Nekromanti Gothcon - hur anmäla sig som spelare?

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
Tjenare, jag har aldrig varit på Gothcon och har lite frågor till er erfarna.
Jag skapade mig en användade på gothcons sida för att anmäla mig som spelare. Dock har jag bara som möjlighet att anmäla mig till spelledare till de speltillfällen jag klickat på, även de med 0 anmälningar! Måste jag har betalt entré/anmälningsavgiften till Gothcon för att kunna anmäla mig som spelare? Är det inte fixat spelledare till rollspelspassen som finns på sidan? Vad händer om 3 personer anmäler sig som spelledare till samma tillfälle?

Betalar man entréavgift på 200kr/fredag + kostnad för att vara med i ett spel? Gör man detta i förskott?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,076
Location
Göteborg
Jag är lite förvirrad över vad du menar med "spelledare". Som jag minns det från tidigare år (har inte gått igenom anmälan i år) så är de som vill ställa upp som SL en separat del från anmälan till spel.

Det är möjligt att det du syftar på är vad som kallas "lagledare". I så fall måste jag kanske börja från början...

Arla i urtid fungerade anmälan till spelkonvent på en rent individuell basis. Lag till rollspel sattes ihop på plats, vanligtvis genom anslagstavlor med listor. Men ingen tyckte egentligen detta var bra, eftersom det ledde till en massa osäkerhet, kaos och extra jobb,

Därför gick man (åtminstone GC, och så vitt jag vet har alla andra konvent följt efter) över till laganmälan: en person anmäler hela laget, och sedan får den personen skrapa ihop spelare bäst hen kan. Detta minskar administrationen för konventet.

I och med att vi uppfann "the interwebs" blev det möjligt att komplicera det något igen, utan alltför mycket arbetsinsats. Så nu kan - i GC:s anmälningssystem - individuella spelare ange i förväg vilket/vilka lag de skall spela i. Först måste en person skapa ett lag (och blir då lagledare), och kan sedan ge detta lag ett lösenord som delas ut till de som hen vill ha med. Notera att konventet egentligen inte bryr sig om detta, ingen kommer någonsin att kontrollera ifall du är med i "rätt" lag. Det är enbart en service till spelarna som gör att systemet kan påminna dem om vart de skall gå...

Med andra ord: om du inte har ett färdigt lag du tänker åka med kan du göra på två sätt: antingen sätter du upp dig själv som lagledare och räknar med att ragga folk på plats (genom den ärevördiga anslagstavlan, kanske), eller så föranmäler du ingenting och hoppas bara att något annat lag kommer att ha en lucka som du kan fylla (se föregående parantes).

Och hur du än gör så måste du såklart betala själva anmälningsavgiften först.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Bolongo;n220495 said:
Med andra ord: om du inte har ett färdigt lag du tänker åka med kan du göra på två sätt: antingen sätter du upp dig själv som lagledare och räknar med att ragga folk på plats (genom den ärevördiga anslagstavlan, kanske), eller så föranmäler du ingenting och hoppas bara att något annat lag kommer att ha en lucka som du kan fylla (se föregående parantes).
I båda fallen kan man ju förbereda sig - antingen genom att skapa ett lag och annonsera t.ex. här på forumet (det är den varianten jag brukar köra med) eller genom att annonsera här på forumet att man letar efter lag att hoppa med i.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,076
Location
Göteborg
krank;n220545 said:
I båda fallen kan man ju förbereda sig - antingen genom att skapa ett lag och annonsera t.ex. här på forumet (det är den varianten jag brukar köra med) eller genom att annonsera här på forumet att man letar efter lag att hoppa med i.
Aha! Du menar som någon slags... digital anslagstavla, eller vad man skall kalla det? :D
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Ett spelpass på GothCon är inte bara en spelledare som spelar med en grupp, det är X spelledare som spelar med X grupper, där X (förhoppningsvis) är så många grupper som anmält sig till att spela det spelet på det spelpasset. Det är alltså bara en person i varje spelgrupp som anmäler gruppen till det spelpasset.
 
Top