Nekromanti Gothcon för barn

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Hur mycket finns det att göra för barn på Gothcon? Är det mest rollspel för vuxna? Vår dotter kommer att vara 10,5 år då så alla småbarnsaktiviteter går bort.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
För... två (?) år sedan kom en förälder förbi spelledarsamlingen med sin dotter. Dottern undrade om det gick bra att hoppa in i en grupp, och det slutade med att hon kom med i den grupp som krank och Cissi hade. Hon spelade skiten ur scenariot - och var väl mellan 11-13 - så det går absolut. Men om du menar regelrätta aktiviteter för den åldersgruppen har jag sämre koll på. Som du säger "småbarnsaktiviteter" finns ju, men det är ju inte så skojigt i den åldern. Men jag har återkommande grupper där förälder och barn spelar tillsammans och det går hur bra som helst.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Rangertheman;n324675 said:
Hur mycket finns det att göra för barn på Gothcon? Är det mest rollspel för vuxna? Vår dotter kommer att vara 10,5 år då så alla småbarnsaktiviteter går bort.
I Indierummet kan ni säkert hitta något att göra!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Tack för svaren! För sin ålder är hon en erfaren och duktig rollspelare. Men som för de flesta barn tryter orken och intresset om det blir för långa pass.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
En mindre formell lösning är ju att de som åker med barn bildar grupper via forumet och gör ett eget arr med någon förälder som SL så länge lokalfrågan kan lösas. Jag har inte åkt med barn än men det är nog inte så långt borta...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Jag upplever också att det finns många barnvänliga scenarier nuförtiden - Hjältarnas Tid, Ur Varselklotet, med mera - och jag har själv spellett barn på konvent i tyngre spel än så också utan att det varit krångel.

Det där med att orken tryter har jag börjat känna själv nu när jag börjar bli äldre. Men det löses enklast genom ett öka tempot när någon ber om det. En tiominuterspaus per timme är heller ingen dum idé, även om alla spelare är vuxna.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Är det bara rollspel som är intressant? Annars så funkar Maffia väldigt bra för folk i den åldern och det var en hel del av det nu senast på Lincon tillexempel. Det är också ett väldigt roligt spel, och ett parti tar som mest ungefär 1h-1.5h men många åker ut tidigare.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Björn den gode;n324713 said:
Är det bara rollspel som är intressant? Annars så funkar Maffia väldigt bra för folk i den åldern och det var en hel del av det nu senast på Lincon tillexempel. Det är också ett väldigt roligt spel, och ett parti tar som mest ungefär 1h-1.5h men många åker ut tidigare.
Andra aktiviteter, typ Maffia och vissa brädspel kan helt klart också vara av intresse :)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag tipsar gärna om barnrummet. Det är egentligen för lite mindre barn, men många av barnen som är där (bland annat arrangörernas egna barn) är runt tio och uppåt, så de brukar hitta på roliga saker tillsammans.

Annars tycker jag att barn på 10+ kan vara med på "vanliga" rollspel. Jag skulle dock maila arrangörerna för särskilda rollspel och checka med dem först att spelet passar en yngre målgrupp - man behöver ju liksom inte signa upp sig för Kult med barn. Kan också vara bra att checka att de har spelledare som klarar av barn. Jag tycker själv inte det är svårt att spelleda för tioåringar, men mitt hjärta blev en svart klump av sten för länge sedan, så inget chockar mig längre. ;-)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
LJSLarsson;n324719 said:
Jag tycker själv inte det är svårt att spelleda för tioåringar, men mitt hjärta blev en svart klump av sten för länge sedan, så inget chockar mig längre. ;-)
Märks att du inte har spelat med den här (snart) tioåringen =)

Tails of Equestria - dottern spelleder - två av tre i gruppen spelar enhörningar: "Ni kommer in i slottet. På väggen hänger det avhuggna enhörningshuvuden." :eek: Hon ändrade det senare till rådjurshuvuden men det är bara marginellt mindre skrämmande.

Hjältarnas tid - dotterns ljustroll får till en riktigt kraftig häxflamma (blixt?) och de exploderande tärningarna gör att skadan blir mer än dubbelt snöbestens hälsa. På frågan hur hon träffar blir svaret: "Jag skjuter flamman mot magen så att inälvorna smälter och den brinner upp inifrån. Snöbestbarbeque!" :eek:
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Bifur;n324706 said:
En mindre formell lösning är ju att de som åker med barn bildar grupper via forumet och gör ett eget arr med någon förälder som SL så länge lokalfrågan kan lösas. Jag har inte åkt med barn än men det är nog inte så långt borta...
Låter som en mycket bra plan!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Khan;n324710 said:
Jag upplever också att det finns många barnvänliga scenarier nuförtiden - Hjältarnas Tid, Ur Varselklotet, med mera - och jag har själv spellett barn på konvent i tyngre spel än så också utan att det varit krångel.
Hjältarnas tid har vi spelat några gånger med dottern och hennes kompisar - mycket uppskattat! Vi vuxna tycker också att det är ett bra och roligt spel.
 

Hydran

Veteran
Joined
19 Mar 2014
Messages
34
Hej! Som en av dom som brukar vara inblandad i Västspels barnrum på GothCon är jag något partisk, vad jag tycker om bäst, men vill inflika mer info.

Ja, din 10-åring platsar på de flesta platser på GothCon med förälder i sällskap eller i närheten. GothCon har blivit mycket bättre på att ta hänsyn och inkludera kids i det mesta bara sen 2012. Kolla bara på Rost & Röta, Hjärnor, Guld & Bly (funkar för alla åldrar).

Som många sagt är femtimmarspass kanske i längsta laget om man är tio år. Där är Västspel bra på att anpassa. Vi brukar köra två timmar istället. Ibland har vi bett om konventscenarion som står inplanerade som 5h och kortat ner, tex från Fria Ligan. Ibland gör vi egna, tex grottkryp, skräck, My Little Pony-friform.

En annan grej som är bra med Västspel och börjar bli bättre med andra föreningar som arrar på GothCon också, det är att vi låter ungdomar vara spelledare som själva har spelat rollspel i många år.

Vi brukar skriva upp vilka tider vi kör rollspel när vi väl är på GothCon och sen finns det listor att boka plats på. Rollspelandet gör vi på rollspelsplats eller annat rum, vi brukar ha flera rum, men mest aktivitet är det i vårt brädspelsrum där vi annonserar allt vi planerar på GothCon.

Vi ordnar lajv ibland och figurmålning, det beror på vilka ledare som vill göra saker med oss.

Vi som började med det här hade egna döttrar som var 9-10 och ville skapa en bättre spelmiljö för dom, idag är de 15-16 och spelleder helt självständigt. Vi vill så klart fortsätta erbjuda samma sak så du som förälder med barn är välkommen att hänga med oss och snacka. :)
Vi gjorde vårt första spelläger för barn och unga sommaren 2013 och i år gör vi det igen för sjätte gången och förhoppningsvis fortsätter det så länge det behövs.
 

Hydran

Veteran
Joined
19 Mar 2014
Messages
34
Mer generellt vad som finns att göra på GothCon är musikal som brukar vara trevlig, pärlplattepyssel ,ch cosplayhantverk, drop in-spel i olika brädspelsbarer, Miff- en trevlig spelföreningen ordnar mycket kul, rollspel, maffia, lajv och zombiespel. Och då de roliga figurspelen jag nämnde ovanför som är kul och barnvänliga ( mmm- hjärnor-zombies!) nog för tioåringar.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Hydran;n325485 said:
Mer generellt vad som finns att göra på GothCon är musikal som brukar vara trevlig,
Massa gilla på det här! Har sett musikalen/teatern två gånger och det har varit så himla, himla bra! Kulturkrock teater som sätter upp på Gothcon är superskickliga! Jag rekommenderar även till alla!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Hydran;n325478 said:
Hej! Som en av dom som brukar vara inblandad i Västspels barnrum på GothCon är jag något partisk, vad jag tycker om bäst, men vill inflika mer info.
Låter som att det finns väldigt mycket intressant och spännande att pyssla med även för barn :) Det mesta av det som du listade upp skulle hon nog tycka är kul. Musikalen, är det något som skapas under GothCon tillsammans med de som besöker konventet? Hon sjunger i två körer. Senast idag sjöng den ena kören opera tillsammans med en barnsymfoniorkester.
 

Hydran

Veteran
Joined
19 Mar 2014
Messages
34
Rangertheman;n325678 said:
Låter som att det finns väldigt mycket intressant och spännande att pyssla med även för barn :) Det mesta av det som du listade upp skulle hon nog tycka är kul. Musikalen, är det något som skapas under GothCon tillsammans med de som besöker konventet? Hon sjunger i två körer. Senast idag sjöng den ena kören opera tillsammans med en barnsymfoniorkester.
Musikalen görs av föreningen Kulturkrock och har flera föreställningar, det är två timmars underhållning som ingår i GothCon-entrén. De brukar ha föreställning fredag, lördag och söndag nere på Studenternas hus där det finns bra scen på ovanplan.
Det är inte nåt som skapas på GothCon med deltagarna, utan förbereds väl.
I år handlade den om rollspel/sagan om ringen, andra år liftarens guide till galaxen)Dr horrible/star wars. Den förbereds under hela året till nästa GothCon med extra föreställningar i stan före och efter påsk. Väl värt att se!

För övrigt upplevs GothCon ofta rörigt och informationsfattigt för förstagångsbesökare så haka gärna på nån som är van. Oavsett ålder, både vuxna och barn, har svårt att hitta rätt eftersom GothCon är utspritt i så många byggnader. Att bara gå runt o kolla utan att spela är gratis och nåt jag uppmuntrar till. :)
 
Top