GothCon 2024

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Jag har också haft ett bra GothCon! Snackade med matchefen som hastigast, en gammal universitetskompis, som sa att i år är första året när det verkligen känns som att alla har kommit tillbaka efter pandemin. Det märktes nere hos oss som kör musikalen också! I år som sagt Zelda: Trekraftens förbannelse. Vi hade publikrekord på vår premiär på fredagen med 120 gäster, och 70 vardera på lördagen och söndagen – otroligt bra siffror för oss! Som vanligt hann jag inte göra något annat på hela konventet men jag har ju jätteroligt där nere. I år hade jag ingen annan riktig uppgift än att vara regissör, så jag fick sitta bredvid ljudteknikern, sufflera ett par repliker, och njuta av föreställningen.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Så var årets GothCon över och jag har typ återhämtat mig. Jag hade fantastiskt kul och längtar redan till nästa år.

Min plan i år var att ha ett lugnare GothCon, iaf där jag inte skulle hålla i rollspelsarr, så i år hade jag "bara" galan. Det var för mer tid att hänga med folk och jag lyckades! Även om jag ändå hade att göra, men då var det mer att snacka och ha det trevligt. Kommer försöka tagga folk i den mån det går, men hade typ behövt en @Alla-tag för att få plats med er.

Torsdag
Anlände till Göteborg, checkade in på hotellet, gjorde lite ärenden och sedan bar det av till puben. På uppmaning av @clarence redd ordnade jag etiketter som gick att använda som namnskyltar och mutade mig in med dem för att få gratis inträde. Jag träffade massvis med folk och inser att det blir svårt att pinga alla. Jag fick iaf också vara med och dela ut Rollspelsdraken till @Magnus Seter ihop med @Dante, @ceruleanfive och @Svarte Faraonen, en otroligt värdig vinnare! Jag och @Khan bollade också lite wiki-idéer men inget hann bestämmas. Lyckades också kamma hem ett spel som lottades ut och fick chans att prata med @avatarex om nya Eon, superkul att få se. Lättade närmare tolvslaget och kom i säng.

Fredag
Jag fick uppleva något nytt detta GothCon: SOVMORGON! Kom till konventet vid 11-12 och checkade in. Sedan mötte jag min kontakt i staben som hjälpt mig hämta ut diplomen, som jag sedan satt och stoppade i kuvert och märkte upp inför galan. Sedan bar det av till Södra för att kolla butiker och hälsa på folk. Stannade och pratade med Anders i Åskfågelns bås och snackade ihop oss lite inför Fenix Awards. Sedan knatade jag bort till Elosos bås och träffade och pratade med Björn. Det var för länge sedan vi sågs, så det var fint att få lite tid att prata och catch up. Sedan pratade jag mer med @ceruleanfive och köpte Rollspel, där jag också fick spelledarlicensen stämplad. Sedan köpte jag på mig tärningar hos Lindorm.

Efter det var det en kort matpaus i cafeterian, där jag pratade med @krank och @Max Raven. Sedan hämtade jag ljudutrustningen och knatade bort till aulan, för att rigga inför galan. Det var lite att ordna men allt ville sig tillslut! Snart fylldes lokalen upp och det var dags för årets arr att köra igång: Fenix Awards! Det blev en väldigt fin gala med många värdiga vinnare. Det var också kul att traditionen med att en av vinnarna för Årets eldsjäl inte kan ta emot priset för att de är upptagna med att podda höll i sig även i år. Tack till Amanda Stenback, Nina Wängberg (GothCons ordförande), Björn Flintberg, Andreas Lundström, @Magnus Seter, @kwarnberg och Krister Svanlund för all hjälp att presentera på galan också.

Efter det bar det av för middag ihop med kartellen, där det blev autentiskt kinesiskt. Fantastiskt gott, riktig höjdare. Sedan vidare för lite öl efteråt, där jag började bolla en idé om att skapa "det ospelbara rollspelet" (mer info kommer). Sedan hem och i säng, lagom slut.

Lördag
Segade mig upp på morgonen och tog mig till konventet kring 12. Hamnade i spännande Andres och Lisa på SF Bokhandeln ihop med @Dante, där det bland annat pratades Trilbys. Lagom till att de gick hamnade jag i ny diskussion med @Ymir och @Svarte Faraonen om content warnings. Också väldigt kul och givande. Då hade jag inte ens lyckats ta mig in! Tillslut kom jag in i caféet, fixade lite proviant och knatade iväg till Södra, där jag kikade i butiker, nu främst åt kompisar. Passade också på att prata extra med Krille, där jag pitchade lite idéer till Troubleshooters. Jag gick också på jakt efter rollformulär till Nordiska Väsen, men lyckades inte hitta några.

Kastades in i en panel i Poddrummet om att spela rollspel online som blev väldigt bra!

De behövdes, för efter det var det dags att hålla en tradition vid liv: spela med staben! Jag och tidigare stabsmedlemmen Einar satte oss och preppade rollpersoner för spelgruppen, där Nina (ordförande) och Joakim (transport) också var med. Vid 19 hade vi kommit igång att spela och vi förflyttade oss från Göteborg till Dalarnas fäbodar i En dans med döden. Kort efter midnatt var vi klara och hade fantastiskt kul.

Söndag
Hemfärd. Var förbi Hvidtfeldska för att möta min skjuts och säga hej då till folk. Terrade @ceruleanfive med att bolla designidéer, vilket var kul och jag hoppas att du stod ut med mitt tjötande. Var hemma till 19 och var lagom slut då.

Tack för i år iaf!
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,001
Location
Bureå
Puh. Som hemmavarande i Bureå och fast bestämd att köra ner alla varor själv efter en del fadäser med transporterna till andra event var det en lång bilresa ned genom ett bitvis allt mindre snötäckt Sverige. Efter övernattning i Västerås nåddes Göteborg under torsdagen. Ställde i ordning borden tillsammans med Patrik Magnerius och förlagets praktikant Abraham. Torsdagskvällen inleddes med promenad genom Göteborg, middag med Fria Ligan, Big Marco och @Nallo @Blasphemy (Är herr Petter inte kvar på forumet?) och några IPA innan Nallo drog mig vidare till GothConpuben där jag pratade någon timme, sippade på en Cola och sedan tog apostlahästarna genom natten till hotellet.

På fredagen var jag snudd på först på plats, min mobil hade laddat ur och mobilladdaren låg i bilen som stod på Hvitfeldtskas parkering, så jag var där ohemult tidigt. Under dagen hade jag hjälp i montern av Camilla Linde, Abraham och Drea. Dagen började med en bang, vi slog vårt försäljningsrekord för en dag på GothCon, och sålde slut på Handbok för Superhjältar - rollspelet, Sagospelet Äventyr och @luddwigs äventyr Ur askan i elden, mfl. Som tur var fick vi påfyllning av Äventyr på lördagen, och de räckte resten av konventet. Träffade en viss kollega för första gången, mitt på gatan på väg till grillen under lunchpausen. Pratade ett tag om konvent, spel, ångest och mediciner utan att jag riktigt är säker på hur pratet hamnade där. Applåderade vinnarna i Fenix-awards, där Drakar och Demoner välförtjänt tog hem merparten av priserna.

En känsla av dissonans infann sig under eftermiddagen och framåt kvällskvisten på hotellet, efter avbokade planer, utvecklades den till vemod så jag begravde mig i arbete efter att ha kollat lite efter spel- eller middagssällskap.

Lördagen var betydligt lugnare än fredagen. Vi kom inte upp i hälften av fredagens resultat. Men det blev trevligt prat med diverse människor jag mest träffar på konvent. Det lustiga är att med vissa är det som om man träffades igår, fast det kan ha gått år sedan sist.

Söndagen var lugn, sålde lite och pratade mycket. Packade ihop, hissade ner mina grejer och lämnade Göteborg.

Under konventet skröt jag även en hel del om förlagets medarbetare, framförallt om Marie (fenomenal redaktör, korrekturläsare och skribent) och Lasse (eminent illustratör) som flaggat för att de vill ha fler uppdrag, så behöver ni hyra in en redaktör, korrekturläsare eller illustratör så är de tillängliga för mer arbete med mycket varma rekommendationer från mig!

Allt som allt var det som vanligt ett trevligt konvent, försäljningen slutade på fina siffror tack vare fredagen, men det främsta skälet att träffa alla andra spelskapare och konventsbesökare gör att även en klen försäljningsdag räddas upp av alla trevliga människor. Det blir självklart ett återseende nästa år!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Jag kan väl dela med mig av vad jag skrev på ett annat ställe:

GothCon. Denna årliga tradition som jag inte skulle vilja vara utan. Den ger så mycket glädje i ens hjärta att det är så svårt att förklara hur i mitt hjärta.
Orosmolnen hägrade på himlen fredagen veckan innan då ryggen värkte riktigt mycket, så mycket att jag var i tankar på att ställa in det. Lyckligtvis gav alla promenader och sjukpenningar resultat och jag kände mig tillräckligt bra att åka. Det höll nästan hela vägen - under lördagskvällen blev smärtan så stor att jag kräktes, men tack vare att jag hade varit smart nog att ställa in Slakthuset hade jag tid för egenvård och det blev bättre under söndagen.
Torsdagen hade egentligen bara en sak på att göra listan och det var att besöka Rollspelsgrottan, vilket är en ny trevlig tradition. Efteråt vandrade jag mest runt på stan och tog mig till mitt hotell. Jag fick ihop lite mer än en mil där och då jag checkat in så tog jag ett bad - och somnade en och en halvtimme efter jag gått upp. Kroppen tar det vad den vill ha ibland.

Jag fick i alla fall ihop lite förberedelser inför morgondagens första inspelning: Urmakarens slagfält, vilket gjordes med @Magnus Seter , @Lightshy och Benjamin Jöngren. Fantasy-Tardisen reste vidare till en ny plats och drog in en ny person i dramat. Jag gillar verkligen hur Magnus och Lightshy har hittat sina rollpersoner att se sömlöst glider in i dem 1-2 gånger om året. Och de är duktiga på att välkomna nya spelare i dramat. Och tur är väl det, för i år hade jag premissen och ramarna klara. Resten blev improviserat under spelmötet.

Efteråt sprang jag ned till butikerna, rensade dem på World of Sarkness-böcker - för att sedan springa runt på konventet för att plocka upp köp som gjorts innan konventet, men även att sälja en bunt dubletter jag samlat på mig. Då jag var klar sprang jag på Benjamin och tog med honom på sen lunch tillsammans med Cissi (som jag nu inte minns vad hon har för nick här på forumet). Jag hade inte träffat Cissi sen innan Covid så jag är glad att jag lyckades lura ned henne att spela in podd med mig.

Efteråt var det prepp och förberedelser för kvällens inspelning av World of Darkness Midnight Circus tillsammans med Amanda Stenback, Pontus Wolke och Einar Robillard. Det var en ny konstellation av spelare som jag trodde skulle passa bra ihop (och tydligen tyckte @Gabrielle de Bourg samma sak eftersom hon sagt det till dem separat innan). Trots att jag lyckats lämna Pontus rollperson hemma kunde vi lösa det med en utskrift. Tur i oturen att det var med GorhCon-staben man spelade. Äventyret gick väldigt bra och Gabi fick rätt: spelstilarna passade väldigt väl ihop och det blev ett grymt äventyr.

Efteråt var klockan efter 23 och då jag kom tillbaka till hotellet var det 23.35. Då kanske man kunde tänka sig att jag skulle sova? Det blev dock inte så utan jag satt istället och proppade rollpersoner inför morgondagen inspelning för Mutant Nova med Ypsilon 5-äventyret. Jag vaknade dock utvilad vid 6.00 på lördagen så kändes ändå bra. Fick även veta av Magnus att jag vunnit ett silverpris på Fenixgalan tack vare De försvunna systrarna och det var förstås väldigt trevligt. Det var en egoboost. :love:

Mutant Nova var fullt av fantastiska spelare. Utöver Cissi så var det Moa Frithiofsson, Micael Fryksäter och Maria Ruthgård. Spelarna tog sig an ett gammalt äventyr och gjorde det fräscht och nytt med sina karaktärers personlighet. Det blev lite stressat på slutet, men jag tror vi lyckades knyta ihop det bra ändå. Efteråt så var det gruppfotografering i poddrummet, vilket följdes av minglande och trevliga möten. Det var alldeles för många för att nämna alla, men jag vill ge ett särskilt scoutkår till Liv Vistisen-Rörby som var hur rolig som helst att träffa igen.

Resten av lördagen gick jag runt lite allmänt och fick då tid att besöka spelmakarnad rum. Där hade jag en hel del trevliga samtal med gamla bekanta som Jonas Larsson Olanders, @krank , Mattias Dristig och @Äventyr . Den sistnämnde introducerade mig till Ola Stafhammar och Patrik Magnerius som skapade den ursprunglig Tjuvar och lönnmördare - och som nu arbetar med boken Tjuvar till bys Drakar och Demoner. Ett mycket trevligt samtal som vi får se var det kan leda. Jag sprang även i år in i @Anthrox och hans fru - som dem säger, två gånger är en slump, tre gånger är en tradition. Vi får se hur det blir nästa år!

Efter det gick jag till hotellet på grund av kroppen var som den var. Tror jag fick nästan 9 timmars vila där. Tur var väl det eftersom vi började inspelningen av Åldeträdets förbannelse som skulle starta vid 9. Jag och en annan av spelarna, Christofer Schenström, bodde på samma hotell visade det sig så vi tog sällskap med varandra tillbaka till konventet och blev lite försenade. Magnus axlade apwlledarnantwl så jag fick spela något i år också. Mina medspelare förutom Chris var Anna Sandberg och Gustav Ruthgård. Min rollperson lyckades med att båda vara värdelös och en heroisk hjälte. Vi var väldigt tidspressade, men det blev väldigt bra. Nu kan jag checka av en sak från min lista att göra innan jag dör (bli spelled av en gammal rollspelslegend).

Efteråt följde lite allmänna farväl innan jag och Chris satte oss i bilen för att åka hem. Allt som allt var det ett fantastiskt konvent. En av de kanske mest roliga saker var då folk kom fram för att berätta de uppskattade var man gjort. Både som författare och poddare. Vissa berättelser var så fina att jag nästan bölade på plats. Få saker ger så mycket energi som GorhCon gör - och det är så skönt att det finns en plats där man till fullo känner sig hemma.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Mitt GC:
På torsdag kom jag dit.
På fredag såg jag konventet.
På lördag segrade det över mig.


Det blev Lich Heist till SKR spelat ihop med en grupp 12-13 åringar och två pappor. Som så ofta är blir det galet roligt. Min favoritkommentar var nog ”hon verkar vara så pass galen att vi skulle göra henne en tjänst om vi dödar henne”. Vi nämner inga namn så behöver inga pappor pekas ut för den uppfostran.

I övrigt lämnade jag knappt glasburen i Södra, vi hade folk där mest hela tiden och när vi inte hade det var det full klippa-klistra-aktivitet där.
Och sen drog vi och lite gäster ut och åt fantastisk Sichuanmat ena dagen och övermäktigt med polsk mat en annan dag. Matmässigt var det bästa GC någonsin. Trots att vi glömde bort att repetera fjolårets ostronlunch.

Nästa år gör vi om det fast ännu bättre.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Lite sent nu, men jag spelleder ofta OSR för 11-14-åringar och det funkar bra så länge myssskräck och lite våld går bra.
De ”våldsammaste” spelarna jag spelat med var två 13-åriga tjejer jag spelledde DoD för. De ville testa att slå på alla mer eller mindre, inklusive den blinda kvinnan (Hildi) som gav dem uppdraget. Nu blev det lite mer tecknat våld (funkar bra i DoD) men ändå!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
De ”våldsammaste” spelarna jag spelat med var två 13-åriga tjejer jag spelledde DoD för. De ville testa att slå på alla mer eller mindre, inklusive den blinda kvinnan (Hildi) som gav dem uppdraget. Nu blev det lite mer tecknat våld (funkar bra i DoD) men ändå!
Vi hade en 8åring som spelade drakar och bananer och hon spelade Bamse (Väldens snällaste Björn), som i slutscenen drog fram ett basebollträ och slog ner en drake.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
De ”våldsammaste” spelarna jag spelat med var två 13-åriga tjejer jag spelledde DoD för. De ville testa att slå på alla mer eller mindre, inklusive den blinda kvinnan (Hildi) som gav dem uppdraget. Nu blev det lite mer tecknat våld (funkar bra i DoD) men ändå!
Det betyder dock inte att deras föräldrar uppskattar äventyr med lemlästade lik, blodiga beskrivningar av våld och liknande :)
Och oavsett om föräldrarna är med eller bara lämnar över barnen så behöver jag ju anpassa spelmötet för både barn och vuxnas önskemål.

Jag lovar aldrig ”inget våld” men väljer såklart fokus och mängden blod och inälvor baserat på deltagare.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Jag tog på mig en tunn scarf på fredagseftermiddagen och cyklade upp till Hvitfeldtska i avsikt att bara gå ett varv som åskådare och i butikerna. Hittade dock några bekanta som inbjöd till brädspelshäng, löste därmed spontant dagspass och blev kvar med flera spel till midnatt då köld och regn slagit till. Kom hem blöt men glad!

Nästa år hoppas jag delta i något rollspel!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Sist på bollen, men rapport ska det bli!

Torsdag
Fick tyvärr ont i magen, så mitt besök på GothCon-puben blev kortvarigt. Missade allt det roliga av prisutdelningar och dans på borden vid midnatt, då jag avvek redan vid halv nio. Men hann i alla fall snacka med lite folk av olika slag.

Fredag
Första spelet för dagen blev Call of Cthulhu Schweden: Släktträdet med gamla vängruppen. Rätt lattjo, men som vanligt för lite tid för att ta sig igenom hela scenariot. SL pratade om att det in-game skulle ta en helg, men vi hann inte ens med 24 timmar. Så kan det gå när folk gillar att spela loss i karaktär. Bra fokus på deckargrejen där många handouts och lokalhistorisk information fick råddas genom spelartankar och ledtrådsletande. Vi fick till en bra slutscen också tack vara en adaptiv SL.

Sedan blev det dags för spel i Poddrummet, där jag ledde första av tre vändor med årets Kult-scenario. Riktigt kul spelomgång med oväntade utspel och mycket bra kaos. Det är synd att chocken i spelarnas ansikten inte syns i poddformat. Det kommer i podden Gestalts flöde någon gång framöver.

Därefter käk på Brisket and Friends. Gôtt var ordet sade Bull.

Lördag
Förmiddagen blev allmänt drönande och slöande i butiker och några varv i spelbarer. Testade flera kul spel - Heat, tex. Gjorde också ett gäng säljsnack om vår lilla historiska kortlek vi tryckt upp i replika. Det var en skock butiker som var intresserade. Känns lattjo det med.

1445 var det dags för poddrumshäng med både nördar och poddare och nördpoddare. Mingel, chips och ännu fler pris till @Magnus Seter!

Sedan mer Kult - nu för helt vanligt folk i ordinarie arrangemang. Det flög bra även denna gång, och lika mörkt och mordiskt blev det, precis som det ska.

Fjärde programpunkten blev poddhäng på poddmiddag. Nästan trettio rollspelspoddare hängde och tjôtade och åt och allmänt hade det gôtt när vi pratade nörderier av olika slag. Mycket trevligt och bra arrangerat, precis som hela poddrummet i allmänhet.

Dagen avslutades med lite mer brädspel med gamla gänget. Klockan sent på natten och utan att någon av de sex spelarna fått rimlig sömn var Magic Maze ett fantastiskt spel. Det är det annars också, men helt klart extra kul när ingen kan hantera stress ordentligt.

Söndag
Sista varvet med Kult för i år. Det var kul igen. Extra kul att jag fick spela med ett gäng hårt erfarna Nordic Larp-are, och fick se hur allt i detta deppiga scenario gick till när misären och gråtandet är ett av de första verktygen i lådan.

Därefter var GothCon slut. Bara att stå ut med ett års väntan innan nästa vända.

Sedan direkt till Jokkmokk i en vecka och vintersemester. Rekommenderas det med.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Å andra sidan är risken för östgötska högre, men det är nog värt risken.
Anne hägrar ju i Indierummet både på GothCon och LinCon, så det kan bli knepigt att komma undan östgötskan. Nu förstår jag varför du undvek oss på konventet!
 
Top