tajt. Och att gå ut nu med tanken att det kanske kommer att hända något i februari är inte så seriöst.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Konventet behöver ha längre framförhållning än så. Att börja gå ut med inbjudan 2 månader innan är lite väl tajt. Och att gå ut nu med tanken att det kanske kommer att hända något i februari är inte så seriöst.
Det kanske bara är jag som är grymt besviken, men "inte så seriöst" är väl att ta i? Det verkar ju högst troligt att vi inom en mycket snar framtid kan få hävda restriktioner. Med lite smart planering borde man kunna fortsätta med konventsplanering och ändå ha en nödbroms redo om det skiter sig totalt.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Håller tummarna för att LinCon ska bli av i alla fall. Sedan kan man hoppas att de steppar upp sitt rollspels-game (för att tala ren svengelska).

Speciellt eftersom BSK envisas att konkurrera.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Litet sidospår men hur stora är LinCon och BSK jämfört med GothCon? Antal dagar? Rollspelsutbud? Antal besökare?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det kanske bara är jag som är grymt besviken, men "inte så seriöst" är väl att ta i? Det verkar ju högst troligt att vi inom en mycket snar framtid kan få hävda restriktioner. Med lite smart planering borde man kunna fortsätta med konventsplanering och ändå ha en nödbroms redo om det skiter sig totalt.
Samtidigt så har ju det där "snart är det över, om bara ett par månader!" ekat som ett mantra i många år nu :(
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Med lite smart planering borde man kunna fortsätta med konventsplanering och ändå ha en nödbroms redo om det skiter sig totalt.
De är ju inte bara beroende av sin egen planering, utan också av andra som ska ha pengar etc. Jag misstänker att det helt enkelt skulle ha blivit för dyrt att dra i nödbromsen senare än så här.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Lincon: Ca 4 dagar. En kväll + tre heldagar + en halvdag.
runt 1000 deltagare (historiskt).
Källa: Mitt minne, så deltagarantalet har säkert fluktuerat över åren. Max ca 1200 tror jag.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Lincon: Ca 4 dagar. En kväll + tre heldagar + en halvdag.
runt 1000 deltagare (historiskt).
Källa: Mitt minne, så deltagarantalet har säkert fluktuerat över åren. Max ca 1200 tror jag.
Tror Lincon varit uppe i fler besökare, men det är färre än Gothcon.

BSK brukar vara fredag kväll till söndag eftermiddag.
Har som mest varit 600 besökare (ej inräknat personal) om jag minns rätt.

Både Lincon och BSK har haft rätt lite rollspel på senare år. Tillsammans har de haft mindre än Gothcon.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Litet sidospår men hur stora är LinCon och BSK jämfört med GothCon? Antal dagar? Rollspelsutbud? Antal besökare?
Det där kan du följa ganska bra på Alexandria.

Av vad jag kunnat uttyda så var BSK ganska stora i slutet av 90 och början av 00-talet med ungefär tio arrangemang per år. Det har varit nere runt en handfull på senare år. Lincon hade vad jag kan se ungefär dubbelt så många arrangemang (ett tjugotal då och ett tiotal nu).
Man kan förövrigt se en ganska tydlig skiftning i fokus på olika arrangemang på svenska konvent för Rollspel ett tag var det som låg först i foldern, men flyttades senare undan till en del på slutet.

Oavsett så tror jag Gothconalltid Haft störst utbud, men har inte kollat så noga.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Både Lincon och BSK har haft rätt lite rollspel på senare år. Tillsammans har de haft mindre än Gothcon.
LinCon (och även BSK, som jag förstår) har ju Indierummet. Finns knappast behov av andra rollspelsarrangemang. Så det går utmärkt att spela rollspel utan avbrott (annat än för att sova) hela konventet igenom!

Det brukar dock finnas fler forumiter på GothCon. Det är nog det enda som är bättre där. Men LinCon har tevagnen, vilket gör mycket för att kompensera.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
De är ju inte bara beroende av sin egen planering, utan också av andra som ska ha pengar etc. Jag misstänker att det helt enkelt skulle ha blivit för dyrt att dra i nödbromsen senare än så här.
Det är mycket möjligt. Det är rätt många år sedan jag arrangerade ett GothCon nu, så jag vet ju inte hur kassaflödet ser ut idag.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Håller tummarna för att LinCon ska bli av i alla fall. Sedan kan man hoppas att de steppar upp sitt rollspels-game (för att tala ren svengelska).

Speciellt eftersom BSK envisas att konkurrera.
Nähädudetgördetinte! BSK är på allhelgona, Lincon är på Kristi flygare. Att onda Linköpingsbor flyttar sitt konvent till bsk:s helt är helt och hållet deras eget fel. :)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,235
De är ju inte bara beroende av sin egen planering, utan också av andra som ska ha pengar etc. Jag misstänker att det helt enkelt skulle ha blivit för dyrt att dra i nödbromsen senare än så här.
Det är ju precis det här det rör sig om. Du ska ju kunna budgetera för lokal, mat och sätta det i relation till hur mycket du måste dra in i inträde och att då satsa på att restriktionerna lär släppa är ju en väldig gamble, speciellt kan det ju finnas sista datum som de kan boka av lokalen som påverkar. Vi vet ju inte heller hur mycket GothCon gick back på att ställa in 2020, men det kommer ju inte ha hjälpt.

Är det tråkigt att missa ett fysiskt GothCon? SÅKLART! Men med tanke på läget är det så verkligheten ser ut. Hoppas iaf på att kunna vara på lite konvent andra delar av året!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Om man nu, som jag, suktar efter Gothcon till den grad att second best är gott nog, vad finns det då för alternativ? Lincon är väl i november va? Och BSK, är det Borås spelkonvent, som ju också är i november. Finns det något tidigare på året?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Om man nu, som jag, suktar efter Gothcon till den grad att second best är gott nog, vad finns det då för alternativ? Lincon är väl i november va? Och BSK, är det Borås spelkonvent, som ju också är i november. Finns det något tidigare på året?
Om Lincon håller sig när de skall vara så är de ju under Kristi flygare...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Det är ju precis det här det rör sig om. Du ska ju kunna budgetera för lokal, mat och sätta det i relation till hur mycket du måste dra in i inträde och att då satsa på att restriktionerna lär släppa är ju en väldig gamble, speciellt kan det ju finnas sista datum som de kan boka av lokalen som påverkar. Vi vet ju inte heller hur mycket GothCon gick back på att ställa in 2020, men det kommer ju inte ha hjälpt.
Nu skall ju inte jag sätta mig på höga hästar och racka ner på GothCon-staben, men så mycket gamble behöver det inte vara. Mat köper man ju knappast in flera månader i förväg, utan det som är det största ekonomiska vågspelet lär ju vara lokalhyran. Så frågan är ju vad man kan förhandla fram för villkor för avbokning där. Jag känner folk både i ledningen för Hvitfeldtska och Utbildningsförvaltningen och de är vettiga människor. Det är ju inte som om det är en lång kö av folk som vill hyra Hvitfeldtska över påsken. :)

Men det är ju inte jag som arrangerar. Jag har bara kommit upp i den åldern att jag inser att jag inte har obegränsat med påskar kvar att vara på GothCon, så det känns riktigt bittert att missa ännu ett.
 
Top